Pladespilleren.dk
Senest opdateret 3. september 2016
Besøg hos Zikra Audio - En gengivelse der flyttede grænser!
Der
findes mange fordomme inden for god lyd. Jeg kan nok
ikke helt sige mig selv fri, for nogle stykker. Blandt andet, at horn
systemer
lyder påtrængende, farvede og ikke kan lave et ordentligt perspektiv.
Eller også hører man. at højeffektive højttalersystemer ikke kan være
hifi. Begge disse fordomme blev noget så eftertrykkeligt manet i
jorden ved mit besøg hos Michael
Zingenberg. Der ventede en oplevelser ud over det sædvanligte!
Pickupper og invitation
Men som nævnt var aftenens emne pickupper. Michael har selv nogle af de bedste af slagsen. Enkelte af dem så godt som ukendte. På hans Melco pladespiller med en ret speciel Pioneer arm, sad ”pickuppen” – en Audio Note Io Ltd. Den kører med extern strømforsyning til elektromagneten, der sidder i huset. Strømforsyningen har Michael selvfølgelig selv lavet, den medfølgende var ikke god nok. Med et output på 0,04 mV er den benyttede Audio Note trafo en absolut nødvendighed.
Melco? kan næsten gætte mig til nogen spørger. Japanske Melco var i 70'erne blandt de første med tunge masse løbværk. Noget der senere blev fulgt op af Micro, Platine Verdier m.fl. Tallerkenen er lavet i "gun-metal" og den trekantede base ligeledes i stål. Motoren har indbygget svinghjul og trækker via en tynd tråd. Det hele vejer vel omrkring de 50 kg, heraf pladetallerkenen 19 kg. Pioneer armen kan jeg ikke sige meget om, har aldrig hverken set eller hørt om den tidligere. Det var en prestige arm, der kom samtidig med de gode arme fra Micro og andre japanske firmaer. Primært dog beregnet til det japanske marked.
På den næsten helt nyindkøbte Denon DP-100 pladespiller var der monteret en Fidelity Research FR66 fx 12” arm. Jeg har selv 9” versionen af denne klassiske FR arm, men den her har jeg aldrig set før. Det samme kan siges om pladespilleren, hvor værket oprindeligt er bygget til Denons skæremaskiner. Det finder man ud af, hvis man forsøer at bremse pladetallerkenen med fingrene (hele hånden). Den trækker så meget, at der skal lægges vægt i for bare at få den til at ændre få % i hastigheden.
Den monterede
Final pickup kendte jeg heller ikke. Den er tilbage
fra 80’erne og lige som Ortofons SPU monteret i fast hus med SME-fatning. Meget
usædvanlig er nålefane og nål ud i eet stykke diamant!
To absolut fantastiske pladespillere, som der nok ikke findes andre af her i lille Danmark.
Michaels egne pickupper (nogle af dem ses her til venstre), var ud over AN og Final, en Shinon
Red, en ældre Mark Levinson og et par Benz.
Selv havde jeg medbragt 10 stk. monteret i hus. (Overhang blev justeret med en skydelære, så de alle var nogenlunde ens). Vi fik dog ”kun” lyttet på følgende:
Denon DL 1000 vdH mod.
Ortofon MC
7500
Ortofon MC
5000 med ClearAudio mod.
Sumiko Palo
Santos Presentation
Mayijima Kanzui
Transfiguration
Orpheus
Dynavector
XRT XV-1s
Koetsu
Urushi Wajima
Først lige referencen – og hvilken reference!
Inden vi gik i gang, skulle jeg lige danne mig et indtryk af, hvad Michaels anlæg kunne. Rummet er ca. 35 m2 placeret på 1. sal i hans store hus. Højttalerne består af en 8” Lowther med et stort polsk fremstillet horn (1 meter munding). Meget usædvanlig går hornet helt ned til midt på enheden, så kun ca. 5” ses i åbningen. Denne enhed kører full range via Zikra PX4 single ended forstærker på ca. 5 Watt pr. kanal. Forforstærkeren er også Zikra Audio med egenudviklet LCR RIAA. Ingen fjernbetjening, alt er manuelt incl. den store attenuator med 48 positioner.
I bunden suppleres med et par Altec 416, 15" i basrefleks kabinetter. De trækkes af store MSB monotrin, som noget usædvanligt fodres med højttalersignalet der går til Lowther enhederne, dog med dæmpning og et 6 dB lavpasfilter indskudt. I toppen suppleres fra ca. 12 kHz med et sæt Fostex diskanthorn. Den samledes system følsomhed ligger omkring de 110 dB, så de 2 x 5 Watt er rigeligt, især når der bliver hjulpet af de to meget krafitige monotrin i bunden.
Et par dage inden jeg kom forbi, var der tilføjet en ca. 500 liter sub woofer med en Auratone 18” enhed. Målinger viste, at den gik ret ned til 15 Hz i rummet. Når den var indkoblet skete det fra ca. 35 Hz og med egen forstærker. På langt de fleste plader var den ikke nødvendig.
Det første jeg bemærkede var støjfriheden. Rør, MC pickupper og 110 dB følsomhed SKAL give sus, brum og masser af støj. Nej – ikke her. Gjorde man sig umage, var der et ganske let brum, men kun når musikken ikke spillede. Imponerende! Der er helt afgjort styr på stelveje og strømforsyninger her.
Til gengæld var der i den grad hul igennem, når først musikken spillede. Jag har aldrig oplevet et hornsystem, der spiller på den her måde. Dynamik og start/stop bliver man imponeret af hver gang, men her var der den sjældent oplevede egenskab, at højttalerne forsvandt og man lyttede igennem ind til musikken bag. Det hele hang fantastisk sammen og spillede med en naturlighed og et overskud, så jeg måtte ændre min opfattelse af hornsystemer radikalt. Det her er godt – MEGET godt!
Således måtte jeg konkludere, at de basale kvaliteter for en sammenligning af pickupper absolut var til stede. Vi lyttede først lidt via Melco/Pioneer/AN Io Ltd og senere til DP-100/FR/Final. Der var helt klart et ekstra niveua og en klarhed, selvfølgelighed samt ikke mindst dynamik og liv i AN kombinationen. Final pickuppen gjorde det absolut fornemt med et dejlig liv og overblik, med en sprød og meget "hurtig" top med masser af mikrodeltaljer. Den havde dog ikke helt de samme dynamiske kvaliteter som AN.
Flere pickupper .....
Vi
lagde ud med en ældre topmodel fra Ortofon - MC 7500 med titanium
hus. På trods af alderen gjorde den det godt. Meget glat gengivelse med
god sammenhæng. Ikke så meget dynamik nedefter, men en glat og
overvejende neutral gengivelse, der formår at starte og stopp. Lyden
var uden glare eller overanlytisk top. Stadig en fremragende
pickup.
Den
meget anderledes Miyajima Kanzui lød lige så anderledes som den ser ud.
Et meget bredt men lidt anderledes lydbillede. Perspektivet snævrede
ind i midten hvor der var god dybde, men alligevel i forhold til de
andre pickupper, et lidt andet rum der blev formidlet. I bunden var der
fokus på den øvre bas, som var let fremhævet og med god vægt bag. I de
hele taget en god ekspansiv gengivelse med fylde og magt. Den lave bund var
pænt nuanceret men noget undertrykt. Toppen blev gengivet glat men uden
de store detaljer. På flere områder en rigtig god pickup, men med nogle
særheder. Nogle falder for den, vi gjorde ikke. OBS!
Denne pickup bør lige som Benz belastes med 500 til 1000
ohm. Resultatet var således ikke optimalt med den benyttede AN trafo.
Herefter fik vi en ældre Mark Levinson pickup på. Igen glat og pæn, men den var tydeligt blevet lidt træt. Manglede attack og dynamik. Bunden var noget tilbageholdende og uden de helt store detaljer.
Denon DL 1000 VdH. Reelt var armen nok for tung til
denne, men vi prøvede. Et meget slankt og glat lydbillede, der
forkuserede på en nærmest vægtløs og luftig top. Mellemtonen var langt
tilbage i lydbilledet og bunden nærmest fraværende.
En underlig oplevelse. Mindes ikke at den har lydt sådan hjemme hos
mig. Enten armen eller belastninger der var noget galt med. Må prøve den der hjemme igen.
Min
Sumiko Palo Santos have godt med detaljer opefter og et pænt stort rum.
Ikke den helt voldsomme makrodynamik og noget tilbageholdende i bunden.
Små detaljer op genmem mellmtone og diskant havde den bedre styr på.
Igen
ikke helt den gengivelse jeg er vant til hjemmefra, så måske
belastningen ikke var optimal. Men ellers meget glat og
finkortnet.
Herefter
blev det så mere spændende (og nok bedre passende med AN trafoen). Min Dynavector XV-1s kom på. Der var straks
meget mere liv og saft i gengivelsen. Bunden stod stor, vægtig og med
flere detaljer. Mellemtonegengivelsen var ligeledes på plads med krop
og kom godt frem i lydbilledet, når det var nødvendigt. Toppen tilpas
detaljeret, men ikke helt med de samme detaljer som Final. En
gengivelse der næsten kom i nærheden af AN pickuppen – men også kun
næsten. Vi spillede en del musik med DV pickuppen. Både jazz og
klassik. Afgjort en nydelse.
Mit seneste køb Koetsu Urushi Wajima var den næste i
rækken. Michael havde tidligere mindre gode erfaringer med de billigere modellet fra Koetsu, så
han var noget tvivlende. Den tvivl blev dog gjort til skamme. Masser af
detaljer og et super flot bredt og omfavnende lydbillede. Bedst
af det hele dog den organiske gengivelse (Michael brugte samme udryk
som jeg selv har gjort). Her stod sangere og instrumenter
tredimensionelt i lydbilledet. De var til stede og man lyttede til MUSIK
og i mindre grad til hifi. Der kom en del flere plader
frem og vi havde ikke lige lyst til at prøve andre pickupper.
Der
blev dog lige skiftet over til Melco pladespilleren med AN pickuppen
for sammenligning. Her var der nu ingen tvivl. Den har sin egen klasse,
men spiller også lidt anderledes. Meget mere stramt og med masse af
attack og en super dynamik
. hvor Koetsu kombinationen var mere rund og fysisk ”fyldig” i sin måde
at gengive både rum og dynamik. Selv om der er tale om to forskellige
pladespillere og arme, mener jeg at de største forskelle ligger i
pickupperne. Her er AN Io ltd. den mest korrekte, men så afgjort også
den dyreste. For at bruge et forslidt udtryk kan man sige at
Koetsu Wajima var mere "musikalsk". Den lægger noget varme og krop til
gengivelsen, som afgjort er besnærende og befordrende for
lytteoplevelsen.
Der
blev også lige lyttet til Michaels Shinon Red. Den havde igen nogle
kvaliteter opefter, hvor den var godt detaljeret. Dynamisk noget
tilbageholdende, men glat og afbalanceret med kun en let vigende bund.
Stadig en super god pickup.
Til sidst fik vi lige lyttet kort til Ortofon MC 5000
med Clear Audio mod. Helt sikkert acceptabelt. God kontrol og pænt
overblik. Stadig en smule af den let analystiske og glatte Ortofon lyd,
men den var tonet ned og til at leve med. En
fin pickup som leverede god lyd med både jazz og opera.
I begejstringen for de mange gode pickupper glemte
vi helt CD mediet. Men der blev da heldigvis også lige tid til at prøve
de små skiver. Michaels Wadia afspiller er en 4 boks ting til omkring ½
mio fra ny. Den er dog købt brug til en noget
mere rimelig pris. Det var tidligere Wadias top of the line. Der er et
løbeværk. En DAC med ekstern strømforsyning og en separat boks med
clock. Michael har prøvet meget af det nye digitale incl. en top DAC fra
MSB, men Wadia kombination er stadig det bedste.
SLUT og hjem igen
Jeg drog hjem fra Michael en oplevelse rigere. Jeg var også en pladespiller rigere og rent pengemæssigt noget fattigere. Købte et helt sprit nyt Denon DP 80 løbværk, som nu sidder i en flot træplint.
Mit eget anlæg, som jeg ellers er godt tilfreds med, mangler lidt for at opnå samme dynamik og umiddelbarhed som hos Michael. Men nu ved jeg hvad jeg skal stræbe imod.