Pladespilleren.dk
DS Audio DS-E1 optisk pickup - Har du set lyset?
Import
Norge/Danmark: Soundscape I Norge - post@soundscape.no
Forhandling: TopSound hifi - https://www.topsoundhifi.dk/
DS-Audio: https://www.ds-audio-w.biz/
Pris incl. forstærkerboks - kr. 22.900,-
Seneste opdatering 22. januar 2020
DS-E1 – har du set lyset?
For nogle år siden ramte DS-Audio markedet med et brag. Tilsyneladende et helt nyt pickupprincip baseret på lys. Nej ikke en laser i rillen og bestemt ikke digitalt. Men noget der faktisk er baseret på teknikken vi kender fra de håndholdte optiske computermus.
For ca. 40 år siden var der
også optiske pickupper fra Toshiba, Sharp og andre, men mere om det til sidst. Det
japanske firma Digital Stream Corporation (DSC) udviklede faktisk den optiske PC-mus sammen med Microsoft.
I mange år har de været eksperter i at fremstille specielle meget fintfølende optiske
kredsløb. Ejeren er meget interesseret i pladespillere og hifi, så løsningen lå
nærmest lige for. Hvorfor ikke lave en pickup, hvor bevægelserne i riller aflæses
og afkodes via lys? Teknikken er i dag
moden til at man kan gøre det rigtigt. Som sagt så gjort. DS-Audio blev stiftet og den første pickup så
”lyset” tilbage i 2016. Modtagelsen var blandet, men siden er princippet blev
udviklet og forfinet. Programmet omfatter i dag 4 pickupper i prisklassen fra
ca. 23.000 (DS-E1 som jeg kigger på her) og op til topmodellen DS-Master til
ca. 200.000. For alle modeller gælder det, at der medfølger en separat
forstærkerboks, som ud over strøm til lysdioden i pickuppen også afkoder det
signal, der kommer retur fra den lysfølsomme sensor. Der leveres således et
lineært signal fra systemet, som ikke har brug for en RIAA. Det hele foregår uden
magneter eller spoler og man er helt fri for brum.
Ibrugtagning
DS-E1 blev monteret i min DV 507 arm og derefter i Triplanar Mk VIi.
I sidstnævnte opnåede jeg det bedste resultat. Man skal huske på, at det er en
forholdsvis let pickup og med en kompliance på 15 kræver den en ikke alt for
tung arm. Med Triplanar regnede jeg mig frem til en armresonans på 9,3 Hz,
hvilket er passende. Pickuppen er noget følsom og skal sættes ordentlig op. Jeg
brugte min Feickert protractor.
Da den interne lyskilde er en diode, skal man ikke bytte om
på den grønne og blå ledning oppe ved pickuppen eller stikkene til højre/venstre
kanal på boksen. I så fald er der ikke noget lys og ingen lyd. Men bort set fra
dette lille problem (som jeg selvfølgelig oplevede), så foregår det hele dejlig
ubesværet og støjfrit. På bagsiden af boksen er en lille omskifter. Her kan man om ønsket sænke niveauet under 100 Hz.
Målinger
DS Audio medleverer en imponerende flot brochure, der omtaler
hele deres program. Der er angivet mange data, men ingen steder – hverken her
eller på nettet – har jeg fundet oplysninger om frekvensgang og forvrængning. Visse
udenlandske blade har målt, det har jeg så også prøvet. Mine målinger med brug
af Feickert Adjust + blev sammenlignet med kendte MC pickupper. Der kunne ikke
drages nogen endelig konklusion, men der ses dog et pænt løft nedefter, som
dæmpes ved indkobling af omskifteren på bagsiden af boksen. I toppen sker der lidt mystisk omkring de 15
khz og derefter falder frekvensgangen lidt.
Med indkoblet filter er der ca. 2 dB lavere output ved 20
Hz, men stadig et let hæv.
Jeg målte også den harmoniske forvrængning:
DS-E1 Ortofon MC 5000
2. ordens 1,42
% 6,13 %
3. ordens 0,56 % 0,35 %
Total THD 2,60 % 8,87 %
Som det ses, er den ulige harmoniske, som er den mest generende, noget højere på DS. Men total er forvrængningen højest på min renoverede Ortofon.
Lyden af lys ...
Tja, man bliver blæst bagover. Hold da op hvor er der power
og spark i den her pickup. Voldsom og meget engagerende. Nok også fordi den via
den medfølgende boks har et pænt output. Masser af bund og en gengivelse der
sprudler lidt ekstra og har noget energi opefter, jeg ikke lige er vant
til. Absolut intet brum eller sus. Det
er så førstehåndsindtrykket, men efter nogle uger må jeg så indrømme, at det
her er så anderledes, at der lige skal sluges nogle kameler. Eller også skal
jeg bare lige vænne mig til, at det her er noget anderledes. En anden
fortolkning af, hvordan en pickup skal lyde.
I starten virkede det til tider en tand mekanisk og næsten
for ”rent”, for meget fremme og pågående (super til pop og rock). Pickuppen var
også helt ny, og skulle spilles noget til. Man kunne dog sagtens høre, at der
var både kvaliteter, men også en speciel DS-E1 egenlyd. Jeg kom lidt til at
tænke på de første CD-afspillere, der kom frem. Man var uvilkårligt imponeret, men
efterhånden fandt de fleste ud af, at der nok manglede et eller andet. Nu er
DS-E1 som nævnt slet ikke digital på nogen måde, men alligevel skiller
gengivelsen sig på samme måde ud fra mere almindelige kombinationer af
pickup og RIAA. Den glatte og sammenhængende gengivelse
hele vejen op fra den øvre bas, gennem en detaljeret mellemtone til diskantområdet minder meget
om en rigtig god CD eller digital kilde. Det er glat, afslørende og overvejende neutralt. Glem alt om en
blød og afrundet gengivelse fra det analoge medie.
I
den øverste top er der lidt tilskud og ekstra energi, som
kan virke musikbefordrende. Men… for der er et ”men”. DS-E1 gengiver
ikke helt neutralt
i de øvre oktaver samt i bunden. Den er en imponator, som lægger til.
Knappen til dæmpning af bunden fra 50 Hz og ned (6 dB oktav) blev
koblet
ind. Langt bedre over mine højttalere, hvor 4 stk. 15” ikke behøver
nogen hjælp
til at skabe bas i stuen. Ellers kunne jeg forestille mig, at det er
passende
med mindre højttalere. Opefter var der
dog ikke lige noget at gøre – toppen stak lidt af og gengivelsen af det
tredimensionelle, rummet opefter var noget nedtonet. Man må her også huske på,
at der ”kun” er tale om en elliptisk nål i en alu nålefane. De sidste mange år
har jeg kun lyttet til specialslibninger i bedre nålefaner. Dette faktum kan
også have indflydelse på min opfattelse af gengivelsen i de øvre oktaver.
Alverdens anmeldere er faldet i svime over lyden fra DS
pickupperne også DS-E1. Selv var jeg også meget imponeret, da jeg hørte den
større DS-W2 på udstillingen i Göteborg sidste år. På den ene side kan jeg godt
forstå den store begejstring, men alligevel mener jeg ikke DS-E1 er perfekt. Efter
nogle ugers brug og mange pladesider må jeg dog konkludere, at den har en
speciel charme og nogle ubetingede dyder.
Tilvænning eller tilspilning?
Jeg havde kun DS-E1 til rådighed i ca. 4 uger. Den sidste
uge i julen blev der spillet en hel del. Jeg blev mere og mere fanget ind af
den umiddelbare gengivelse og det store overblik. Der er en besnærende
sammenhæng og noget ”rigtigt” i den måde pickuppen spiller. Problemet med lidt
for meget bas faldt noget på plads, eller også vænnede jeg mig til det. I
toppen spores stadig en let betoning og noget ”glimmer”, men det blev også
nemmere at leve med.
Kort sagt blev de positive dyder efterhånden værdsat mere. Jeg
oplevede i højere grad hvorfor, mange er så vilde
med DS-lyden. Det gælder f.eks. også Nelson Pass, der har hele tre
systemer.
Musik
Det seneste udspil fra Lana del Ray ”NFR” er flere steder
kåret til årets album. Jeg er til dels enig. En fremragende plade med masser af
let flydende næsten hypnotisk musik. Man bliver ikke skuffet via DS-E1. Den
kraftige bund kommer absolut igennem og stemmen står meget glat og flot i
lydbilledet. Det store åbne vindue ind til oplevelsen er lige en tand mindre
bredt og knap så veldefineret som via mine bedste pickupper. Men set i lyset
(ha!) af prisen og hvad der reelt fås for pengene, så er det en dejlig komplet
musikoplevelse man bliver vidne til.
Friedemann
er en tysk instrumentalgruppe, som nok ikke så mange kender. Jeg
har købt en del af deres plader i Tyskland. "Echoes of a
shattered Sky" er som flere af deres plader meget pompøs og med
voldsom dynamik og masser af effekt i bunden. Jeg har hørt titelnummeret
mange gange, men her via DS-E1 hørte jeg faktisk nye detaljer og
det hele virkede mere robust og sammenhængende. Imponerende kan man
også sige. Den magt og kontrol pickuppen har klæder musikken. Jo, jeg
var ved at blive overbevist.
Supertramps
klassiker ”Crime of the Century” kom på
pladetallerkenen. Denne Mobile Fidelity half speed master har været
spillet
rigtigt meget. På trods af en del støj, så stod ”School” der med
masser af
rum, nærvær og en god udskillelse af detaljerne. Bunden er fyldig om
end ikke
så kontant, som jeg har oplevet det. Toppen var flot og mundharpen i
starten
står knivskarpt, men ikke helt så tredimensionelt, som jeg er vant til.
Skrigene fra skolegården kommer med stor naturlighed, og min
kat kiggede som sædvanligt på højttaleren.
Massenet ”Le Cid” i en fornem DECCA indspilning med Israel
Philharmonics, var en af de plader der fik mig overbevist om DS-E1s kvaliteter.
En meget dynamisk og levende optagelse, hvor det hele i den gran springer imod
lytteren. Der er ”smæk” på drengen, som man siger. Denne specielle
overraskelseseffekt, hvor man lige letter en gang i stolen, når pauker eller
blæsersektionen får lov til at vise, hvad de kan. Et stort åbent lydbillede og
mine ankepunkter mht. bund og top, mærkede jeg ikke meget til her.
Dobbelt LP’en “The Wonderfull Sounds of Female Vocals”, kom med posten lige før
Jul. Masser af god musik, men her vil jeg specielt nævne de første 2 numre på
side 4. Jennifer Warnes med
”Ballad of the Runaway Horse” samt Diana Krall med liveudgaven af “A Case of You”. Her var det så absolut
de fantastiske stemmer der stod i fokus. Masser af liv og nerve. Stemmerne komme
fra en helt sort baggrund og der er en krop og fylde bag gengivelse. Magt, som
om forstærkerne pludselig har fået bedre fast i højttalerne. Det her var en
absolut nydlese. Nok også fordi, der her ikke blev provokeret med alt for meget
niveau i bund og top. Her fik DS-E1 afgjort vist sin force.
En slags konklusion
Det er altid et godt tegn, hvis der bliver spillet meget musik,
når noget er til test. Det skete afgjort med DS-E1. Selv om jeg har
nogle kritikpunkter, så var det en fornøjelse. Man kan sige, at jeg efter en måned ”så lyset”.
DS
audio DS-E1 er en meget anderledes pickup. Eller rettere
sagt et pickup-system (kommer der andre producenter, som udnytter
patentet?). Den nærmest tvinger lytteren til at tage stilling eller
måske bare at ændre opfattelse af, hvordan en pickup skal lyde. Den er
umiddelbart meget åben og glat med en super detaljeret gengivelse. Et
stort
område fra den øvre bas og opefter er nærmest magisk med saft, kraft og
kontrol. Der er dog også lidt
ekstra i de frekvensmæssige yderområder. Toppen kan man beskrive som
detaljeret
eller også let fokuseret med noget ekstra energi. Der mangler lidt
af den glathed, der findes i de bedste MC pickupper. Bunden er et kapitel
for sig selv. Reelt rækker den til langt under 20 Hz og måske derfor virker den
noget dominerende.
Hvorvidt
du skal investere i dette system, afhænger noget
af, hvad du har i forvejen. Skal du sælge en god RIAA og springe ud i
det. Helt
afskrive almindelige pickupper og ændre 100% til DS-Audio? Du har
selvfølgelig muligheden for senere at opgrade både pickuppen og
forstærkerboksen. Jeg havde begge
systemer til rådighed i form af 3 arme på pladespilleren. Jeg kunne
godt forestille
mig dette
supplement fra DS-Audio, men nok i en af de større modeller, hvor
jeg håber,
de har
udnyttet systemet bedre. Jeg vil dog ikke afskrive mine MC pickupper og
tilhørende forstærkere. Dertil er jeg ikke kommet endnu. Jeg hænger lidt fast ved det kendte og afprøvede, men
er dog åben for det nye, nu jeg har "set lyset".
Hvem er ‘DS Audio? - lidt om teknikken bag.
DS Audio er en del af Digital Stream Corporation (DSC), der
har opereret inden for laseroptik i mere end 25 år. Selv om du nok ikke kender
dem, kan det tænkes du har et af deres produkter lige i nærheden. DSC er nemlig
leverandører af laseroptiske systemer til aflæsning af optiske diske (CD, DVD
og BlueRay) samt til medicinske test systemer og fintfølende optiske computer
mus.
Den optiske mus f.eks. blev udvikliet I et samarbejde mellem
Microsoft og Digital Stream Corporation.
Men
emnet her er den optiske pickup, der detekterer
mekaniske bevægelse af nålen i pladerillen ved hjælp af en infrarød
LED. I princippet det samme som den gamle Toshiba og Sharp
pickupper med elektrisk pære for 40 år siden.
Der ligger masser af info på DS-Audios hjemmeside, så her vil jeg blot kort gøre rede for hvordan det hele virker.
Først og fremmest skal man være klar over at DS-princippet er baseret på "displacement" - altså varierer udgangssignaler afhængig af, hvor meget nålen flytter sig. Reelt kan man hente DC ud af den. Det samme gælder f.eks. Strain Gauge pickupper og de tidligere Elektostatiske pickupper fra Stax. I modsætning til dette er MM og MC pickupper baseret på "velocity" - altså hastighed. Jo hurtigere pickuppen bevæger sig desto højere output.
Dette har en stor betydning for frekvensgangen. Normalt skal vi bruge en RIAA korrektion, men ikke her. DS-Audio pickupperne leverer et næsten lineært signal der kun kræver mindre korrektion (f.eks. sænkning af de laveste frekenvser). Samtidig er der med hele 40 mV ud - næsten 100 gange så kraftigt signal som fra en typisk MC-pickup. Der stilles således ikke store krav til den medfølgende forstærkerbox. Den skal levere en støjfri spænding til lyset og forstærke signal samt tilføje lidt eq. Det forlyder at andre producenter af elektronik har kastet sig ud i at lave disse "forstærkerbokse" til DS pickupperne. F.eks. Ed Meitner fra EmmLabs skulle have en på vej. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at Nelson Pass er meget begejstret for DS og at han har hele tre af deres systemer. Mon ikke han også planlægger konstruktion af en tilhørende forstærker?
Som det ses af figuren her til venstre er det forholdsvis simpelt. En infrarød lyskilder er placeret forrest i pickuppen (lige bag det lys man kan se udefra). Mellem lyskilden og de lysfølsomme sensorer sidder en meget lille og let (nok kulfiber?) plade. Denne plade flyttes af nålearmen og varierer med bevægelserne hvor meget lys der sendes til forskellige steder på sensorerne. Umiddelbart simpelt, men fantastisk at det kan lade sig gøre.