Pladespilleren.dk
Jico Seto-Hori high output MC pickup
Forhandler: https://www.dacapoaudio.com
JICO: https://www.jico-stylus.com/Seneste opdatering 5. december 2019
Flot lyd i porcelænsindpakning
Det er
ikke første gang jeg støder på navnet JICO. Navnet er reelt Nippon
Precision Jewel Industry Co. Ltd. Forståeligt nok omtales de normalt
blot som JICO. Virksomheden har en historie der går 140 år tilbage.
Dengang startede de op med fabrikation af synåle til den japanske
kimono fabrikation. Nåle med diamanter til afspilning af plader kom
først til i 1960'erne.
For
4-5 år siden investerede
jeg i et par JICO SAS nåle til Shure V15 pickupperne. Jeg
har
også været forbi deres stand på messen i München og set det store
program i erstatningsnåle til alverdens pickupper. Ofte er der tale om
meget gode erstatninger, som er forbedret på væsentlige punkter. Den
ene af dem jeg har er deres nyeste nål med Neo SAS
microline slibning monteret i en safir nålefane. Seneste fra JICO
er deres KUROGAKI nålefaner af træ - ret fantastisk, at det kan lade
sig gøre. Skal vel prøves på et tidspunkt. Se mere på deres hjemmeside..
Det
måtte så komme og jo, her er resultatet. JICOs første komplette pickup
kaldet
Seto-Hori. JICO gik i partnerskab med et firma fra byen Seto om
fremstilling og optimering af et keramisk materiale til brug for
et pickuphus. Støbeprocessen er lavet, så der fremkommer et netmønster
i huset - et net "der skal fange musikken". Denne teknik kaldes
Hori-Tsuke på japansk. Derfor navnet på pickuppen Seto-Hori. Der er
tale om en high output MC pickup som blot skal tilkobles en almindelig
MM indgang.
Støbning og brænding
Selv om JICO kalder det keramik har jeg valgt at beskrive det som et porcelænshus. Det er
monteret på en plade af meget hårdt nøddetræ med indsatte gevindtapper.
Kombinationen skulle sikre de optmale mekaniske betingelser. Med en vægt på 11 gram er den nem at have med at gøre.
Hverken
i det medfølgende materiale eller på Jicos hjemmeside er der oplyst
noget om compliance. Den opførte sig dog eksemplarisk i både min Jelco
og min Dynavector arm så den fik også lige chancen i den tunge Glanz
rustfri stål arm. Her kørte den super godt og gav afgjort det bedste
resultat. Jeg vil skyde den til en typisk lav compliance omkring 10-15.
Nu kan det virke noget ude af proportioner at sætte en pickup i en arm
der koster næsten 10 gange så meget, men det viste sig tydeligt, at
denne kombination gav flere detaljer og en mere fast og glat
gengivelse i bunden, med bedre kontrol og dynamik. I det følgende
vil jeg dog også beskrive hvordan den opførte sig i den mere
prisrimelige Jelco arm.
Elektrisk opfører den sig meget lig en MM type med en indre impedans på 1300 ohm og et udgangssignal på 2.0 mV.
I mine
unge dage gik jeg gennem flere år til keramik.
Der eksperimenterede vi også med brænding af forskellige lertyper
(porcelæn er også en lertype). Porcelæn forbinder vi typisk
med badeværelser
eller pyntefigurer. Uanset hvad, så der da tale om et hårdt materiale
med et ”rent” design. I Japan kalder man støbningen for “Kata-Tori” og
den efterfølgende brænding for “Yaki-ire”. Som jeg også fandt ud af for
mange år siden, så sker der en krympning i denne brændingsproces, der
er næsten ens for keramik og porcelæn. Man skal således lave tingene
lidt større end ønsket. Mit største projekt tilbage i 80’erne var en
meget stor keramisk plint til min pladespiller. Mere end 25 kg ler
og flere
måneders arbejde. Langsom tørring og stor tålmodighed. Desværre mente
nogle emsige damer fra porcelænsmalingsholdet, at nu skulle den
brændes. Grundet fugten sprang den i 100-vis af stumper. Der var reelt
en måneds tid eller to til den kunne brændes.
Men
nok om mine keramikoplevelser. Jico har altså fundet eksperter i byen Seto, som har studeret krympning af porcelæn og
sammen har de 100% styr på processen.
SETO-HORI specifikationer
- Frekvensområde:15-32 kHz
- Udgangssignal v. 1 kHz: 2.0 mV
- Kanal adskillelse: 25 dB v. 1 kHz
- Kanal balance: mindre end 1.5 dB v. 1 kHz
- Sporingskraft: 2.0 g
- Nåletype: Microridge
- Udgangsimpedans; 1300 Ohms
- Vægt: 11 g
- Compliance: ikke oplyst
Lyden af porcelæn
Normalt vil man sige, at lyden af porcelæn forbindes med smadrede tallerkener og
kopper. Her er det dog kontrol og glathed, der gælder. Jeg har
lyttet til mange forskellige high output MC pickupper og Seto-Hori
hører afgjort hjemme blandt de bedste af slagsen. Set i forhold til
prisen kan den absolut være med. Her skal jeg især fremhæve egenskaber
som fastheden, kontrollen og magten i bunden. Der er tale
om en "stor" lyd med masser af detaljer. Det kræver dog en solid
veldæmpet arm for lige at få det hele med. I min DV 507 arm og især i
Glanz armen var der rigtigt godt styr på det hele. I min Jelco spillede
det stadig fremragende, men der manglede lige lidt afsæt og noget magt
i de nedre oktaver. Jeg vil tro en stor SME eller en af de bedre Rega
arme er et passende alternativ. Jeg kan allerede nu høre spørgsmålet:
"skal man så bruge en arm der koster næsten 10 gange så meget som
pickuppen?" Nej ikke nødvendigvis, men det viser meget godt,
hvad armen betyder for det samlede lydbillede.
Som
nævnt er det især de lave oktaver der imponerer. Der stoppes og startes
med vægt bag. Sjældent at jeg har oplevet en sådan impulsvillighed
og magt fra en pickup i denne prisklasse. At det så oven i købet er fra
en high output MC gør det så meget mere imponerende.
Opefter
fortsætter klarheden og kontrollen med en flot defineret mellemtone.
Gengivelsen af stemmer er en fornøjelse. Lidt slankt, men med stor
pæcision. Tørt vil nogle sige, da der ikke lægges noget til. Ingen
indpakning og forskønnelse. Nej her er den nøgtern og
præsenterer det der er i rillerne på pladen. Denne spillefacon
fortsætter op
mod de øvre oktaver. Det glatte og neutrale er i højsædet. Der
er umiddelbart en tørhed og homogenitet i gengivelsen.
Lyden i de
øverste oktaver præges af at tingene klinger noget hurtigere ud og at
meget foregår lidt længere fremme i lydbilledet. Meget
besnærende og i første omgang var det også en gengivelse jeg hurtigt
vænnede mig til over mange pladesider. Ved man ikke bedre accepteres
denne gengivelse, da den på ingen måde lægger noget til, som giver
lyttetræthed. Absolut ingen tendenser til betoninger af s- og t-lyde.
Men, der er jo stadig tale om en high output MC med de begrænsninger det
giver. Her giver det sig udtryk i en mindre tredimensionel top, hvor
der gengives en smule fladt og med mindre kropslighed. Skifter
jeg over til en god "almindelig" MC - godt nok i en lidt højere
prisklasse - åbner lydbilledet sig og det hele bliver mere
3-dimensionelt. Især toppen bliver mere frigjort og får lov til at klinge ud. Mindre tørt og mere luftigt -
nogle vil sige varmt. Således er der tale om at Seto-Hori gengiver
nøgternt og meget direkte, men noget på bekostning af det luftige
og lette opefter. Lydbilledet er også noget mindre klart i dybden, hvor
der lukkes en tand ned og mere fokuseres på højre- og venstre samt det
præcise i lydbilledet.
Set i forhold til prisen for Seto-Hori er der
dog bestemt ikke noget at udsætte. Man får en fremragende
sammenhængende gengivelse, hvor det ligger helt klart, hvad Jico
ønsker. Der er tale om en neutral og i højt grad meget afslørende
pickup.
Jeg
har lyttet en del til jazz i den periode Seto-Hori
har siddet på min pladespiller. Three Blind Mice er et japansk
plademærke med super detaljerede og meget dynamiske indspuknunger.
Nummeret med Midnight 'Sugar med Tauyoshi Yamamoto Trio har noget der
vlst kan betegnes som den mest dynamiske optagelse af et piano. Anslag
kommer som fra en hammer og dynamikken kan til tider være skræmmende.
Seto Hori klarede det fremragende. Ingen tendenser til fejlsporing og
den kvitter med en super stram og åben gengivelse. Kan tænkes det
hjalp, at den var monteret i et Yamamoto ibenholt hus! Jo den japanske
Seto Hori er afgjort fremragende til Japansk jazz!
En helt anden type
musik er det seneste udspil fra Lana del Rey. "Norman Fucking Roswell". Et meget roligt og tilbagelænet album med en fremragende
lyd. Stemmen er stor og står meget fokuseret mellem højttalerne. Der
er masser af bund og den kommer til fulde frem her. Næsten for meget
til tider, hvor man fornemmer, at mixet er lavet til mere almindelige
små anlæg eller mobiltelefoner, som behøver lidt boost i de dybe
oktaver. Dog stadig en stor flot lyd, som Seto Hori magter at holde på
plads og foukusere på de kvaliteter pladen har. Absolut en fornøjelse.
Kort
inden pickuppen røg retur fik jeg en mulighed for at prøve den i den
nye TK.850L arm fra Jelco. Denne arm har i modsætning til de tidligere
modeller knivlejer. Der kommer en separat test af armen senere. Denne
kombination var både musikalsk og rent økonomisk en god løsning. En ny
dansk udgivelse blot kaldet "Nordsø & Theil" indeholder moderne
afslappende og meget harmonisk instrumental musik. Guitaristen Mikkel
Nordsø spiller her sammen med Ole Theil, der klarer diverse slagtøj.
Absolut en flot optagelse med masser af rum og nærvær. Her åbner
lydbilledet op og kombinationen af Seto Hori og Jelco armen er muligvis
ikke så kontrolleret nedefter som med den langt dyrere Glanz arm,
men der er en helhed og en sammenhæng, så man blot sætter sig ned og
nyder musikken.
Konklusion
Mere
vil have mere! Jeg er meget begejstret for JICOs første pickup. Den
spiller som en pickup der koster langt mere end den gør. Den er åben,
neutral og først og fremmest utrolig dynamisk i de nedre
oktaver. Men jeg ved
(tror) også JICO kan gøre det endnu bedre. Jeg har lyttet til
deres nåleforparter med safir nålefane og neo SAS slibning. Når de
kommer med en
"rigtig" MC - gerne i tilsvarende porcelænshus - men med alle deres
teknikker i brug, så skal de "store" gamle pickupfabrikanter passe på.
En god moderne MC med lav indre impedans, sølvspoler og fornuftigt
output
ville være en ønskedrøm fra JICO. Om det kommer, får vi at
se -
jeg tror og håber det!
TILBAGE TIL FORSIDEN