Pladespilleren.dk
Vinyltræf hos Nils d. 8. maj - Stort rum med klassiske komponenter
Seneste opdatering 10. maj 2022
Sol
sommer, grønne træer og flotte gule rapsmarker. Turen fra København til
Kalundborg tog over en time, men den var flot. Denne søndags vinyltræf
var hos Nils Valla i Kalundborg. Han holder til i et ældre hus med
skæve gulve og charme, samt masser af plads. Hans del af huser ligger
på 1. sal, men hans døtre, børnebørn og to små hunde holder til i stue
etagen. Lytterummet på første sal er stort (anslået 40-50 m2) Nok
større end det de fleste af os har rådighed over.
Man
kan med det samme se, at der er dømt nostalgi og klassiske hifi
komponenter. Starter vi fra signalkilden så er der en Technis SP10
monteret i egen sandwich plint med forskellige materialer. Armen er en
Mørch DP6 og da vi kom var det en Van den Hul Colibri, der spillede.
Nils har dog et par stykker mere, bla. En VdH Grashopper.
Forstærkningen
leveres af en Daner Expand MC preamp med mange muligheder for valg
af belastning. Vi skiftede en del og mange af os foretrak højere
impedanser, end dem Nils have sat den til. Herfra går signalet til en
Daner Detal med indbygget RIAA. Sættet blev testet i HIGHfidelity nr. 9
- 1986, så som lovet er der tale om ældre klassiske apparater.
Højttalerne er ligledes fra Hother Bak, nemlig Daner Open. En 4-vejs konstruktion der fylder godt.
.
Effekten
leveres af et klenodie, ja nogle vil nok sige en nærmest mytisk
forstærker. Elektro Research A75 klasse A. Se en nærmere beskrivelse
længere nede.
Kabler
kom vi slet ikke ind på, men ellers var der en livlig diskussion om alt
fra musik og hifi til vin, gatronomi og højttalerbyg.
Her lige lidt billeder, som viser, hvad vi hyggede os med denne eftermiddag.
|
|
En
af verdens bedste pladespillere - Technics SP10. Her med Mørch DP6 arm
og en Van den Hul Colibri pickup. Jeg har selv haf denne pladespiller.
En meget "slidt udgave, der blev solgt igen. Der findes dog en
modifikation til SP10 i form af en ekstra 10 kg alutallerken, der
passer på toppen. Absolut værd at kigge på, hvis man får chancen.
. | Et kig lidt
tættere på. Senere fik vi justeret Nils' Colibri ind med helt korrekt
overhang, hvilket hjalp på lyden. Ja - det er ikke nemt med
pladespilleren.. |
Nils'' Elektro Research A75 klasse A. Så vidt jeg kan se, er det strømforsyningen til SP10 der gemmer sig til højre.
"Absolut
Sound" rangerede denne som en af de 10 mest betydningsfulde
forstærkere nogensinde. HIGHfidelity lavede en speciel "TEST ÅRBOG" i
80erne, hvor den også blev rost til skyerne.
Electro
Research A-75 er designet af John Iverson, en af
high-end's mest mindeværdige karakterer, omkring hvem der går mange
historier, ja selv legender er opstået. Solid-state A-75 blev bygget
til militæret, måske til en radarinstallation. Det blev således bygget
til militære specifikationer (og genfremstillet til hifi formål).
Så
det blev sagt, at der kun var nogle få enheder tilbage, som Iverson
kunne sælge til offentligheden. Når de arbejdede uden at gå i stykker,
var de i lyden ulig noget andet på markedet dengang. Den,var kendt
for, var sin utrolige renhed, både ved dem stramt definerede
basgengivelse og en luftige gengivelse opefter.
Iverson var også legendarisk for at udvikle en
"kraftfelt"-højttaler, som det siges, at militæret havde sit onde øje
på til nogle mørke formål. (Det blev sagt, at højttalerne kunne få solide objekter til at
forsvinde ind i en intetsteds-dimension!)
Igen
ifølge Absolute sound, så var der andre designs, der
heller ikke helt blev til virkelighed, inklusive en strain-gauge
pickup forforstærker, som ingen skulle have stet eller
hørt. JO! DEN FINDES - jeg har hørt og set den. Den spillede fint
med en ældre Toshiba strain-gauge pickup! Senere forsvandt
Iverson simpelthen, efter at en eller
flere brud på på loven, eller måske flygtede har til sin
alternative forretningsbase
i Singapore. Mange har forsøgt at finde ham, men ingen har
løst mysteriet. (Legenden siger, at han blev myrdet. Måske ikke.
Måske han bare kastede sig ind i en af
hans kraftfelthøjttalere og forsvandt?)
| |
Meget flot dansk hifi fra 80'erne. Daner Expand MC delen og den tilhørende Detail med indbygget RIAA. | Testen i HIGHfidelity nr. 9 1986 - jo der er taleom noget ældre "high end" hifif. |
|
|
Anlæg og ca. 1500 LPer var placeret langs den ene endevæg i det store
lokale. Bemærk højttalernes placering ..? Det kriblede lidt imig for at
få dem rykke tlidt ud fra væggen, men Nils har npk besluttet sig for,
at det skal være på denne måde. | |
| |
I den anden end af loklaet blev det lyttet. Arrangemanter med tre
sofaer og lidt stole undrede også noget. Hvorfor ikke ud på midten med
en sofa, så man kommer fri af bagvæggen?Lokalet var stort og man sidder
langt fra højttalerne. Det vil give langt bedre lyd, hvilket en stol
på midten af gulvet da også beviste. Men man siidder nu bedre i en sofa. | |
| |
Daner
Open systemet i stuen var med frontstof. Men Nils har et ekstra sæt
stående. Det re mere eller mindre defekt, men ma kan så se ind til
konstruktionen. En 12" bas i et 220 liter kabinet, der bukker sig op
bag det øvre kabinet. Her finde ma en 8" bas, En Audax 33 mm dome og en
modificeret Philips bånddiskant. Enhedern kan være fra Vifa. Et absolut kompetent og avanceret højttalersystem. | Eftermiddagens vært - Nils Valla. Bemærk kaffe i koppen og rødvin på bordet. Jo der blev sørget godt for os. |
Lyden
Det
er altid svært lige at vænne sig til lyden et fremmed sted. Andet
rum, andre højttalere og her ikke mindst meget anderledes musik. Nils
lagde ud med meget gammel rock fra 60'erne samt nog ældre Papa Bue.
Ikke lige noget jeg kunne forholde mig til. Samtidig sad jeg helt nede
bagerst i lokalet og der blev ikke spillet særligt højt. Musikken var
langt væk og der manglede en masse detaljer. Senere fik vi dog skruet
op. Vi fik også Nils til at hæve pickuppens belastningsimpedans, så der
kom noget mere luft.
Da jeg fik lov til at høre min medbragte
plade med Robert Plant / Alison Kraus - Raisin' the Roof skete der
noget. Igen skulle der lige skrues op og så voksede lyden - også nede
bagved. Det første jeg vemærkede var en god sammenhæng. Man hørte ikke,
at det var et 4-vejs system. Men samtidig var det også en noget
tilgivende lyd. Senere sad jeg fremme mellem højttalerne og lyttede til
Harry Belafonte Sings the Blues (45 omdrejninger special pres). Den
plade har været spillet rigtig mange gange og der er en del støj og kna
på den. Det bemærkede jeg dog ikke her. Det var som om der blev lukket
lidt ned for detaljerne i toppe og lydbilledet heller ikke så dybt, som
jeg er vant til det. Pladen er super dynamisk, men igen var der også
lige lidt tilbagholdenhed og høflighed over gengivelsen.
Men
Nils' anlæg magtede afgjort at høre forskel på pickupperne og vi hørte
forskel på Colibri pickuppen efter den nye justering. Her kom der lidt
mere af den savnede dybde i lydbilledet. Så, jo - der er hul igennem
til musikke. Måske skyldes en del af forskellen, at jeg sidder 2,5 til
3 meter fra mine højttalere og kan høre det hele. Her er der større
afstand til lyden. Det gav en bredt størt lydbillede, men uden den
dybde og opløsning, jeg ved der er i pladerne.
|
Jeg
havde medbragt en DL1000 VdH modificeret. Den lille clip, der var røget
af blev sat på iigen. Pickuppen blev med hjælp fra Asger og hans
Feickert protractor sat op efter alle kunstens regler. Måske derfor
nogle mente der var mere rum og præcision i gengivelsen. Blot vil jeg
isge, at denne 40 år gamle pickup gjorde det godt - men hvad, alt det
andet var jo også 40 år gammelt! |
Efter
vi havde prøve min medbragte Denon DL 1000 VdH (monteret i et let
armrør) kom Nils' egen pickup retur. Nu fik den samme justering med
Feickert protractoren og blev rykket ca. 3 mm. Umiddelbart ikke meget,
men i denne sammehæng absolut hørbart. Med mere tid og tålmodighed
kunne det sikkert være gjort endnu bedre. Hifi er afgjort en "nørde"
hobby og der skal prøvet og justeres, samt ikke mindste læres af andre.
Personligt havde jeg gerne set en anden placering af højttalere og
lyttepositonen. Det er dog op til Nils og jeg erkende blankt, at det
ofter er et spørgsmål om kompromisser og muligheder. Miit rum (der også
skal fungere som en stue) har afgjort begrænsninger. Jeg kan kun
dørmme om et stor rum som det Nils har.
Igen
en hyggelig eftermiddag, hvor nogle nok blev lidt klogere på, hvad
indstiling af overhang har af betydning. Andre blev klogere på ny
musik, for udvalget var breds. Over Papa Bue til Harry Belafonte,
Yazoo, Police og gammle 60'er syrerock. Næste gang rykker vi højttalere
og sofaer rundt, så Nils tør nok ikke invitere en igen! Personligt var
min største oplevelse endelig at se og høre den berømte John Iverson
forstærker. Pas på den Nils - ellers komme jeg og henter den!
Stor tak til Nils og døtre for hygge og super forplejning. Nu venter vi på, hvem
der næste gang melder sig som vært og lægger hus til en flok kritiske
(krakilske) lyttere.
TILBAGE TIL BESØG