Pladespilleren.dk
EAT E-GLO MC/phono stage
dimensioner: 435 x 60 x 250mm (+ eksterne PSU)
Pris kr. 48.000
Fabrikation EAT: http://www.europeanaudioteam.com/
Import og forhandling: http://audiolabs.dk/
Senest opdateret 26. oktober 2016
Ved første øjekast ledes
tanken hen på en lille båndoptager, men det er snyd. Der er tale om en
rør MC/RIAA del med et meget kreativt design og nogle runde kraftige
beskyttelsesgitere der dækker de 2 x 3 trioder.
EAT (European Audio Team) er nok mest kendt
for deres store pladespillere, men de laver også et par RIAA
forstærkere. E-Glo er topmodellen og det er en særdeles ambitiøs
konstruktion, som nok kan gøre selv de mest kristiske tilfredse. Den
vil passe til stort set enhver pickup, både hvad angør fleksibilitet og
lyd. Der er tale om en todelt konstruktion i form af selve den meget
elegant udførte og topbetjente forstærker del og så en noget mere rustik
og tung strømforsyning, der kan gemmes væk. Med et langt multikabel for
forbindes de to apparater.
Strømforsyningen indeholder en kraftig dobbelt
isoleret ringkerne trafo. Der anvendes specielle ensretter
dioder samt en FET regulering efter brug af en drosselspole og
kondensatorer. Glødspændingen leveres af en switch mode forsyning.
På indgangen af selve forstærkeren sidder der ifølge EATs hjemmeside et par Lundahl LL
1932 indgangstrafoer, men et kig under låget afslører to LL 1678. Se dokument med specifikationer her: LINK
Absolut
en fremragende trafo, som med 4 primærviklinger giver mulighed for
forskellige omætningsforhold, noget EAT benytter sig af.
E-Glo er en balanceret kobling fra indgangen og via de to af de tre rørtrin pr. kanal.
De første 2 er med ECC83 og så en ECC88 i udgangen. Jeg gætter på
dobbelte anodekoblede forstærkertrin (long tail) fulgt af en Broskie katodefølger med
ECC88 (eller andet der omdanner til ikke balanceret), for signalet laves om til ikke balanceret på udgangen. Hvorfor?.
Nu
vil mange nok sige, "jamen, der er alm. RCA stik på bagsiden, ikke
XLR?". Korrekt, men stikkene har ikke forbindelse til stel.
Signalet "svæver" i forhold til stel, og i mange tilfælde er det slet
ikke nødvendigt at forbinde det ekstra stel, der reelt er forbundet til
et potentiale midt mellem de to indgangssignaler. Signalet fra
pickupper er jo reelt balanceret.
De anvendte kondensatorer i
den passive riaa korrektion er fra Wima, mens der anvendes Mundorf i
signalvejen. RIAA korrektionen er 100% passiv mellem de to balancerede
halvdele. Med valget af let tingægelige rørtyper er der mange
muligheder, for dem der tør kaste sig ud i "tuberolling".
Bagsiden
af E-glo har ud over multistikket til strømforsyningen to sæt indgange til hhv. MC og MM
pickupper. Der kan altså anvendes 2 piadespillere eller 2 arme. Ud over
den obligatoriske stelskrue er der to ikke balancerede udgange (150 ohm
udgangsimpedans). To små multiomskiftere vælger mellem 70 eller 76 dB
forstærkning. Dette sker via en ændring af forbindelserne til trafoen, for
det firdobler også indgangsimpedansen, hvilket tydeligt markeres
på forsiden. Belastningsmodstandene, der indkobles uden mislyde via
relæer, er således de samme ved begge koblinger. Bemærk at der undeligt
nok ikke er den for MC "normale" standard impedans på 100 ohm. 80 ohm
er dog tæt på.
Reelt
er E-glo topbetjent, så hvis den skal ind på en hylde, bør der lige være
lidt plade over. En on/off tænder for strømmen i den separate
strømforsyning. Det høres tydeligt ved klik fra et relæ i
strømforsyningen. Herefter går der ca. 30 sekunder, før det hele
virker. Omskiftning mellem MM og MC indgang længst til højre sker også
via et relæ. Herudover er der en mute funktion og et sub-filter, som indkobler højpasfilter
et ikke defineret sted.
I midten sidder
to drejeknapper, som via en mikroprocessor styrer et stort antal relæer.
På forpladen indikeres impedanser ved MC indstilling og kapacitet ved
MM.
Specifikationer:
MC indgangsimpedanser:
ved gain 2: 10, 20, 40, 80, 150, 300, 600, 1200 Ohm (70dB forstærkning)
ved gain 1: 2, 5, 10, 20, 40, 80, 150, 300 Ohm (76dB forstærkning)
MM kapacitet: 50,150,270,370,520,620,740,840 pF (46 dB forstærking / 47 kohm indgangsmodstand).
S/N: MM 65dBV (80dBV – IEC -A)
MC 65dBV (79dBV – IEC -A)
Lyden af rør og musik
Det
første jeg bemærkede ved E-Glo er en fantastisk tavshed. Ingen sus og
slet ingen brum. Selv hvis man undlader at sætte stelkablet på, er der
ingen mislyde. Med fuldt opskruet volumen er det yderst begrænset hvor
lidt sus der kommer. Brum er totalt fraværende. Imponerende af en rør
RIAA. Her viser den balancerede kobling afgjort sin force. Jeg kan ikke
umiddelbart forestille mig nogen pickupper, der ville komme til kort
her. Selv ikke de mest tavse fra Audio Note eller Ortofon.
Jeg
lagde hårdt ud og valgte en af mine bedste pickupper. En Koetsu Urushi
Wajima, monteret i Triplanar Mk IVi. Det første jeg lagde mærke til var
den meget høje forstærkning. På papiret har min egen Acuphase C27 samme
forstærkning, men den spiller ikke lige så højt? Jeg satte gain ned til
70 dB og det passede noget bedre. De 76 dB vil dog passe glimrende med
pickupper, der har meget lavt output - som f.eks. Audio Note og nogle af
Ortofons modeller. Hvad støjen og lydkvaliteten angår, kan E-Glo sagtens leve op til opgaven.
Når
først man har fundet den optimale belastning (40 ohm til min
Koetsu) kan man så bare nyde en absolut
støjfrihed samt masser af luft og detaljer. Der er hul
igennem og det hele virker meget frigjort og let. Man skal på ingen
måde anstrenge sig for at høre igennem optagelserne. Det er som en stor
blød knude i musikken er løsnet og lydbilledet bare åbner sig. Der er
sat forstørrelsesglas på optagelserne og man kan nok sige, at E-Glo har
en lille tendens til at gengive lidt mere flot og storladent opefter,
hvor der rigtigt brilleres med luft og masser af hul igennem. Der kommer
ektra fokus på rummet bag højttalerne og de øverste oktaver gengives
med et silekblødt skær. Masser af detaljer, men uden at det på nogen
måde bliver trættende eller for meget. Det her er detaljer, men alt
andet end analytisk.
Der
lukkes lige en tand mere op
både tonalt og dynamisk i det øvre mellemtoneområde. Instrumenter får
lidt mere kant og det hele virker meget friskt og umiddelbart.
Meget smittende og befordrende for musikoplevelsen. De lave oktaver
står med god kontrol og kun i de laveste oktaver kan man fornemme,
at der holdes lidt igen. Sub filteret bør kun kobles ind, hvis det er
absolut nødvendigt. Når de lave oktaver ikke tiltrækker så megen
opmærksomhed, kan det skyldes, at det hele er absolut netutralt. Eller
også er det bare fordi, alt det andet er så umiddelbart og transparent.
Det
første
jeg lyttede til var den fremragende LP med Lonard Cohen "Old Ideas".
Jeg har hørt den mange gange, men via E-Glo står hans karakteristiske
stemme endnu mere tydeligt i midten mellem højttalerne og med al den
krop og fylde, man kan ønske sig. Jeg lægger også mærke til det store
rum og dynamikken i optagelsen - jo det her virker! Der er noget
umiddelbart og meget uanstrengt over gengivelsen. Toppen er blød, ja
silkeblød og med detaljer, som på en meget let måde bliver blotlagt. Der
er ikke noget som smides i hovedet på lytteren. Det hele befinder sig
inde i lydbilledet, men meget transparent og nemt at lytte sig frem
til.
Som om der er mere plads og åbenhed i lyden. Det er så absolut
vanedannende og man griber straks efter den næste LP.
Næste plade
var en japansk presning. London Super Analogue Disc. Albéniz Suite
Espanola med Frühbeck de Burgos og New Philharmonia Orchestra. En
optagelse og presning som denne viser tydeligt det analoge medies
styrker. Kort sagt masser af DYNAMIK. Jeg har kun sjældende oplevet
lignende med CD eller andre digitale kilder. Der leveres et flot stor
lydbillede, hvor koncetsalen åber sig bag højttalerne. Her er der
absolut forskel på, når vi hører enkelte instrumenter og når hele
orkesteret sætter ind. På intet tidspunkt mister pickuppen eller E-Glo
overblikket og kontrollen. Jeg udstødte adskilleige gang forbavsende
kommentarer (godt jeg sad der alene) og rystede vantro på hovedet. Det
var mildt sagt en super musikalsk oplevelse og hele pladen blev hørt i
sammehæng - begge sider. Efter dette musikalske stormvejr trænger man
lige til at slappe lidt af. . .
På MM indgangen prøvede jeg med
min Shure V15 mk IV med JICO neoSAS nål (safir nålefane). Til en samlet
pris for brugt pickup og ny nål omkring de 3.000,- er det forbavsende,
hvad denne gamle pickup kan præstere. Med E-Glo til at forstærke
signalet får den nærmest perfekte arbejdsbetingelser og Shure
pickuppen spiller som en drøm. Gamle plader med ELO, Eagles eller
Supertramp lød som i gamle dage, men langt mere åbent og letflydende
end jeg er vant til. Vel var der et stykke op til Koetsuen, men efter
et stykke tid kunne jeg sagtens abstrahere fra dette, og nyde hvad denne
gamle MM pickup kunne levere. Vi E-Glo var der liv og lækre detaljer.
Takket være tilpasningen af kapaciteten kunne der justeres til lige det
rette topniveau med glød og detaljer, uden at det hele kammede over og
blev for tungt og lukket. Toppen stod noget mindre distinkt end med
Koetsu Wajima, men det var blot forventet. Totalt set gengav denne
kombination med en naturlig sammenhæng og et stor lydbillede, så man
kun kan blive imponeret. Det viser også tydeligt,at man med en super
RIAA kan hente uanede kvaliteter ud af en prisrimelig pickup. Reelt er det dog en urimelig prismæssig kombination.
Jeg
prøvede også min Benz LPs såvel på MC indgangen som direkte ind i MM
indgangen. Direkte i MM er det igen forbavsende hvor lidt støj der er.
Vel er lydbilledet lidt slankt, men alle de øvrige kvaliteter er fuldt
ud intakte. Her kunne det være rart, hvis impedansen også kunne ændres
på
MM indgangen, men man kan ikke få alt. Via trafoen og med en
indgangsimpedans på 600 ohm fik jeg de velkendte kvaliteter
frem fra den
fremragende Benz LPs. Det er første gang jeg oplever en Benz, der kører
godt
via en MC trafo. I langt de fleste tilfælde er trafoerne også optimeret
til lavere udgangsimpedanser end de typiske Benz. Her gik det hele dog
op i en højere enhed. Et noget mere præcist lydbillede med om muligt
endnu mere præcision end via Koetsuen. Der var igen masser af luft
og højt til loftet. Forkanterne på bækkener og andre anslag stod super
præcist i
lydbilledet. Igen på denne umiddelbare og naturlige måde, så man bare
slapper af, med selv de meste komplekse musikstykker (Stravinsky / The
Rite of Spring / LA Phriharmonic på Decca London Super Analogue Disc).
Der kom også jazz på pladetallerkene i form af Gerry Mulligan meets Ben
Webster / Jazz Wax Records optagelse fra 1959. En fremragende plade med
masser af attack og dynamik. Her også en plade jeg kender godt, men
ikke helt som den gengives her. Der er ekstra luft og dynamik i
saoxfonerne som nærmest rækker ud efter dig gennem højttalerne.
Fremragende!.
Sammenfatning
EAT
laver flotte pladespillere, men de laver også en fremragende RIAA.
E-Glo har
alle de
fordele rør tilbyder - dynamik, spilleglæde og masser af overskud. På
fornem vis har de kombineret det med en super strømforsyning og en god
MC trafo fra Lundahl. Det hele passer perfekt sammen og med
den balancerede konstruktuion har de lavet en rør RIAA, der
kombinerer
lav
støj med stor forstærkning, fleksibililitet og super lækker
lyd. Nærmest
en umulighed, men her kan alle pickupper finde anvendelse. Eneste lille
anke er den manglende balancerede udgang. Nogle vil nok også undre sig
over det lidt anderledes design. Enkelte vi mene prisen er høj,
men sådan er det, når vi snakker ægte high-end kvalitet som her.
TILBAGE TIL FORSIDEN