Pladespilleren.dk
Ortofon Per Windfeld pickup
www.ortofon.dk
Pris: ca. 23.000 kr.
Ortofon Windfeld – Pretty Wonderful.
Det
var bestemt ikke uden ærefrygt jeg monterede Ortofons nye Windfeld top
pickup på min pladespiller. Efter mere end 30 år som manden bag mange
af Ortofons bedste pickupper gik Per Windfeld på pension sidste år
(2007). Han stod for udviklingen af mange klassiske Ortofon pickupper,
som MC20, Jubilee, Concorde, MC3000, MC5000, Rohman og Kontrapunkt
serien. For at ære ham har den nye udviklingschef Leif Johannsen
kreeret en top pickup. ”PW” står der tydeligt på det matsorte hus
og ud over hans navn kunne det meget betegnende også stå for ”Pretty
Wondeful”, for her er der tale om en overordentlig besnærende og
fænomenalt god pickup.
De nøgne facts
Nålen er angivet til at være en
specialpoleret Ortofon Replicant 100 slibning. Med andre ord en
slibning, der kommer så tæt på selve skærenålen som muligt, uden at den
laver en ny rille. Specialpoleringen sikrer en helt glat overflade, som
ud over mindre rillestøj også sikrer et mindre slid på såvel pickup som
plade.
Den forholdsvis lange boron nålefane er forsynet med
Ortofons Wide Range Damping ophæng for optimal sporing. Her bemærkes
det, at Windfeld sporer 100 um ved de anbefalede 2,6 gram nåletryk.
Dette er godt nok en 20-25% højere nåletryk end på andre top pickupper,
men med den store anlægsflade på nåleslibningen er der ingen fare for
hverken plader eller pickup.
Selve huset har samme udformning
som Kontrapunkt pickupperne, men er her fremstillet i en speciel hård
stål legering med 2 gevindhuller i toppen. Anlægsfladen er forsynet med
den aflange anlægs rille, som gør det muligt at vinkle pickuppen
(azimut) i huset.
Data er intet mindre end imponerende. Blandt
andet loves et frekvensområde til 80 khz. Udgangsniveauet er 0,3 mV med
en udgangsimpedans på bare 4 ohm. Vægten på hele 13 gram krævede en
lidt tungere kontravægt på min Triplanar Mk VIIi, men ellers var der
ingen problemer.
Ortofon Windfeld blev monteret i såvel Ortofon
AS-309S som Triplanar Mk VIIi armene. Lytteindtrykkene er primært med
montering i sidstnævnte, hvor især de specielle egenskaber hvad angår
fasthed og evnen til at skabe et ”solidt” lydbillede var mest udpræget.
Lyden af en sommerdag
Det
første jeg bemærkede lige ud af boksen var en stram og glat gengivelse,
præget af utrolig lethed. Man fornemmer at denne pickup aldrig mister
grebet eller overblikket. Den kører bare hen over de meste komplekse
passager med den største selvfølgelighed. Men der skulle lige en 25-30
timers tilspilning til, før den rigtigt lukkede op for godteposen.
Bunden
er stram – superstram. Faktisk så stram, at der kan mangle lidt fylde
og niveau i de laveste oktaver. Til gengæld startes og stoppes der på
kommando, hvis ellers arm og værk tillader det. Mellemtoneområdet er på
samme måde meget kontrolleret og nøgternt – intet går tabt. Selv på
gamle optagelser får man ny informationer, uden at det på nogen måde
pindes ud. Det samme gælder toppen. Jeg vidste ikke der var så mange
detaljer i mine gamle plader med Led Zeppelin, Moody Blues og Pink
Floyd. Windfeld vrider bare detaljerne ud i toppen, så man forbavses.
Selv min Transfiguration Orpheus kan lyde lidt ”tyk” i forhold til
Windfeld, og den mangler bestemt ikke detaljer eller luft i de øvre
oktaver.
En
helt speciel egenskab ved Windfeld er, at de gamle plader afspilles med
utrolig lav rillestøj. Plader som normalt er plaget af meget knas,
sporer Windfeld med en forbavsende frigjorthed og næsten støjfrit. Jeg
gætter på det skyldes den specielle Replicant 100 nåle slibning, som
hviler lidt anderledes i rillen end de typiske Van den Hul og Fritz
Gyger, man normalt ser. Således blev mit eksemplar af Johnny Cash/A
hundred Highways helt afslappende at lytte til, hvor jeg eller konstant
generes af en masse knas og hak fra en dårlig presning. På samme måde
lød ældre plader med f.eks. Allan Parsons og Jethro Tull som helt nye,
ja næsten støjfrie. En fornøjelse. Dette fænomen opleves også tydeligt,
ved det at der stort set ikke sætter sig noget støv på selve nålen. Den
dobbelte polering af selve diamanten giver en meget glat anlægsflade,
som ikke har de samme tendenser til at holde fast på støvet. Har
Ortofon mon opfundet en ny støv-afvisende nåle konstruktion? Nej
desværre ikke. Nogle gamle slidte Beatles plader, var lige så slemme at
lytte til som før, så der er en grænse for hvor meget magi Windfeld kan
klare.
I modsætning til f.eks. Transfiguration Orpheus og
Shelter Harmony så har Ortofon Windfeld ikke noget imod at gøre lidt
opmærksom på sig selv i de øverste oktaver. Den har en ekstra
detaljeformidling i toppen, som gør især lidt ældre optagelser mere
levende og åbner lyden op. Det går dog ikke på nogen måde ud over nyere
optagelser og der er ingen antydning af betoninger eller farvninger –
snarere tvært imod. Det hele virker bare en tand mere klart og direkte.
Det bedste til sidst
Jeg
har gemt det bedste til sidst, for hvis man skal fokusere på en bestemt
egenskab ved Ortofon Windfeld så er det evnen til at fokusere på alle
detaljerne i en kompleks optagelse på én gang. Men det sker på en så
selvfølgelig måde, at man blot oplever såvel helheden som de enkelte
instrumenter. Vel at mærke uden at oplevelsen på nogen måde bliver
analytisk eller bare ”for meget”. Specielt på store klassiske værker
eller opera er det en forunderlig evne der gør musikken mere
gennemsigtig og gør det nemmere at lytte igennem og opfange alle
detaljerne – ikke mindst det musikalske budskab.
Hvis
det er varme og fylde i mellemtonen man ønsker sig. Eller en bundløs
bas samt masser af mikrodynamik og en lidt ”stor” mellemtone, som
rykker frem i lydbilledet, så findes der andre pickupper som på hver
deres område, gør det bedre end Ortofon Windfeld. Transfiguration
Orpheus har mere krop og dynamik op gennem mellemtoneområdet og den har
også mere vægt i bunden. Det kan i endnu højere grad siges om Shelter
Harmony, som rent tonalt næsten må beskrives som Windfelds modsætning.
Gamle
KS Møller (som de trofaste læsere af HIGH Fidelity husker) ville nok
have sagt, at Windfeld er mindre sonor – altså har mindre egenlyd. Jeg
vil prøve at bruge en anden analogi. Transfiguration Orpheus vil jeg
sammenligne med en varm sommerdag med fuglesang. En dejlig tryg
atmosfære, der gør dig vel tilpas. Et hurtigt skift til Ortofon
Windfeld, får et tordenvejr til at rense luften og fuglesangen
forstummer. Varmen er for et øjeblik erstattet af et frisk pust og du
kan igen trække vejret frit, når lige chokket efter braget har lagt
sig. Begge dele er dansk sommer og ingen af dem kan undværes. Det samme
kan man meget vel sige om de 2 pickupper.
Musik
Fra
hylden med de gode gamle kom Frank Sinatra på pladespilleren. Sinatra
at the Sands med Count Basies orkester oser af den specielle magi, som
kun old Blue Eyes kunne. Han har publikum i sin hule hånd og lige her
med Windfeld pickuppen er der om muligt endnu mere overblik og indblik
i alle detaljerne. Der fyres jokes af mellem numre og selv mens han
synger, er der plads til kommentarer. Rummet fornemmes mere
skarpskårent og blæserne får rigtigt lov til at komme frem og ud med
deres energi. Nu er min presning forholdsvis lydefri, men jeg erindrer
ikke at have hørt den så glat og uden støj – fornemt.
Fra den
nye bunke af plader kom selvfølgelig også Hans Theessink/Slowtrain.
Nummer to på side et er meget afslørende og ikke mindst musik der kan
høres masser af gange. Dybden i lydbilledet og detaljerne længst væk
har jeg hørt lidt bedre på både Orpheus og Condor, men til gengæld
formår Windfeld at skabe en overlegenhed og en lethed i den måde det
hele gengives på. Det fornemmes simpelthen som om denne pickup har
meget nemmere ved at hente musikken op af rillerne. Det giver sig
udtryk i en stor selvfølgelighed i det hele. Man slapper mere af når
man lytter og hører derfor også flere detaljer, men uden at det på
nogen måde virker påtrængende.
Efter at have lyttet til den
voldsomt komprimerede og totalt udsplattede cd-udgave af Led
Zeppelin/Mothership kom det gamle Led Zeppelin debutalbum fra 1969 på
pladespilleren. Good Times Bad Times fører mig knap 30 år tilbage i
tiden. Utroligt nok lyder LP’en af musik, hvor den komprimerede CD
remastering bedst kan bruges til skrækeksempel på dagens standard. Med
Ortofon Windfeld i rillerne er der masser af liv i den gamle optagelse
– ud fra de præmisser musikken og optageteknikken tillader. Ja faktisk
hiver den detaljer frem, som jeg ikke før har oplevet på denne herlige
optagelse. Den går ned og henter de små ting og placerer dem med
største selvfølgelighed i lydbilledet.
Et hurtigt spring ca. 30
år frem i tiden til en noget ældre Robert Plant samme med Alison Kraus
på den musikalsk fremragende Raising Sand. Desværre er optagelsen også
her præget af tingenes forfald. Især er bunden voldsomt boostet og i
den anden ende af frekvensspektret er der ikke ligefrem et overflod af
detaljer. Til gengæld står sangstemmerne godt fremhævet i lydbilledet.
Med Windfeld er bunden næsten til at holde ud, men et let dæmpning på
bas kontrollen (hvis man har en sådan) er absolut en fordel. Alligevel
må det siges, at Windfeld formår at rydde lidt op i den ellers noget
rodede optagelse og gøre det hele en tand mere åbent og let at lytte på.
Nu
fremhæver Ortofon selv pickuppen fremragende sporingsegenskaber, så den
skulle sættes på prøve. Sheffield Labs ”The Drum Record” er nok noget
af det mere dynamiske, der findes på LP. Her er der bestemt ingen
problemer og igen får man de specielle Windfeld kendetegn – stramt og
meget kontrolleret. Der er bestemt ingen slinger valsen og de kraftige
trommeslag får en fysisk tilstedeværelse i rummet, hvis ellers
højttalerne og det øvrige udstyr magter det.
Konklusion
Man
kan ikke få alt i én pickup – desværre. Men de valg man har taget hos
Ortofon og det resultat der er kommet ud af det, er kort sagt en pickup
i verdensklasse. De åbenlyse kvaliteter er svære undvære, når først man
har fokuseret på dem. Mine øvrige pickupper lød virkede lidt afslappede
og tilbagelænede efter at have lyttet til Windfeld en måneds tid.
Det
bedste vil altid være det godes overmand. Når det kommer til præcision
og overblik parret med en fornem sporingsevne og detaljeformidling er
Ortofon Windfeld overmanden, men vel at mærke med det musikalske
budskab fuldt intakt. Kort sagt en pickup jeg meget nemt kunne leve
med.