Pladespilleren.dk
Allnic H-5500 RIAA - Rør og trafoer i skønt samarbejde
Allnic H-5500 RIAA - kr. 28.500,- udlånt af Sallingboe Audio - https://sallingboeaudio.com/
Allnic Audio - Allnic Audio – Tube Amp Done Right
Seneste opdatering 10. december 2021 - rettelse 12, december.
Et
gammelt engelsk udtryk siger:"There are more ways than one to skin a
cat”. angiveligt stammer det helt tilbage fra
omkring 1840. Absolut ikke et behageligt udsagn, speciel
ikke når man som jeg er en glad katteejer. Der følges op
med ”There’s more than one way to dig for money”. En mere human
beskrivelse af, at man kan gøre tingene på mange forskellige måder
og nå det samme mål. Her kan vi så passende se knapt så langt tilbage i
tiden, hvordan man oprindeligt lavede en god RIAA forstærker. Den var
med rør og trafoer. Det kan man også gøre i dag. Jeg har lyttet
nærmere på den koreanske Allnic H-5500 RIAA.
Efterhånden er der
mange firmaer fra Sydkorea, som har fået fortjent opmærksomhed. Har
selv haft en Aurender streamer, så er der selvfølgelig Samsung og
Silbatone Acoustics, der laver fremragende rørforstærkere. Her er det
dog Allnic Audio jeg kigger på. Deres motto er meget passende: "Tube Amp Done Right".
Hvem er Allnic Audio?
Navnet
er en sammentrækning af “All Nickel core transformers”. Virksomheden
startede i 1990 og har en lang række super rørforstærkere bag
sig. Alle
deres signalførende transformere
er fremstillet med en nikkelholdig kerne. Materialet kendes også under
navnet Permalloy. Allnic anvender gerne transformere som kobling i
deres rørkredsløb. De mener, at denne løsning er bedre end ofte dyre
kondensatorer. Allnic oplyser; "En trafo transmitterer også
strøm, en kondensator kun spænding". Det er nu ikke helt korrekt. (Tak
til Allan Bjerregaard for rettelsen). Men de kan udmærket mene, at
en trafo har
bedre dynamik og en bedre transmission af energien i musiksignalet en
en kondensator.
H-5500
RIAAen er en nyere model lanceret her i 2021. Det er den billigste
RIAA i deres program. Den står flot i et solidt
kabinet med to "vinduer" ind til elektronikke. Derudover er der de
karakteristiske rør-”tårne”, der både dæmper og
beskytter de i alt 6 rør. Langs bagkanten finder man 2 indkapslede
MC-trafoer med en drejeomskifter i toppen. Der medfølger en glimrende
manual på engelsk. Desuden er der en lille unbrako, så man ka løsne
toppen af de seks tårne, hvis rørene skal skiftes.
| |
Her en tabel over mulighederne med MM ind samt de tire indstilling for trafoerne. | De to indkapslede trafoer med drejeomskifterne i toppen. |
Men
lad os starte på bagsiden af kabinettet. Selvfølgelig den obligatoriske
netbrønd, men ikke nogen sikring? (Heller ikke internt). Selv om der
medfølger et netkabel, anbefaler Allnic, at man
vælger et bedre. Det samme siges om signalkabler, hvor man bør vælge
”høj kvalitet”. Der er et sæt RCA udgange og hele fire sæt
indgange. To
stk. MM med standard 47 kohm belastning. Kapaciteten er ikke oplyst.
Desuden to stk MC indgange via de justerbare MC-trafoer. Uheldigvis er
der kun een stelskrue. Der kan såldes blive lidt trangt, hvis alle fire
indgange benyttes.
Jeg kan tydeligt se for mig, hvordan mange vil ryste på
hovedet og sige; "Fire indgange - hvorfor?" Kan kun svare, at jeg
synes, det er helt fint. I testperioden var min pladespiller med 3 arme
tilkoblet. To arme med MC pickupper og 1 med MM. Den fjerde indgang var
tilkoblet en ekstern MC-trafo, så jeg hurtigt kunne skifte over, eller
alternativt bruge MC på alle tre arme. Du kan læse lidt mere om MC-trafoer HER.
MC indgangene er koblet via de to runde MC-trafoer. Allnic er
eksperter i trafoer og her er der anvendt nikkel core i høj kvalitet.
På toppen kan der vælges gain – altså omformning fra strøm til spænding,
som det sker i en trafo. Se tabellen her på siden, for muligheder
og niveauer med de anvendte pickupper. Angiveligt skulle disse trafoer være af samme type, som
anvendes i de større RIAA forstærkere H7000 og topmodellen H8000.
Eksemplet for MM indgangen er med en 2M Black LVB, der giver 5 mV
ud samt
fpr MC med min Hana Umami Red, der giver 0,4 mV ud.
| |
Bagpladen med de 4 indgange. Bemærk kun een stelskrue og ingen netsikring? | Trængsel
ved bagpladen - to arme direkte i MC indgagene og en tredie via
ekstern trafo til en MM indgang. ViaBlue RCA kabler på udgangen og
Epiphany netkabel til højre.. |
Efter
trafoerne går signalet til fire E180CC rør. Så vidt jeg har kunnet læse
mig til et rør, der oprindeligt er udviklet til computere!. Der
angives 10.000 timers levetid og de kører med forholdsvis lav
anodespædning. Hvordan de er koblet oplyses ikke, men RIAA korrektionen
er helt passiv RC og der er ikke nogen modkobling. Så vidt jeg kan se
fra printet. er der tre kondensatorer i signalvejen. Det må betyde, at
de også har en AC kobling efter trafoerne. Alternativt kan det være
afkobling af katodemodstanden på indgangsrøret? Udgangsimpedansen er
ikke angivet.
Strømforsyningen
er også med rør. Her anvendes et 7233 til spændingsregulering og et
5654 som spændingsreference. På fronten er der en on/off til venstre og
lige
ved siden af et lille Ampere meter, der viser, hvor meget strøm rørene
trækker.
Det oplyses ikke, men hvis et rør er defekt vil det afgjort blive
vist. I midten af fronten er der en lille lysdiode,
som lyser rødt når forstærkeren tænder op. Denne skifter til
gul/orange efter ca. 20 sekunder, hvorefter der er spænding på rørene. Samme farveskift sker ved
aktivering af ”mute”. Lidt underlligt er udgangen muted, når knappen er
ude. Helt til højre er der en drejeomskifter, som vælger hvilken af de fire
indgange, der skal anvendes. Der kan komme lidt støj når man skifter
mellem MM og MC (indkobling af trafoen), så her er det bedst at skrue
lidt ned på den tilkoblede forstærker.
| |
Et
kig under låget. Bemærk de tynde netkabler frem til kontakten og retur
til nettrafoen. Underligt at netkabler kan gøre en forskel? De blå
kondensatorer i signalvej en er MIKOR NKP 2 uF 400 Volt. | Bagpladen med de mange stik set indefra. Bemærk små relæer på printet. |
Sådan gjorde jeg.
H-5500
blev forbundet til forforstærkeren via et Viablue NF-S6 Air Silver
kabel. På indgangssiden blev der anvendt MC pickupper fra Ikeda, Hana,
Fidelity Research samt MM fra Ortofon og high output MC fra Jico.
Desuden var der et par eksterne MC transformere ind over fra hhv.
Lundahl og Tona.
Varme, kontrol og dynamik
Lyder
det så af
rør? Ja og nej. Der er forbavsende lidt støj. Iintet brum. Det gælder
både med MC ind via trafoerne og direkte ind i MM indgangen. Selv når
der
skrues op uden signal på indgangen, men med en MC pickup indkoblet,
høres kun en
let hvislen i toppen. Dette dog ved så højt niveau, at musikken ville
vælte hele huset. Ret imponerende. Men jo, der er noget der lyder af
rør, nemlig dynamikken. Det fornemmer man hurtigt. Der sker
lidt mere,
end jeg er vant til. Selv med min Orofon 2M Black LVB direkte på MM
indgangen. Denne ellers lidt tilbageholdende og kontrollerede pickup,
får pludselig mere
krop og liv. På Nils Loffgren Live pladen er der tryk på de plukkede
guitarstrenge og man hører tydeligt, at der er tale om såvel en god MM
pcikup som en god RIAA. Mange forbinder rør med vigende bund og en
tilbageholdende top. Ultimativt er der nok lidt i den retning, men det
er absolut ikke noget man lige bemærker. Til gengæld
er der en
let glød og varme i
lyden. stemmer står meget fyldige og fysiske med en glans og
ekstra "lækker" fornemmelse. Ikke sukker sødt, men det hele får lige et
tilskud af varme, som virker meget tiltalende. Det heler er bare super
behageligt, men
reelt ikke helt neutralt. Men jeg kunne lide det, for nej hvor var det
dejligt at lytte til sine kendte plader. Umiddelbart siger man til
sig selv ”Hvad kan jeg
ønske mig mere?”
Men
så skiftede jeg over til min Hana Umami Red via
trafo indgangen sat til 28 dB gain og således belastet med 75 ohm. Man
hører tydeligt, at Allnic er eksperter i trafoer og denne meget
alsidige udgave er ingen undtagelse. Der er virkelig hul igennem,
men samtidig er der tale om en lidt blød og rund varm lyd. Detaljerne
er i behold, men det hele er præget af en let glød og glans, der
ikke har skarpe kanter eller noget der generer. Lidt af det "frække"
og umiddelbare ved MM indgangen er undertykt, men der er stadig godt
med dynamik og liv i gengivelsen.
Klassisk
musik blev også prøvet. Jeg lyttede til Pinafore og Carmina Burana. Her
vil jeg dog nævne Sergei Prokofiev/Yoel Levi, The Cleveland Orchestra –
Romeo & Juliet, Godt nok en digital optagelse, men
fremragende kvalitet og med et stort åben rum. Der var dømt et åbent
vindue ind til opevelsen. Jeg lukkede kort øjnene, og højttalerne
forsvandt. Der var godt med krop på de øvre frekvenser, hvor strenge og
klokker lød fysiske og tredimensionelle.
Endelig fik jeg også
lyttet til den talentfulde unge Billie Eilish. Hendes nye album
"Happier tthan Ever" svarer bestemt ikke til titlen. Meget melankolsk
og til tider dragende og nærmest hypnotisk Stemmen står helt i front på
de stille numre og til tider er den en vil overdreven bund. Det hele
står fornemt afbalanceret og H-5500 har godt styr på alle detaljerne.
Stemmen der er omgivet af luft og med godt plads i lydbilledet, står
vel defineret mellem højttalerne. Der er magt i bunden og et stor
lyttevindue. Jo, den slags musik nyder man også via Allnic H-5500.
Accuphase C27
Jeg skiftede
tilbage til min Accuphase C27 og spillede samme plade. Det er stadig
godt og med et stort lyttevindue. Men ma kan roligt sige to forskellige
lydfilosofier. Allnics står for det fysiske og runde, hvor instrumenter
har noget indbygget krop. Via Accuphase er det hele glat og mere
flydende og let, men samtidg også mindre til stede mellem højttalerne.
Til gengælde har den noget mere punch nedefter og
der mangler noget fylde og varme opefter. Jo ,
detaljerne var der, men de blev præsentere lidt mere direkte og ikke så
lækkert og let flydende som via H-5500.
.
Men så til noget helt andet
Selv
om de indbyggede MC-trafoer er virkelig gode og meget alsidige, måtte
jeg lige prøve noget andet. Jeg har flere andre MC-trafoer, men
her var det min egen Lundahl LL 1933Ag samt den helt nye danske Tona MC
20/40. (kommende anmeldelse) Jeg må sige at det så afgjort afslørede
kvaliteterne i
såvel de indbyggede trafoer som selve RIAA-delen. Begge er
fremragende. Forskellen til min egen Lundahl LL 1933 Ag var meget
lille, hvilket må siges at være rigtigt godt klaret. Begge trafoer er
med nikkelkerner, så måske derfor, at de lød meget lig hinanden.
Stort
set hvilken som helst MC pickup vil passe fremragende med H-5500.
Alligevel kan der med rigtigt gode eksterne trafoer i
kombination med top pickupper hentes en tand
mere detaljer ud. Husk også på at H5500 er Allnics budgetmodel. Det
skal også tilføjes, at den anvendte Tona trafo
ligger i en prisklasse der nærmer sig det, man betaler for hele
H-5500.
Konklusion
Alnic
H-5500 har været et absolut positivt bekendskab. Den har nogle
lydmæssige egenskaber, der står for musiknydelse og indlevelse. Der
er en specielt "aura" over det hele, der får den til at lyde
glat og detaljeret på samme tid. Ultimativt mangler der den
sidste magt nedefter og lige den sidste detaljering i den øverste top,
men det skal man typisk betale meget mere for. Jeg har anmeldt en del
RIAA-forstærkere med halvledere inden for de sidste par år. F.eks.
Skinbjergs Pickupforstærker og Audia Flignt Phono, samt ikke mindst
Mantra Sound PH20. De har alle være tfremragende, men alligevel er
der et eller andet specielt over en RIAA med rør. Ultimativt er
H-5500 ikke helt så neutral og korrekt som de tre nævnte, men
der er noget fysisk håndgribeligt i lyden, som bare virker
mere ægte og naturligt. Rør i en RIAA kan vare et eller andert, der
klæder lyden.
For lige at vendte tilbage til katten, jeg nævnte
i starten. Så er Allnic H-5500 så absolut ikke død. Tvært imod så er
den absolut levende, engagerende og vellydende. Det er en alsidig og
flot RIAA, som jeg ikke har oplevet det før. Her tænker jeg på de
fire indgange og de super justerbare MC trafoer. Den klarer alle
pickupper og leverer et signal på udgangen, der kun kan imponere.
Absolut anbefalet! ... også hvis du kun har een pladespiller /
arm.
.
TILBAGE TIL FORSIDEN