Pladespilleren.dk
Denafrips Terminator II - R2R DAC af højeste karat
Terminartor II - ca. kr. 32.830,- incl. moms og fragt. + 950, i told.(købt via Vinshine Audio i Singapore. - ca. 2 måneders leveringstid.
Salg og distribution fra Singapore - VINSHINE AUDIO
Seneste opdatering 28. oktober 2021
Hvem
er Denafrips og hvad er 2R2 DACs? For at tage det sidste ført, så
er det tilbage til rødderne. En række modstande, hvor der skiftes
mellem værdier 44,1 gange i sekundet (med CD) og dermed skabes et
analogt signal. Nærmere forklaring kommer senere. Den førstd af sin
slags var Philips 1541 chippen, men efterfølgende er de opbygges
diskret med præcisionsmodstande. Den første R2R DAC jeg stødte på var
danske Soekris. De var dog ikke til at handle med – besvarede
ikke mine mails. Senere har jeg så meget kort prøvet en ROCKNA fra
Serbien. En
absolut fremragende DAC, der fristede en del. Men samtidig faldt jeg
over Denafribs fra Kina. De laver en del high-end hifi produkter,
men er mest kendt for deres R2R DACs. Virksomheden blev stiftet
itilbage i 2012 og har nu mere den 40 ansatte. Grundlæggeren Mr.
Zhao har samlet et tema af kompetente medarbejdere med stor kendskab
til både analoge og digitale kredsløb og løsninger. Salget foregår
via nettet fra Singapore, hvor Alvin Chee hos Vinshine Audio står
for bestillinger og kundekontakt, samt ikke mindst leverer en
fremagende service.
DENAFRIPS står for:
D-ynamic
E-xquisite
N-atural
A-ttractive
F-idelity
R-efined
I-ntoxicating
P-ure
S-ophisticated
Med
andre ord, absolut ikke nogen Jantelov her, selv om navnet er lidt
søgt. Tror mere de fandt på det fængende navn først og så satte
betegnelserne på bagefter?
Der skal lige en del overvejelser til,
før man sender 32.000 kr til den anden side af verdenen, men jeg var nu
rimelig sikker. Har hørt Denafrips Pondus II og har via et brugerforum
på FB set hvad flere andre skriver om Terminator II.
Kort efter min
bestilling modtog jeg en mail fra Alvin Chee hos Vinshine Audio. MIN
DAC var nu ved at blive samlet. Forventet afsendelse inden for 5-6
uger. Medio september endnu en mail fra Alvin. MIN DAC var samlet. Den
ville blive testet grundigt på alle ind- og udgange. Herefter 100
timers drift og nye målinger. Hvis alle specifikationer derefter er OK, ville den
blive pakket ned i dobbelt emballage og afsendt til Danmark. Yderst
betryggende!
Top DAC – Terminator II
Terminator II er nummer 2 fra
toppen i Denafrips DAC program. Der er også en Terminator Plus.
Merprisen er ca. 12.000,- kr. Jeg spurgte Alvin Chee ind
til, hvad forskellene reelt var. Han svarede meget hurtigt.
” The differences between the Terminator II and Plus, the Terminator Plus comes with premium offerings of:
Aluminum anodized curvy front panel
Precision, hand-picked, premium OCXO clock
Hand-picked R-2R board
Hope this helps!”
Jeg
holdt mig til Terminator II, som i sig selv byder på imponerende
faciliteter og data. Her et udvalg – den komplette liste, kan du
se på Denafrips hjemmeside:
True balanced 26BIT R2R + 6BIT DSD (32 steps FIR Filters)
Matched Precision Thin Film 0.005% R-2R Network Arrays
Encapsulated Flagship Ultra Low Noise Power Supply
Oven Controlled Crystals OCXO
Adaptive FIFO Buffer Reclocking
New Improved Digital Signal Processing FPGA Code
DSD1024, PCM1536 Supports On USB & I²S Input
Proprietary USB Audio Solution via STM32F446 Advanced AMR Based MCU
I²S Pinout Configuration - I²S DSD Channel Swap Configuration
DSD64-DoP On All Input
DSD1024* On USB & I²S Input Only
24bits / 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192KHz On All Input
1536kHz* On USB & I²S Input
RCA at 2.0Vrms, 625 Ω - XLR at 4.0Vrms, 1250 Ω
SN Ratio: 127dB
Dynamic Range: >132dB
Levering til døren
2
måneder efter bestilling ankom der en 22 kg tung pakke med FedEx. Men
inden da var jeg løbende blevet underrettet og kunne følge
pakken hele vejen. Vinshine Audio orienterede mig også. Efter
leveringen var der opfølgning og mails om alt nu var OK?
Super service.
Konverteren leveres i en meget solid dobbelt indpakning med masser af
skum omkring. Selve Terminator II er pakket i en sort stofpose. Den er
tung og der skal lige tages fat, når den skal fri af indpakningen. Det
eneste ”ekstra” der medfølger er 3 små ”spikes” som passer op i
hullerne på tre fødder under apparatet. Noget svære at montere grundet
apparatets tyngde.
Den
nye DAC kom hurtigt op på en hylden og der var lyd igennem
med det samme. Alt virkede. Men man skal lige gøre sig klart, at det
her ikke er en imponator. De små lys er meget dæmpede og for mig var de
lidt svære at se. Det samme kan siges om teksten på fronten, som jeg
slet ikke kunne se uden et forstørrelsesglas. Måske lidt større tekst i
den næste version? På den anden side, så gik der kun et par uger, fø'r
jeg vidste hvad knapperne skulle bruges til. Bemærk at der ikke er
nogen fjernbetjening og heller ikke nogen volumenkontrol. Ikke engang
en afbryder finder du. Når netkbablet montere starter Terminator i
"stand by" .
Lidt teknik – hvordan og hvorfor
Man kan
ikke komme uden om at Denafrips har gjort
nogle valg. Den er på flere måder en anderledes DAC. Det vil friste
nogle og andre vil sige fra. Jeg faldt for deres løsninger og valg,
selv om jeg ikke er 100% enig hele vejen.
Hvis
vi indleder der hvor
det hele starter, så er der en voldsom strømforsyning. Indkapslet i sit
eget stålkabinet. Dette finder man i bunde af Terminator II. Her ses
der to store O-core trafoer (160 og 60 VA) hver
med efterfølgende regulering og masser af afkobling. En netsikring
leder man forgæves efter. Den sidder heller ikke udvendigt. På selve
DAC boardet er der næsten 100 små Elna Simic kondensatorer og
efterfølgende afkobling med de røde WIMA
filmkondensatorer. Absolut ikke dårligt! Jeg kan ikke se
værdierne, men der leveres
2 x 7V/5A til selve ladder DAC’en, så der er rigeligt med strøm til
rådighed. Vi har altså en strømforsyning som næsten ville kunne drive
en effektforstærker. Hvorfor ikke en reguleret forsyning, som man
normalt ser i high-end elektronik. Evt. en shuntregulering? Godt
nok giver de mange parallelkoblede kondensatorer en pæn lav ESR og de
kan levere en masse strøm, men er der behov for det og er det ikke en
lidt gammeldags og ressourcekrævende måde at gøre det på? Nå men
arbejdslønnen er lav, så Denafrips har valgt denne løsning og alt
respekt for det.
Men ellers er der nogle imponerende tiltag.
Selve USB indgangen er forsynet med deres egen driver. Her har de
droppet den ellers benyttede og udviklet en driver beregnet til hifi.
Der kan dowlodes egnede drivere til hhv. Windows og MAC. Den inbyggede
”overn controlled” OCXO clock leverer præcisions frekvenser på et
niveau langt over, hvad der kræves for lav jitter. Men som meget andet
er der gået lidt sport i at gøre det bedre og bedre.
Hvad er R2R?
En
R2R DAC er opbygget med en lang række modstande. Med andre ord
spændingsdelere i et snetværk med forskellige modstande.
Modtandsnetvækret I Terminator II er opbygget diskret med ca. 500
0,005% præcisions modtande i hver kanal, hvilket giver en 26-bit
opløsning. Der skiftes mellem de forskellige modstande med en såkaldte
FPGAs (Field Programmeable Gate Arrays). Princippet har været kendt lige
siden den første Philips 1541 kreds, men det kræver præcisions modstande
og en nøjagtig styring. Nogle mener at chipløsninger stadig har sin
berettigelse, mens Denafrips (og andre) har udviklet deres egne diskret
opbyggede R2R DAC løsninger. Bemærk at den her er dobbelt. Altså en fuldt
balanceret DAC. Signalet tages direkte på udgangen, uden ekstra
kredsløb, der kan ændre lyden. Tilsyneladende er der dog anvendt AC
kobling med polypropylen kondensatorer på udgangen.
NOS eller OS
Umiddelbart
foretrækker jeg lyden med OS - oversampling. Der er en mere finkornet
gengivelse med en smule mere rum. Alle de følgende beskrivelser er med
oversampling. Nogle har foreslået at lave oversamplingeh
i Roon og så køre Terminator II som NOS. Det har jeg ikke prøvet.
Sådan gjorde jeg
Terminator II blev anvendt med følgende udstyr:
Signalkilder
Innuos Zenith III via Tellutrium Q Silver Diamond USB kabel. Musik fra
Qubuz og downloadede HD og DSD filer. CD afspillet på min Meridian 500
CD transport med AES/EBU out.
Koblet til MICHI P5 forforstærker via Odin XLR-kabel.
De medleverede fødder blev prøvet, men det meste af tiden kørte jeg med Black Diamond Racing Cones.
Lyden af R2R
Lige
fra starten er det helt åbenlyst, at det her er en flydende, klar og
ubesværet gengivelse. Det er meget anderledes fra hvad mange oplever som ”godt”,
”flot” og ”imponerende”. Væk er alt det overdrevne og den skarpe
analytiske udpensling af detaljer. Her hører du ingen skinger og super
detaljeret top, der bare klinger helt for sig selv og siger ”hør på
mig”. I stedet får du en gengivelse. der er organisk og glat.
Der en naturlighed som man slapper af med. Efter et stykke tid, finder
man hurtigt frem til, at det hele er afslappende og man lytter igennem
ind til musikken. Der er absolut ingen lyttetræthed her og det hele
forekommer bare så ubesværet og luftigt.
Der er en fornemmelse af at
musikken flyder uhindret og man slapper af. Jeg har før oplevet det
samme med pickupper, der spiller ”selvfølgeligt”, så man ikke behøver
at anstrenge sig, for at lytte igennem til musikken. Det samme gør sig
absolut gældende her. Jeg sidder og lytter til Dire Straits / Fade to
black. Et nummer jeg har hørt mange gange før, men nu er det bare så
glat og umiddelbart. Ikke sådan at det mangler noget. Absolut ikke. Det
er bare mere end top, bund, mellemtone og rum. Her er det en samlet
helhed, hvor det slet ikke er nødvendigt at fokusere på noget specielt.
Skal man absolut gøre det, så må det være det store og meget
veldefinerede rum. Ja, rummet fortjener at blive nævnt. Her er der
om muligt endnu mere plads bag højttalerne, når de bedste optagelser
får lov at spille gennem Terminator II.
Terminator II spiller med et naturligt flow og en organisk struktur. Selv
på en gammel plade som jeg har hørt tusindvis gange (næsten), hører jeg
noget nyt. Her Pink Floyd the Wall, som på en nærmest dragende måde
afslører nye detaljer og små ting dybt i lydbilledet. Ikke fordi
detaljerne trækkes frem og bliver fokuseret på, men fordi jeg som
lytter nærmest bliver suget ind i musikoplevelsen og har meget lettere
ved at opleve detaljerne. Absolut en meget positiv egenskab, for det er
ikke noget man skal anstrenge sig for at høre – det er der bare.
Besøg hos Carsten
Her
blev Terminator II parret med et sæt Audio Research forstærkere. Vi sammenlignende med en Auralic xx streamer og
Auralic Vega DAC. Der var kabler fra SoTM, Synergistic, Furutech,
ViaBlue m.fl. Der var bred enighed om, at der her var tale om noget
forskellige lydfilosofier. Auralic dacen var mere fysisk og fremme med
mere magt i bunden. Via Terminator II syntes jeg, at der var mere luft
og afstand samt afgjort mere opløsning i hele stemmelejet. Den var
noget mere tilbageholdende i de lavere oktaver. Bassen var der, men den
kom ikke rigtigt frem i rummet. Terminator II spillede varmere, rundere
og meget organisk behageligt. Hvilken der blev foretrukket afhang noget
af musikken der blev spillet. Jeg havde valgt Imelda May og Karen
Souza, hvor jeg opfattede deres stemmer mere løsrevet fra resten. Man
kan sige, at stemmerne hang bedre defineret mellem højttalerne. Carsten
havde valgt et live nummere med Kim Larsen ”Pianomand”. Her var der
tydeligt lidt mere snap og gulvtramp via Auralic, men stemmen stod mere
organisk via Terminator II. Disse indtryk bekræftede i høj grad det jeg
havde oplevet via mit eget anlæg.
Carstens bemærkninger: "Terminator
II var som forventet meget kompetent, men havde dog sine
karakteristika, som på nogle punkter gjorde den rigtig god, men på
andre knap så god. Det jeg har hørt fra andre R2R dacs – f.eks. Rockna
- havde den også. En dejlig åben og organisk røragtig
mellemtone med god plads omkring tingene og en dejlig ro. Til
gengæld mener jeg, at TII over hele spektret var lidt for “tung” med
knap den dynamik jeg er vant til og specielt ikke set i forhold til
Rockna R2R dacen. Den var exceptionel dynamisk og åben i mellemtonen -
men til gengæld lidt til den lyse side. I denne prisklasse kan vi nok
ikke få alt i en DAC."
Som
det ses på billedet fik Terminator II ikke ideelle betingelser,
rent
mekanisk. Et noget spinkelt bord, hvor forskellene på diverse fødder heller ikke var entydingt. Måske denne placering havde
indflydelse på det endelige resultat? Umiddelbart vil jeg tro, vi kunne
have opnået et bedre resultat placeret i den stabile hylde, hvor resten
af anlægget var. Umiddelbart deler jeg ikke Carstens opfattelse omkring det tunge og mindre dynamiske.
Besøg hos René
En
regnfuldt eftermiddag blev jeg hentet af Renë. Vi skulle lytte til
Terminator II pver hans anlæg. Her var det en dansk TubeLab
forforstærker koblet til en Audio Reserach VT 100 III effekt., der så
trak de klassiske Snell 3Ai højttalere. På digitalsiden var det en
Auralic Aries streamer koblet til en Auralic Vega DAC. Der var kabler
fra ViaBlue, Audiovector m.fl. Begge
DACs fik samme fødder (Mad scientisk Black pod Tungstedn), netkabler og
signalkabler. Der blev udelukkende lyttet til streamet musik fra Qobuz.
Jeg havde valgt et par numre, som vi lagde ud med.
| |
Jeg
lagde ud med Imelda May /Call Me - et nummer jeg kender godt. Lyden via
Renés anlæg var på en gang præcis og meget afslørende. Stemmen stod
flot mellem højttalerne. Det er tydeligt at rummet såvel som anlægget
var vel afstemt. Herefter spillede vi et par numre med norske Anna
Ternheim, som Rene havde valgt. Super optagelse og en god stemme.
Efter flere numre og ca. ½ time med Renés anlæg, skiftede
vi over til Terminator II, der havde stået og varmet op i et
stykke tid.
Der skete en del ting med Terminator II indkoblet.
Primært var det rummet der voksede og stemmerne stod med en større
selvfølge og krop ikke bare mellem højttalerne, men også lidt længere
væk. Alle detaljer var stadig i behold. På de øvrige numre var det
samme fornemmelse af størrelse og mere krop op gennem
mellemtoneområdet. På enkelte numre fornemmede vi en svag tendens til
at rykke forkanter på slagtøj og guitarstrenge lidt på afstand, så det
stod mindre skarpt. Nogen mente lidt dynamisk tilbageholdende i dette
område, men jeg synes personligt ikke det var generende- Igen er der
lidt mere afstand og lyden kommer ikke så meget op på skødet af dig. I
bunden og den øvre top, var der ikke mange kommentarer. Det hele hang
sammen.
Med
et lidt skævt smil, gave René udtryk for måske at være interesseret i
at købe min Terminator, hvis nu jeg skulle beslutte
mig for at sælge den! Nok ikke lige foreløbig, den er jo lige ankommet.
Men det viste jo meget godt, at han kunne lide det han hørte.
I2S og DDC Reclockers. hvad er nu det?
Terminator
II har en masse indgange. Herimellem to muligheder for en parallel I2S
indgang via enten en LAN eller en HDMI forbindelse. Indgangene er
lavet til brug med Denafrips egne DDC reclockers (Digital til
Digital konverter) eller med passende drivere til f.eks. PS Audios
CD/SACD drev. Der er tre DDC reclockere i programet og topmodellen Gaia
(ca. kr. 11.000) har også mulighed for at synkronisere
clockfrekvenserne via BNC-kabler til Terminator IIs clock udgange.
Det digitale signal kører så fra Gaia til Terminator II via et
(højkvalitets) HDMI kabel. Fordelene skulle være at signalet bliver
renset og reclocket samt splittet op i de 3 signaler som DACen
benytter. Fra brugere rapporteres om endnu mere luft og dybde i
lydbilledet. Nu begynder det så at blive svært
for mig, der hellere vil sætte et par pladespillere op, end at rode med
alt det digitale. Men for interesserede er der mere på Denafrips
hjemmeside og her om I2S på Wikipedia. Hvis jeg på et tidspunkt skulle beslutte mig for en Gaia DCC. så kommer der nærmere her på siden.
Analog eller digital
Jeg
ønsker bestemt ikke at tage denne evindelige diskussion op igen. Jeg
lever helt fint med min musik fra CD, streaming, båndoptager og LP'er.
Men mit hjerte er fortsat ved de store LP'er. Selv om min digitale
kæde med Terminator II er rimelig bekostelig, så har
jeg investeret betydeligt mere i den analoge kæde. Altså pladespiller,
arme og pickupper. Det er sådan jeg foretrækker det og jeg vil ikke
beskrive det ene som "absolut bedre" end det andet. Jeg har bare
konkluderet, at jeg kan nyde både analogt og digitalt reproduceret
musik, det sidste nu endnu bedre via min nye DAC.
Konklusion
Terminator
II er afgjort en fremragende DAC. Den har sine dyder og sin egen
måde at gengive på. Den helt store force er det store åbne
lyttevindue. Masser af rum og en nærmest tre-dimeniel organisk måde at
gengive musikere og sangere på. Man kan hører rundt om det hele. Det er
ikke bare pap-figurer bag hinanden, men kan høre af der er krop og
mennesker bag. Det hele er så parret med en åbenhed og detaljer, der
ikke slynges i hovedet på dig, men ligger der naturligt. Nedefter er
der krop og fylde, men det gøres igen på en let afdæmpet facon.
Forkanter på slag instrumenter eller guitar står lidt længere tibage og
kommer ikke helt frem i rummet. Nogle mener der mangler noget dynamik og
"grunt" i bunden. hviket kan diskuteres. Men der er godt med magt i
sub-woofer oktaverne, hvor den i den øvre bas er igen er lidt sin egen. Her har vi det lidt
høflige og forsigtige, for ikke at forskrække nogen. Det er smag og
behag. Jeg synes godt om den måde at gengive på og nyder nu musikken
fra de digitale medier endnu mere.
.
Inspireret af Denafrips kan jeg så passede sige, at TERMINATOR står for
T-otal
E-xstraordinary
R-ealistic
M-usical
I-nvolving
N-eutral
A-ppealing
T-iming
O-pen
R-efreshing
Alt i alt en super DAC, som afgjort hører til blandt noget af det bedste jeg har oplevet. Den bliver hvor den er!
TILBAGE TIL FORSIDEN