Pladespilleren.dk
Skinbjerg Audio Pickup forstærker - imponerende dansk RIAA med strømindgang
Forhandler/producent: Skinbjerg Audio - pris kr. 19.995,-
Seneste opdatering 8. december 2020
Kreative løsninger og fremragende lyd!
Denne
gang kigger jeg nærmere på en meget anderledes RIAA/MC forstærker fra
danske Henrik Skinbjerg. Han kalder den godt nok for en "Pickup
forstærker", hvad det reelt også er. Kabinettet er mildt sagt noget
rustikt og anderledes. Nu kan design jo ikke diskuteret, men jeg kan
godt lide stor bogstaver og tal – i denne sorte version er der bestemt
ikke nogen tvivl om, hvad knapperne skal bruges til. Den findes opgså i
en blank udgave. Det fremgår helt tydeligt, at der er tale om et DANSK
produkt. Alene navnet ”Pickup forstærker” (herefter bare PF) og så det
faktum, at indgraveringerne i den tykke frontplade er på dansk. Der
står f.eks. ”Fra/Til” på afbryderen. Ikke noget med ”on/off”. Skinbjerg
har dog bibeholdt de gængse betegnelser for pickupper som MM og MC.
Reelt burde de jo så være kaldt BM og BS – bevægelig magnet og
bevægelig spole! (Jeg driller bare lidt).
| |
Bagsiden
er hurtigt overset. Gode kvalitetsstik ind og ud, en stelskrue og så
ellers IEC netstik samt sikringsholder. Iøvrigt medfølger der både
netkabel og et udmærket RCA signalkalbel.
Det er dog ikke kun
eksternt, at det hele skiller sig ud. Internt er der også tale om nogle
lidt anderledes løsninger. Der en næsten normal MM-indgang, mens den
foranliggende MC-indgang er med en strømforstærker. Dette princip
er jeg stødt på før hos f.eks. Aqvox og Holfi. VdH ”The Grail” benytter
samme princip, men i en helt anden prisklasse.
På Skinbjergs
hjemmeside er der en meget detaljeret gennemgang af tankerne og
løsningerne i denne ”PF”. Jeg vil blot nøjes med at kommentere et par
stykker.
Der loves ekstremt lav støj. Her vil jeg primært nævne
MC-indgangen, som kun havde et fint sus ved fuldt opskruet
volumen. Langt højere op, end jeg nogensinde vil komme med mit
nuværende system. Absolut intet brum eller snerren – imponerende! Der
loves op til 105 dB på MM indgangen og 80 dB på MC. Egenstøjen fra
nålen i rillen vil helt klart ligge meget højere.
Teknik
Der
er nogle lidt anderledes løsninger i PF. Reelt er den opbygget med 3
trin. Det strømforstærkende indgangstrin til MC pickupper. Herefter 2
JFET opbyggede spændingsforstærkende trin (ingen IC’er).
Skinbjerg oplyser, at JFETs rent lydmæssigt er et mix af to verdener.
De har den neutrale klang og detaljering som bipolare (normale)
transistorer, og så har de dynamikken, overskuddet, attack'et og den
organiske lyd som rør.
Hver
af de to forstærkerdele har et modkoblingskredsløb. I det første
sænkes diskanten og i det næste bassen. Bemærk at det sker i den
rækkefølge – normalt sænker man diskanten til sidst, for lige at få
lidt mindres støj. Skinbjerg har valgt at gøre det omvendt og han
kalder det ”et ridse-dæmpende kredsløb”.
Et
ridse-dæmpende kredsløbsdesign? Her var jeg godt nok lidt i tvivl. Men
reelt betyder det, at forstærkerens 2. trin ikke skal behandle de ca.
20 dB ekstra niveau i toppen. Her kan der ved typisk knas og ridser
komme ret kraftige niveauer, som ikke er befordrende for lyden. Ved at
gøre det omvendt får kredsløbene det meget nemmere og støjmæssigt er
der bestemt ikke noget at udsætte.
Med
hensyn til den dobbelte aktive RIAA-korrektion er det absolut også
noget anderledes. Det er nærmest blevet en regel, at RIAA-korrektionen
foregår passivt mellem to aktive led – eller delt i to mellem tre
aktive led. De seneste RIAA forstærkere, jeg har kigget på var aktive i
bunden og passive kredsløb til at dæmpe diskanten til sidst. Min egen
Accuphase C-27 er også med fuld aktiv korrektion - altså fuldt
feed-back fra udgang til indgang.
Et
egentligt højpasfilter (rummelfilter) finder man ikke. I stedet lægges
de laveste frekvenser sammen til mono. Pladerne er alligevel mono under
ca. 50 Hz og den støj, der måtte være er ude af fase. Smart og det
kræver ikke yderligere komponenter i signalvejen.
Som
nævnt er MC indgangen en strømforstærker. Reelt måles strømmen over en
modstand (her en konstantstrømgenerator) og denne ændres så til en
spænding i den benyttede FET. (Se diagrammet). Jo lavere impedans din
pickup har, jo bedre er den til at levere strøm. Med de mange
meget lavimpedante pickupper der er dukket op de seneste år, virker det
fornuftigt. Det gør det dog ikke lige muligt at ændre impedansen, sådan
som man typisk gør i en normal MC-indgang. Godt nok kan man her vælge
mellem 20 og 40 ohm, men om det så passer din pickup vides ikke. I
praksis burde der således være en del forskel, afhængig af hvilken
pickup man vælger. Desuden er belastningsimpedansen her ikke at
sammenligne med det man typisk får i en normal spændingsforstærker
eller via en trafo.
I
øvrigt er den såkaldte common gate (og common base for bipolare)
kobling kendt som den mest støjsvage kredsløbsmulighed. Tidligere har
dette kredsløb også været benyttet i ekstremt følsomme
radiomodtagere.
Skinbjerg Pickup forstærker - Tekniske data:
Frekvensområde: 10 Hz - 35 kHz
RIAA korrektion: +/- 1,5 dB ved 40 Hz - 10 kHz
Indgangsimpedanser MM: 47 kohm / 22 kohm
Indgangskapacitans MM: 100 pF / 50 pF
Indgangsimpedans MC: 40 ohm / 20 ohm
Gain ved 1 kHz MM: 40 dB
Gain ved 1 kHz MC: 60 dB
S/N forhold MM: 105 dB, egenstøj 200 uV (A-vejet, 2,6 mV indgangssignal)
S/N forhold MC: 80 dB, egenstøj 160 uV (A-vejet, 0,26 mV indgangssignal)
THD MM: 0,025 % (udelukkende lige harmoniske)
THD MC: 0,020 % (udelukkende lige harmoniske)
Strømforsyningen
Ingen
god forstærker uden en god strømforsyning. Her finder vi hele to.
En til audiokredsløbet, og en til omskifterkredsløbet med de
mange relæer. Begge
anvender en lille 5 VA trafo. Igen undrer jeg mig - hvorfor ikke
større? Ifølge Skinbjerg er der ikke nødvendigt. "Jeg er stor
fan af 'right-sizing' - ikke under-sized men heller ikke grotesk
over-sized. Det er fråds og dårligt for både kundens pengepung og for
miljøet".
I hele strømforsyningen satses der på lavest mulig støj. Således
finder du ikke de ofte anvendte små regulator 7815 eller 7915. Der er
heller ikke en lille switch-mode forsyning. I stedet er der diskrete
regulatorer med op til 120 dB dæmpning af forsyningsstøj. I stedet for
hundedyre Hexfred eller Schottky dioder er der et såkaldt
”snubber-kredsløb” som fjerner problemet med højfrekvens støj Se
evt. mere på nettet her: snubbering - DIY-Audio-Heaven.
(Principdiagram her til højre). Når dioder skal tænde og slukke 50
gange i sekundet, dannes der en svingningskreds som sender højfrekvens
støj frem i kredsløbet. Tilpassede impedanskorrigerende suge-kredse
bestående af en modstand og en kondensator parallel over transformerens
sekundærvikling inden dioderne. Dette fjerner switchingstøjen
effektivt.
Ellers finder man, lige som i forstærkerdelen, højkvalitets kondensatorer og elektrolytkondensatorer.
| |
Lidt teknik
Nu
vi har en strømindgang, hvor meget strøm kommer der så ud af en
typisk MC pickup? Ikke ret meget – kun få microampere (uA). Strøm ud af
en pickup beregnes som udgangsspændingen delt med den indre impedans.
Tager vi f.eks. en pickup med 8 ohm indre impedans og 0,35 mV ud giver
det 44 uA. Derimod har nogle af de typiske meget lavimpedante
pickupper, som My Sonic Lab Eminent EX – 0,4 mV og 1 ohm. Så giver det
hele 400 uA. Således må vi gå ud fra, at der med Skinbjergs Pickup
forstærker opnås de bedste resultater med lavimpedante pickupper, der
kan levere noget strøm.
Men
hvad så, hvis vi brugere en high output MC? Jico Seto Hori har 2
mV/1300 ohm, hvilket giver 2 uA. Ikke meget. Senere vil jeg prøve, om
det virker.
Tre plader
Jeg lyttede til mange plader i de uger PF var koblet til. Men her vil jeg lige nævne tre:
Melody
Gardot / "Sunset in the Blues". En y plade her fra 2020. Der er tale om
en dobbelt LP, men kun 2-3 numre på hver side, så der er plads i
vinylen.
Yusuf (Cat Stevens) / "Tea for the Tillerman 2", er
en 25 års jubilæiumsudgave af den kendte plade.. Her er der tale
om nyindspilinger af alle de gamle kendte numere. En mere voksen
stemme og super musikere. Absolut en plade, jeg er faldet for.
Madeleine
Peyroux er en af mine favoritter. Jeg har alle de nyere, så her er det
"Dreamland" fra 1996. Masser af musikglæde og hende fantastiske stemme.
Lyden af "Pickup forstærker"
For
bare sådan lige at springe ud i det: "Skinbjerg Pickup forstærker er en
imponerende MC/RIAA!" Musikken nærmest suger lytteren ind i
musikoplevelsen. Der var pludselig langt mere bund i min Yello /
"Point" – vel at mærke en fast og kontrolleret bund. Nok ikke helt så
meget bund som via min Accuphase C27, men absolut med noget bedre
kontrol. Lyden er stram og dynamisk, der er et fast greb om
musikken, som om der pludselig er flere Watt til rådighed. Man kan være
fræk og sige, at det minder meget om god digital gengivelse – nej! Det
er selvfølgelig bedre. Altså detaljer, overblik, overskud og en
fantastisk kontrol og fasthed, definition i den måde der
gengives. Men - for der er et ”men”. Sådan over én kam så er der
ikke helt det flow og den afslappede gengivelse af detaljer i toppen,
som jeg forventer fra mine pickupper. Nu taler vi petitesser, for
toppen gengives meget præcist og med klare anslag og lav forvrængning.
Men det hele er tørt, nøgternt og ”korrekt”. Det virker som om musikken
ikke helt er frigjort og luftig i toppen. Bevares flot og imponerende,
men hvor er det lette og nærmeste svævende i de øvre oktaver, som jeg
har oplevet på de bedste RIAA forstærkere? Min Accuphase C27 har også
en tendens i samme retning som PF – lidt massivt, tørt og nøgternt. Men
jeg har hørt andre, der kan det der ”magiske” i toppen. Totalt set er
det dog en detalje og efter 2 uger havde jeg vænnet mig til det. Det er
nu forholdsvis nemt, når gengivelsen er så fængende. Man vænner sig
også hurtigt til den store kontrol. Musik fra CD, streaming eller andre
RIAA-forstærkere lød nu pludselig lidt tilbagelænet og uden det antrit
og den begejstring, som jeg fik via Skinbjerg Pickup forstærker.
Fantastisk!
Forfra ... sådan startede det hele
Men
lad os lige springe lidt tilbage i tiden. For det første så er
forstærkningen på MC indgange pænt stor. Især med lavimpedante
pickupper, der kan levere noget strøm. Jeg prøvede naturligvis
strømindgangen med et par kendte MC pickupper. Min Ortofon MC 5000
(0,16 mV og 6 ohm indre impedans, 32 uA) var meget fremme i
lydbilledet. Umiddelbart var lyden noget slank og jeg savnede lidt
fylde og varme. På den anden side, så var forstærkeren jo helt ny og
denn Ortofon pickup plejer at lyde lidt mere analytisk. Der skulle lige
spilles noget mere.
Næste
pickup var min Accuphase AC-3. Igen en forholdsvis lav indre impedans
på 4 ohm (ca. 63 uA ud), så det burde virke. Resultatet var tydelig
bedre end med MC 5000. Her var der masser af gain og lidt mere ro og
glathed i gengivelsen. Der var mildt sagt godt styr på det hele. En
meget dynamisk gengivelse. Her bemærkede jeg også det totale fravær af
støj. Imponerende!
Endelig
kom jeg så til min Ikeda 9Gss silver pickup. Nu skulle det vise sig,
hvad der kunne opnås. Den har en noget lavere indre impedans – ca. 2,6
ohm og dermed også mere strøm ud (ca. 100 uA). Mildt sagt en formidabel
kombination. Jeg har ikke før oplevet min Ikeda så stram og
kontrolleret - det er ellers så absolut noget den exellerer i. Her var
der ekstra energi og magt, men også en meget tør og nøgtern gengivelse.
Masser af detaljer og alle fejl blev afsløret. Det samme kan så sige om
de kvaliteter der ligger i pladerne. Her hentgede kombinatione af Ikeda
og PF de sidse detaljer op af rillerne.
For
lige at prøve noget helt andet valgte jeg med vilje en højimpedant
pickup. Det burde jo slet ikke virke, for der kommer ikke meget strøm
ud af min Thorens MCH II (1,05 mV og 24 ohm indre impedans). Ja, denne
pickup har et forholdsvis højt output, der nærmer sig noget, der kan
bruges direkte ind i en MM indgang. Det giver så også en forholdsvis
høj strøm. Regner man lidt på det, så giver det 44 uA. I praksis var
der en super flot gengivelse. Ikke lige så stram som de andre
pickupper. Men jo; strømindgangen kan også benyttes til andet end
de meget lavimpedante pickupper.
MM indgangen og flere pickupper
Jeg
prøvede kort med min Audio Technica VM95SH på MM indgangen. En
fremragende lille MM pickup, der heller ikke skuffer i denne
sammenhæng. Det vil dog ikke være sådan en pickup man typisk parrer med
PF. Her prisforskellen nok lidt skæv.
Min B&O MMC1 blev
hentet frem fra pengeskabet. Jo, det er en absolut fremragende pickup
og jeg passer på den! Den viste absolut MM indgangens kvaliteter.
En helt sort baggrund og til tider stemmer der nærmest hoppede ud af
lydbilledet, så man fik et mindre chock (Yusuf pladen). Med Madeleine
Gardot på pladetallerkenen blev der leveret et overbevisende bredt og
meget detaljeret lydbillede. Denne klassiske pickup magter virkelig at
lave et pænt stort lydbillede, når den tilkoblede RIAA tillader det.
Det hele virkede perfekt - absolut en nydelse.
Total set var det dog en tand mere tilbagelænet og mindre kontant end de ovennævnte MC pickupper via strømindgangen.
En
high output MC-pickup blev også prøvet. Adcom XC VdH high output 2,3 mV
ud og 110 ohm indre impedans, Jeg kender denne gamle pickup som lidt
tung og noget "doven". I forhold til MMC1 manglede der bestemt noget.
Der var stadig lidt tendenser til at springe over, hvor gærdet var
lavest. Opefter var der dog pænt med detaljer. Bevares,
bunden fra denne gamle pickup var stadig lidt mindre fast end på de
bedre pickupper og lydbilledet var noget kompakt. Men afgjort
en bedre pickup end den førnævnte Audio Technica. Men hvad så med
denne high output MC ind i MC-indgangen?
High output MC via MC indgangen
Det
burde ikke virke. Belastningern er for høj og det hele er forkert. Igen
med den ovenfor nævnte Adcom XC VdH high output MC. Strømoutput er kun
23 uA. Men alligvel var der masser af niveau - ja faktisk spillede det
pænt højt og med et lang mere dynamis og åbent lydbillede, der
klart skilte sig ud i forhold til MM ind. Toppen står flot med
detaljer, mens bunden stadig var en smule rodet og der manglede
tydeligt noget struktur og den gennemsigtigthed i lydbilledet, som via
de ægte MC pickupper. Men hvordan det i det hele taget kunne lade sig
gøre, er noget besynderligt. Med en indre impedans på 110 ohm og en
belastning på 40, burde signalet være dæmpet en hel del.
B&O
MMC1 blev også prøvet kort via MC-ind. Det gik slet ikke - helt afgjort
for hårdt belastet og ikke meget signal over 1.000 Hz.
MC via trafo... og tilbage til strømindgang
En
anden måde at bedømme MM indgangens kvaliteter, er at anvende en god
MC-trafo. Samtidig fik jeg så afklaret, hvor stor betydning
strømindgangen har. Især det sidste var jeg noget
nysgerrig efter, at finde ud af. Derfor satte jeg min Lundahl LL1933Ag
til. Min Ikeda har vist, at trafoen passer perfekt, så nu skulle jeg se
(høre) hvor meget RIAA-delen alene magtede.
Med lyden af PF i MC-indstilling i ørerne og Yusuf/Cat Stevens på pladetallerkenen, blev der hurtigt skiftet om.
Tja,
det tog ikke mange strofer at konstatere. Stadig det store overblik og
godt med hul igennem. Men lidt af magien var væk! Stadig en fremragende
gengivelse, som jeg havde oplevet det via MMC1. Men hvor var alt det
faste, den der klippe ro og stabilitet, jeg havde oplevet med
strømindgangen? Det hele var fortsat glat og med et væld af
detaljer, men samtidig langt mere som det jeg oplever via min Accuphase
og LL1933Ag koblet foran. De tidligere beskrevne aftryk i toppen var i
behold. Meget tørt og nøgternt.
Madeline
Peyros med den udødelige ”La Vie en Rose” har al den indlevelse og
smerte man kan forestille sig. Jo, det her er super godt. Ingen tvivl
om at PF og trafo fungerer fint sammen. Masser af plads i lydbilledet
og stemmen står med detaljer uden fokusering på ”s” og”t” lyde (noget
jeg er meget overfølsom for). Anslag på piano kommer stadig præcist og
med god plads i lydbilledet.
Melody Gardot pladen byder på et stor
åbent lyttevindue. Stemmen står klippefast i lydbilledet. Man kan ikke
lade være med bare at lade musikken bestemme og flyde hen. Denne plade
er i et lidt langsommere tempo, end hendes andre. Flere strygere og et
mere "pænt" tilsnit. Der må godt spilles højt og så vokser lyden og det
hele blive en nærmes omfavnende oplevelse. Absolut meget mere via PF,
hvor jeg glemte alt om at lytte efter fejl og forskelle.De hele
er distinkt og meget let at lytte til. Var det ikke fordi, jeg havde
hørt, hvad der sker direkte i strømindgangen, så var det jo bare
perfekt. Sådan er det – hvad man ikke ved noget om, det savner man
ikke. Men nu havde jeg jo hørt det.
Efter
lidt flere skift - med og uden trafo - samt tilbage til min C27, måtte
jeg drage en slags konklusion. Skinbjerg PF er ultimativt en del mere
distinkt og kontrolleret, impulsiv i strømindgangen. Men den er også
lidt mere slank i lyden end via den eksterne trafo. Her må det være
noget med optimering af impedanser. Man kan ikke få det hele, men
resultatet direkte ind i strømindgangen er mildt sagt meget
overbevisende.
Konklusion
Man
kan mene hvad man vil om designet. Henrik Skinbjerg har lavet et
produkt der skiller sig ud på hylden, men så afgjort også hvad lyden
angår. Man kan næsten se, hvordan den lyder. Robust, skarpskåret
og med store kontraster. Den har en magt og kontrol, som rækker ud over
hvad jeg før har oplevet. Skinbjerg Pickup forstærker giver plader
og pickupper et ekstra tilskud af fasthed, kontrol og i det hele taget
nærvær. Ret imponernede og resulterende i en engagerende musikoplevelse.
Jeg
undrer mig noget over det gode resultat med højimpedante pickupper - ja
selv en high output MC spillede fint i strømindgangen. Er der reelt
tale om en strømindgang, eller er det noget helt andet? Det skal jeg
ikke kunne sige, men Skinbjergs Pickup forstærker skal opleves.
Specielt hvis du har en god lavimpedant pickup, som du endnu ikke har
hørt yde sit ypperste.
TILBAGE TIL FORSIDEN