Pladespilleren avatar

Pladespilleren.dk 

Besøg hos Jes i Lyngby - høreappater, hifi og højttalere.

Seneste opdatering 26. januar 2023  



Besøg hos Jes i Lyngby

Jes vue oppefraEn frostklar januar eftermiddag ankom jeg samme med min ven Bruno til et stort hvidt hus i Lyngby. Vi var inviteret til besøg hos Jes.

Det hele startede med eo venlig mail fra Jes. Oprindelig var det om MC trafoer, men endte med et besøg. Han mente vi havde en del tilfælles og at vi kunne få en god snak. Jes skrev om sig selv, at han havde en lang karriere bag sig indenfor lyd. Godt nok ikke hifi, men høreapparater.  Mere om det i det følgende.

Men ellers er der bygget højttalere og designet elektronik, herunder effekttrin siden barnsben. Jes blev på et tidspunkt meget inspireret af Linkwitz dipol arbejde og han lavede dipoler næsten samtidig med at jeg beskrev det i HIGH Fidelity.

Jes arbejdede under studietiden med Jørgen Stockholm, professor i akustik i Århus på det der senere blev Dali 40. Jørgen kendte Peter Lyngdorf og var designeren bag de første Dali modeller og han brugte os studerende i arbejdet. Jes gik i klasse med Henrik Mortensen, som senere designede Jamos dipoler, Som det ses en masse realtioner til hifi-verdenen.

Hvis vi komme tilbage til det professonelle arbejde, så Jes udviklingsdirektør for Oticon (høreapparater) over en 10 års periode hvor de konverterede en hel branche til det vi kender i dag. Han har siddet i bestyrelsen for DPA microphones da de var ejet af en amerikansk kapitalfond og har de seneste 10 år, indtil  pensionen arbejdet på at skabe en høreimplantatforretning i dk. Han er dog stadig aktiv med forskellige projekter i audioverden, ikke consumer audio, det er altid holdt i det private.

Hjemme hos Jes

Indenfor var der dejligt varmt takket være en stor brændeovn. I en forsænket tilbygning på havesiden var der indrettet en lyttekrog. Som det ses på billedet, var der også et elektrisk Yamaha piano. Ingen af husets beboere kunne dog spille på det. Musikken der strømmede ud af højttalere var Mozart / Tryllefløjten streamet fra Tidal. Dejlig baggrundsmusik for vores første lille snak.

Jes er først i 60erne og kunne fortælle en spændende histore om hans karriere og om hvordan han havde boet og arbejde mange steder i verden. I modsætning til mange andre med hifi interesse så kom hans i høj grad via arbejdet. Med mange år som direktør hos Oticon og en verden af høreaparater og teknologien bag dem, var han meget vidende. Han kunne fortælle i timer om psykoakustik og ørets opbyning og virkemåde. Han havde også været involveret i fremstilling af
høreimplantater. En teknologi vi fik forklaret i detaljer. Er ikke sikker på jeg forstod det hele. De indopreres i det indre øre og giver døvfødte børn en hørelse, så de kan lære at snakke. Han havdeværet med til at starte et sådant firma op og med 700 ansatte var kontrakter og kunder på plads. Det blev dog brat stoppet da Corona epidemien lukkede for næsten alle implantatprogrammer i verden og effektivt lukkede for alle chancer for en ny producent. Siden arbejdede Jes på konsulentbasis hos Oticon indtil han for nyligt er gået på pension. 


Implanat til oereJeg vil ikke vove mig ud i alle de tekniske detaljer omkring høreapparter som Jes underholdt os med. Han har været administreden direktør for Oticon Medical og bestyrelsesforman for Augumentet Hearing samt yderligere ivolveret i ledelsen af flere virksomheder. Med andre ord er Jes et omvandrende leksikon mht. hørelsen. Det var yderste interessant. F.eks. fortatle han, at øret har en naturlig resonans omkring 2,7 kHz, Noget vi skal være glade for, da det sandsynligvis er derfor vi har et sprog. Uden denne forstærkning på ca. 18 dB ville vi ikke kunne høre de svage ”s, t og d” lyde. De 18dB gælder for lyde lige forfra. I Hifi lytter vi oftest til lyde i mellem 20 og 30 grader ud til siden. Her er ørets naturlige forstærkning ca. 3 dB højere, vi hører altså bedre til siden end lige forfra. Det betyder, at højttalere ikke skal være frekvensrette. Et dyk i det område vil give en mere naturlig og mindre pågående gengivelse, Selv bruger Jes samme korrektion som Linkwitz i sine konstruktioner. Han fortalte også, at det indre øre arbejder meget langsommere end vi tror. Der går mellem 2 og 5 msec fra et neuron har fyret til det kan fyre igen. Det lyder umiddelbart helt umuligt, da vi så kun kan høre op til ca. 250 Hz. Der foregår dog rigtig meget parallelt og der er tusinder af neuroner. Man kan sige, at der sker en slags sortering eller digital signalbehandling i hjernen, som gør at vi kan høre. Øret er dog primært indrettet til at forstå tale, samt til at advare os mod farer. Musik og hifi har slet ikke været hensigten.

Hos Oticon var der selvfølgelig en masse udvikling. I modsætning til hifi produkter, så anvnedes der her mange penge til ingeniører og udvikling af ny teknik. Her var der selvfølgelig også mange som byggede højttalere. De nedsatte en  gruppe som meget professionelt gik i gang med projektet. Det skulle bliver et 4-vejs aktivt system udviklet fra bunden. Der blev f.eks. indkøbt en hel palle med 12” basser hos Peerles, mindre kunne de ikke få. Kabinetterne blev støbt i en blanding af 1/3 asphalt og 2/3 sand i et 20 mm tykt lag inden i et kabinet af 12mm MDF. Tanken var at den meget tunge støbemasse ville dæmpe alle resonanser. Det lavede et royalt svinere at gennemføre støbningerne, men kasser blev lige så resonansfrie som man havde forudsagt. Jes var manden bag udviklign af de mange effektforstærkere de skulle til. Hele 40 stk. 200 Watt   opbygget med bipolare transistorer. Det hele blev samlet over en week-end, hvor alle arbejdede som ved et samlebånd. Andre stod for det aktive filter og enheder samt målinger.

Det blev til absolut kompetente højttalere, men dem har Jes ikke mere. Der har været mange andre ind over. Han har også haft Sonus Faber og coaxciale enheder fra de ameriakanske Thiel,som blev brugt i en fantastisk åben baffel konstruktion. For at få fat I enhederne købte han et sæt færdige Thiel højttaler brugt USA. Tog tilbage på hotellet og pillede enhederne ud af kabinettetne. Fragtede enhederne hjem i kufferten og lod de tomme kabinetter stå i hotelværelset. Gad vide hvad de sagde på hotellet?

Jes har længe haft smag for åben baffel højttalere, som han faktisk stadig er noget lun på. Fritz Linkwitchs konstruktioner blev studeret, men det blev et par Gradient der kom med hjem. De skuffede dog noget og senere blev det til et sæt af de mindre Jamo 909 dipoler. Jes kendte Hanrik fra Jamo og fik et sæt. De var fremragende.

Jes ht uden frontJes havde på et tidspunkt også de gamle B&W 802  Nautilus. Det var dengang de kørte med aludiskanter. Her blev det mildt sagt meget umulige delefilter pillet ud. Filtret delte alt for højt lil diskanten, de pressede helt enkelt mellemtonen til at gøre noget den ikke var god til. Der kom aktiv filter på (Holm Acoustics), hvor delefrekvense blev rykket ned til 2500Hz. Det løste det hele og I en lang periode var der stor tilfredshed med B&W erne.

I dag står der så et sæt KEF 105-3 eller rettere sagt noget af dem. De holdt som hel højttaler kun i 3 måneder, så blev de splittet ad. Hele fronten med mellemtoner og den koaksiale top er pillet ud af baskabinettet, der så er droppet. De står nu som slanke søjler støttet bagtil af en solid stand af massivt træ. I hvert hjørne er en aktiv sub med en 10” CSS SDX-10 bas. Denne er beregnet til at virke i et lukket kabinet. Med aktiv eq vi Holm Acoustics systemer og hjulpet af hjørnet går de nemt ned til 20 Hz. De ca. 500 watt pr. sub hjælper godt til.

Højttalerner er aktive. Det hele er styret af et HOLM Acoustics system med aktive FIR filtre. Flere effektforstærkere baseret på B&O Icepower trækker de enkelte frekvensbånd. Men

Vi spurgte ind til kablerne. Som forventer tror ingeniører ikke på kabler. Det samme ælder Jes, der anvender fornuftige kabler. Hverken signal-, højttaler- eller netkabler er hvad man typisk ser. Alt er basiskabler hentet fra den professionelle verden. Højttalerkablerne er f.eks. solid core installationskabel. Et kig bag apparterene afslører da også en noget andet synm end det jeg og Bruno er vant til.

Signalkilderne er som allerede nævnt en BlueSound streamer. Hertil også en HOLM CD-afspiller der kører digitalt via lyslederkabel til forforstærker og filter. Til pladespilleren er der en Electrocompaniet ECP-1 MC/RIAA, som Jes er glad for. Her har han endelig funder en løsning der ikke støjer.

Fornem lyd fra Thorens pladespilleren.

Pladespilleren er en god gammel Thorens TD 125 med Mørch DP6 amt og en Audio Technica AT 33 SA MC pickup. Hele pladespilleren er placeret ei en tung og meget flot plint fra Ungarn. Jeg bemærkede, at pladetallerken var forsynet med hele tre måtter over hinanden. Det skyldtes dog at armen ikke umiddelbart kunne sænkes. Den oprindelige udskæring er lavet til en SME arm og passer ikke 100% til Mørch armen. De virkede dog, men jeg vil tro bedre resultater kan opnås med en enkelt opimeret plademåtte.

Der har været ande pladespillere undervejs. Selvfølgelig en Technics direct drive. Nok en ældre 1200 model. Senere kom der en B&O  4004 med den klassike tangentialarm. Men der skulle selfølgelig en Ortofn OM 40 på. Det fine armrør blev savet over og et meget let kufiberhus (Nok et Zeepa) blev limet på i stedet. Vupti, så kunne man køre med Ortofon.  På et tidspunkt var der ggsp en MC20 Super ind over, som Jes stadg husker som en rigtig god pickup.  Micrp DQX 500 samt den store Micor RX.2000, En Ariston RD.40 har også være forbi, men den blev hurtig droppet.
Jes - TD 124
Jes AT 33 SA
NDen klassiske Thoresn TD 125, her i en fornem plint fra Ungarn. Der anvendes en Mørch DP6 arm og pickuppen er en Audio Technica AT 33 SA. Her er lidt nærmere kig på den fremragende Audio Tecnica AT33 pickup. 

I 1998 røg den store Micro og mere end 1.000 LPer. Der var flere af de nærmest uerstattlige købt hos Anders Winter på H.C. Ørstedsvej. Som andre fortryder han det i dag, men Jes har dog stadig lidt opera bokse tilbage. Som det ses på billedet, er det dog begrænset med det øvrige udvalg.
 

Jes snakDer lyttes til musik

Vi lyttede i første omgang til lidt jazz fra CD. Et meget glat og behageligt lydbillede med god dynamik og en tør kontrolleret bund. Der var dog en tydelig kanal ubalance hvor det hele trak en del mod venstre. Vi snakkede om det var rummet eller noget helt andre. Senere er Jes kommet tilbage og har fortal,t at det skyldtes manglende magnetisk olie i den højre højttaler. Det var simpelthen tørret ud. Resultatet var et fald på ca. 2 dB i toppen af deh højre højttaler. Det er ikke såda lige at reparere, men der er nu bestilt to helt nye KEF diskanter hjem, så det er samme enhed i begge kanaler.

Jeg satte et par medbragte LPer på Thorens pladespilleren. Første den kendte Gaucho fra Steely Dan. Et meget direkte lydbillede med god dynamik. Ifølge min opfattelse bedre, end det vi hørte fra CD og streaming. Det samme kunne man sige om Snorre Kirk Quartet. Jeg har hørt dem live for ca. 2 uger siden og her var der afgjort nogle ting, som kunne genkendes. Dejlig liv i saxofonerne og en god bredde. Dybden i lydbilledet manglede dog lidt. Jes spurge hvad der skulle til for at opnå det? Tja, det er umiddelbart svært at svare på, for her kommer så kabler, afkobling og meget andet ind i billedet. Hvis man ikke tror på det, så er det svært at begynde på den slags. Det er også dyrt!

Herefter var der en kort pause med en god middag.Vi snakkede om mange ting, men pludsleig sprang Jes en bombe. "Egenligt så er hifi ikke min største hobby!" Det krævede så en forklaring. Jes er fluefisker. Han har et hus i Sverige ca. 50 meter fra en elv med masser af laks. Han har dyrket fluefiskeri imange år og underviser også i det. Han fortalte det ikke, men jeg tror helt sikkert også, at han binder sine egne "fluer".Til gengæld fik vi nogle sjove fiskehistorier.  Efter middagen fik vi lyttet til mere musik. Denne gang Stravinsky / Sacre du Printemps. Bruno var nu mere til jazz. Den slags musik forstod han ikke. Det var ellers sjovt, da jeg og Jess fik en god snak om live oplevelser af Sacre, samt hvor mange nye ting man kan oplever for hver gang man hører det. Men ja, absolut krævende klassisk musik.

Så var det straks noget mere umiddelbart at lytte til Ben Webster / Soulville. Det fik os til at vippe med foden og nyde den gamle optagelse fra 1957. Vi kunne også nyde, at Thorens, Mørch og Audio Tecnica sammen med Electrocompaniet RIAA leverede en absolut overbevisende indsats. En nydelse.
Jes fandt så noget spændende pianomusik frem på Tidal. Den franske pianist Jaques Loussier der tolker klassisk Bach i en jazz trio. Absolut fantastisk musik. Den plade vi lyttede til er "My Personal Favorites", Her hørt vi hvordan anlægger absolut magtede anslag og især bunden imponerede. Der var god gang i subwooferne.


Jes kabler
Jes HT bagside
Et spionfoto ind bag anlægget. En samlign kabre, so man normalt ikke ser det, men son ævnt, så tror Jes ikke så meget på kabler. Det er dog fornufige dimensioner ud til højttalerne. .Et kig påbagsiden af den modificerede KEF. Basen er lavet af solid massiv træ. Den runde tingest på højttalerterminalerne er en sikring mod familiens lille hund, så den ikke bider i kablerne! 

.Det var absolut en fornøjelse af besøge Jes. Mange historer og en masse teknik snak, som jeg slet ikke har fået med her. Det er spændende at høre, hvordan teknologien fra hørelse og høreaparater kan hænge sammen med hifi-verdenen. Endnu engang fik jeg dog bevis på, at der skal flyttes bjerge, hvis man skal overbevise en ingeniør om forskel på kabler! Stot tak til Jes for en absolut hyggelig og lærerig eftermiddage og aften.  Samtidig blev det igen konstateret, at man kan lære, så længe man lever.

Jes anlaerg

.

 TILBAGE TIL FORSIDEN