Pladespilleren.dk
TECHNICS SL 1200G pladespiller
Pris: kr. 29.995 (uden pickup)
Import og forhandling Panasonic Scandinavia
http://www.technics.com/us/products/grand-class/direct-drive-turntable-system-sl-1200g.html
Senest opdateret 15. februar 2017
Det
var med en vis benovelse jeg åbnede den store papkasse med Technics SL
1200G. Kassen er tung - ca. 25 kg og indeholder adskilt, men solidt nedpakket
alle nødvendige dele. Efter en times tid kan det hele bringes til at spille.
Samlingen kræver en passende skruetrækker og et blik eller to i den
medfølgende vejledning. Det samme kræves for justering af armen, men alt er
heldigvis beskrevet meget fyldestgørende og på dansk.
SL
1200G er som alle forgængerne 100 % manuel. Ingen automatik. Det er en
robust sag, der står solidt på 4 justerbare gummifødder. Der
medfølger flere typer netkabler (alle EU versioner) samt et ca. 1,5 meter
sort phono signalkabel. Solide terminaler på bagsiden er rykket langt ind under
den 18 kg tunge pladespiller. Samtidig sidder tilslutningerne tæt og levner
ikke plads til større stik og slet ikke til ens fingre! Det gør det meget
vanskeligt at komme til med netkabel, stelkabel og signalkabel, samtidig med at
man skal løfte de 18 kg. Til gengæld giver løsningen plads bagtil, da alt er
gemt væk. En passende solid reol eller et rack med ca. 45 cm dybde giver
rigeligt plads. Der er kun det solide låg at tage hensyn til og det kræver kun
5-6 cm. bagtil for at kunne hæves. Jeg prøvede det medfølgende signal kabel,
som rimeligt nemt kunne monteres. Mine egne kabler var umulige at få i - de to
phonostik stødte sammen i terminalen. Et hjemmelavet Mundorf silver/gold kabel
med Furutech RCA stik passede dog, men grundet manglende skærm (som på stort
set alle mine ikke balancerede kabler) gav det en del brum. Jeg valgte så, at
bruge det medfølgende kabel, som må være en del af "pakken". På samme
måde holdt jeg mig til den medfølgende gummimåtte, selv om der også kort blev
prøvet et par andre typer. Pladespilleren blev brugt sammen med min Accuphase
C27 RIAA samt kort også en Goldnote PH-10 (test på vej).
Under pladetallerkenen er der en masse funktioner for opstart, trækkraft og
bremset. Der er også en USB tilslutning for opdatering af software. Jeg
beholdt "auto" indstillingen, som ifølge manualen sikrer den bedste
holdbarhed og rigtigt mange års problemfri funktion. Til diskoteks- eller
radiofonibrug kunne man måske have brug for hurtigere opstart, men de 0,7 sek.
fra stilstand til 33,33 omdrejninger, må siges at være hurtigt nok for de
fleste. Trækkraften er imponerende og selv med en rensebørste på pladen under
afspilning er der ingen reduktion af hastigheden.
Billeder: til venstre den nye og til højre den "gamle" SL 1200.
Man kan sige meget om det nærmest klassiske design, men helt klart skiller sig ud med glatte blanke flader og meget kraftigt blåt lys. Hertil den karakteristiske pladetallerken med stroboskopet - jo det er en Technics! I forhold til den oprindelige SL 1200 er der ikke den store forskel - faktisk ikke noget man sådan lige kan se. Billederne viser
den nye og den
"gamle" MK II version i forhold til hinanden. Men jo, der
er sket en hel del. Motorsektionen er ny og forbedret – faktisk en helt ny
separat enhed. Pladetallerkenen er fremstillet i en solid sandwich konstruktion
af aluminium og bronze. Vægten er 3,6 kg og som resten af værket er det meget
gedigent udført. Låget er nok det eneste, som ikke er ændret. Det hele giver
en stabil og overskuelig konstruktion, hvor man bare sætter den op og
så fungerer det - eller næsten (nærmere følger). Med baggrund i mange års
erfaring har denne måde at gøre det på bevist, at det virker. Her er SL
1200G i stærk kontrast til mange andre pladespillere, hvor der skal tweakes og
finjusteres, inden det hele kører. Man kan sige, at der i høj grad er tale om
et færdigt produkt, hvor Technics har taget stilling til, hvordan det skal være
og hvordan det skal lyde. Til gengæld er der så ikke så mange muligheder for
selv at sætte et personligt præg på det endelige resultat.
Den
fastmonterede 9 tommer arm ser meget robust og gennemtænkt ud. Der er tale om
en magnesium konstruktion som har alt hvad man ønsker af justeringsmuligheder.
Højden kan justeres og det samme gælder liftfunktionen. Den er forsynet med
præcisions lejer og på flere punkter en væsentlig forbedring i forhold til den
gamle model. Der medfølger 2 ekstra vægte som kan tilføjes bag kontravægten.
Således kan selv tunge pickupper anvendes (f.eks. min Benz LPs). Der medfølger
også et hus til montering af egen pickup. Min eneste anke er, at der er en
del plastik ved kontravægten samt funktionen til indikation af nåletrykket.
Det går ikke så blødt og friktionsfrit ved justering, som jeg kender det
fra andre bedre arme. Det er nærmest umuligt at justere nåletryk helt korrekt
bare ved at kigge på angivelserne. En nåletryks vægt er således et must, for
korrekt indstilling. For de fleste er det bare en enkelt justering, så kører
det. Her er problemet ikke så stort. Men I testperioden prøvede jeg 5-6
forskellige pickupper og flere af dem mere end een gang. Således var jeg
igennem justeringen mange gange.
Lidt
historie
Technics
pointerer, at SL-1200G lige som den gamle SL-1200 fra 70'erne ikke er en DJ
pladespiller, men at den er tænkt som en high-end hifi afspiller. Det samme var
hensigten med den oprindelige SL 1200. At DJs tog den til sig var ikke den
oprindelige plan, men den solide opbygning og en mekanik der bare virker var
faktorer, som talte for DJ brug. Det samme kan siges om den store
skydeknap til pitch kontrol på højre side, der er bibeholdt. Den har vel næppe
meget med high-end pladespillere at gøre.
Den
gamle SL-1200 / 1210 og de efterfølgende opdateringer er ifølge Technics solgt
i ca. 3,5 millioner eksemplarer. Et imponerende tal og afgjort den meste solgte
og ikoniske pladespiller nogen sinde. De kan stadig findes brugt og selv om
priserne er steget, kan den erhverves for en 2.000 til 3.000 kroner afhængig af
stand. De nyere modeller som f.eks. SL-1210 mk V har jeg dog set til over
10.000 for et velholdt eksemplar. Det var den sidst fremstillede
udgave, som gik ud af produktion i 1998. Det medførte et ramaskrig,
men grunden var, at produktionsmaterialet, støbeforme m.v. var slidt op. På det
tidspunkt forudså alle pladespillerens død, så der blev ikke investeret i nyt.
Flere andre "plankede" dog designet og laver i dag mere eller
mindre gode efterligninger, som f.eks. Reloop og Audio Technica.
Der
har været mange kritiske røster omkring prisen på ca. 30.000 kroner for
den nye SL-1200G. Technics fremhæver dog. at der er sket mange forbedringer,
samt at alle støbeforme og værktøjer til fremstilling skulle fremstilles på ny.
Reelt er der tale om en helt ny og meget forbedret udgave af SL 1200.
Hele konstruktionen er skabt forfra og ifølge Technics med fokus på et
høj kvalitets hifi produkt. Pladetallerkenen er flere gange tungere end den
oprindelige og med afkobling mellem undertallerken og den øvre bronzetallerken.
Den gamle tallerken ringede som en klokke, den nye er helt død. Der er også en
helt nydesignet motor, som har fjernet den såkaldte "stator cogging"
kendt fra mange direkte drevne motorer. Måske nok lidt overdrevet, for jeg har
aldrig oplevet det på dem jeg har prøvet. Men en langt mere stabil og støjsvag
motor. Den digitale kontrol af omdrejningen via en optisk føler er også
ny. Den er mere stabil end den gamle analoge kontrol fra den oprindelige
SL 1200. Det medfører langt lavere tal for wow og flutter.
Mange
har spurgt, om der ikke blot er tale om en lidt bedre version af den
gamle, men til en højere pris? Det er det absolut ikke, men jeg kan godt forstå,
hvis nogen skulle få den tanke. De har jo beholdt det ikoniske design, som alle
forbinder med en RIGTIG Technics pladespiller. Alligevel er der et eller andet
modstridende i det, for i min optik har designet altid været en pladespiller
til diskoteker og i mindre grad en ægte hifi pladespiller. Den fordom hænger
stadig fast, selv om SL 1200G så afgjort beviste, at det ikke ”blot” er en gammel
pladespiller i nye klæder.
Hvis
vi lige kigger på argumentet omkring prisen, så er den nye og bedre udgave
blevet noget dyrere, end hvad en SL 1200 kostede tilbage i 70erne.
Dengang var den heller ikke billig. Prisen på en SL 1200 var i 1979 ca.
3.600 kroner. Med prisindeks (ifølge Danmark Statistik) svarer det til ca.
18.000 i dag.
Technics
mener selv, at den nye SL 1200G er i kvalitetsklasse med det gamle SP 10 studie
løbeværk. SP 10 har jeg haft og det var et fremragende værk, som jeg desværre
"kom til" at sælge igen. Der går rygter om, at SP 10 også
bliver genoplivet, men til en meget høj pris og med et nyt design. Jeg ser frem
til det, men Indtil videre er der dog ikke noget reelt om en sådan
topmodel fra Technics.
Selv om data ikke siger alt, er det sjovt at se de opgivne
specifikationer op mod hinanden - tilsyneladende er der sket noget:
SL1200
årgang 1972: Vægt 10 kg, SN 70 dB, wow/flutter 0,03 %
SL1200G årgang 2016. Vægt 18 kg, SN 78 dB, wow/flutter 0,025 %
Den
første pickup
Jeg
lagde hårdt ud og monterede en Transfiguration Orpheus i Technics
armen. Lydmæssigt var jeg noget skuffet over resultatet. Jeg kender denne
top pickup rigtigt godt, men her lød det hele en tand anonymt og ikke rigtigt
levende og sprudlende. En anden plademåtte blev forsøgt og jeg prøvede med
forskellige justeringer af tilslutningsimpedansen. Det hjalp lidt, men stadig
var der noget, som ikke helt passede. Lyden var langt fremme i plan med
højttalerne og der manglede i høj grad noget luft og dynamik. Det lød lukket og
med en underlig tilbageholdende top. Det var dog klart, at SL 1200G bød på god
kontrol og fasthed i bunden. Samme resultat kom jeg til med en Ortofon MC 5000.
Igen ikke en gengivelse jeg forventede fra denne pickup. Det virkede underligt
nok, som om SL 1200G ikke brød sig om MC pickupper? Eller måske var det
noget helt andet?
Jeg
holdt op med at lytte seriøst og monterede en Shure V15 IV med en Jico Neosas
nål (safir nålefane og line contact nål). Så fik den lov til at spille en masse
gamle plader over en 3-4 uger. Herefter var der så sket noget. Shure pickuppen
kommer fra samme årti som den gamle SP 1200. Om det var derfor det hele passede
bedre sammen, skal jeg ikke kunne sige, men nu var gengivelsen mere helstøbt og
sammenhængende. Den renoverede Shure spillede meget glat og neutralt, med
overblik, men stadig uden det helt store rum og plads bag højttalerne. Til
gengæld var det med gamle plader som Supertramp og Allan Parsons som at være
tilbage i 70erne igen! Sådan lød det dengang og nu var den velkendte letflydende
lyd tilbage, om end i en fremragende kvalitet. Der var tydeligt flere detaljer
og luft i gengivelsen, end den første prøve med de langt dyrere MC pickupper.
Samtidig var der noget tilbagelænet og selvfølgeligt over gengivelsen. SL 1200G
har noget lethed og kontrol. Der en umiddelbar stabilitet over gengivelsen, som
om den på ingen måde kan rokkes eller bringes ud af fatning. Der manglede stadig
lidt detaljer i den øverste oktav, men det var ikke noget man umiddelbart
hæftede sig ved.
Fastheden
og kontrollen nedefter er i en høj klasse via SL 1200G. Lydbilledet står urokkeligt
fast i lydbilledet. Den har en speciel tendens til at gøre musikken mere
”nøgen” og præcis, men så til gengæld med så meget kontrol at det går lidt ud
over noget af det spændende.
En
Decca Gold VdH blev også forsøgt i SL 1200G. Armen klarede det forbløffende
godt rent mekanisk og pickuppen sporede fremragende i Technics armen.
Gengivelsen havde den typiske Decca lyd med masser af dynamik og forkanter som
ingen andre pickupper. Den er ellers svær at styre, men Technics SL 1200G klarede
det glimrende. Der var dog et ret fremtrædende brum, så et eller andet virkede
ikke helt med denne pickup. Måske er der noget af elektronikken, som stråler
ind fra det direkte drevne værk?
Endelig
prøvede jeg så en ældre high output pickup fra Goldring - Electro II. Den
gjorde det godt og der var igen den typiske ro og kontrol over gengivelse. Den
var noget mere åben opefter end Shure V15 og passede godt på SL 1200G.
Lydbilledet var dog stadig primært mellem højttalerne, der manglede lige det
sidste i at lukke op og sprede oplevelsen ud bag højttalerne. Toppen var dog
glat og distinkt, så det kunne altså lade sig gøre.
Den
sidste pickup jeg prøvede var min Benz LPs. Prismæssigt måske en lidt utænkelig
kombination, men så alligevel ikke. SL 1200G har mange umiddelbare kvaliteter
og der skal en rigtig god pickup til at vise det. Man må således lige regne med
at der skal afsættes lidt ekstra penge her, med mindre man allerede har en god
pickup til formålet. Således fik jeg her den bedste gengivelse i testperioden. Benz’en
fik lov til at sidde på. Nu kom bredden og det store lydbillede tilbage. Der
var også flere detaljer og noget af det rum jeg havde savnet, omend ikke det
samme som jeg har hørt fra denne pickup i arme der koster mere end hele SL
1200G. Det kan man heller ikke forvente, men det var som om pladespilleren hele
tiden lagde sit eget lydunivers ned over alle de pickupper jeg prøvede. En kontrolleret
og ”kort” tør gengivelse, Umiddelbart korrekt, men også lidt for tørt og til
tider med en let tendens til at virke lidt betonet opefter. Til gengæld var der
hele tiden den fornemme kontrol af de lave frekvenser. Bassen stod stramt og
gik dybt. Specielt her med Benz LPs var det en fornøjelse at høre enten Yello.
Roger Waters eller store klassiske værker.
Roger
Waters i live udgave af the wall, har det store og voldsomme lydbillede. Der er
en god bund og med SL 1200G bevares overblikket. Det hele er dog igen meget
nøgternt og mangler lige det sidste spark og liv. På den anden side er det lidt
uretfærdigt at sammenligne med en pladespiller/arm der koster flere gange så
meget som denne ”færdige” og meget gennemtænkte konstruktion. Set i det lys, gør
SL 1200G det overbevisende. Men man bliver let distraheret af det blå skær, der
lyser hele lokalet op. En charme eller en gene? Det må være op til hver enkelt
at vurdere.
Seneste
udspil fra Madeleine Peyroux hedder Secular Hymns. Det er dejlig tilbagelænet
musik i jazz/blues genren. Fremragende optaget med en sjæl og et nærvær, som
næsten kommer helt til sin ret via SL 1200G. Der mangler lige det sidste rum og
dybde bag højttalerne. Stemmen står dog fornemt og præcist i lydbilledet med en
god evne til at formidlere det musikalske budskab.
I
starten nævnte jeg, at SL 1200G i høj grad er en pladespiller, man bare sætter
op og så virker den. Det er så ikke helt korrekt, for i de ca. 8 uger jeg havde
den hjemme var der en løbende udvikling i lyden. I starten var den, som jeg har
nævnt det, noget indelukket og nærmest med en spændetrøje på. I de sidste uger
løsnede det afgjort op. Der skal nok en ca. 100 timer til, før det hele
spiller. Om den så yderligere bliver bedre efter flere måneders brug, skal jeg
ikke kunne sige.
En
slags konklusion
SL
1200G er en bedre pladespiller end den gamle udgave. Ingen tvivl om det. Men
alligevel var jeg på én gang imponeret og lidt i vildrede. Hvor er kunderne til
dette produkt? De der er er til det specielle retro design hopper på en brugt
SL 1200 eller en af kopierne. De der reelt har pengene, vil nok vælge en
pladespiller af mere almindeligt udseende og ofte også med en bedre lyd.
SL
1200G lyder meget anderledes end flere af de top pladespilleren og arme jeg har
lyttet til. Men det kan tænkes, det er lige den lyd, DU leder efter. En imponerende
solid konstruktion og en alsidig arm. Gennemtænkt og er nærmest plug and play,
selv om den lige skal spille en del timer, før det hele falder på plads. SL
1200G leverer en kontrolleret og ren gengivelse, hvis du giver den en god
pickup. Her er den kræsen, så den skuffer, hvis du slækker på kvaliteten. En rigtig
god MM pickup i den øvre klasse, eller ditto MC, hvis du har pengene til det.
Forventningerne
som hifi-mand var lidt andet end det jeg oplevede. Lyden er fast og kontant med
god kontrol, men der mangler lige det sidste i storladenlad og frigjorthed. Måske har
jeg bare oplevet så mange gode pladespillere siden 1972, at der skal mere til,
før jeg bliver rigtigt begejstret.
Technics
SL 1200G er helt sin egen og skal nok også bedømmes som sådan. Var du
begejstret for den gamle SL 1200, bliver du helt sikkert endnu mere begejstret
for denne nye udgave. Spørgsmålet er dog, om kunderne er rede til at betale,
hvad det koster. Alt i alt en meget speciel pladespiller, men sådan skal det
også være med en klassiker i nye klæder.
Et
alternativ?
Kort inden deadline annoncerede Technics SL 1200 GS til ca. den halve pris. Der er forskelle i såvel motor, pladetallerken og arm. Rent fysisk ser man dog ikke nogen forskel. Med andre ord er der skruet ned for ambitionsniveauet, selv om der stadig er tale om en væsentlig forbedring i forhold til den gamle SL 1200. For nogle vil dette alternativ nok være mere tiltalende. Jeg kan dog stadig ikke forestille mig, at kunder der er ude efter en brugt SL 1200 vil være dem der køber en ny udgave i denne prisklasse.
Eftertanker .....
Jeg fik til sidst et tilfredsstillende resultat med SL 1200G. Selv om den lydmæssigt ikke er fuldt ud i samme klasse som en optimalt opsat "ægte" hifi pladespiller, så har den mange andre kvaliteter at byde på. Det er et valg, man må tage. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan den gamle SL 1200, så vil lyde? Jeg stiftede kort bekendtskab med den tilbage først i 80'erne. Det var ikke positivt og en tysk remdrevet pladespiller i samme prisklasse gjorde det langt bedre. Den var dog direkte "grim" i forhold til.
Hvordan mon så de mange kopier, bygget over samme design som SL 1200, men helt dedikeret til DJ brug? Mange køber dem sikkert, fordi de ser flotte ud og er væsentlig billigere end Technics. Nogle ved nok slet ikke hvad en Technics er. Jeg kan forestille mig at disse kunder er godt tilfredse og er glade for at kunne spille deres LPer. Men hvis det er hifi vi snakker om, er det næppe her man skal lede. Hvis nogen skulle være villig til at låne mig en Reloop eller andet af samme slags, kunne det være sjovt at finde ud af, hvorvidt de reeelt er i samme liga som en rigtig Technics.