Pladespilleren.dk
Clearaudio Concerto V2 og Balanced RIAA - tysk superpickup
Clear Audio Concerto V2 MC og Balanced RIAA - udlånt af Aktiv HiFi, Esbjerg - http://www.activ-hifi.dk/
Priser - hhv. 19.990 og 19.990 kr.
Seneste opdatering 17. oktober 2019 - kommentar fra ClearAudio i Tyskland
Tyske Clear Audio lagde jeg ører til for nyligt, da jeg
kiggede nærmere på et par af deres MM pickupper. Se testen her LINK. Det skærpede nysgerrigheden,
så her er det deres Balanced V2 RIAA
og
MC-pickuppen Concerto V2 det gælder. Jeg fik chancen for at låne sættet
i ca. 8 dage, så det er begrænset hvor meget, der blev lyttet. Vi er her
oppe i en pris/kvalitetsklasse
hvor der skal ydes noget og hvor der stilles krav til såvel funktion
som design og
lydkvalitet. Det kan fra starten afsløres, at det lever Clear Audio
afgjort op til.
Balanced V2
Den
forholdsvis kompakte RIAA kommer forsvarligt emballeret med separate
rum for de to bokse,
Man fornemmer kvaliteten allerede ved udpakningen. De to meget
stilrene kabinetter med hhv. strømforsyning og selve forstærkeren
forbindes med et
multilederkabel.
Det hele fremstår meget rent med kun en on/off knap på fronten. I bunden af forstærkeren finder man flere små trykknapper, der vælger mellem balanceret ind/ud eller RCA. Her vælger man også mellem MM eller MC indgang. Der er også mulighed for et højpasfilter, som jeg dog ikke valgte. Regulering af gain samt en impedansomskifter leder man forgæves efter. Her er der 47 kohm til MM og hele 500 ohm til MC. Den høje belastning til MC indgangen er optimeret til den tilsvarende forholdsvis høje udgangsimpedans på Clear Audios MC pickupper. Det gør den mindre anvendelig til typiske MC typer, mens f.eks. Benz og EMT vil passe fint i de 500 ohm. Alternativt er man nødt til at eksperimentere med et mellemled, hvor der kan indskydes belastningsmodstande.
RETTELSE - oktober 2019.
ClearAudio har efter testen sendt denne kommentar (på tysk)
Et interessant svar. Tror der må være tale om strømstyring, hvilket passer godt med den "meget store modstand". Men at
den automatisk bliver bliver omformet til 500 ohm forstår jeg så ikke
helt. Der må ligge en elektrisk forklaring bag. Tror denne tyske tekst
er en lidt populær beskrivelse. Måske alligevel en slags
strømstyring, hvor kredsløbet "føler" strømmen over en modstand i stedet
for spændingen. Således må det konkluderesm at Balance V2 passer til alle pickupper.
Udpakning og opstilling var helt problemfrit. Man skal dog ikke forledes til at tro, de to kasser skal sættes oven på hinanden. Det giver brum. På et tidspunkt med en anden (lavimpedant) pickup oplevede jeg kortvarigt noget højfrekvens indstråling – måske fra mobiltelefoner eller andet elektronik. Lidt ændring af ledningsføringen fjernede problemer. Der er tilsynladende tale om en meget bredfåndet forstærker, hvilket man bør tage hensyn til ved opsætningen. Efter dette var klaret, var der dog ingen problemer.
Data
MC/RIAA med balanceret ind- og udgang. Alternativt
ubalanceret med RCA-stik
Forstærkning: +46 dB / MM og +66 dB MC
Belastningsimpedans: 47 kOhm / 270 pF
MM og 500 Ohm / 270 pF
MC *se kommentaren ovenfor
Riaa korrektion – passiv / indenfor ± 0.1 dB
Forvrængning <
0.001% (IEC A)
S/N forhold: -78 dB MM og -79 dB MC
Størrelse og vægt
Jeg havde ikke mulighed for at prøve balanceret drift. Havde tænkt på at lave et kabel til pladespilleren med XLR ud, men det tillod tiden ikke. Vi de almindelige phono ind/ud er lyden næsten som man kunne forvente det - fordomme eller forudanelse? Tysk hifi skal være sterilt? Nej, her er der snarer tale om nøgternt, glat og meget præcist. Det hele passer bare sammen og man hører tydeligt Clear Audios lydfilosofi, hvor der fokuseres mere på præcision og detaljer end det runde og varme. Jeg kunne skrive en masse mere her, men vil heller gemme det til omtalen af pickuppen. Med den korte tid der var til rådighed, var det nemlig Concerto V2 pickuppen der pirredede min nysgerrihged.
Concerto V2 MC - en musikformidler
Concerto V2 leveres i en meget fornem æske med masser af
tilbehør og dokumentation. Det er en absolut fornøjelse at pakke den ud. Her
kunne nogle af de eksotiske japanere afgjort lære noget. Men man skal bestemt
ikke ryste på hånden, når man får Concerto V2 ud af den lille pyramideformede
æske. Den er totalt blottet - ingen nålebeskytter og en nål der stikker
faretruende skråt ud fra kroppen. Sørg for godt med plads, lys og en lille
unbrakonøgle (som medfølger). Send børn, kæledyr og nysgerrige familiemedlemmer
i byen. Ikke alene skal der ro til monteringen, der skal også lyttes en hel
masse, når du er færdig.
Der medfølger måleblad for lige præcis den pickup du modtager. Her har jeg sakset frekvenskurven for venstre kanal med angivelse af kanalseparation. Hvorvidt det er målepladen eller pickuppen vi ser, må være et spørgsmål. Opløsninger er også noget mindre end man typisk ser for den slags. Frekvensgangen fra 20 til 20 kHz er indenfor +/- 5 dB, Primært grundet det bløde hæv omkring de 15 kHz, som kan undre. Måske en effekt af deres specielle nåleophæng, angiveligt uden brug af en pianotråd til fastholdelse af nålefanen. Faldet ved de 20 kHz vælger jeg at tilskrive pladen. Især når de angiver at den rækker til 100 kHz. Ellers må jeg sige, at kanalseparationen er imponerende. Mere end 30 dB gennem stort set hele frekvensområdet.
Vægt 7.0 g
Frekvensområde: 20 Hz – 100 kHz
Udgangsspænding: 0.5 mV v. 5 cm/s
Kanaladskillelse: >30 dB
Sporingsevne: 80 μm
Nåletryk 2.8 g
Indre impedans 50 Ohm
Nålefane Bor
Nål: HD Diamond
Compliance 15 μ/mN
Spolemateriale 24-Karat guld
Finish Satiné wood
Satiné
Wood kaldes også Bloodwood. Det er en ekstrem tæt og hård træsort. Det
kan være ret skørt og har en tendens til at splintre, hvis ikke man
behandler det korrekt. De der har tålmodigheden og evnerne
belønnes med en flot levende rødglødende finish.
Concerto
V2 blev tilsluttet Balanced V2, men kun via RCA, da jeg ikke lige havde
kabler der passede til en balanceret opkobling. Den kom i første omgang
i min Dynavector DV-507 mk
II arm. Jeg valgte at bilve i verdenen af træ og monterede pickuppen i et Yamamoto ibenholdt hus. Det spillede fremragende, men der skulle også lige prøves med et par
andre arme.
Kortvarigt
kom den over i en Jelco SA-750L 12” arm. Det var meget
tydeligt, at den provokerede nogle flere farvninger og medførte en
anelse mere uro i gengivelsen. Sådan er det med rigtigt gode pickupper.
Det afsløres med det
samme, når arbejdsbetingelserne ikke er optimale.
Endelig kom den så i min Glanz stål arm, hvor den mindre Clear
Audio MM Jubilee havde klaret det så godt. Compliancen på 15 er nok noget for
højt, men igen er det ikke opgivet om der er tale om en statisk eller dynamisk
angivelse. Det gik fint – faktisk fik den lov til at spille der nogle timer. Men
i sidste ende foretrak jeg gengivelsen via min Dynavector arm, så der blev den
siddende resten af perioden.
En af mine nyere plader er Jachinta / Best of. Behagelig
stemme og god jazz i fremragende kvalitet både musikalsk og optagelsen. Det
første indtryk var en yderst homogen og meget afbalanceret lækker spillestil.
Ingen pladestøj overhovedet. Der leveres et levende lydbillede med ro, detaljer
og en afslappet absolut ubesværet gengivelse, hvor musikken bare ”flyder” fra
pladen. Alt dette med Clear Audios egen Balanced RIAA, som helt naturligt er
tilpasset pickuppen.
Næste plade var noget helt andet. Gode gamle Kim Larsen fra
pladen ”Det var en torsdag aften”. Jeg har hørt den flere gange. Er man ikke
forberedt, får man nærmest et chock når Kim står der lyslevende mellem
højttalerne. Stemmen er stor, altomfavnende og varm. Det her er en fremragende
plade og afspillet med Clear Audio V2 træder både Kim og resten af ???Kjukken
frem på scenen og leverer varen. Vel at mære sker det hele med en masse
detaljer, rum og åbenhed, men uden at det på nogen måde virker påtrængende og
for sterilt. Det her er analog gengivelse i topklasse.
Via Accuphase C27 RIAA.
Via min Accuphase RIAA blev lydbilledet noget varmere og med mere fylde nedefter. Skiftet viste meget godt forskellen på de to forstærkere, men prisen fora min Accuphase C27 er også mere end 3 gange det en Clear Audio Balanced koster. Her viste Concerto V2 at den sagtens kan være med, når der sker en masse. Min nyindkøbte ”Sounds of Three Blind Mice” indeholder noget af det mest dynamiske jazz der er optaget. Anslag på piano kommer som hammerslag og blæserne brager helt korrekt ud af højttalerne. Sådan skal den plade lyde og kontrollen skal bevares. Det må jeg sige, at Concerto V2 klarer til fulde. Der er ingen mislyde og selv de kraftigste passager spores perfekt. Lyden er nok stadig lidt mere ”pæn” og med det specielle uanstregnte flow, som jeg ikke oplever det på min Ikeda G9ss. Mine ellers fremragende Ortofon pickupper, Benz og øvrige rilleaftastere er ladt lidt i stikken mht. kvaliteten. Jo det her er i høj grad en ”Musik-pickup”. Den spiller alt. I perioden var den udsat for alt fra dansk pop til jazz, blues og klassisk. Concerto V2 er ikke kræsen og i alle tilfælde var det en nydelse.
I
en helt anden boldgade kom Jack Johnson på pladespilleren. "All the
Light above too" er hans senerste udspil og en plade jeg har hørt mange
gange. Godt med punch og fylde i de lave frekvenser og til tider meget kompliceret
musik med mange instrumenter og hans karakteristiske stemme. Overblikket
og detaljerne blev bevaret fuldt ud. Ikke helt så kontant og
voldsom nedefter som via min langt dyrere Ikeda pickup, men Clear Audio
pickuppen gjorde det helt ud fra sine egne præmisser. Det skal være
lækkert og afslappende at lytte til musik. Tror man! Men så lige
pludselig vågner den til live og leverer et stort fyldigt lydbillede
med masser af liv og dynamik.
Havde jeg haft mere tid og havde jeg ikke bare lyttet til så meget musik, så var der måske nogle flere notater. Men såden er det, når en god pickup kræver den ene plade efter den anden. Derfor ikke mere tekst i denne omgange. Det var en udsøgt fornøjelse at lægger ører til Clear Audio Concerto V2.
En slags konklusion
Nøgleordene
her er ro og overblik. Indsigt i musikken og så meget lækkert flydende
naturlighed der hentes ud af rillerne, at det er en
fornøjelse. Jeg kom på et tidspunkt til at tænke på de
bedste elektrostater, som med deres store overblik og
gennemsigtighed skaber noget af den samme ro og naturlighed i
kombination med detaljer og overblik.
Med kombinationen af Concerter V2 og Balanced RIAA er vi
oppe i en pris og kvalitet, hvor der med rette kan forventes noget specielt. Jeg
oplever her det specielle som kun vinyl kan levere. Der er en naturlig flydende
og ikke stresset gengivelse, hvor det hele virker ubesværet og uhindret. Her er
det nok i høj grad de efterfølgende forstærkere og højttalerne der sætter
grænsen.