Pladespilleren.dk
Besøg hos Jes i Lyngby - høreappater, hifi og højttalere.
Seneste opdatering 26. januar 2023
Besøg hos Jes i Lyngby
En
frostklar januar eftermiddag ankom jeg samme med min ven Bruno til et
stort hvidt hus i Lyngby. Vi var inviteret til besøg hos Jes.
Det
hele startede med eo venlig mail fra Jes. Oprindelig var det om MC
trafoer, men endte med et besøg. Han mente vi havde en del
tilfælles og at vi kunne få en god snak. Jes skrev om sig selv, at han
havde en lang karriere bag sig indenfor lyd. Godt nok ikke hifi, men
høreapparater. Mere om det i det følgende.
Men ellers er
der bygget højttalere og designet elektronik, herunder effekttrin
siden barnsben. Jes blev på et tidspunkt meget inspireret af Linkwitz
dipol arbejde og han lavede dipoler næsten samtidig med at jeg beskrev
det i HIGH Fidelity.
Jes arbejdede under studietiden med Jørgen
Stockholm, professor i akustik i Århus på det der senere blev Dali 40.
Jørgen kendte Peter Lyngdorf og var designeren bag de første Dali
modeller og han brugte os studerende i arbejdet. Jes gik i klasse med
Henrik Mortensen, som senere designede Jamos dipoler, Som det ses en
masse realtioner til hifi-verdenen.
Hvis vi komme tilbage til
det professonelle arbejde, så Jes udviklingsdirektør for Oticon
(høreapparater) over en 10 års periode hvor de konverterede en hel
branche til det vi kender i dag. Han har siddet i bestyrelsen for DPA
microphones da de var ejet af en amerikansk kapitalfond og har de
seneste 10 år, indtil pensionen arbejdet på at skabe en
høreimplantatforretning i dk. Han er dog stadig aktiv med forskellige
projekter i audioverden, ikke consumer audio, det er altid holdt i
det private.
Hjemme hos Jes
Indenfor
var der dejligt varmt takket være en stor brændeovn. I en
forsænket tilbygning på havesiden var der indrettet en lyttekrog. Som
det ses på billedet, var der også et elektrisk Yamaha piano. Ingen
af husets beboere kunne dog spille på det. Musikken der strømmede ud af
højttalere var Mozart / Tryllefløjten streamet fra Tidal. Dejlig
baggrundsmusik for vores første lille snak.
Jes er først i
60erne og kunne fortælle en spændende histore om hans karriere og om
hvordan han havde boet og arbejde mange steder i verden. I modsætning
til mange andre med hifi interesse så kom hans i høj grad via arbejdet.
Med mange år som direktør hos Oticon og en verden af høreaparater og
teknologien bag dem, var han meget vidende. Han kunne fortælle i timer
om psykoakustik og ørets opbyning og virkemåde. Han havde også været
involveret i fremstilling af
høreimplantater. En teknologi vi fik
forklaret i detaljer. Er ikke sikker på jeg forstod det hele. De
indopreres i det indre øre og giver døvfødte børn en hørelse, så de kan
lære at snakke. Han havdeværet med til at starte et sådant firma op og
med 700 ansatte var kontrakter og kunder på plads. Det blev dog brat
stoppet da Corona epidemien lukkede for næsten alle implantatprogrammer
i verden og effektivt lukkede for alle chancer for en ny
producent. Siden arbejdede Jes på konsulentbasis hos Oticon
indtil han for nyligt er gået på pension.
Jeg
vil ikke vove mig ud i alle de tekniske detaljer omkring høreapparter
som Jes underholdt os med. Han har været administreden direktør for
Oticon Medical og bestyrelsesforman for Augumentet Hearing samt
yderligere ivolveret i ledelsen af flere virksomheder. Med andre ord er
Jes et omvandrende leksikon mht. hørelsen. Det var yderste interessant.
F.eks. fortatle han, at øret har en naturlig resonans omkring 2,7
kHz, Noget vi skal være glade for, da det sandsynligvis er derfor vi
har et sprog. Uden denne forstærkning på ca. 18 dB ville vi ikke kunne
høre de svage ”s, t og d” lyde. De 18dB gælder for lyde lige forfra. I
Hifi lytter vi oftest til lyde i mellem 20 og 30 grader ud til siden.
Her er ørets naturlige forstærkning ca. 3 dB højere, vi hører altså
bedre til siden end lige forfra. Det betyder, at højttalere ikke skal
være frekvensrette. Et dyk i det område vil give en mere naturlig og
mindre pågående gengivelse, Selv bruger Jes samme korrektion som
Linkwitz i sine konstruktioner. Han fortalte også, at det indre
øre arbejder meget langsommere end vi tror. Der går mellem 2 og 5 msec
fra et neuron har fyret til det kan fyre igen. Det lyder umiddelbart
helt umuligt, da vi så kun kan høre op til ca. 250 Hz. Der foregår
dog rigtig meget parallelt og der er tusinder af neuroner. Man kan
sige, at der sker en slags sortering eller digital
signalbehandling i hjernen, som gør at vi kan høre. Øret er dog primært
indrettet til at forstå tale, samt til at advare os mod farer. Musik og
hifi har slet ikke været hensigten.
Hos
Oticon var der selvfølgelig en masse udvikling. I modsætning til hifi
produkter, så anvnedes der her mange penge til ingeniører og udvikling
af ny teknik. Her var der selvfølgelig også mange som byggede
højttalere. De nedsatte en gruppe som meget professionelt gik i
gang med projektet. Det skulle bliver et 4-vejs aktivt system udviklet
fra bunden. Der blev f.eks. indkøbt en hel palle med 12” basser hos
Peerles, mindre kunne de ikke få. Kabinetterne blev støbt i en blanding
af 1/3 asphalt og 2/3 sand i et 20 mm tykt lag inden i et kabinet
af 12mm MDF. Tanken var at den meget tunge støbemasse ville dæmpe alle
resonanser. Det lavede et royalt svinere at gennemføre støbningerne,
men kasser blev lige så resonansfrie som man havde forudsagt. Jes
var manden bag udviklign af de mange effektforstærkere de skulle til.
Hele 40 stk. 200 Watt opbygget med bipolare transistorer.
Det hele blev samlet over en week-end, hvor alle arbejdede som ved et
samlebånd. Andre stod for det aktive filter og enheder samt målinger.
Det
blev til absolut kompetente højttalere, men dem har Jes ikke mere. Der
har været mange andre ind over. Han har også haft Sonus Faber og
coaxciale enheder fra de ameriakanske Thiel,som blev brugt i en
fantastisk åben baffel konstruktion. For at få fat I enhederne købte
han et sæt færdige Thiel højttaler brugt USA. Tog tilbage på hotellet
og pillede enhederne ud af kabinettetne. Fragtede enhederne hjem i
kufferten og lod de tomme kabinetter stå i hotelværelset. Gad vide hvad
de sagde på hotellet?
Jes
har længe haft smag for åben baffel højttalere, som han faktisk
stadig er noget lun på. Fritz Linkwitchs konstruktioner blev studeret,
men det blev et par Gradient der kom med hjem. De skuffede dog noget og
senere blev det til et sæt af de mindre Jamo 909 dipoler. Jes kendte
Hanrik fra Jamo og fik et sæt. De var fremragende.
Jes
havde på et tidspunkt også de gamle B&W 802 Nautilus. Det var
dengang de kørte med aludiskanter. Her blev det mildt sagt meget
umulige delefilter pillet ud. Filtret delte alt for højt lil diskanten,
de pressede helt enkelt mellemtonen til at gøre noget den ikke var god
til. Der kom aktiv filter på (Holm Acoustics), hvor delefrekvense blev
rykket ned til 2500Hz. Det løste det hele og I en lang periode var der
stor tilfredshed med B&W erne.
I dag står der så et sæt KEF
105-3 eller rettere sagt noget af dem. De holdt som hel højttaler kun i
3 måneder, så blev de splittet ad. Hele fronten med mellemtoner og den
koaksiale top er pillet ud af baskabinettet, der så er droppet. De står
nu som slanke søjler støttet bagtil af en solid stand af massivt træ. I
hvert hjørne er en aktiv sub med en 10” CSS SDX-10 bas. Denne er
beregnet til at virke i et lukket kabinet. Med aktiv eq vi Holm
Acoustics systemer og hjulpet af hjørnet går de nemt ned til 20 Hz. De
ca. 500 watt pr. sub hjælper godt til.
Højttalerner
er aktive. Det hele er styret af et HOLM Acoustics system med aktive
FIR filtre. Flere effektforstærkere baseret på B&O Icepower trækker
de enkelte frekvensbånd. Men
Vi spurgte ind til kablerne. Som
forventer tror ingeniører ikke på kabler. Det samme ælder Jes, der
anvender fornuftige kabler. Hverken signal-, højttaler- eller
netkabler er hvad man typisk ser. Alt er basiskabler hentet fra den
professionelle verden. Højttalerkablerne er f.eks. solid core
installationskabel. Et kig bag apparterene afslører da også en noget
andet synm end det jeg og Bruno er vant til.
Signalkilderne
er som allerede nævnt en BlueSound streamer. Hertil også en HOLM
CD-afspiller der kører digitalt via lyslederkabel til forforstærker og
filter. Til pladespilleren er der en Electrocompaniet ECP-1 MC/RIAA,
som Jes er glad for. Her har han endelig funder en løsning der ikke
støjer.
Fornem lyd fra Thorens pladespilleren.
Pladespilleren
er en god gammel Thorens TD 125 med Mørch DP6 amt og en Audio Technica
AT 33 SA MC pickup. Hele pladespilleren er placeret ei en tung og meget
flot plint fra Ungarn. Jeg bemærkede, at pladetallerken var forsynet
med hele tre måtter over hinanden. Det skyldtes dog at armen ikke
umiddelbart kunne sænkes. Den oprindelige udskæring er lavet til en SME
arm og passer ikke 100% til Mørch armen. De virkede dog, men jeg vil
tro bedre resultater kan opnås med en enkelt opimeret plademåtte.
Der
har været ande pladespillere undervejs. Selvfølgelig en Technics direct
drive. Nok en ældre 1200 model. Senere kom der en B&O 4004
med den klassike tangentialarm. Men der skulle selfølgelig en Ortofn OM
40 på. Det fine armrør blev savet over og et meget let kufiberhus (Nok
et Zeepa) blev limet på i stedet. Vupti, så kunne man køre med
Ortofon. På et tidspunkt var der ggsp en MC20 Super ind over, som
Jes stadg husker som en rigtig god pickup. Micrp DQX 500 samt den
store Micor RX.2000, En Ariston RD.40 har også være forbi, men den blev
hurtig droppet.
|
|
NDen
klassiske Thoresn TD 125, her i en fornem plint fra Ungarn. Der
anvendes en Mørch DP6 arm og pickuppen er en Audio Technica AT 33 SA. | Her er lidt nærmere kig på den fremragende Audio Tecnica AT33 pickup. |
I 1998
røg den store Micro og mere end 1.000 LPer. Der var flere af de nærmest
uerstattlige købt hos Anders Winter på H.C. Ørstedsvej. Som andre
fortryder han det i dag, men Jes har dog stadig lidt opera bokse
tilbage. Som det ses på billedet, er det dog begrænset med det øvrige
udvalg.
Der lyttes til musik
Vi
lyttede i første omgang til lidt jazz fra CD. Et meget glat og
behageligt lydbillede med god dynamik og en tør kontrolleret bund. Der
var dog en tydelig kanal ubalance hvor det hele trak en del mod
venstre. Vi snakkede om det var rummet eller noget helt andre. Senere
er
Jes kommet tilbage og har fortal,t at det skyldtes manglende magnetisk
olie i den højre højttaler. Det var simpelthen tørret ud. Resultatet
var et fald på ca. 2 dB i toppen af deh højre højttaler. Det er ikke
såda lige at reparere, men der er nu bestilt to helt nye KEF diskanter
hjem, så det er samme enhed i begge kanaler.
Jeg
satte et par medbragte LPer på Thorens pladespilleren. Første den
kendte Gaucho fra Steely Dan. Et meget direkte lydbillede med god
dynamik. Ifølge min opfattelse bedre, end det vi hørte fra CD og
streaming. Det samme kunne man sige om Snorre Kirk Quartet. Jeg har hørt
dem live for ca. 2 uger siden og her var der afgjort nogle ting, som
kunne genkendes. Dejlig liv i saxofonerne og en god bredde. Dybden i
lydbilledet manglede dog lidt. Jes spurge hvad der skulle til for at
opnå det? Tja, det er umiddelbart svært at svare på, for her kommer så
kabler, afkobling og meget andet ind i billedet. Hvis man ikke tror på
det, så er det svært at begynde på den slags. Det er også dyrt!
Herefter
var der en kort pause med en god middag.Vi snakkede om mange ting, men
pludsleig sprang Jes en bombe. "Egenligt så er hifi ikke min største
hobby!" Det krævede så en forklaring. Jes er fluefisker. Han har et hus
i Sverige ca. 50 meter fra en elv med masser af laks. Han har dyrket
fluefiskeri imange år og underviser også i det. Han fortalte det ikke,
men jeg tror helt sikkert også, at han binder sine egne "fluer".Til
gengæld fik vi nogle sjove fiskehistorier. Efter middagen
fik vi lyttet til mere musik. Denne gang Stravinsky / Sacre du
Printemps. Bruno var nu mere til jazz. Den slags musik forstod han
ikke. Det
var ellers sjovt, da jeg og Jess fik en god snak om live oplevelser af
Sacre, samt hvor mange nye ting man kan oplever for hver gang man
hører det. Men ja, absolut krævende klassisk musik.
Så
var det straks noget mere umiddelbart at lytte til Ben Webster /
Soulville. Det fik os til at vippe med foden og nyde den gamle
optagelse fra 1957. Vi kunne også nyde, at Thorens, Mørch og Audio
Tecnica sammen med Electrocompaniet RIAA leverede en absolut
overbevisende indsats. En nydelse.
Jes
fandt så noget spændende pianomusik frem på Tidal. Den franske pianist
Jaques Loussier der tolker klassisk Bach i en jazz trio. Absolut
fantastisk musik. Den plade vi lyttede til er "My Personal Favorites",
Her hørt vi hvordan anlægger absolut magtede anslag og især bunden
imponerede. Der var god gang i subwooferne.
| |
Et
spionfoto ind bag anlægget. En samlign kabre, so man normalt ikke ser
det, men son ævnt, så tror Jes ikke så meget på kabler. Det er dog
fornufige dimensioner ud til højttalerne. . | Et
kig påbagsiden af den modificerede KEF. Basen er lavet af solid
massiv træ. Den runde tingest på højttalerterminalerne er en sikring
mod familiens lille hund, så den ikke bider i kablerne! |
.Det
var absolut en fornøjelse af besøge Jes. Mange historer og en masse
teknik snak, som jeg slet ikke har fået med her. Det er spændende at
høre, hvordan teknologien fra hørelse og høreaparater kan hænge sammen
med hifi-verdenen. Endnu engang fik jeg dog bevis på, at der skal
flyttes bjerge, hvis man skal overbevise en ingeniør om forskel på
kabler! Stot tak til Jes for en absolut hyggelig og lærerig
eftermiddage og aften. Samtidig blev det igen konstateret, at man
kan lære, så længe man lever.
.
TILBAGE TIL FORSIDEN