Pladespilleren.dk
Audio Technia ART-1 en gammel reference får nyt liv
Forhandler: Nej - historisk! Kan kun købes brugt Nypris ca. 8.000,- kr. i 1989
Seneste opdatering 22. marts 2021
Fra Japan 1989 og til Danmark i 2021 - En jomfruelig pickup bliver pakket ud
To gange Niels
Det
var tilbage i 1991 eller 1992. Niels Nørby havde lige udviklet
Ascolta højttalerne for Dansk Audio Teknik. Jeg blev dengang inviteret
hjem til Niels. Primært for at høre højttalerne. Det var absolut en
positiv oplevelse og en hyggelig aften, med god kaffe og en masse god
musik. Dengang kun fra vinyl, CD var ikke så udviklet. Men noget af det
jeg også husker var hans pickup. Hvad den sad på og hvilken
pladespiller (nok en Mørch) er fortabt i tågerne, men den flotte
sort/grå Audio Technica ART-1 husker jeg tydeligt. Da pickuppen blev
lanceret i 1989 var prisen ca. 8.000,- kroner. Alt for meget for min
tegnebog, men man kunne jo drømme. Ifølge prisindekset så svarer det
til ca. 15.000 kroner i dagens priser. Stadig mange penge, men I
forhold til flere af de pickupper, jeg spiller med i dag, så er det jo
meget rimeligt.
K.S. Møller anmeldte ART-1 med godt resultat tilbage i HIGHfidelity nr. 11/1990 samt 2/1991. PDF kan hentes her: HIGHfidelity LINK
Nogle år før mit besøg hos Niels Nørby var
jeg begyndt at skrive for HIGHfidelity (1989). Besøget blev således til
en artikel, som man sikkert kan finde i de gamle blade. Her først i
90'erne tog jeg jævnligt rundt til de danske
hifi-forretninger. KT-Radio, AudioScan, Lydkilden, Audio Art, Audio
Consult, Bristol Stereo Center og selvfølgelig Hifi Entusiasten på
Tagensvej. Her kunne man få en hyggelig kop kaffe hos Henrik Kofoed og
lytte til mange spændende højttalere og andet godt udstyri.
Der blev lagt en del af mine surt opsparede penge i denne
butik. Reelt var ejeren af butikken Matrix, der stod for importen af en
del hifi. Manden bag Matrix var/er Niels Nørgaard. Ham har jeg stadig
kontakt med og nu kommer vi så til det aktuelle.
Hurtigt frem til 2021
På
Facbook var der en livlig debat om pladespillere – det er der tit.
Niels Nørgaard nævnte hans store Thorens Prestige samt lidt andet godt.
fra dengang butikken eksisterede. Blandt andet blev der nævnt en Aurex
(Toshiba) Elektret pickup samt den meget fine Audio Technica ART-1
pickup fra 1989. (Så er vi igen tilbage til det år, jeg startede ved
HIGHfidelity). Ringen er sluttet – den ene Niels mindede mig om den
anden Niels. Det hele førte tilbage til ART-1 pickuppen. Jeg kontaktede
Niels Nørgaard og købte pickuppen.
ART-1 – Audio Technica Reference Transducer
Det
er sjældent at man får lejlighed til at åbne en 32 år gammel æske med
hifi. Endnu mere sjældent er det, når der er tale om en så fin
og historisk pickup. Jeg har dog prøvet det er par gange før, både
med pickupper og med en Denon DP-80 pladespiller. Det var med nogen
nysgerrighed plastikken blev brudt. Niels Nørgaard var til stede og vi nød
begge det store øjeblik! Virker den, eller er den defekt? Jeg har oplevet
tilsvarende gamle pickupper .som bare er ”døde i indpakningen”. Der må
ske en form for korrosion af de små kobberkabler, eller også er
gummiophænget hårdt som sten og pickuppen er defekt.
ART-1
var dengang Audio Technicas flagskib. Alle sejl var sat til i anledning
af virksomhedens 25 års jubilæum. Den er samtidig med Ortofons MC-3000
og ART-1 skulle på alle områder kunne hamle op med de mange nye tiltag,
man så hos konkurrenterne. Det var første gang vi så PCOCC 6N kobber
kabler internt i en pickup. For egen regning, kan jeg så tilføje, at
det nok også er en af de første gangd, man ser neodym magneter i en
pickup. Selve kroppen er lavet I titanium (som den senere MC7500
fra Ortofon), men hele bunden er dæmpet med en kraftig gummi/silicone
blanding specielt udviklet til at undertrykke resonanser.
Der
anvendes en bor nålefane med diamantcoating. Audio Technica angiver ”diamantstøv”.
Selve nålen er en 0,1 mm nøgen kvadratisk diamant med MicroLinear
slibing. Intern anvendes Audio Technicas egenudviklede verticale
stabilisator, som de også benytter i AT-OC9. Hele spolesystemet er
forankret i et keramisk materiale med god kontakt til huset.
Øvrige data:
Vægt 9 gram
Nåletryk 1,4 til 1,8 gram (AT-OC9 er fejlagtigt nævn i manualen, men nok for sent at skyde korrekturlæseren!)
Compliance 30 x 10^-6 cm statisk, 8 x 10^-6 cm/dynamisk v. 100Hz (ca. 16 ved 20 Hz)
Output 0,35mV
Kanalseparation: 30 dB
Frekvensområde: 10 til 50.000 Hz.
Intern impedans: 12 ohm
Anbefalet load: 100 ohm for aktiv MC / 20 ohm for trafo
Magnetsystem: Neodym
Alt
i alt data som en af nutidens toppickupper ville kunne prale med.
Det skulle blive meget spændende, at lytte. Lyder den støvet og
gammeldags, eller er de stadig en af de bedste pickupper som Audio
Technica har fremstillet?
Lyd igennem
Jo,
den virkede. Intet hårdt eller blødt ophæng. Monteret i min Glanz
MH124s 12” arm, via Dyrholms X-serie kabel til min Accuphase RIAA.
Belastningen var 100 ohm (højere belastning blev også prøvet). Der
var lyd igennem! Jeg smed med det samme en besked af sted til Niels, og
fortalte at handlen var helt OK - jeg havde købt en "levende" pickup,
der virkede. Det første indtryk var en umiddelbar glat og
finkornet gengivelse. Den skulle afgjort lige have nogle flere
timer, før helt at blive bliver vækket fra sin Tornerose
søvn. Den spillede så næsen konstant i et par dage.
Spiller
lige p.t. Paul Simons album med eget navn fra 1972 (da jeg gik ud af
skolen). Det første han lavede efter bruddet med Art Garfunkel. Nummeret
”Mother & Child reunion” flyder fra højttalerne. Pladen får lov til
at fortsætte, masser af liv og detaljer. Et hurtigt skift til min Hana
Umami Red afslører lidt mere krop og detaljer i stemmerne, men
lydbilledet er det samme brede og detaljerede. Jo, den gamle ART-1 kan
helt sikkert være med.
En af mine oftest spillede plader
– Jussuf/Cat Stevens – Tea for the Tillerman, skulle også lige have
chancen. Flot og stort lydbillede. Mere glat og letbenet end jeg er
vant til fra min Hana Umami Red, men absolut med lige så mange
detaljer. Den er mindre fysisk i sin måde at gengive på, på en eller
anden måde mere finkornet og delikat. Med andre ord en ”delikat lyd”.
Topmålet
af delikat lyd må næsten være Sade. Her på pladen ”Stronger than this”
fra 1988. Jo, AT ART-1 kvitter med masser af dejlige flydende og lækre
toner, dog stadig med noget krop. Der er også et lækker lydbillede med
dybde og så mange detaljer, som før har hørt fra denne plade. Absolut
en fornøjelse.
Jeg
fik også lige prøvet ART-1 via min Lundahl LL1933Ag trafo, Nu både ind
i min Accuphase og en Auda Flight RIAA. Via trafoen var der mere krop
og en noget mere fyldig lyd. Absolut en fordel, for alle de øvrige
detaljer var i behold. Måske igen en pickup, der befinder sig bedst
belastet med en trafo.
Hvordan klarer den det så i forhold til en ny
toppickup? Jeg har sammenlignet med min Hana Umami Red, der har en mere
fysisk og kropslig gengivelse. Stemmerne står med mere magt. Men
opefter i de øvre oktaver kan ART-1 sagtens være med. Bunden er også
lidt mindre nuanceret på ART-1, men det er ikke så den på nogen måde
falder igennem, Her skal deg så også siges, at de to pickupper sad i to
forskellige arme, hvilket afgjort også gør en forskel. Men alt alt
klarer ART-1 sig forbavsende godt. En glat og præcis gengivelse, hvor
man bare får lyst til at lytte til noget mere musik.
Hvad vil fremtiden bringe?
Nu
har jeg så en ART-1. Audio Technicas nye topmodel er ART-1000. Om
30 år er der måske en chance for at få den fra en glemt hylde et eller
andet sted. Prisen ligger omkring de 40.000,- kroner, så i år 2051 må
den kunne erhverves for nogle få tusinde (er der penge til den
tid?) Hvis jeg skulle være i live om 30 år. vil jeg være nær
de 100 år, så spørgsmålet er, om jeg kan høre noget som helst?
TILBAGE TIL FORSIDEN