Pladespilleren.dk

Interview med Michael Fremer på Hifi & Surround messen 2009

Af Kenneth Pilegaard (redigeret af Jan Nielsen)
__________________________________________________________________

På årets Hifi & Surround udstilling mødte Jan Nielsen og undertegnede amerikanske Michael Fremer til et eksklusivt og ikke mindst underholdende interview. Michael Fremer er nok en af verdens mest kendte vinylentusiaster, og en person man ikke glemmer når man først har stiftet bekendtskab med ham. Det var High-Performance Audio, Audionord og Mark Johansen (stifter af ZenSati) der i fællesskab stod for de analoge seminarer som Michael Fremer afholdte, i anledningen af hans to dvd’er omhandlende samme emne. Michael Fremer er en yderst underholdende person. Der går rygter om en tidligere karriere som stand-up komiker hjemme i USA. Hvorvidt det er sandt skal jeg ikke kunne sige, men han har ordet i sin magt. Men den underholdende side overskygger dog ikke den store entusiasme og seriøsitet der ligger bag.

Vi kom under interviewet ind på mange spændende emner, både hvad angik cd kontra vinyl, hvor Fremer uden tvivl er en markant person at snakke med. Selvom han indrømmer, at man i dag er kommet langt med cd’en og ikke mindst sacd’en, så bliver han siddende solidt placeret på den roterende pladetallerken. Men også mere generelle emne, som f.eks. hvordan situationen for hifi branchen ser ud i øjeblikket, og hvad vi skal gøre for at opretholde interessen for den nye generation. Det er trods alt den unge generation der skal bære branchen videre, så det hele ikke ender i små væg indbyggede højttalere og intetsigende forbrugerelektronik.

Michael Fremer og Kenneth Pilegaard - smilene må skyldes al den gode analoglyd.

 

Vi lagde, overraskende nok :o), ud med at diskutere lidt vinyl.

Jan Nielsen: Det bedste spørgsmål at starte med må jo være forskellen mellem cd og vinyl. En pladespiller er jo noget mere avanceret at betjene. Er det besværet værd, og er det overhovedet besværligt?

Michael Fremer: Det et jo netop derfor jeg lavede mine to dvd’er, og det er selvfølgelig ikke for at promovere mit produkt, men det er oprigtigt for at vise folk, at det ikke er så svært. Hvis jeg kan finde ud af det, tro mig, så kan alle finde ud af det.

Vinylen er også lydmæssigt cd-mediet overlegent. Jeg kan huske da cd’en for mange år siden blev lanceret og jeg var til en af de første demonstrationer. Det tekniske ved cd’en var simpelthen imponerende. Det var utroligt at der lige pludselig var kommet så perfekt et medie. Spændingen var stor da vi skulle til at lytte, og på kom cd’en. Det lød forfærdeligt. Slet ikke som de tekniske aspekter havde lovet. Det værste var at jeg mødte flere der mente, at det simpelthen var det bedste de nogensinde have hørt. Jeg var sikker på at det var enden på hifi. Jeg fik af samme årsag lavet et klistremærke med teksten ”Compact Discen lyder forfærdeligt”, og jeg klistrede selvfølgelig med det samme et i bagruden på min bil. That’s just the way I am!

Hvor mange møder du, som sidder ned og lytter på musik fra deres cd’er i lang tid af gangen? Jeg kender ikke mange, men hvis man begynder at snakke om deres gamle vinylsamling, så kan de lige pludselig godt sidde og lytte på deres plader i lang tid af gangen. Hvis altså ikke de havde smidt dem ud eller begravet dem på loftet. Oplevelsen med vinyl er og har altid været bedre. Selv en rigtig god sacd er ikke ligeså god som en god vinylplade. Der kommer simpelthen en anden sensation i kroppen når man lytter til vinyl. Vinylen er langt mere afslappet og instrumenternes kontekst gengives langt mere naturligt. Sådan er det bare. Det kræver selvfølgelig at presningen er i orden. En cd eller en sacd er trods alt bedre end en dårlig presning, men det er ikke et problem i dag. De presninger vi ser i dag, og den teknik der bruges i dag, er langt bedre end de nogensinde har været før.

Mange brokker sig også over det knas og knitren der er i starten af en plade, hvilket er endnu en ting jeg på ingen måder forstår. Når jeg tager til klassisk koncert i New York en gang om måneden, så er der altid fyldt til randen med gamle mennesker. Det er der jo ved klassiske koncerter. Det vil med andre ord sige, at man må finde sig i at lytte til tør hosten og hakken under en hel koncert. Se, det ser folk ikke noget problem i, men fordi der kommer en smule knas ved afspilningen af en plade, er det helt uacceptabelt.

Jan Nielsen: Hvad synes du om de mange retropladespillere vi ser i dag - f.eks. Garrard og Thorens - som flere sværger til frem for de nyere konstruktioner? Er der noget specielt ved de gamle retromodeller?

Michael Fremer: Nej, der er absolut ingen fordel i de ældre konstruktioner efter min mening. Nogle af dem er rigtig gode og lyder derfor stadig godt, men kan slet ikke følge med dem som bliver lavet i dag. Det bedste og dyreste fra dengang, kan fås i overkommelige pladespillere i dag. Den teknik og udvikling som vi har i dag, er de gamle konstruktioner overlegne. Der kan og bliver opnået langt bedre resultater med de nye konstruktioner. Det betyder selvfølgelig ikke at alle de pladespillere der bliver lavet i dag er gode, der kommer også noget ind imellem som er ret så dårligt.

Kenneth Pilegaard: Fredag d. 13. november stod Mark Johansen, manden bag de nye ZenSati kabler, frem på dansk morgen tv og fortalte om highend hifi, og viste endda også noget rigtig dyrt og velrenommeret udstyr, dog uden at promovere for udstyret, men nærmere for at fortælle den danske befolkning om highend hifi. Tror du vi bliver nød til at gøre mere i sådanne ting, og vise hele befolkningen hvad rigtig hifi egentlig er, og hvordan det giver en langt større musikoplevelse end de troede muligt?

Michael Fremer: Ja absolut, men det kan være meget svært. Nu ved jeg ikke hvordan det eksakt er i Danmark, men i USA er det tæt på umuligt at få medier som f.eks. fjernsynet til at dække noget som f.eks. en hifi udstilling. De synes simpelthen det er for mærkeligt at bruge så mange penge på hifi, men at alle mulige andre ”feinschmecker” brancher bliver vist frem, det er helt normalt. Indtil de så bliver overtalt og så rent faktisk hører det. Men det er virkelig svært at stå frem på fjernsyn på den måde, i hvert fald i USA. Men det er nok noget af det bedste vi kan gøre, for at åbne folks øjne for hifi. I dag så skal musikafspilning bare være så billigt som muligt. Det er trist!

Kenneth Pilegaard: Hvad tror du vi bliver nødt til at gøre for at opretholde interessen for hifi, så også den unge generation kommer ind i det? Skal vi fortsætte med at integrere iPod’en i vores highend anlæg, som vi blandt andet ser det med Krell, Wadia, Chord Electronics og andre highend brands, eller skal vi åbne de unges øjne og ører for vinyl?

Michael Fremer: Vi skal afgjort fortsætte med at integrere iPod’en i anlæggene, da der, overraskende nok, faktisk kan opnås ret gode resultater den vej. Men de unge og vinylen er faktisk ikke så langt fra hinanden. Da MP3’eren i sin tid kom frem, skete det at, først fik den ene på gymnasiet en MP3’er, så fik den anden en, den tredje osv. Det spredte sig og blev et modefænomen og det hang ved. På samme måde ser vi det i dag med vinylen. Det er blevet moderne at have en pladespiller, og det spreder sig lynhurtigt når det først har ramt. Det er en fantastisk udvikling! Det er også derfor vi ser sådan en fremgang i salget af vinyl og pladespillere. Af samme årsag holder jeg også disse analoge seminarer rundt omkring i verden, for også at vise de unge at det med en pladespiller ikke er så svært. Derfor har jeg også lavet mine to dvd’er, uden selvfølgelig at reklamere for dem!

Men vi må også generelt bare vise de unge at highend hifi er det hele værd. Jeg har haft flere unge på besøg som, efter at havde hørt et rigtigt anlæg, har siddet med åben mund og hængende kæbe. Så synes de lige pludselig ikke det er mærkeligt, at jeg har et anlæg stående til en samlet værdi af 300.000 dollars. Selv dårlige optagelser lyder bare bedre. I det mindste finder man ud af hvorfor de er dårlige…

Flere pladespiller-smil - tv. Jan Nielsen, i midten Michael Fremer og Kenneth Pilegaard til højre.

Og sådan slutter vi af med et stort smil og godt ømme i kinderne, efter de adskillige underholdende og lærerige historier som Michael Fremer, løbende under hele interviewet, kom med. Alt fra hans kones store hundeentusiasme og til overraskende oplevelser med demagnetisering af vinylplader. Alt i alt en meget underholdende og lærerig mand at have mødt.

Til lige at slutte af med vil jeg kommer med en opfordring. Hvis ikke interessen for rigtig hifi (og dermed rigtig naturtro gengivelse af vores elskede musik) langsomt skal gå hen og uddø, så bliver vi alle, inklusiv dig kære læser, komme ud fra gemmerne og stå frem og fortælle helhjertet om alt det fantastiske ved hifi og highend. Folk skal bare opleve det, så skal der ikke meget mere til at overbevise dem. Slet ikke med det store og flotte udvalg vi har i dag.

Som Mads Christensen, vore allesammens kære blærerøv, ville have sagt: En tur hos Carl-Mar Møller ville nok hjælpe på sagen. Og undertegnede giver ham fuldstændig ret. Hvis ikke hifi bare skal gå hen og blive en lille del af indretningen (som det desværre ses oftest), så må og skal der gøres noget. En pointe som mange hifi interesserede, inklusiv Michael Fremer, vil give mig fuldstændig ret i. Fight for it!