Pladespilleren avatar

Pladespilleren.dk 

ProAc Response D2 - mine nye reserve højttalere

Købt hos Top Sound -  https://www.topsoundhifi.dk/shop/10--vaegreolstander-hoejttalere-stk-priser/298-proac-response-d2/  
Pris kr. 25.780,-
Standere fra Atacama - købt hos AV-Connection - kr. 1.600,-

Seneste opdatering 27. oktober 2020



Små højttalere, der tror de er store!

En sjælden investering – en FÆRDIG højttaler!

Dette er ikke en ny højttaler på markedet. Det er faktisk heller ikke en rigtig anmeldelse, men så alligevel. Som højttaler selvbygger sker det, at man skal undvære lyd på grund af ombygning eller reparation, modifikationer m.v. Normalt har jeg nogle ekstra højttalere, men ikke lige på dette tidspunkt.

ProAc u frontSamtidig kan det være sundt at blive ”nulstillet” en gang imellem. Før anmeldte jeg flere højttalere for HIGHfidelity, men det er efterhånden nogle år tilbage. Her var der så chancen, for at lytte til mine nye ”reserve-højttalere”, som gerne skulle være af en vis kaliber og samtidig af en kvalitet, så jeg kunne holde ud at lytte på dem. Det sidste er absolut nødvendigt, for jeg hører meget musik. Jeg tog forbi Michael hos TopSound på Østerbro og lyttede til noget der kunne leve op til mine krav – altså en forholdsvis lille, stuevenlig højttaler, der lyder godt.
ProAc er faktisk et forholdsvis lille firma. De råder ikke over en masse faciliteter og et stort firma bag sig. Til gengæld har de erfaring og ved hvordan man laver en højttaler. Det har jeg ofte været inde på i forbindelse med pickupper, men erfaring tæller så absolut også, når det gælder højttalere.

Nu det skulle være, så blev det en absolut stue-venlig version. Hvide ProAc Response D2 (dem med dome). Hvide standere og en størrelse sådan ca. 1/10 af mine normale store dipolhøjttalere. Jeg lyttede også kort til få andre højttalere i samme prisklasse, bla. ProAc Response R2 med bånddiskant. Afgjort en fin højttaler, men der er et eller andet med bånd, jeg ikke lige kan forlige mig med. Response D2 er en typisk standerhøjttaler. Dimensionerne er 43 cm høj, 20 cm bred og 26 cm dyb. Vægten er ca. 11 kg. Kabinettet er opbygget i 18 mm krydsfiner og virker stabilt. Lige under bassen finder man en mindre refleksport. På bagsiden er der fornuftige bi-wire terminaler.

Nominelt er der tale om en 8 ohms højttaler og der anbefales forstærkere fra 30 til 150 Watt. Min Michi S5 med 500 Watt var således rigeligt kraftig. Jeg prøvede dog også med en mindre 2 x 60 watt forstærker, bare for at se hvad der skete.
Frekvensgangen er helt ubrugeligt angivet som 30 til 30 kHz. Ingen tolerancer, så det kan gælde for alle højttalere. Følsomheden på 87,5 dB virker rimelig for en højttaler i denne størrelse. ProAc angiver, at de anvender et ”HQ” filter. Igen siger det ikke meget. Billedet taler nok bedre end mange ord. Men det virker!

ProAc Excel basProAc har tidligere brugt specielle højttalerenheder fra Scan Speak eller Oscar Wrønding. Det er dog helt klart en Seas Excel der sidder her. En 6,5 tommer med coated glasfibermembran. En gedigen enhed med et kraftigt magnetsystem, god ventilation bagtil og den typiske blanke kobber faseplug, som man kender fra Seas. Jeg har ikke kunnet finde lige præcis denne enheder i Seas´ program, men tilsvarende ligger på en pris omkring de 2.000,- kroner. Altså en absolut fornuftig moderne enhed.
Diskanten er fra Scan Speak – Discovery D2604/833000. En solid 1” dome dog med et tydeligt ”ProAc” præget ind i forpladen. Glimrende diskant, som i løssalg koster lige under 400,- kroner. 

Der medfølger et pænt sort frontstof, som jeg sætter pris på, når barnebarnet er på besøg. Ingen trykkede diskantdomer her tak! Normal spiller de dog uden frontstof, hvilket lyder bedst.

Internt i kabinettet finder man lidt mærkeligt skumgummi som dæmpning. Siderne er 18 mm krydsfiner, mens bagpladen er på 25 mm De kraftige biwire terminaler er forsænket i kabinettet. Noget irriterende, hvis man vælger at bruge kabelsko på højttalerkablerne, men det gik dog.

Højttalerne blev placeret på et sæt 60 cm høje standere fra Atacama. De kan dæmpes med sand internt, hvilket afgjort skal gøres, når vejret tillader det. Placeret ca. 60 cm fra bagvæggen blev de forbundet med et sæt Jorma Prime højttalerkabler.

ProAc diskantProAc delefilter

ProAc lyden

Det jeg i første omgang faldt for, var den åbne og meget levende gengivelse med en god veldefineret og rimelig neutral mellemtone, Det har altid været en force hos ProAc at de kan lave en højttaler man lytter igennem - de har en evne til at forsvinde..Jo, der er noget monitor her, med lidt for mange detaljer lige her i starten. Det øverste område stak lidt af og lyden var lige en tand for slank. Opefter er der lige lidt ekstra løft. Diskanten kan virke fremhævet, men absolut ingen tendenser til aggressivitet eller egentlige betoninger. Man kan sige der er lidt egenlyd i toppen, som gerne vil vise sig frem. Og ja, de magter at skabe et pænt stort lydbillede både bag højttalerene, men også i bredden. 

Bund er der selvsagt ikke så meget af i så lille en højttaler, men det der er kan godt bruges. Der er lidt tendens til ekstra niveau i det øvre egentlige basområde, som på en kunstig vis skaber fylde og en fornemmelse af dybbas. Efter et stykke tid, finder man dog ud af, at det er noget højttalere skaber (Gør alle basreflekssystemer ikke det? Spørger den sure gamle mand). Med en lukket port og en god sub under 60 Hz,. var der lidt mere styr på sagerne.

Jumpers

Bi-wire terminalerne er forbundet med en tynd kobberpind. Jeg har altid været lidt skeptisk over for bi-wiring og om muligt endnu mere uforstående over for begrebet ”jumpers”. Altså små korte kabler, der monteres i stedet for kobberpindene. Min gode ven Bruno var så venligt, at forære mig et sæt Nordost Norse biwire jumpers. Et sæt små kabler til ca. 3.500,- kroner. Det kan man få et helt sæt højttalerkabler for! 

ProAc Norse jumperJorma jumpers

Med stor skepsis blev jumper-sættet monteret. Højttalerkablerne blev monteret til bassektionen og jumpers op til diskanten. Tja, til min forbløffelse var der faktisk forskel. Lidt af det prikkende og noget fremtrædende i toppen blev mere harmonisk og der var en bedre sammenhæng mellem de to enheder. Der var på en måde også noget mere substans og tyngde i de øvre oktaver. Kort sagt ”Det lød mere rigtigt”.  Hvad sker der så ikke, hvis man lodder de to terminaler sammen? Eller SKAL man have det lille ekstra kabel, for at få den virkning? Faktisk også ret imponerende at man kan høre det over sådan et sæt mindre ProAc højttalere. Efter at have set hvilke kabler der går internt, kan det så kun undre endnu mere. Hvad nu hvis der kom samme kabel som i jumperne hele vejen op til domen? Det må prøves på et andet tidspunkt.

Jeg lavede mit eget jumperkabel. Har nogle stumper af det der bruges internt i Joma Prime. En keramik kerne med meget tynde kobberledere i en ring rundt om. Brugte samme banan-hylster terminaler som Nordost. Det virkede og det lød også anderledes end Nordost. Nok lidt mere sammehæng, men ikke det lille ekstra kropslige tilskud, jeg oplevede via de langt dyrere små stumper kabel. Men glat og en super blød let dæmpet og mindre fremtrædende top. Meget mystisk. Der blev skiftet en del - jeg har endnu ikke beslutte tmig til hvilket sæt jeg foretrækker.

Tilspilning

Der blev eksperimenteret mere i nogle uger, både med opsætning og andre forstærkere. Højttalerne blev spillet til og ændrede karakter. Jorma jumpers blev siddende. Den øvre top, var ikke længere så pirkende og prikkende. Lyden hang nu bedre sammen hen over frekvensområdet, men dog stadig med et let hæv lige omkring delefrekvensen på ca. 2kHz, som fremhæver detaljer og gør højttalerne meget afslørende. Absolut noget jeg kunne nyde godt af ved sammenligning af både pickupper og MC-trafoer. Jo, det viser højttalerne meget tydeligt. Vel er der ikke så meget volumen i bunden, men den nye plade med Yello / Point, har været spillet flittigt. De små højttalere brokker sig ikke, når de får et ordentligt spark. Peakmetrene på effektblokken viste ca. 100 Watt i spidserne. Lyden var stadig velkontrolleret og det var nok mere mine ører der sagde stop, end de små ProAc.

Har lige siddet og lyttet til lidt nyt fra Tidal. Yusuf som før hed Cat Stevens har lige genudgivet den 50 år gamle "Tea for th eTillerman". Han stemmer er modnet og der en ny frisk produktion. Nogle vi lnok mene, at det er en forbrydelse, men jeg er faldet for den nye udgave (den er bestilt på LP). Han stemmer står flot med nerve og nærvær. Man hører også tydelig de forskellige rum og teknikker på de enkelte numre. Nogle er intensive og tilbagelænede andre er mere tætte og dynamisk. Lyden er mildt sagt fremrangende. Jeg glæder mit til LP'en.

Det seneste udspil fra Leonard Cohen / Thanks for the Dance kom desværre efter hans død. Her er det på vinyl, som passende er i et helt sort cover. Fremragende "sort" og dyster musik, men nogle tekster der var rammer en på alle mulige måder. Hans stemme, som nærmest kommer fra graven er nok noget af det bedste han nogen sinde har præsteret. Nogle vil nok sige, at han ikke længere kan synge - tja, men det han gør, er så bare meget bedre. Stemmen står flot stor og fyldig. De små højttalere nærmest vokser med opgaven og man lytter uvikårlig mere til musikken end til fejl og eventuelle mangler. 

Fik også lige koblet min spolebåndoptager på. Masterbånd fra ANALOG EXPERIENCE. "Old Betsy / The Sound of Ben Webster" får nærmest højttalerne til at vokse. Masser af detlajer og man hører nemt de kvaliteter, der er i en optagelse af denne karat. Masser af dynamik, nærvær og en musikalsk oplevelse af de sjældne.

En slags konklusion

Jeg vil afgjort få stor fornøjelse af de små hvide ProAc højttalere. De har fundet en fast plads. Det værste ved det her køb er, at kvinden i huset nu ved, at små højttalere også virker. Der er således ikke behov for noget større! Jo, det er der! De er på vej, men indtil de er færdige. affinder jeg mig helt fint med lyden fra små højttalere. der tror, at de er store!


Modifikationer – alt det forbudte

Man kan passende spørge, om det er tilladt at pille ved et sæt højttalere, der spiller fremragende? Jeg er den nygerrige type, der har kigget under ”låget” på mange højttalere gennem tiden. Totalt uden respekt. Som selvbygger er jeg vant til at sætte barren lidt højere, men er samtidig klar over, at der nok ikke er tale om high-end i denne prisklasse. Der må og skal være forskel på færidge højttalere og så det nogle af os prøver at bakse sammen. Ret så væsentligt er det, at de professionelle skal lever af det!

Men STOP!  Hvis jeg piller ved mine reservehøjttalere, så skal jeg ud og hente reserve for reserven. Det går ikke. Jeg venter nogle måneder til mine nye STORE højttalere er færidge. Først der kan jeg begynder at kigge nærmere på involdene i de hvide ProAc. Passer mig fint, for de spiller bare bedre og bedre!


TILBAGE TIL FORSIDEN