Pladespilleren.dk
Hana
Umami Blue - en glat og involverende musikformidler
Forhandler:
Scandinavian Audio Systems - pris kr. 18.900,-
Hana: HANA | Youtek.com
Seneste
opdatering 9. maj 2024
En slags deja-vu
- Hana Umami Blue 華
Denne gang gælder
det tHana Umami Blue. som jeg modtog marts 2024. Man kan sige, at
det er en let neddroslet udgave af deres top pickup Hana Umami Red. Der
er mange ligheder, men lyder de også ens?
Reelt kunne jeg så bare gentage den gamle anmeldelse og udskifte navnet?
Nej, den går ikke. De ligner godt nok hinanden, men der er forskelle.
Ikke blot i prisen, men også i data og hvordan de lyder. Meget belejligt
har jeg så stadig Umami Red, som jeg købte efter testen. Den har været
brugt en del og spiller stadig fremragende, som en pickup til næsten
30.000,- kroner SKAL gøre det. Den nye Umami Blue, koster så ca. 10.000
kroner mindre. Stadig en høj pris for en pickup, men nu skulle det så
vise sig, om der kan hamle op med Hanas topmodel. Eller endnu mere
vigtigt, hvordan den begår i forhold til andre gode pickupper i denne
prisklasse.
UmamiBlue skiller sig ikke meget ud fra Umami Red, men som det ses
af data, er der nogle mindre detaljer.
For en ordens skyld, må jeg lige
gentage. Umami er kendt som den femte smag. Altså ud over sødt,
surt, salt og bittert. Reelt betyder Umami “vidunderlighedens essens”
når det oversættes fra japansk. Kan man så sige at musikken
gengives “kødfuld, saftigt, delikat"?. Måske sådan lidt svævende,
men en pickup der gengiver fysisk og med krop er da noget ma kan
forholde sig til.
Nålefanen er som på Umami Red af massiv bor, meget tynd og forholdsvis
lang. Selve spolesystemet er med high purity” 30 mikron
kobber viklet på en krogenisk behandlet metalkerne. Her altså lidt
anderledes edn Red. Ved at bruge et magnetiserbart anker, sikrer Hana et
noget højere output, men den bevægelieg masse forøges. Til
gengæld kan man nøjes med færre viklinger for samme signal. Med 0.4
mV ud og 8 ohm indre impedans virker det som om output er prioriteret.
Andre konkurrenter har typisk noget mindre output og et spolesystem
viklet på luft eller en ikke magnetiserbar kerne.
Hana oplyser ikke noget om
ophænget, men med en compliance omkring de 17 (dynamisk ved 10 Hz)
passer den glimrende i de fleste ikke alt for tunge arme. Magnetsystemet er Alnico, igen en
afvigelse fra Red, der bruger samarium cobalt. Hvordan deres
prioritetet og valg har været, skal jeg ikke kunne sige. Men lidt
underligt, at de ikke bruger Neodym, som mange andre. Selve huset et
håndbygget i A7075 duralmin. Den ydre blå skal er af melamin lavet
med en taknikm som Hana kalder MTO.
Totalt set er ændringerne i forhold til Umami Red meget små.
Data for både Umami Blue og Red.
Specifikationer
|
Blue |
Red |
Nåleslibning
|
Microline |
do. |
Nålefane |
Bor (Boron) |
do. |
Magnetsystem |
Rent jern (cryo) |
Permalloy anker |
Spole |
High purity kobber |
do. |
Udgangsniveua |
0,4 mV |
0,5 mV |
Balance |
0,5 dB / 1 khz |
do. |
Sporing |
70 um v. 2 gram |
do. |
Kanalseparation |
30 dB/ 1 khz |
do. |
Frekvensområde |
15-50.000 |
10-50.000 Hz |
Udgangsimpedans |
8 ohm / 1 khz |
6 ohm / 1 khz |
Anbefalet belastning |
mere end 80 ohm |
mere end 60 ohm |
Magnetsystem |
Alnico |
Samarium Cobalt |
Sporingskraft |
2 gram |
2 gram |
Vægt |
10,8 gram |
10,5 gram |
Kontruktions |
Duralmin |
Duralmin og ibenholt |
´Finish |
MTO (melamin) |
blank Urushi lak |
Umiddelbart
vil
jeg nok anbefale en noget højere belastning end 60 ohm, men det
kommer lidt an på udstyr og præferencer. Jeg brugte 100 ohm via min
Accuphase C27. Alternativt en resulterende belastning på ca. 120
ohm via min Tona T20/40 stepup trafo. I denne kombination er
output beregnet til 7,5 mV, når den efterfølgende RIAA belaster med 47
kohm.
Montering
Belært af erfaringerne
med Umami Red vidste jeg, at man SKAL bruge de medleverede unbraco
skruer. Gevindhullerne i pickuppen er kun ca. 3,5 mm dybe, så længere
skruer kan ødelægge pickuppen. Jeg monterede Umami Blue i et Ortofon
Precison headshell.
Der anvendes stadig den
smarte nålebeskytter, som dækker hele pickuppen. Den virker fint og
kunne også bruges under montering af pickuppen uden at være i vejen.
I
første omgang belv pickuppen monteret i minGlanz MH 124s arm, hvor den
kørte via Tona T 20/40 SUT til min Acchphase RIAA.. Den kørte
også
direkte ind i RIAAen med 100 ohm belastning. Derefter blev Umami
Blue flyttet til min anden pladespiller. En Technics SP10 mk II med
Dynavector DV507 arm. Igen en absolut positivt kombination, men
en noget anden lyd.
Mere i det følgende..
Lyden af Umami Blue
Tilbage i 1970 kom der
en sang,
der
hed "Mammy Blue", I 1971 havde Roger Whitaker et hit med
den.Hører man godt efter synger han faktisk helt tydelig "Uh Mami
Blue". Godt klaret ft en sang om Hana pickuppen skrevet for mere ned
50år siden!
Nå,
spøg til side og tilbage til mere nutidig musik. Det
var absolut en fordel at have Umami Red lige i nærheden. Slægtskabet
mellem de to høres meget nemt. De har begge en homogenitet og
noget umiddelbart over gengivelsen. Med Umami Blue kan man sige, at det
uforcerede og ubesværede er et slags kendetegn,
.
Her
finder man også fraværet af støj fra pladerne. Nålen hører absolut til
en af de mest tyste. Der er en gennemsigtighed og en ro ovre
gengivelsen. Man slapper uvilkårligt at og koncentrerer sig mere om
musikken end om det hele lyder perfekt. Absolut en værdsat kvalitet.
Men hvad så med top, bund og det vigtige mellemtoneområde? Ja, nu
har jeg fokuseret på helheden og det sammenhængende i gengivelsen. Det
er sævrt at sige, om noget gøre absolut meget bedre end andet. Men
toppen, de øvre oktaver er letflydende og med masser af detaljer.
Uanset om jeg kørte direke ind i MC-delen eller via SUT, så skinner det
helt sikkert igennem, at der er detaljer og luft, men igen helt uden at
det pindes ud og bliver domineren. Igen er det sammenængen og det
totale det tæller.
| |
Hana Umami Blue i DV 507 armen på Tecnics SP 10 mk II. | Close up af magnetsystem. og nålefanen. Meget pænt arbejde. |
Umami Blue i Glanz arm på Verdier
pladespiller. - direkte i MC-indgangen
Igen har jeg fundet Nojima plays Liszt (Reference Recordings pure
analog fra 1986). Denne meget dynamiske optagelse stiller store
krav til pickuppen og bestemt også resten af afspillekæden.
Jeg
husker hvordan denne plade på nærmest magisk vis trak mig in i
oplevelsen med Umami Red på pladespilleren. Der er ikke nogen stor
forskel på Umami Blue, der magter noget af det samme. Den varme
mellemtone er ikke helt så meget i fokus, men man har stadig det flotte
lydbillede, hvor han sidder foran det store flygel. Der er en
fysisk fornemmlse, hvor det store piano har magt og fylde samt et
attack når tangenterne slås an. Altså igen en Umami med en
gengivelse, der skaber billeder i 3D og farver! Som via Umami Red,
er der også her en god evne til at adskille de enkelte anslag, så de
står defineret og klart i lydbilledet. Under alle omstændigheder en
flot musikalsk oplevelse.
Seneste
udspi fra Snorre Kirk / Top Dog har været spillet meget. Jeg købte
den efter en konceret i JAZZ CUP, og fik en fin autograf på pladen. Om
det er derfor det hele spiller så fremragende,eller om det er Umami
Blue ... tja, det må være pickuppens skyld. Jeg har lyttet en del på
den og må igen fryde mig over letheden og det flydendd samt ikke
mindst dynamikken i de to saxofoner. Piaoneg står distinkt med god
definition af anslag og man føler sig nærmest tilbage ved
koncertoplevelsen. Sådan skal det også være med en god plade og en
fremragende pickup.
Den
gode
gamle "The world of Gilbert & Sullivan" Decca optagelse fra
1969, så absolut analog. Herlig musik og en fremragende optagelse.
Stemmer, rum og musik går op i en højere enhed. Kender pladen godt og
den skuffer bestemt ikke her med Umami Blue som aftaster. Der er en
dejlig glathed og god opløsning. Ingen betoninger på stemmerne. Alle
"s" og "t" lyde er på plads, så det en en ren fornøjelse at lytte til
musikken. På de størrr kor kan der normalt være en del massivitet, men
her er det yderst begrænset. Med andre ord pickuppen klarer kor og
mange detaljer på een gang, lige så godt som enkelte stemmer eller
instrumenter. For en orden skyld må jeg lige bemærke, at denne plade
har været spillet flere gange. Det bemærker man ikke. Intet knas, støj
eller andre forstyrrende elementer.
I DV 507 arm på SP10 pladespiller
Umami
Blue
kom over i min DV507 arm, der nu sidder på en Technics SP10 mk. II
pladespiller. Den erstattede Umami Red og jeg spillede igen den
fremragende LP med Lils Mackintosh / "A Tribute to Billie Holiday".).
Hun
gør det mildt sagt fantastisk og med nummeret "Cry Me a River" er der
dømt gåsehud og absolut nydelse. Denne indspiling findes kun på LP - en
100% analog optagelse fra ANALOG EXPERIENCE. Med Umami Red i ørerne var
der en mindre forskel at spore. Der graves noget mindre ned i
detaljerne og stemmen rykket en tand længere frem ilydbilledet. De er
på en måde noget mere 3D over den dyrere Red, men det er meget små
forskelle. Der er stadig det åbne og umiddelbare over det hele. Umami
Blue leverer en meget frigjort og frem for alt homogen gengivelse
uden
betoninger eller unoder. Det er en fornøjelse og efter en pladeside
glemmer men alt om de små ekstra detaljer fra Umami Red. Man nyder bare
musikken.
Peter
Gabriel
er tilbage. Det her er et fantastik godt album. Jeg har
investeret i "Brigh Side" udgaven. En dobbelt LP med masser af gode
numre. Desværre er musikke som så ofte før præget af en voldsom
dynamisk kompression. De lærer det aldrig! Alligevel har jeg lyttet til
pladen mange gange. Der er en god bund og godt med luft i toppen, men
det kunne være så meget bedre. Med Umami Blue på SP10 er der et super
dejligt nærvær. Musikken og frem for alt hans stemmr rykker frem i
stuen. Der er en dejlig magt over det hele og "lydtapetet" giver
faktisk en god oplevelse. Med Blue er der igen det fysiske og tunge i
lyden. Den e noget mere fremme og noget hårdere end via mine andre langt
dyrere pickupper. Men absoltu godkendt . Det her er noget man kan lytte
til i timevis.
Poul
Simon er absolut en af mine favorit sangere. Har flere af hans nyere
plader, men denne her er fra de gode gamle dage. "There Goes Rhymin'
Simon" er fra 1973 pg helt sikkert 100 % analog. Mit eksemplar er købt
brugt, men absolut fejlfrit. Hverken musikken eller presningen fejler
noget. Første track på aide 1 er "Kodacrome". Alene den herlige
tekst om hvor glad han er for siti Kodacrome kamera, giver
mig energi og virker som et friskt pust fra fortiden. Denne
begejstring kommer til fulde frem via Umami Blie. Der er det
kontantante og det dynamiske. På intent tidspunkt taber den
overblikket, uanset hvor meget der foregår i lydbilledet. Absolut en
fornøjelse.
Konkurrenterne
Der
er mange gode pickupper i prisklassen omkring de 20.000,- kroner. Jeg
har ikke hørt alle. Det er f.eks. lang tid siden jeg har hørt en
Ortofon pickup i denne prisklasse, så der må jeg være svar skyldig. Må
spørge Ortofon om de vil låne mig en!
Alnic The Rose er
meget
livlig og noget mere fremme dynamisk end Umami Blue. Den er stor,
fyldig og har ikke helt samme homogenitet. ;Man kan sige at Umami Blue
bevarer roen og ovrblikket, hvor The Rose gerne vil imponere lidt.
Den er rund og varm i sin måde at gengive på, men ikke så udstrakt
og glat som Umami Blue.
Vertere
Mystic
er en noget anderledes pickup. Her har vi "den gamle
skole", hvor der er skruet noget ned for detaljerne.Man kan næsten sige
en Denon DL103 med ekstra power. Den leverer nok et lidt større
lydbillede end Umami Blue, men den er også mere fyldig og rund i
sin gengivelse. .
Det er lang tid siden jeg lagde
ørerne til Clear Audio Concerto V2. Jeg husker det afslappede og meget
selvfølgelige. En nærmest flydende gengivelse. Hana Umami Blue har noget
af det samme, men i mindre grad. Til gengæld er den en tand mere fysisk
og har mere krop.
Konklusion
Hana
Umami Blue er en fremragende pickup. Vidste jeg ikke bedre, kunne den
nemt forveksles med "storebror" Umami Red. Her finder man
rigitig
mange af de kvaiteter, jeg faldt for dengang jeg købte den. Nu er tal
jo en underlig størrelse, men for cirka 60% aI prisen får man sådan
ca. 90 % af de kvaliteter, der ligger i Umami Red. Selv om det stadig
er en høj pris for en pickup, er resultatet en gengivelse, der må
kunne
tilfredsttille selv de mest kritiske lyttere.
Umami
Nlue udmærker sig ved den umiddelbare homogenitet og samhæng hen over
hele frekvensspekteret. Der er ikke nogen betoninger eller unoder. Den
hører til i den mere runde og varmt lydende gruppe, frem for de let
sterile og
meget afslørende.Men samtidig har den en fast og hutig lyd. Der mangle
ikke attack og vægt i bunden. Der mangle bestemt ikke nogen
detaljer, de kommer blot som en
del af helheden. I testperioden er der lyttet til mange musikformer og
den klarede det hele fremragende. Både moderne pop/rock, god jazz og
ikke
mindste klassik og opera. Det
kan
såldes ikke komme som nogen overraskelse, at Umami Blue får
min absolutte anbefaling. Den spiller musik og gør det helt fantastisk.
Når jeg lukker øjnene
kan jeg stadig høre Roger Whittaker synge "O Mami Blue"!
TILBAGE
TIL FORSIDEN