Pladespilleren.dk
Min hifi historie - meget laaaang! (under løbende udbyning - stadig ikke komplet)
Senest opdateret 25 januar 2020
Min hifi historie …. en laaaaang historie! (26 sider).
Al begyndelse er svær - det gælder bestemt også hifi. Vi har
vel alle på et eller andet tidspunkt været uvidende og brugt en masse penge på
overflødige "forbedringer" eller flotte lys der blinkede.
1960
Jeg har aldrig ført dagbog, men alligevel kan jeg i
nogenlunde kronologisk orden gøre rede for næsten alle mine investeringer i
diverse hifi-udstyr, såvel de fornuftige som de mindre kloge. Denne lange
udredning kan måske forhindre en eller anden i at gøre de samme fejl som jeg
gjorde. En anden grund til at skrive den er for min egen skyld. Det er dejligt
nostalgisk at tænke tilbage på dengang da hifi og teknik var noget nyt og
duften af nye apparater var til at blive høj af. Samtidig viser historien noget
om, hvor svært det er at se ud i fremtiden. Hvis nogen den gang havde fortalt
mig at jeg på et tidspunkt ville have anlæg med samme værdi som et par
familiebiler, ja så havde jeg bestemt ikke troet dem.
Vi
skal tilbage til slutningen af 50'erne og begyndelsen af
60'erne. På billedet til højre er jeg 5 år, så det må være fra sommeren
1961. Mine forældre var nok ikke på højde med udviklingen hvad musik
og
anlæg angik. Måske var det også et spørgsmål om tid, penge og
prioritering, for
både jeg og min bror skulle have masser af mad samt tøj på kroppen. Men
noget
der kunne frembringe lyd var der da. I min tidlige barndom først i
60øerne husker jeg et kæmpe
skrummel - et såkaldt "radiomøbel". I toppen til højre kunne man lukke
op til
en super smart pladespiller der selv skiftede mellem en stor stak
plader (78'ere). De
blev placeret på en lang stang og faldt så efterhånden ned på
pladetallerkenen. I bunden var der en radio samt en højttalere. Et
fantastisk apparat på det tidspunkt og så fyldte hele molevitten lige
så
meget som et par JBL studiemonitors! TV var der endnu ikke noget af.
Musikken den gang var primært børnesange eller "Inge
Aasted fortæller" i radioen. Jeg sad med hovedet helt inde i højttaleren,
for skrue op - nej det kunne der ikke blive tale om. Det "larmede"!
Om søndagen blev der spillet Raquel Rastenni, Louis Armstrong eller Josephine Baker på det fine
pladespillermøbel, som også var TV og radio. "Aldrig om Søndagen"
blev vist nok slidt op på et tidspunkt.
1960’erne - Interessen opdages
Min interesse for elektronik eller mekanik begyndte sådan
set for mange år siden. Allerede tilbage i drengeårene (60'erne) gik jeg meget
op i mekaniske byggesæt. Jo flere tandhjul og underlige bevægelige dingenoter
desto bedre. Senere kom så interessen for elmotorer og det elektriske tog jeg fik i julegave. Alt
skulle selvfølgelig skilles ad eller laves om. Jeg kunne ikke nøjes med at køre
med toget - nej der skulle også eksperimenteres med sølvpapir på skinnerne og
andre mærkelige ting. Dernæst kom turen til den lille trafo som fulgte med. Et
af forsøgene gik ud på at forbinde en tynd ledning mellem polerne og langsom
skrue op. Før eller senere lugtede det af brændt plastic og til sidst glødede
det meget pænt. Med en lidt længere ledning og et søm kunne man lave en fin
elektromagnet. Et andet forsøg var fremstilling af ilt og brint ved at sænke
elektroder ned i en svag saltsyreopløsning og sætte spænding på. Det stank i
hele huset og har sikkert været yderst farligt.
Vi er nu kommet frem til midten af 60'erne hvor jeg var
omkring 10 år. På dette tidspunkt var hifi noget helt utænkeligt - ja jeg
vidste slet ikke hvad det var.
Vi flyttede til Amager og i den nye skole stødte jeg på
noget helt fantastisk - en spolebåndoptager! Ved sjældne lejligheder fandt
vores lærer en stor 4 spors Tandberg maskine frem fra skabet. Vi hørte kedelige
sproglektioner, foredrag eller hørespil. I musik- og sangtimerne hørte vi også
musik, men mest fra på plader. Der var gode gamle engelske drikkeviser og
lignende slagere. Et par gange fik vi lov til selv at tage plader med, d.v.s.
sådan nogle havde jeg slet ikke. Vi hørte så Bee-Gees med "I started a Joke" og Credence
Clearwater Revival med "Up around the Corner". Beatles var
selvfølgelig også populære.
Senere dukkede der små transportable cassettebåndoptagere
op. De vejede flere kg og slugte batterier som slik. Jeg husker tydeligt en af
mine klassekammerater; Bent, som hele tiden spillede Deep Purple. Selvfølgelig
ikke i timerne, for det var strengt forbudt, men i frikvartererne fik den hele
armen. Fra en lille 2" højttaler fyldte "Smoke on the Water"
klasselokalet. Andre favoritter var Rolling Stones og Black Sabbath.
På hjemmefronten var der stadig ikke den store
musikinteresse, men det kæmpe skrummel med TV og Radio/pladespiller var nu
udskiftet med et lidt mindre af slagsen og en ny padespiller blev primært
anvendt til 78'ere og ganske få LP'er.
Sammen med min bror spillede jeg gamle Louis Armstrong
plader på 78'ere. Musikken var lige så god dengang som den er i dag, men
alligevel mindes jeg det som noget særligt, når vi pillede ved den fine teknik
uden at have fået lov. De få LP'er var meget underlig musik som ikke sagde mig
nogt. Eine kleine nachtmusik og andre forslidte klassikere vakte ikke den store
begejstring. Senere kom der dog en med uddrag fra Carmen, som faldt bedre i min
smag. Det skal for en ordens skyld nævnes, at pladespilleren var af den gamle
type med bakkelitarm og 5 tons nåletryk til den fine krystal-pickup. Stiften
skulle vendes når der blev spillet 33 og 45 plader.
På et tidspunkt (jeg husker ikke præcis hvornår) fik jeg en
meget gammel og lettere defekt transistorradio af min far. Det var ikke den på billedet, men det lignere. Den kunne spille
musik, hvilket var noget af et vidunder. Alligevel gik drømmene i retning af en
spolebåndoptager lige som den John havde. John var en af mine klassekammerater
og til en fest havde han medbragt en fantastisk stor SONY 4 spors båndoptager -
mono selvfølgelig. Ingen havde råd til stereo på det tidspunkt eller også var
det fordi ingen sådan rigtigt vidste hvad det var. Der var rigtige bas og
diskantkontroller på vidunderet og så kunne den køre med 2 hastigheder 9,5 og
19 cm. sek. Især det sidste så meget "fedt" ud. Når der blev spillet
højt vibrerede hele det solide trækabinet og man følte tydeligt at der var hele
8 W til rådighed. Husker vi hørte en masse Beatles. Denne båndoptager gjorde
stor lykke ved mange klassefester.
1969 - konfirmation
Derhjemme måtte jeg stadig nøjes med min transistorradio.
Penge tjente jeg ikke og tingene kom jo ikke af sig selv. Men så en dag oprandt
det store øjeblik - jeg skulle konfirmeres! Alle kammeraterne ønskede sig
knallerter og cassettebåndoptagere, men mit eneste ønske var helt klart: EN
TANDBERG ELLER PHILIPS 4-SPORS SPOLEBÅNDOPTAGER. På det tidspunkt var der dog
mange andre ting at bruge penge til. Jeg skulle have fint nyt tøj. Min far
insisterede på at jeg fik en fin blå blazer. Den kostede det halve af en
båndoptager og så blev den kun brugt den ene dag! Siden fik den lov til at
hænge i skabet, indtil den blev smidt væk. Her kan man afgjort tale om en
fejlinvestering.
Dagen oprandt og familien kom på besøg. Der var fine gaver -
også en del overflødige. Bøger og tøj, et flot dykkerur fra mine forældre
(rustede da det kom i vand!) En kuglepen fra naboen Hr. Knudsen og fine guld
manchetknapper fra onkel Johannes, som var guldsmed. Alene manchetknapperne
kunne have betalt for en båndoptager, men hvem ville være utaknemmelig. Senere
skulle de dog vise sig at være til god gavn.
Penge kom der også. Hele 780.- kr. blev det til. En formue
dengang i 1969. Desværre var det langt fra nok. Den store drøm kostede et pænt
stykke over 1.000,- kr. Min tilværelse sank i grus og alt håb var ude. Her
trådte far til. Han havde "sine forbindelser" og skulle nok skaffe mig
den båndoptager. En dag jeg kom hjem fra skole stod den der så. En Philips
N4307 4-spors mono med indbygget 2W forstærker og oval fuldtonehøjttaler og
medfølgende mikrofon. Det var ikke helt den jeg havde ønsket mig, men alligevel
stod dette nymodens glitrende plastic-duftende vidunder som noget helt
specielt. Her kan jeg passende indsparke en fodnote. Det udslidte vrag af denne
min første båndoptager røg til forbrændingen sidt i 90’erne, hvilket vil sige
at jeg har klynget mig til mit første mekaniske musikbekendtskab i ca. 30 år.
Der var et væsentligt problem denne vigtige dag. Min far
nægtede kategorisk at jeg så meget som rørte ved den meget dyre mekaniske
lydfrembringer, før jeg havde læst og forstået brugsanvisningen. I dag står jeg
totalt uforstående over for denne holdning. Brugsanvisninger læses kun, hvis
man køber B&O eller andet uforståeligt isenkram (som f.eks. Mark Levinson
eller de største surround-receivere).
Med rystende hænder måtte jeg således slå røven i sædet og
bladre i de glittede sider med sort/hvide billeder. Langt om længe blev
"dyret" så flyttet fra dagligstuen til det værelse jeg delte med min
bror. Min far forklarede kort hvorledes knapperne fungerede (som om jeg ikke
kunne læse indenad) og højtideligt blev et fint bånd monteret ned omkring
båndstyr og tonehoveder. Med et tydeligt ”klang” blev play knappen trykket ned
og spolerne drejede rundt. Kun med 9,5 cm/sek. for der var kun den ene
hastighed.
Hele dagen gik med at optage via mikrofonen. Vi legede på
skift radiorapporter og mine forældre og to brødre var villige ofre, selv om
det var begrænset hvor meget min mindste bror kunne sige på det tidspunkt - han
var ca. 4 år. Jeg ville ønske jeg havde gemt disse optagelser, men desværre
blev det hele slettet igen. Blandt andet fordi min bror skulle se, om bånd var
magnetiske og kørte en stor hesteskomagnet hen over båndet. Det lød ikke godt
bagefter.
Optagelser fra den førnævnte transistorradio skete også via
mikrofonen som blev stukket helt ind i højttaleren. Døren blev lukket og alle
fik besked på at holde kæft. Atmosfæriske forstyrrelser gjorde det meget
problematisk og stationerne drev hele tiden, så der konstant skulle korrigeres
og rettes på antennen. Alligevel kom dansktoppen med Gert Kruse, Anette
Klngenberg og John Mogensen igennem og ind på båndet. Kvaliteten var ikke
fantastisk, men det gik. Faktisk fik jeg i løbet af et par dage en hel times
"musik". Utallige var de gange jeg fik besked på at skrue ned for
larmen. Det var bestemt ikke sidste gang jeg hørte den kommando.
I lang tid foregik optagelserne på denne måde. Mikrofonen
var i min begrebsverden den eneste mulige måde at optage på. Jeg blev en hel
del klogere en dag da jeg besøgte Finn. Finn var min kammerat i blokken
overfor. Han havde hele 2 spolebåndoptagere. Begge Tandberg, men den ene noget
nyere. Ved at stå i kø næsten 16 timer havde han fået den nye til kun 200,- kr.
Vi skulle nu høre top 10 med Jørgen Mylius (dengang hed han ikke
"de"). Så snart der var trykket på optageknappen holdt jeg høfligt
kæft, men Finn snakkede lystigt videre. "Kommer det ikke med på
optagelsen" spurgte jeg forundret. Finn havde kun latter til overs for et
så dumt spørgsmål "Nej signalet går da gennem DIN-kablet!". Din, min,
vores ....? Jeg fattede ikke en brik. Hvordan kunne musikken gå gennem et
kabel?
Jeg investerede straks en del af mine sparepenge i et tilsvarende 5 polet DIN-kabel. En passende bøsning fandtes mirakuløst på både min Philips båndoptager og den nu udskiftede og lidt bedre transistorradio. Fantastisk! Optagelserne kunne ske helt uden bilyde (bortset fra problemerne med radioen) og mine brødre kunne uden at komme med på båndet lege og larme. Når man tænker tilbage, er det forunderligt, at der skulle så lidt til at blive begejstret.
1972 - Stereo hos naboen - en oplevelse
Men hos naboerne ”Knudsen” oplevede jeg noget fantastisk.
Mine forældre kom tit ind på kaffe eller til middag. Nogle gange kom jeg med.
Hr. Knudsen havde en stor spolebåndoptager – tror det var en Revox. Han havde
også et anlæg, men jeg fik nu kun lov til at lytte via nogle meget store
Pioneer hovedtelefoner. Han spillede Carpenters og Simon & Garfunkel, nok
optaget fra LP. Resultatet var mildt sagt forbløffende. Med disse store
læderbetrukne hovedtelefoner forsvandt verden omkring mig - der var musik! Jeg
mindes stadig denne oplevelse, hver gang jeg hører ”Bridge over troubled
Water”. Timerne med musik hos Hr. Knudsen var kun medvirkende til at forøge min
interesse for god lyd.
Begejstringen for min egen båndoptager holdt således ikke så
længe. Den faste week-end forlystelse var at hente brochurer i læssevis hos de
lokale radioforhandlere. De blev stillet en masse dumme spørgsmål og hver gang
blev jeg en lille smule klogere. Stereo var nu noget man talte om og
apparaterne stod da også i forretningerne. Men min gamle Philips var stadig
mono. Den var dog 4-spors og en lille omskifter tillod at spille to spor oven i
hinanden. Denne funktion var for at kunne afspille stereobånd i mono, men jeg
mente nu nok man forholdsvis nemt kunne bygge skidtet om så det kunne spille
rigtigt stereo. Mine begreber om elektronik var mildt sagt begrænsede. Det
kunne da kun være et spørgsmål om at skifte tonehovedet og så sætte en ekstra
højttaler i? Et kig ind i apparatet viste dog noget andet. Der sad en masse
uforståelige ting og sager, som jeg bestemt ikke skulle pille ved.
En løsning var der dog. På bagsiden var der en
højttalerudgang. I den lokale fritidsklub, hvor jeg kom efter skole, baksede
jeg en lille kasse sammen og monterede en fuldtone højttaler fra et gammelt
fjernsyn. Lyden fra dette primitive system var langt bedre end den indbyggede
højttaler og hvis man lod dem begge to spille samtidig så lød det næsten som
stereo!
Senere var jeg så heldig at vinde en tegnekonkurrence i
skolen og præmien var et gavekort til Fona. Beløbet var på 35,- kr, hvilket
svarede til prisen på en LP. Jeg lagde selv 15 kroner til og købte en fin lille
højttaler i plastikfineret kabinet og med volumekontrol på siden. Den lød da
udmærket, men ikke så godt som den jeg selv havde lavet. Hermed var det så
konstateret, at der var forskel på højttalere, samt at man selv kunne lave dem
billigere og bedre. En erfaring der kunne bygges videre på.
Desværre var min Philips knap så trofast, flere gange skulle
den ind til reparation. En enkelt gang tog det næsten 2 måneder før den kom
tilbage og regningen lød på 200 kr. Som avisdreng (søndag morgen kl. 05.00) var
min ugeløn 30,-, hvoraf de 15,- gik til opsparing. Da der også skulle være råd
til lidt fornøjelser samt det ugentlige tegneseriemagasin, kunne det ikke
rigtigt hænge sammen. Igen måtte mine forældre træde hjælpende til og den kære
båndoptager kom tilbage på hylden.
I mange år var den således min eneste mulighed for at høre
de kendte slagere. Den blev slæbt med hos venner og bekendte. Hos Ib på 4. sal
fik jeg en masse beatles og hos Allan var det Deep Purple og Jimmy Hendrix. I
fritidsklubben var der også plader som flittigt blev kopieret. Efterhånden
voksede min båndsamling til ca. 10 stk., hver med 4 timers musik.
1970’erne - skolen er forbi og flytter til Ishøj
Samtidig med at min skolegang afsluttede i 1972, flyttede
hele familien til Ishøj (Det var lige omkring det tidspunkt, hvor kong Frederik
døde og dronning Margrethe tiltrådte). Dengang var Ishøj en noget øde og ikke
særligt udbygget forstadskommune. Jeg kom desværre ikke i Gymnasiet, så min far
forlangte, at jeg fik mig noget arbejde. Efter et meget kortvarigt og mildt
sagt forfærdeligt bekendtskab med slagteribranchen fik jeg job hos et firma der
fremstillede rengøringsartikler. Selv om den følgende lille episode ikke
umiddelbart har meget med hifi eller musik at gøre, skulle det vise sig at få
betydning for mine fremtidige investeringer.
Det var fredag den 20. oktober 1972, dagen før min 17års
fødselsdag, kl. var ca. 16:45 og der var et kvarter til fyraften. Jeg burde
egentligt have arbejdet udenfor i kulden, men valgte i stedet at påtage mig den
daglige fejning af gulvet i det store lager. Pludselig kom der en 2 ton stor
gaffeltruck farende baglæns ind mod mig. Et næsten 8 cm tykt stålrør blev bøjet
da gaffeltrucken torpederede en stor lagerreol. Mit ben var uheldigvis mellem truck
og stålrør, så det blev også bøjet. Faktisk så meget at lårbenet
brækkede. Jeg fik også et skrub over knæet og min ene træsko flækkede. Havde
jeg ikke haft træsko på, ville jeg være blevet ramt på overkroppen.
Kort fortalt betød dette selvfølgelig, at min fødselsdag
blev tilbragt på Glostrup hospital, som også blev mit opholdssted de næste 2
måneder.
Når man således ligger fladt i en sygeseng sparer man en
masse penge. Samtidig fik jeg en
pæn erstatning for "svie og smerte" samt sygedagpenge. Efter
hospitalsopholdet var der 4 måneders genoptræning og masser af tid til at bruge
de mange penge.
På hospitalet havde jeg blandt andet brugt tiden til at
bladre i brochurer mine forældre godvilligt havde samlet sammen. FONA udgav en
kæmpestor brochure i Berlingske format, hvor næsten alt på markedet (troede
jeg) var stillet op i en overskuelig skemaform. Data og priser blev flittigt
sammenlignet og 2 x 22 W var helt afgjort bedre end 2 x 20 W. Efter dette
princip fik de mange penge hurtigt ben at gå på. Da dagen for
"løsladelse" endelig oprandt, kom jeg dog hurtigt ned på jorden igen.
Jeg måtte sande, at en 17årig ung knægt ikke sådan uden
videre bare kan bruge løs af sine egne penge, så længe han stadig bor hjemme.
Der blev stillet krav om nogle fornuftige investeringer i f.eks. tøj, en stol,
skrivebord og reoler til mit værelse. Modvilligt måtte jeg sande det kloge i
denne beslutning, men der var dog stadig penge nok til overs til køb af en
B&O receiver samt et sæt højttalere.
Igen var det min far der blev sendt i byen. Denne gang var
hans "forbindelse" en lille radiohandler i Søborg. Med udførlige
instrukser blev han sendt i byen efter min første investering i 2-kanals musik
gengivelse. På trods af dette lykkedes det på en eller anden forunderlig måde
forhandleren at prakke min far noget helt andet på. Den fine nye B&O
receiver blev erstattet af forrige års model en Beomaster 1000 samt 2 meget små
B&O højttalere. Nødtvungent gik jeg med til at beholde receiveren, men
højttalerne var dog for ringe. Det endte med at mine forældre overtog de små
B&O kasser (som de brugte til den dag vi ryddede huset i 2012 efter min
fars død). Dagen efter dukkede der så to KÆMPE store ITT højttalere op.
Højttalerne var 2-vejs med en 2" cone diskant og en 6" bas og
fastmonteret 4 meter ledning. Der var tale om et lukket kabinet med en volume
på ca. 5 liter, men i mine forældres øjne var der tale om en alt for stor
højttaler. Alligevel var de meget langt fra den kaliber jeg oprindeligt havde
tænkt mig. Jeg måtte nødtvungent gå med til de "STORE" ITT
højttalere. To lukkede kabinetter på hver ca. 5 liter og med en 5” bas og en
lille 2” diskant cone. Sikkert Peerles enheder, men det vidste jeg ikke
dengang.
Samtidig med dette kæmpe spring ind i musikverdens
elitedivision overtog jeg mine forældres gamle pladespiller. Den jeg som dreng
havde spiller Louis Armstrong 78'ere på. Nu kunne jeg sammensætte et komplet
anlæg med radio, båndoptager og pladespiller, hvor kun den førstnævnte var i
stereo.
Beomaster 1000 var efter min standard en voldsom kraftig
forstærker. Manualen (som jeg stadig har) giver følgende data:
2 x 15 W sinus og 2 x 20 W musik (begge opgivet i 4 ohm),
Frekvensgang: 30-20.000 Hz +/-2dB. Forvrængning: <1% v. 40-12.500 Hz op til
15 Watt. S/N forhold: 53 dB v. 15mW, 60 dB v. 15W.
Apparatet indeholdt hele 30 transistorer. En meget vigtig
oplysning, som alle fabrikanter skrev den gang. Endnu engang må jeg konstatere,
at der skulle langt mindre til at imponere den gang. Hvor er man blevet
forvænt!
De to "kæmpe" højttaler blev placeret på hver sin
krog højt oppe under loftet, næsten ude i hjørnet. Der var godt med skub på og
når såvel bas som diskant fik et højredrej blev det hele bedre. I forhold til
den gamle spolebåndoptager var der tale om et kæmpe skridt fremad. Pladerne lød
dog meget tyndt og skrattende i forhold til radio, og kvaliteten - eller den
manglende ditto - fra mine gamle spolebånd blev nu afsløret.
Et aften var der "Top 20" i radioen. Det blev
sendt meget sent omkring kl. 23.00. Jørgen hed stadig kun Mylius til efternavn,
men musikken var nu af en lidt anden slags. Tidens store hit var Pink Floyds
Dark Side of the Moon.
Jeg lå i min seng og de to "store" højttalere var
placeret på hver sin side af mit hoved, som et par forvoksede hovedtelefoner.
Jeg måtte jo ikke spille højt, så løsningen var ideel. Det var så der gik
kuldegysninger gennem min krop. I takt med at Pink Floyds musik blev mere og
mere vild, og de specielle lydeffekter farede fra den ene kanal til den anden
lige gennem mit hoved. Jeg var totalt overvældet og min forbløffelse og undren
var total. Selv om der ikke var PC´er den gang så forsvandt jeg ind i Virtual
Reality, hvor alt havde noget med lyd og billeder at gøre. Billederne kom helt
af sig selv i 12 dimensioner og med fantastiske farver. For en ordens skyld kan
jeg tilføje, at jeg ikke var på stoffer - faktisk hverken røg eller drak jeg.
Efter denne oplevelse havde jeg meget svært ved at falde i søvn og min
interesse for stereo var røget direkte i blodet.
Efterhånden indgik min Beomaster 1000 i dagligdagen og den
blev mere "normal". Dette syndrom skulle jeg komme til at opleve
mange gange. Vi har nok alle følt hvordan et fantastisk nyt apparat efter et
stykke tid mister lidt af det frække og snart kigger man sig om efter mere nyt
legetøj. Hifi-bacillen slår til igen!
1973 - Litteraturens indtog
17 år gammel startede jeg som elev hos F.L. Smith & Co.
En af de ældre og mere erfarne kolleger fortalte mig om "Populær
Elektronik" et blad som jeg ikke kendte. En overgang købte jeg
"Populær Mekanik", der skrev om modelfly, tog og den slags samt
"Populær Radio og TV" som på et meget lavt plan skrev om elektronik
og en lille smule om hifi. Nu kom så Populær Elektronik til og så småt fik jeg
lidt mere indsigt i den tekniske side af sagen. Samtidig kunne jeg læse om
hifi-produkter jeg ikke før anede eksisterede.
Mange små konstruktioner blev strikket sammen hjemme på
værelset. Små tonegeneratorer, lattermaskiner og blinkende lamper var nemme nok
at fremstille. På et tidspunkt skulle jeg også forsøge mig lidt indenfor
højttalerteknologi. Jeg havde læst om båndhøjttalere (DECCA) og fluks tog jeg
et stykke staniol og en stor hesteskomagnet. Konstruktionen blev sat til min
stakkels B&O (impedans ca. 0 ohm) og den spillede skam helt fortrinligt,
omend der selvfølgelig ikke var meget bas. Med en 20-30 viklinger omkring en
kræmmerhuslignede højttalermembran fik jeg også lavet en lille dynamisk
højttaler der spillede på bordet. Disse små eksperimenter var på ingen måde seriøse,
men de gav en umiddelbar forståelse for, hvordan tingene fungerede. Senere gik
jeg så til elektronik på aftenskolen. Jeg byggede (prøvede på at bygge) en DNL
- forløberen for DOLBY. For de uvidende kan jeg fortælle, at det var en Dynamic
Noise Limiter. Konceptet var oprindeligt udviklet af Philips og skulle give ca.
6 dB forbedring af S/N på cassettebåndoptagere. Det var meget tiltrængt, for
dengang lå S/N på omkring 45 dB, de bedste kom helt oppe omkring 48 dB.
Den førnævnte DNL gav mig en hel del problemer. Printlayout
kom fra et Josty-kit og al elektronikken var selvfølgelig diskret med ægte
transistorer (IC'er var ikke opfundet). Desværre havde hverken jeg eller
læreren taget højde for, at mit printlayout var i forholdet 1:2, hvilket betød
at der var meget begrænset plads til komponenterne. Samtidig var gain gennem
kredsløbet mindre end 1 og udgangsimpedansen ultrahøj. Et færdigt byggesæt fra
Josty-kit kom ind som den anden kanal og virkede noget bedre. Problemer var der
dog stadig og efter en opringning til Populær Elektronik blev jeg ikke meget
klogere. De var dog meget hjælpsomme og forklarede noget om impedanser og
mistilpasning. En "emitterfølger" kunne klare opgaven og var meget
simpel at lave. Jeg var blot et stort spørgsmålstegn og projektet gik i
glemmebogen.
Mine eksperimenter med elektronisk støjbegrænsning var dog
ikke slut. Senere kastede jeg mig ud i et ekspander/ kompanderkedsløb
inspireret af DBX. Byggebeskrivelsen fandt jeg i et engelsk elektronikblad. I
modsætning til min DNL kom denne til at virke (næsten). Støjen blev dæmpet med
ca. 20 dB, men samtidig var der tydelige bieffekter i form af pumpelyde og
underlige niveausving. Mine eksperimenter ud i støjdæmpning blev løst nogle år
senere ved købet af en mindre TEAC AN-80 dolby-B enhed. Meget senere kom der er også
en Nakamichi Dolby C og en Sanyo Double D til.
Men nu har jeg foregrebet begivenhedernes gang og springer
fluks tilbage til tiden før mine elektroniske byggesæt og problemer med samme.
Cassettebånd
Som omtalt tidligere gjorde cassetterne sit indtog i
60'erne. Nu var de også kommet som stationære maskiner i stereo. Igen måtte jeg
gå på kompromis. Helt afgjort ville jeg meget gerne have en af de dyre TEAC,
der som noget helt nyt havde indført DOLBY B. (se ovenfor) De var dog slet ikke til at
betale. Min økonomi blev noget forbedret da jeg solgte mit elektriske tog og
flere hundrede skinner. Efter en hektisk brochurejagt og sammenligning af data
og "test" i bladene kom jeg frem til den næsten nye AKAI GXC40D. Prisen var 2.250,-, men den var på tilbud til 1.800,-.
Igen blev selve købet overladt til min far. Maskinen var
fantastisk, for nu kunne jeg optage fra radioen i stereo. Desværre måtte jeg
sande, at fine brochurer og test i bladene ikke var ensbetydende med at et apparat
levede op til mine forventninger. Det var første (men absolut ikke sidste) gang
jeg gjorde denne erfaring. Den nye AKAI virkede skam meget fint i første
omgang, men den SUUUUSSSSSSSSTE! Signal Støj forholdet var hele 48 dB. Med de
meget specielle (dengang) crom-bånd kom man op på 50 dB. Derfor gik jeg igang
med de førnævnte støjreduktionskredsløb.
Helt galt gik det dog da båndoptageren først begyndte at
forvrænge alvorlig og slet ikke kunne køre stabilt. Et ophold på værkstedet var
ikke nok og det første år tilbragte den således tiden hos de kære
mekanikere i næsten 4 måneder. Under et af disse langvarige ophold lånte jeg en
noget større (og næsten dobbelt så dyr) SONY TC-134D med DOLBY B. Ikke alene
var støjen væk, men gengivelsen, fastheden, bassen, gangkonstansen og hele den
mekaniske udførsel var langt bedre. Jeg husker tydeligt min optagelse af
Wings/Band on the Run, der på forunderlig vis ikke var til at skilne fra LP'en.
Desværre skulle SONY'en jo tilbage og min AKAI indtog sin faste plads på
hylden. STOR nedtur.
I mellemtiden var mine forældres bedagede pladespiller også
blevet udskiftet. For hele 800,- kr. var der blevet råd til en Rank Arena
(Garrad SP25) med en SHURE M75 MB II pickup. Den bød på fuld automatik og en 22 cm.
pladetallerken, der blev drevet af en synkronmotor og mellemhjul. Kvaliteten
var flere klasser over den gamle pladespiller og jeg kunne nu for alvor begynde
at investere i de sorte skiver. Min første plade var Walkers første LP, senere
købte jeg en T-Rex opsamlingsplade og en Golden Greatest hit compilation.
Årstallet har været 1974/75.
Mekanik i en pladespiller er måske meget godt, men efter at
have vendt bunden i vejret på den og set de mange tandhjul, stænger og andre
ting og sager som armen skulle slæbe rundt på var der kun een udvej. Ud med
skidtet. En pænt bunke fjedre og andre metalgenstande blev til overs efter det
kirurgiske indgreb og nu var pladespilleren 100% manuel. Mine forældre blev
vildt oprørte. Jeg kunne da ikke ødelægge min pladespiller på den måde - den
skulle sættes sammen igen. Jeg nægtede at gøre pladespilleren dårligere igen,
og faktisk så kunne jeg heller ikke samle den igen. Hovedrystende accepterede
mine forældre disse vandalistiske tendenser.
På et tidspunkt forsvandt lyden i den ene kanal fra min nu
lettere modficerede pladespiller. Efter en undersøgelse faldt skylden på den
fine SHURE pick-up. I Populær Elektronik havde jeg læst om en ny japansk
NAGAOKA pick-up til kun 195,-. Den var billig men skiltede med fantastiske
data. Min far tog forbi forretningen og hentede den med hjem. Skuffelsen var
dog stor, da jeg konstaterede, at den nye pick-up også kun spillede i den ene
kanal. Fejlen måtte altså være et andet sted. Systematisk søgen ledte frem til
et brud på kablet ved det ene phono-stik. Med noget besvær lykkedes det mig at
lodde kablet (det var første gang jeg prøve sådan noget). Resultatet var nu lyd
i begge kanaler med begge pick-uper. Herefter stod der så kun tilbage at
konstatere, hvor stor forskel der egentlig var på dem. Den nye og billige var
meget sprød og noget tynd i lyden, mens den "gamle" SHURE spillede
mere afbalanceret og med bedre niveau i bassen. Igen måtte jeg konstatere, at
data på et stykke papir ikke siger alt om kvaliteten.
Tiden gik og mine krav til lydkvaliteten steg. Systematisk
gik jeg runder i Københavns store hifi-templer. Lørdag formiddag var fast sat
af til besøg hos Audioscan, Dansk Audioteknik, Bristol, KT-Radio og andre af de
større forretninger. På det her tidspunkt oprettede 3-Falke Radio en slags
"klub" hvor der blev holdt demoaftener eller mindre udstillinger. På
et tidspunkt var der også en større udstilling (arrangeret af SONY) i
Odd-Fellow palæet. Endelig var der også hifi 74 udstillingen i Falkoner
Centeret - en uforglemmelig oplevelse med kunsthovedstereofoni fra Sennheiser
og verdens første direkte trukne pladespiller fra Technics. Quadrofoni blev
også lanceret på denne udstilling.
Bristol Radio på Strøget arrangerede et par demo aftener med
Audio Research, Cotter og Goldmund. Alt sammen udstyr i den helt uopnåelige
ende, men alligevel var lyden langt fra tilfredsstillende. Igen måtte jeg
konstatere, at når man sammensætter forkert udstyr så går det galt. I dette
tilfælde var det nogle uhyre tungtdrevne franske højttalere (ca. 80 dB/1W) og
en alt for lille klasse A rørforstærker fra Audio Research. I en stor teatersal
med ca. 100 mennesker gik det helt galt. Lyset i forstærkeren blinkede i takt
til musikken, som dog aldrig nåede ud over 3. række. På vej ud kom jeg i snak
med et par noget ældre hifi-"nødder". Den ene havde lige investeret i
et sæt ESS Transar højttalere til ca. 40.000,- kr. Jeg blev chokeret og følte
mig meget lille. Mit beskedne anlæg kostede kun en brøkdel af hans højttalere.
Skyndsomt trak jeg mig ud af samtalen. Godt nok vidste jeg en del, men alt min
viden stammede fra brochurer, demo i forretninger eller arrangementer som det
netop afsluttede.
På mine ture rundt i byens forretninger var det allerbedste
når man kunne lokke ekspedienterne ud hvor de ikke kunne bunde. Mit
yndlingsspørgsmål var "Hvad er dæmpningsfaktoren?". De fleste lignede
et stort spørgsmålstegn, andre bladrede forvirret i stakkevis af brochurer. Jeg
husker specielt een som meget overbevisende fortalte en historie om de
specielle fødder på apparatet som sikrede en god dæmpningsfaktor. Den stod helt
fast på hylden.
Hvis der havde været en rigtig god hifi-mand mellem de mange
jeg generede, ville han hurtigt have gennemskuet mit spørgsmål og ledt mig i
den rigtige retning. Reelt set skulle jeg jo blot oplyses om, at data ikke
siger noget om god lyd og derefter placeres i en stol og lytte. Havde jeg mødt
en sådan ekspedient ville mine vildfarelser sikkert have kostet mindre, men nu
var der ingen vej uden om. Lærepenge er dyre.
I lang tid måtte jeg nøjes med at fantasere om alle de
spændende produkter og lydarrangementer blev slugt med hud og hår. Store planer
blev lagt for fremtiden. Desværre var det en uoverstigelig hindring: Så længe
jeg boede hjemme var større højttalere og mere effekt aldeles utænkeligt. En
anden hindring var pengene, men med tålmodighed og korrekt prioritering skulle
det nok lykkedes. Mine kammerater investerede i dyre knallerter eller biler, de
røg og drak og gik i byen hver week-end. Jeg fik da også tid til at more mig,
men da der hverken skulle betales for tobak, benzin eller vægtafgift, kunne
pengene investeres i andre ting
På trods af mine modifikationer af den lille Rank Arena
grammofon var der stadig problemer. Remdrev var sagen og pladetallerkenen
skulle selvfølgelig ikke være 22 cm men 30 cm i diameter. Min nye pladespiller
blev en Micro MR-322 med s-formet arm og Micropick-up med eliptisk nål! Da jeg
fik den hjem manglede der tilsyneladende en drivrem og et fortvivlet opkald til
Audioscan lærte mig, at man måske skulle læse manualen. Remmen sad nydeligt på
indersiden af pladetallerkenen!
Da det hele var oppe og køre blev den gamle pladespiller
foræret til mine forældre (som stadig krævede mekanikken reinstalleret). Nu
flød musikken fra de små ITT højttalere, som den aldrig tidligere havde gjort.
Dengang var pladespilleren den primære musikkilde og med Microen var jeg
virkelig godt kørende. Der blev investeret i en hel del plader på det
tidspunkt.
Efter de obligatoriske 3 år var jeg udlært hos F.L. Smith og min løn steg betragteligt. Jeg var bestemt ikke millionær, men så længe jeg boede hjemme var udgifterne heller ikke så store. Der blev sparet op til den dag jeg skulle flytte hjemmefra.
1974 – flytter hjemmefra
Endelig fik jeg min egen lille lejlighed. 35 m2 i Vallensbæk
i noget skrækkeligt betonbyggeri. Køkkenet fyldte den ene ende af stuen og der
var begrænset med plads. I forhold til mit lille kammer var det dog store
forhold. Nu skulle der investeres i noget ordentligt hifi!
På trods af øgede udgifter til en masse overflødige
dagligdags ting som mad, tøj, forsikringer, TV-licens og strøm, blev der råd
til en "låne-opsparing". Som ung ny kunde var det ikke muligt at
låne, specielt ikke til hifi. Men hvis man kunne spare sammen i et år, kunne
man uden sikkerhed låne op til 3 gange det opsparede.
I dette lange år førte jeg troligt hver måned en liste over
de ting pengene skulle bruges til. Hver måned blev markedet sonderet og mindre
ændringer i sammensætningen kom til. Indtil den store dag oprandt kunne jeg så
"øve" mig på andres penge. Min nærmeste chef og gode kollega Ole,
skulle investere i hifi og naturligt blev jeg spurgt til råds. Vi kunne få lidt
procenter på Pioneer hos KT-Radio så valget faldt på en 2 x 55W integreret
forstærker og den tilhørende tuner. Cassettebåndoptageren kom fra Technics og
var en af de helt nye frontbetjente typer med relæstyring (RS-676).
Pladespilleren blev en DUAL med Ortofon pick-up og endelig var der så
højttalerne. Det skulle være selvbyg - helt klart. Selv om Ole fik lidt
problemer på hjemmefronten faldt valget på et sæt Custom 50 med Goodmans
enheder. En meget populær højttaler dengang. De ca. 50 liter store kabinetterne
var i rå spånplade som senere blev malet sorte.
Min erfaring med højttalerselvbyg var ikke særlig stort på
daværende tidspunkt. Primært var det boglig viden, og specielt om Custom 50
havde jeg læst en mængde artikler og tests. Den stod også på min liste over højttalere,
jeg muligvis ville investere i. For de der ikke kan huske så langt tilbage
(midten af 70'erne) kan det oplyses, at Custom 50 var et 3-vejs system med
10" bas og tilsvarende slave. En 4" mellemtone og 1" dome
diskant. Delefilteret var, som på alle andre højttalere designet af Peter Holm,
af 1. ordens typen. Hørte dem hos Dansk Audioteknik, hvor selveste Peter Holm
svarede på spørgsmål. Meget interessant.
Byggeprojektet gik efter planen, helt uden problemer, og de
færdige højttalere blev fragtet fra Oles kælder til stuen. Lyden var flot og
stor, men unægteligt med en ret speciel basgengivelse. Måske også fordi de stod
på ølkasser ret tæt på væggen. Højttalerne var kendt som en af de få der på det
tidspunkt rakte helt ned i sub-oktaverne (til ca. 30 HZ). Der var da heller
ikke nogen tvivl om, at højttalerne magtede at gengive langt ned, og det fine
Pioneer udstyr spillede formidabelt. Problemet var mere karakteren af bassen.
Den var mildt sagt FED og FYLDIG. Vi slog os til tåls med, at sådan skulle det
sikkert lyde, og Ole blev da også glad for sit nye anlæg. Sidst jeg talte med
ham (midten af 90’erne) havde han stadig det samme system, men nu med en ny
cassettebåndoptager og ville bestemt ikke lave om på det. Bassen var dog ikke
helt efter min smag, og i dag ved jeg, at slavebas systemer kan have en blød og
ikke specielt ”hurtig” bas. Jeg ved også at højttalere ikke skal placeret op ad
en væg tæt på et hjørne.
Vi nærmer os nu 1977 og endnu et hifi-blad er dukket op på
scenen. High Fidelity udgør sammen med enkelte engelsksprogede og ind imellem
et tysk blad mine reference-publikationer. Her læser jeg bl.a. om at en Hr. Ole
Eriksen har startet noget der hedder Københavns hifi-klub. Det annoncerede møde
afholdes hos Bjørns Radio i Glostrup og skulle omhandle Ortofon pickupper. Jeg
ringer og får nærmere oplysninger, men dukker aldrig op. Der skulle gå endnu et
par år, før jeg tager mig sammen til igen at kontakte klubben.
Inden min opsparing er klar, bliver der råd til at købe en
ny cassettebåndoptager. Belært af erfaringerne med min kollegas Technics faldt
valget på en RS 671 frontbetjent med Dolby B. Lige som med Micro pladespilleren
viste det sig også her at være et godt køb. Båndoptageren fungerede til min
fulde tilfredsstillelse og grundlagde en kæmpe båndsamling (ca. 400 bånd som
alle røg ud i 2011 – desværre!). Den gamle RS-671 blev overtaget af en kammerat
for mange år siden.
1977 - dagen var kommet!
Endelig oprandt den store dag. Jeg havde sparet ca. 6.000,- kr. sammen på et år og lånte ca. 14.000,-. Med de mange penge på lommen drog jeg med min chef som chauffør af sted til AudioScan i Ryesgade. Her købte jeg en Accuphase E 202 samt to sæt Coral Studie 100 byggesæt. Kabinetterne blev lavet hos en snedker - med finish i flot syrelakeret fyrretræ. Samtidig blev der også råd til at opgradere min pick-up til en Pickering XV 750E.
De ca. 250 liter store højttalerkabinetter fyldte så meget,
at vi måtte pille det ene forsæde ud af bilen. Jeg sad på bagsædet og holdt det
andet. Efter en lang aften med skruer der drillede og kabler som ikke passede
lykkedes det at få den ene højttaler færdig og der kom lyd igennem - MASSER AF
LYD! 100 rigtige Watt og en følsomhed på 93 dB skal give høje lydtryk. Dagen
efter var den anden højttaler færdig og herefter kunne det konstateres, at der
er meget langt fra 2 små ITT højttalere og en gammel B&O til udstyr af
denne kaliber. Forstærkeren var tilsyneladende uudtømmelig. De 2 VU-metre på
fronten kunne dæmpes hhv. 10 og 20 dB, og derfor vise fuldt udslag for 1, 10
eller 100W. Bare 1W med de langt mere følsomme højttalere (og meget større)
fyldte hele stuen. Bassen var ligeledes stor og mellemtonem stod flot med god
opløsning. Diskanten var jeg dog ikke helt tilfreds med. Det lille horn var
lidt skarpt og der blev derfor skruet en hel del ned på kontrollen der prydede
fronten. På et tidspunkt brændte diskanterne af og jeg fik opgraderet til en
større og lidt bedre model fra Coral.
Det skal ikke skjules, at jeg var meget tilfreds med mine investeringer, især den flotte Accuphase forstærker besad et væld af spændende funktioner og sidst men ikke mindst var den utrolig flot. Mine krav til hifi på det tidspunkt var ikke så store. Begreber som dybde, perspektiv, definition og luft var helt ukendte. Det skulle blot kunne spille højt og der skulle være bas. På trods af denne anskuelse kunne jeg dog aldrig drømme om at investere i de højtspillende Cervin Vega eller Jamo - hertil var min kritiske sans dog for veludviklet.
1979 - Forskel på pladespillere?
Omkring dette tidspunkt var pladespillere det helt store
samtaleemne. I hifi-bladene diskuterede man remdrevet kontra direkte drev -
digitallyd var kun noget man eksperimenterede med i lydstudier og andre steder.
Det hele begyndte med Linn LP12 og det faktum at der faktisk
kunne høres forskel på pladespillere. Der kom hurtigt andre mærker til med
samme produktfilosofi, f.eks. kan nævnes Ariston og FONS samt selvfølgelig
REGA. Da min MICRO var moden til udskiftning, kiggede jeg mig om på markedet.
Et alternativ til de førnævnte remdrevne og meget simple typer var de direkte
drevne, f.eks. Technics eller Kenwood havde nogle imponerende (og dyre)
modeller. SENTEC, som ellers var kendt for deres forstærkerbyggesæt, leverede
også en spændende sag (byggesæt), som alvorligt blev overvejet. Mørch havde jeg
også hørt om, men den var ikke at finde i nogen forretninger.
Sagen blev dog afgjort, da jeg kiggede ind hos Dansk Audio
Teknik, der lige var flyttet til Frederiksberg Allé. I vinduet stod en let
solbleget LINN LP12 som blev solgt for kun 2.200,-. Normalprisen på det
tidspunkt var ca. 3.000,- så det var yderst rimeligt. Året efter kostede LP 12
næsten det dobbelte!
Der
blev investeret i det fine værk, som dog havde et par optiske
skavanker, f.eks. var der en grim sort plet på pladetallerkenen og den
medfølgende gummimåtte var helt deform efter at have ligget i solen.
Men til
prisen var der bestemt ikke noget at brokke sig over. Jeg havde
min Linn i mange år. Solgte den i midten af 90'erne for mere end
jeg havde givet for den.
Hos Audioscan investerede jeg så i den helt nye
etpunktsophængte Formula 4 arm og min gode gamle Pickering blev kort efter
erstattet af en Stanton 681 EEE pick-up. Den tykke plademåtte blev limet på
undersiden af pladetallerkenen som dæmpning og i stedet kom der tidens nye
mode: en antistatisk kulfibermåtte, som hjalp i den evindelige kamp mod støv og
skidt i pladerillerne. Således var jeg nu utroligt godt kørende og kunne udvide
min samling af sorte skiver. Olivia Newton John, Queen, ELO og Elton John var
nogle af favoritterne.
Der var dog stadig et mindre problem. Når nu man ikke havde
råd til at købe, måtte man optage pladerne. Hertil skulle der bruges en god
båndoptager. Min Technics RS-671 var god, men kunne ikke helt leve op til
kvaliteten fra Linn'en. En spolebåndoptager med store spoler, havde altid stået
som noget helt specielt og sublimt. Nu skulle det være.
En anden ting der talte for optagelser var det faktum at jeg
på min daværende arbejdsplads kørte en pladeklub kaldet ”MuZigZag" (jeg
har altid engageret mig hvor det var muligt). Her var vi ca. 15 medlemmer, som
hver måned systematisk afholdt en afstemning blandt 25-30 plader. Herefter blev
der indkøbt de 10-12 som fik flest stemmer. Prisen på pladerne var yderst
beskedne idet en kollega havde kontakt til en steward der ugentligt tog til New
York. I Danmark kostede pladerne dengang 38,- kr., men i USA fik man næsten 2
for samme pris. Alle medlemmer betalte et beskedent kontingent og efter alle
havde haft pladerne blev de solgt til højest bydende.
Denne pladeklub kørte i flere år og grundlagde sådan set min
plade- og båndsamling. Samtidig fik jeg indblik i en masse musik, som ellers
var forblevet totalt ukendt.
Nå, men det var båndoptageren vi kom fra. Der var tre
muligheder: TEAC, TANDBERG og REVOX. Egentligt ville jeg allerhelst have haft
den store TECHNICS RS-1500US med den nærmest geniale "Isolated Loop"
båndføring (købte den brugt i 2009). Højst sandsynligt et af de mekanisk bedste
og meste stabile spolebåndoptagere der nogen sinde er bygget. Efter sigende
skulle elektronikken ikke have levet ikke helt op til den mekaniske perfektion.
Desværre var den prismæssigt uden for rækkevidde (ca. 13.000,-), hvilket også
var tilfældet med en helt ny kæmpemæssig (55kg) fantastisk flot model fra SONY
til godt 15.000,-..
Prisen skulle holdes under omkring 7-8.000,- og herefter
stod valget mellem Tandberg TB-X10 og en stor REVOX B77.
Tests af begge modeller kunne læses i Populær Elektronik.
Jeg ringede ufortrødent til redaktøren Peter Holm (ham med Custom 50
slavehøjttalerne) og fik en lille snak. Han mente afgjort, at Tandberg var det
bedste valg. En af dens fordele var cross field teknikken, som gjorde at der
også kunne opnås god kvalitet ved lavere båndhastigheder.
Apropos båndhastigheder så var der 3 at vælge imellem 9,5,
19 og 38 cm sek. Da der var tale om en 4 spors model kunne der med 19 cm pr.
sek. være ca. 2 timer på hver båndside - altså 4 timer i alt.
Kiggede man på båndøkonomien så det nu ikke helt så
fornuftigt ud, for prisen på et stort spolebånd udgjorde ca. 80% af hvad man
skulle give for 4 LP’er. Indregner man de ca. 8.000,- kr. båndoptageren
kostede, ja så kunne der købes mange plader for de penge.
Men een ting var helt sikkert. En båndoptager med store
spoler der drøner rundt udstråler noget helt specielt. Det virker seriøst og
meget lækkert. Det samme gjorde den logiske relæstyrede betjening og de yderst
kraftige motorer som kunne bringe de store metalspoler op på en forrygende
hastighed. Den dag en af dem faldt af under spoling, fløj den hen ad gulvet og
lavede et pænt stort mærke i væggen!
Man hvad så med lyden? Jaaaaa...., den var ikke helt i orden
- mildt sagt. Selvfølgelig virkede den. Den kunne optage og afspille og i
begyndelsen var det hele fint. Husker optagelsen af Joan Armatradings først LP
samt Jethro Thull ”Songs from the Woods”, som blev spillet mange gange. Men så
kom problemerne.
Ting som perspektiv og stabilitet i lydbilledet var totalt
ukendte fænomener for mig (højttalerne kunne ikke gengive sådan noget). Men jeg
kunne helt klart høre, når f.eks. en sangstemme umotiveret rykkede sig fra den
ene kanal til den anden, eller når jeg via hovedtelefoner fik underlige
"ude af fase" lyd på alt det der skulle være mono. Kort sagt så var
stabiliteten et problem.
I garantiperioden var den 28 kg store "klump" til
reparation og justering 3 gange. Det foregik hos KT-Radio, hvor den var købt.
3. og sidste gang fik jeg af selveste Knud Thomsen "him self" at
vide, "at jeg var gal oven i hovedet og at den båndoptager, ikke fejlede
noget". Samtidig præsenterede han mig for en regning på 1.200,- kr. På det
tidspunkt var min Tandberg kun 10 måneder gammel og dækket af garantien. Jeg
lod regningen ligge på bordet og hankede op i den tunge kasse. Bag mig hørte
jeg tydeligt "... og du skal ikke sætte dine ben i min forretning
mere!". Naturligt nok gik der et par år, før jeg igen vovede mig ind til
KT. Uden at vide det havde de mistet en god kunde, for jeg lagde gerne omkring
kr. 300,- i forretningen hver måned til spolebånd, cassettebånd,
pladerensemidler og andre småting. Den omsætning kunne BRISTOL og andre
forretninger nu nyde godt af.
Efter med stort besvær at have fragtet de knap 30 kg hjem med bus og tog (mine arme var 20 cm. længere efter den tur) måtte jeg konstatere, at båndoptageren nu nok var så god som den kunne blive. Senere investerede jeg i en TEAC dolby B enhed, hvilket selvfølgelig gav noget mindre støj. 100% tilfreds med min Tandberg blev jeg dog aldrig og først i 80'erne blev den solgt og udskiftet med en Nakamichi 681 cassettebåndoptager. Det tog mig ikke mange sekunder at konstatere, hvor meget bedre den var og jeg fortrød aldrig det skifte. Først flere år senere blev min 681 udskiftet med en topmodel fra Yamaha.
Quadrofoni?
I dag har vi Dolby Pro Logic, Dolby Digital og DTS. Den gang
i midten af 70'erne hed det SQ, QS og CD4. Lyden skulle komme fra 4 højttalere
og signalkilden var selvfølgelig LP’er. TEAC prøvede at lancere en 4-sport
cassettebåndoptager, men den overholdt ikke Philips standard og blev forbudt.
SQ og QS byggede på fasemæssige forskelle, mens CD4 havde
indbygget en højfrekvens pilottone i pladens riller. CD4 systemet kunne udvise
den største kanalseparation, men det krævede at pickuppen kunne aftaste et
signal et pænt stykke over de 20 kHz. Her mange år efter kan man se tilbage og
konstatere at det om ikke andet, så havde det en gevaldig positiv indflydelse
på kvaliteten af pickuperne.
Jeg skulle også prøve Quadrofoni. Jeg byttede mig til en
Pioneer QD-210 for en kasse øl. Min gamle Beomaster 1000 og de to
"STORE" ITT højttalere fungerede som bagkanaler.
Med stor spænding fik jeg fat i et par demoplader der var
kodet med SQ. Her var der hvalsang og motorcykler som farede rundt i rummet.
Meget imponerende, men ikke særlig meget hifi. På en enkelt af demopladerne
havde de gjort det korrekt. Her var et stykke moderne amerikansk musik fra en
eller anden musical optaget live i en stor sal. De bagerste kanaler gengav
korrekt det store optagelokales efterklang og på en forbavsende måde fik det
basgengivelsen til at virke langt mere frigjort og stor. Desværre var det en
undtagelse fra reglen, for langt de fleste Quadrofoniplader var rent effektjageri.
Almindelige plader afspillet over systemet blev man helt rundtosset af.
Med stort besvær fik jeg en SQ udgave af Pink Floyds Dark
Side of the Moon hjem fra USA. Den blev desværre stjålet nogle år senere da jeg
havde indbrud. Men her kunne man afgjort sige, at lyden fik en ny dimension.
Måske skyldes det også i høj grad at produceren Allan Parson havde lavet
optagelserne til 4-kanals gengivelse.
Mine eksperimenter med Quadrofoni døede dog hurtigt ud og
jeg koncentrerede mig om at optimere stereogengivelsen.
1979 - Nye lokaler + selvbyg
I 1979 flyttede jeg til Ishøj, hvor jeg skulle bo helt frem
til 2011. Lejligheden havde en lille have og den var større og det samme kunne
siges om lytterummet. De i alt 56 m2 samt et loft blev senere fyldt godt op med
alskens plader, blade og elektronik. Hele anlægget blev flyttet med -
Accuphase, Linn, Coral, Tandberg og Technics samt det løse.
Som nævnt blev spolebåndoptageren skiftet ud med en
Nakamichi 680, men der skete meget mere.
Næste trin der skulle prøves var en Sentec PA 8. Den var
tidens store samtaleemne og den havde fået aldeles fremragende omtale i
fagpressen. I High Fidelity blev den rost til skyerne. Som nævnte tidligere
havde jeg prøvet at bygge en del elektronik. Små opstillinger var
funktionsdygtige, men noget "rigtigt" var det aldrig blevet til.
Sentec’en skræmte mig dog ikke for næsten alt var samlet i forvejen - der
skulle bare trækkes nogle kabler og skrues skruer i.
På en aften kom vidunderet til at virke og gengivelsen var
noget mere homogen og sammenhængende omend noget mindre autoritativ. Især
bassen var noget slankere end jeg var vant til. Min Accuphase E202 fungerede
stadig som forforstærker og trak via "pre-out" den nye
effektforstærker.
Forholdsvis kort tid efter læste jeg noget om nogle fæle
elektrolyt kondensatorer i indgangen på Sentec’en. De kunne uden problemer
fjernes. Det var ikke kun lytterne der blev fjernet, det samme kunne siges om
et stor tykt uldtæppe der havde ligget foran højttalerne. Samtidig var
forstærkeren blevet langt mere dynamisk og gennemsigtig.
Der blev eksperimenteret mere og 4 store 22.000 uF lytter
fik lov til at ligge uden for kabinetter forbundet til den interne
strømforsyning. Igen blev jeg klogere og fandt ud af hvor meget det betyder at
have en god "stiv" strømforsyning i en effektforstærker. Den lille
Sentec lød nu langt mere kraftigt end de nominelt 60W og kunne sagtens hamle op
med min Accuphase.
En anden ting jeg lærte var, at færdige produkter ikke nødvendigvis er helt færdige. De kan altid gøres bedre, hvis blot man tør. Ud fra de præmisser har jeg forbedret mange apparater men også præsteret at ødelægge et par stykker. Hvor der handles der spildes!
1981 - Horn
Et af de store projekter de år var Jens Jürgensens Jeal Vox
Monitor, der blev bragt i High Fidelity som en selvbygkonstruktion. I første
omgang blev jeg skræmt af det meget træarbejde, men et lille års tid senere var
der et næsten færdigt sæt til salg. En ung fyr var løbet sur i projektet og
solgte bas-, mellemtonehorn samt enheder. Det eneste der manglede var
diskanterne.
For de der ikke kender (husker) Jeal Vox, kan jeg oplyse at
det var et kæmpe 3-vejs system med 12" Isophon bas i et frontladet foldet
horn (kraftigt inspireret af Klipsh La Scala). Mellemtonen blev klaret af en
Peerles KO40 4" med et påmonteret læbehorn af træ. Toppen skulle
oprindeligt være 2 stk. Isophon horndiskanter pr. side, men jeg sprang over
hvor gærdet var lavest og anvendte nogle væsentligt billigere piezo-diskanter.
I første omgang blev det til et passivt delefilter med store
luftspoler (som jeg møjsommeligt viklede selv). Senere kom der elektronisk
filter til, men det venter vi lidt med. Jeal Vox’erne kunne spille højt - meget
højt. Med en følsomhed på ca. 102 dB for 1W kunne de vælte hele huset. Der var
dog ikke meget bas. I forhold til mine "gamle" Coral Studie 100
manglede der noget. Samtidig var der en tydelig farvning og piezo-diskanterne
vil jeg slet ikke kommentere.
Der skulle prøves noget nyt og her kom så det elektroniske
filter ind i billedet. Amerikanske SAE lavede et sådant med et utalt af
indstillinger. Hos KT-Radio var der startet en ny mand: Per Tived. Ham kom jeg
på god talefod med og vi diskuterede hifi mange gange i de år. Nu skulle der
dog handles og jeg drog hjem med et SAE 2200 elektronisk delefilter.
Hvis der kunne spilles højt før så var det her uhyggeligt.
Højttalerne var nominelt 4 ohm. Med Accuphasen på bassen var der altså ca. 200
W til rådighed. Toppen blev drevet af Sentec’en som gav mindst 100W i 4 ohm.
Mobile Fidelitys første plade indeholder lyde fra tordenvejr og
damplokomotiver. Især det sidste kunne skræmme uforberedte lyttere. Det stor
lokomotiv kørte nærmest igennem stuen og man mærkede de tunge hjul på
skinnerne. Hele huset rystede. Klimaks kom dog, når lokomotivets store
dampfløje blev aktiveret. Der kom et drøn, så man lettede fra sofaen. På et
tidspunkt blev der holdt asfaltbal hvor jeg bor. Med stort besvær blev de tp
100 kgs højttalere slæbt ud i haven og fik lov til at spille hele parkeringspladsen
op. Der kom folk fra de nærliggende bebyggelser for at se hvad det var for en
fest vi holdt!
Nå, men uanset elektronisk delefilter og andre
småjusteringer, så kom mine Jeal Vox aldrig til at spille hifi. Lydtryk var
meget godt, men det her var et PA-system. Der skulle afgjort ske noget nyt.
1983 - Københavns Hifi klub.
En af grundene til at der skulle ske noget nyt var en
underlig klub som holdt til i Herlev. Langt om længe tog jeg mig sammen og
kontaktede formanden Ole Eriksen. Efter en lille snak mødte jeg frem til mit
første møde på Herlev Bibliotek.
Jeg husker ikke helt emnet for denne aften, men jeg husker
klart, at der var en masse dejligt skøre mennesker som man kunne snakke hifi
med. Kammeraterne der hjemme eller kolleger på arbejdet kunne man også tale
med, men det her var et helt andet niveau, for nu var der pludselig nogen som
var på bølgelængde. Selve klubmødet gik med såvel musik som en masse teknik og
her oplevede jeg et par "hjemmelavede" højttalere der spillede væsentligt
bedre end mange af de dyre i forretningerne. Midt under mødet trådte en
langhåret fyr (kaldet Miller) ind i lokalet. "Jeg har fået fat i
den!" afbrød han forsamlingen. Fantastisk, for første gang i Danmark, en
pickup med den helt nye Van den Hul nål! Straks blev den monteres på klubbens
Micro pladespiller og vurderet. Jo, her skete der skam noget.
I toget på vej hjem fulgtes jeg med et par stykker, der
skulle samme vej. Det vi snakkede om, har sandsynligvis været det rene volapyk
for de andre passagerer. De kiggede underligt på os, som om det var bomber og
spionudstyr der blev diskuteret.
De nyeste emner var TIM og DIM i forstærkere samt graden af
modkobling og denne evt. negative indflydelse. Kabler var også et helt nyt
spændende emne. En af dem jeg fulgtes med var Claus Sørensen, der også boede i
Ishøj. Han var så vidt jeg husker med i bestyrelsen på det tidspunkt. Claus var
så afgjort af den tekniske skole med en fast overbevisning om, at alt kunne
måles og hvis ikke man kunne, så havde det ikke nogen betydning. Alle
forstærkere lød ens og forskel på kabler var det rene volapyk og sort snak, som
smarte reklamefolk havde fundet på for at lokke penge fra godtroende fjolser.
Så vidt jeg ved, har Claus stadig denne overbevisning – han
må være over 70 nu. Hvordan og hvorfor Claus senere blev smidt ud af klubben,
vender jeg tilbage til, men på det her tidspunkt var han afgjort medvirkende
til min indførelse i en verden af mere seriøs selvbyg.
Tingene begyndte nu at tage fart. Med de mange nye kontakter
og input fra såvel blade som gode hifi-venner, skulle der mange penge til.
Min gode ven Per Tived fra KT Radio solgte mig en
forforstærker, som han selv havde været med til at udvikle sammen med Peter
Allpass. Det var en high-end orienteret sag med indkapslede moduler 100%
diskret opbygget. Forstærkeren indeholdt også en god RIAA del, men selvfølgelig
ikke nogen tonekontroller.
Min Linn fik en ny pick-up. Dynavector Karat Ruby blev
indkøbt for penge indhentet ved salg af et sæt guld manchetknapper (fra min
konfirmation) der bare lå og samlede støv. En lille Dynavector MC-step up trafo
sørgede for at alle kvaliteter i pick-up’en godt og grundigt blev filtreret fra
inden signalet gik ind til RIAA’en. Først senere skulle jeg finde ud af hvor
vigtigt dette led var for opnåelse af et ordentligt resultat. Desværre endte
jeg med at sælge den lille Dynavector, da den havde nogle fæle betoninger af
"s" og "t"-lyde, troede jeg. Det var dog trafoens skyld og
ikke den glimrende pickup.
I 1982 blev jeg som 1.000 andre fyret hos F.L. Smith. Jeg
fik meget hurtigt nyt arbejde hos Max Bodenhoff A/S. Ny var arbejdet så
kontormaskiner, men lønnen var stadig ikke fyrstelig. Der var ingen kolleger,
som anede hvad hifi var for noget.
1983… fortsat - Min første rigtige konstruktion
Selv om modulerne i den fine Tived forforstærker var kapslet
inde, så kunne de nu godt gå i stykker. Hvad gør man så? Skiller det hele ad
selvfølgelig. De fine små metalkasser var limet fast, men med lidt vold,
behændighed og en god skruetrækker gik det at få dem fri. Interne var et pænt
lille print med en håndfuldt transistorer samt nogle passiver komponenter. Med
hjælp fra en af mine venner, som var radiomekaniker fik vi skaffet et pænt
udvalg af transistorerne hjem. Vi fandt den defekt og herefter virkede det hele
igen, men noget af magien var på en eller anden måde forsvundet, efter jeg
havde set hvad der var i de mystiske kasser.
På det tidspunkt læste jeg en del engelske og amerikanske
blade. Et af disse omtalte en RIAA del fra canadiske PS-Audio. Det var dengang
et helt nystartet firma og lavede faktisk kun denne RIAA. I dag er de langt
mere kendt og har et stort program af alt fra forstærkere til DACs og meget
mere. I det blad hvor den lille RIAA blev testet, var de så venlige at vise
diagrammet. Der var en ca. 10 transistorer pr. kanal og en reguleret
strømforsyning. I min version var strømforsyningen en voldsom sag med et hav af
RC-led, opbygget med næsten 100.000 uF. Claus Sørensen hjalp mig med printudlæg
og fremskaffelse af komponenter. Nu skulle der loddes. Dyret var AC-koblet så
der skulle også nogle gode kondensatorer i udgangen. Det blev nogle metalfilm
typer, selv om Claus brokkede sig og sagde at det var spild af penge - en
tantal var lige så god.
Til min store overraskelse viste det sig at den nye RIAA var
lagt bedre end min Tived. Der var simpelthen mere hul og dynamik igennem den.
Næste trin blev så naturligt nok at sætte en liniedel efter. Den kom fra High
Fidelity og blev købt som byggesæt hos Åge Nielsen ved Sortedams Dosseringen.
Efter disse projekter fik jeg blot på tanden. Godt hjulpet
af Claus Sørense som backup med den tekniske viden. Godt nok havde jeg været på
elektronik kursus på aftenskole, men det var nu ikke så meget jeg lærte der.
1986 – digitalalderen oprinder
I1986 kom Denon så med DCD-1800. En flot stor maskine, som
fik fine anmeldelser. Prisen lå omkring de 3.200,- så der kunne jeg være med.
De første to CD’er jeg købte var Dire Straits / Brother in arms og Cyndee
Lauper / Girls just want to have fun. FONA i Taastrup havde ikke så stort
udvalg. Tror der var 20 plader at vælge imellem.
Lyden var da OK. Der kom flere plader til. En kollega satte
mit i forbindelse med hans kone, som havde en pladebutik i Glostrup. Her købte
jeg en del plader til gode priser. Hun kunne også pushe lidt klassisk, så jeg
fik udvidet min musiksmag. Jo, det kørte meget godt, men der blev stadig også
købt LP’er. DCD-1800 brød sammen to uger efter garantien var udløbet. Ny laser,
som kostede 1.500,- kroner! Jeg brokkede mig gevaldigt hos HiFi-klubben, hvor
jeg kendte ham der stod for butikken. Fik det så sat ned til 1.200,- kroner. De
kørte så et år mere, før der skulle nye friske kræfter til.
Der var mange afspiller og kombinationer inde over der sidst
i 80’erne. Pioneer, Rotel, Meridian løbeværk og HOLFI IDA konverter. Endelig
ind i 90’erne Elektrocompaniet samt Accupase. Hver gang gik prisen op og det
samme kan man sige om kvaliteten. Accuphasene blev skiftet til en ny større
model, så så blev skiftet til en EMM LABS DAC der kørte sammen med mit Meridian
XXX løbeværk.
1980 – Audio Consult
Omkring først i 80’erne var vi mange der kom hos Audio
Consult på H.C. Ørstedsvej. Peter Qvortrup var en underholdende mand med mange
meninger. Her kunne vi sidde og hygge over meget sort kaffe og basser. Der var
mange nye produkter, som jeg ikke før havde set eller hørt om. Jeg investerede
i en meget dyr pickup. Adcom X-coil Van den Hul. En high output MC, som jeg
stadig har. De blev senere modificeret af Peter Holstein og så kom den også en
tur til VdH himself og fik ny nål på. Den kørte jeg med i flere år. Det var
også hos Peter jeg købte en Amber 70 effektforstærker. Den kørte på 110 Volt,
men jeg satte en ny trafo i, så jeg kunne køre med de almindelige 220 Volt. Den
brændte af et par gange, men så skiftede jeg selv udgangstransistorerne, som
noget underligt ikke var komplementære, men 2 stk. NPN.
En anden ting der blev rost i The Audio Critic var en JVC
arm 7045. En FR-64 var bedre, men mange af kvaliteterne fandt man i denne top
arm fra JVC. Tog ned til Tived i KT radio og forhørte mig. Han kontaktede JVC
importøren og de havde lige en liggende. Den købte jeg. En langt bedre arm til
min Linn og den passede så fint til min nye Adcom Cross Coil VdH pickup.
Hos Audio Consult oplevede jeg Snell, EAR, Krell og
Rappaport samt masser af apparater med rør. En helt ny verden for mig. Den
store Rappaport Amp1 var omtalt i den noget aparte blad ”Audio Critic” fra USA.
Et slags undergrundsblad, drevet af Per Axcel. En meget gal mand, der senere
vendte totalt, og kom frem til den konklusion at alt lød ens og at der ikke var
grund til at købe dyr hifi.
Nå, men her blev Rappaport Amp1 udråbt som verdens 7.
vidunder. Min Amber var kun ”en super god forstærker”. AMP-1 var stor, ca. 40
kg tung og totalt uden modkobling. Der var høj forvrængning og den blev meget
varm – ca. 70 grader på kølepladen. Prisen var ca. 40.000,-. Det afskrækkede
dog ikke min ven og kollega Henrik. Han skaffede pengene og købte den. Jeg fik
hørt mange timer hos ham, hvor den trak Magnepan og DCM Time Window højttalere.
Højtalere jeg også selv investerede i.
1983 – Der bygges STORE forstærkere
På et tidspunkt brød forstærkeren sammen (se billedet her til venstre - den originale Rappaport AMP!). Med alt den varme,
skulle det gå galt. Her trådte Claus Sørense så til. ”Det var jo bare
elektronik”. Vi fik med noget besvær et diagram fra USA og kort tid efter
virkede den igen. Et par udgangstransistorer var stået af.
Nu havde vi så
diagrammet og strømforsyningen var der jo ikke mange ben i. Forstærkeren havde
dog noget DC på udgangen, så Claus designede et DC-servo kredsløb, som vi kunne
bruge. Ikke til Henriks forstærker, men den kopi jeg ville bygge. Faktisk kom
der endnu et servokredsløb på – denne gang med IC’er. Ellers var alt opbygget med transistorer på egne print. Jeg
endte op med 2 stk. monotrin, hver på ca. 38 kg. En stor del af vægten var de
meget solide metalkabinetter, som min far lavede til mig. Han var smed, så det
var jern hele vejen – tykt og tungt jern.
Store EI trafoer på hhv. 750 VA og 200 VA gjorde dem ikke
lettere. Alt i alt blev der investeret ca. 10.000 kroner i dette projekt, så nu
måtte det ikke gå galt. De kom da også til at virke. Der var mindre problemer
undervejs med brum og DC på udgangen, men til sidst stod de der. Jeg havde fået
lavet flotte messingplader til fronten. Her var der installeret 2 ekstra dioder
som via en varmesenser indikerede arbejdstemperatur (ca. 75 grader) og for varm
(ca. 80 grader). Selvsagt kunne man brænde sig på kølepladerne. Tænd og sluk
skete via netkablet til spændingsforstærkeren, som gik til en udvendig kontakt.
Flere billeder og omtale af dette projekt her; LINK Rappaport AMP-1a
Her i 80’erne skete der også en del udskiftning af
højttalere. De store Jealvox, som aldrig rigtigt kom til at spille blev skippet
af sted. Jeg købte min ven Henriks Magnepan MG-II. De fik lidt hjælp opefter af
en lille bånddiskant, samt senere en Audio Pro B2-50 subwoofer. Det spillede
faktisk super godt i den varme sommeren 1981, hvor jeg blev kontaktet af Ude
& Hjemme. De lavede artikler om hvad unge mennesker interesserede sig for.
Der kom et par journalister forbi, som stillede underlige spørgsmål og lyttede
til musik. Meget fint, men så ville de pludselig også tage billeder af mig i
karate gi (jeg gik til karate dengang) og udendørs når jeg løb. Det hele blev
for meget og sagde pænt nej tak.
Året efter kom der så en artikel i Hifi & Musik. Det var noget mere seriøst, men de skulle da også lige have et billede af mig udenfor, hvor jeg holdt min Adcom pickup i hånden. Den var afgjort med til den gode lyd, skrev de. På det tidspunkt kørte jeg med Amber forstærkeren og Magneplanar var byttet med et sæt DCM Time Window højttalere. Fremragende højttalere som jeg havde i flere år. De blev senere suppleret af 2 sub-woofere med Linkwitz Greiner kredsløb.
Rør og nye projekter
Billedet til venstra er fra midt 90'erne. Hjemmebygget direkte drevet pladespiller. Rør forforstærker og denon tunger. Rotel CD-afspiller og min Rappaport trække de små schewiziske højttalere, jeg ikke husker navnet på.
I forbindelse med en HIGH fidelity artikel kom jeg forbi Ole Thofte. Det startede den store "bånd-bølge", hvor alle skulle bygger kopier af Apogee. Men jeg vil lige vente med det. For her os Ole hørte jeg hans Audio Mirror rør forforstærker med RIAA. Det var en dansk konstruktion. Jeg kontaktede manden bag og købte en prototype af ham, mod at jeg så også fik diagrammet med. Det fik jeg - heldigvis. Jo den virkede, men den var hard-wired og godt nok en fuglerede, som en krage ville være stolf af. Jeg skilte det hele ad og satte det pænt sammen med nye modstanden og alt efter bogen. Den så flot ud nu, men nej hvor den brummede! Igen måtte jeg kontakte Claus og andre eksperter. Her lærte jeg om "stjerne-stel". Jeg havde fint en lang tyk ledning gennem hele forstærkeren, der fungerede som stel. Det blev ændret og nu virkede det næsten. Jeg lærte også noget om højimpedante kredlsløb og udgangen fra RIAA delen var mildt sagt noget lukket. Lavkapacitets kabler og en volumekontrol med større impedans hjalp gevaldigt. Senere fandt je gud af, at forstærkeren var baseret på en ældre McIntosh forforstærker med masser af modkobling i RIAA og linietrin. Jeg byggede en ny SRPP RIAA efter tegninger i et blad og den viste sig at være langt bedre. Linjedelen blev også skiftet ud med en SRPP og nu kørt det hele super.
Ingen rør uden strømforsyning. Her var den ekstern, men den skulle være bedre. Jeg fik tiltusket mig to store Skou nettrafoer - nok beregnet til rør effektforstærkere, men de blev sat i en kasse med ca. 40 stk. 470 uf/250 Volt lytter. I en serie/parallel forbindelse var der 4700 uF pr. kanal 500 Volt. Et RC led blev også tilføjet og gløden var nu reguleret 12,6 Volt. Det hele blev forbundet med et multilederkabel til forforstærkeren, hvorfra der også blev tændt op via relæer. En super for-forstærker der senere også fik inbygget et aktivt rør-delefilter til mine store båndhøjttalere.
Der bygges bånd ...
EftNHOFF A/S.Efter 6 år hos Bodenhoff, kom jeg i 1987 til1et forfærdeligt job hos ESSELTE
SYSTEM A/S. Eneste fordel var, at jeg havde gratis adgang til meget store
kopimaskiner. Her fik jeg lov til at stå for produktionen af ”Lytteposten”.
Dette klubblad for Købehanvs HiFi-klub var min egen opfindelse. Der var gjort
meget ud af det, med artikler, anmeldelser og masser af historier. Der var
selvfølgelig også mødeindkaldelser og referater. Kun meget få af medlemmerne
bidrog til bladet, der udkom med 3 ugers mellemrum. Et stort arbejde at lave
det, men også trykning og distribution til de ca. 40 medlemmer.
I 1988 startede jeg som vikar hos DANSK SYGEPLEJERÅD. Efter
tre måneder blev jeg fastansat. En noget anderledes arbejdsplads med 95%
kvinder. Absolut ingen der interesserede sig for hifi. Det var omkring samme
tidspunkt jeg investerede i min første PC. En 8086’er ned 2 x 5 ¼” floppydisk.
Der skulle jo lige forskes lidt i dette nymodens elektronik. Den havde en lille
14” skærm med gul skrift – ingen farver.
1989 – HIGH Fidelity!
Mange af de produkter jeg havde til test blev hængende. Der
var en pæn udskiftning i denne periode. Kan ikke lige huske det hele. Men lige
kort en opremsning:
SAGE 300 Watt monoblokke – byggesæt der brændte af.
Spolebåndoptagere Technics, Akai, Revox.
Sony DAT
Davis minimonitor fra Schweiz
Servo styret sub med 2 x 10” Scanspeak.
Mark Levinson forforstærker og 332 effekt
Meridian effektforstærkere 557 (biamping)
Accuphase – CD afspillere, C2400 forforstærker, RIAA og
A 60 effekttrin.
Der blev bygget flere højttalere og masser af elektronik:
Store 2-vej båndhøjttalere med aktivt filter
20 Watt klasse A forstærker – kopi af Stax A80.
Byggede 300B monotrin – kopi af Audio Note Kegon
Byggede egen forforstærker med rør.
Kæmpe Scan Speak tårne med separate kamre.
Systemer med dobbelt Monacor 10” og Scan Speak mellemtone
diskant.
Masser af dipolprojekter – flere blev beskrevet i High
Fidelity.
Højttalere med Accuton keramiske enheder og bånd.
HOLFI pre og DAC
NLE RIAA
EMM labs DAC
Pioneer BDP-LX91 BlueRay afspiller
JVC DiLA projektor
Pickupper og pladespillere
Proceed AVP
TAD 4002 drivere med 18-sound horn.
Det hele gik så hurtigt i denne 20 årige periode, at jeg knapt husker det hele. Der var mange produkter ind over og masser af nye indtryk. Alle de ovennænvte vil blive yderligere omtalt, efterhånden som jeg når historien og min hukommelse igennem.
2000 - to brækkede arme!
Eventyret med HIGH Fidelity sluttede i 2009, da bladet gik
ned grundet problemer på det svenske marked, hvor et par mio. kroner ikke blev
betalt fra den svenske distributør. Samtidig måtte man erkende, at internettet
overtog meget og at det danske sprog var en hindring. Samme år startede jeg så
min egen hjemmeside – www.pladespilleren.dk. Det skal dog nævnes, at jeg
allerede på det tidspunkt havde en anden engelsk sproget hjemmeside, der havde
kørt nogle år. Den er der stadig, men har ikke været opdateret siden 2006 –
www.soundimage.dk
1994 – 2019 arbejde hos Finanstilsynet
2011 – flytter sammen med Gitte
Efter at have været privilegeret som ”eneboer” i min
hifi-hule i Ishøj, måtte der nu ske noget. Godt nok havde der været nogle
dambekendtskaber, men at flytte kom aldrig på tale. Denne gang var det dog
anderledes, da min lejlighed skulle totalrenoveres og var ubeboelig. Jeg
flyttede til Søborg – først på prøve, men senere permanent! Godt nok er Gitte
meget fleksibel hvad angår hifi-udstyr, men der må være en grænse. Det kunne
jeg også selv indse. Havde på det tidspunkt planer om at bygge TAD horn – store
3-vejs konstruktioner. Mine 2,2 meter høje LAT-tårne kunne under ingen
omstændigheder tages med og meget andet skulle også afskaffes..
Med hjælp fra min ven Asger fik jeg flyttet nogle af de
vigtigste ting til Søborg. Pladespiller, DAC, 300B forstærkere, alle mine
pickupper og en masse andet. Min lejlighed i Ishøj skulle totalrenoveres og der
var hele tiden adgang for håndværkere. I første omgang havde jeg stadig
tyverialarm på, men det gik ikke i længden. Fra ejendomskontoret forsikrede de
mig at byggepladsen var overvåget og at der ikke kunne ske noget. Det gjorde
der så alligevel!
En dag jeg tog til Ishøj for at inspicere og måske hente
lidt udstyr med hjem, kunne jeg ikke komme ind. Nøglen var skiftet!
Ejendomskontoret var lukket, så først dagen efter kunne jeg komme ind. Der
ventede noget af et chok. I ugen forinden var alle vinduer incl. rammer blevet
skiftet. Lejligheden havde stået ”åben”, så alle kunne komme ind. Ifølge
naboerne var det nogle ”mistænksomme typer med læderjakker og en med orange
hanekam”. De havde haft masser af tid og kunne roligt gå rundt og vælge det de
ville have. Alt mit surround udstyr incl. min store JVC DILA projektor var væk.
Papkasser med flere dyre hifi-kabler. Bla. Fra NLE, Duelund og andre. Kasser
med 50 flasker whisky, køkkengrej, glas og karafler samt elektronik var også
væk. En gammel (defekt) PC og skærm samt alle mine skindjakker og jakkesæt var
også snuppet. Selv basen til min tangentialarm havde de taget. Jeg fik 90.000
fra mit forsikringsselskab, men flere år efter fandt jeg stadig ting som
manglede.
Det var ikke lige muligt at erstatte det hele, men nogle få
ting blev der dog investeret i. Ny PC, skærm og et stort TV. Nye jakkesæt og en
skindjakke. Nogle af pengene blev også brugt til rejser.
Men ellers skulle jeg så til at indrette mig i Søborg. Et mindre
højttalerprojekt med 12” TAD bas/mellemtone. Accuton og Scan Speak BE-dome blev
banket sammen. Ikke meget niveau nedefter, så der kom en SB Acoustics bas i
bunden i stedet for. De spillede fint. Der var også kort mine Perseus slanke
højttalere med en 8” sidevendt bas, 5” Focal og den meget specielle REEN
magnestat fra Danmark. En af flere prototyper. REEN audio gik konkurs meget
kort tid efter de kom frem. Begge disse højttalere led dog en sørgelig skæbne.
Men inden det kom så langt, gik jeg i gang med mit bredbaffel projekt kraftigt
inspirerer af Sonus Faber. En stor 3-vejs aktiv konstruktion, hvor alle sejl
var sat til. Det skulle være et møbel og samtidig en højttaler der ikke virkede
for stor i stuen. Med brug af gamle papkasser lavede jeg en kopi i naturlig
størrelse, så den kunne blive godkendt. Det blev den og projektet kunne gå i
gang. Se mere om disse højttalere her: LINK Bredbaffel højttalere.
De gamle højttalere blev så henvist til kælderen. Der var
dog Ikke meget plads, men der var et tomt kælderrum lige ved siden af vores.
Ind med højttalere, værktøj og en masse andre spændende ting. En dag jeg kom
hjem fra arbejde, fortalte Gitte, at de havde hentet noget fra storskrald, der
lignede mine gamle højttalere. Fluks ned i kælderen. Det ”lånte” kælderrum var
nu med ny lås og jeg kunne se, at det var helt tomt. Jeg fik hurtig kontakt til
viceværten som bekræftede, at de havde brudt det ulovligt okkuperede rum op og
smidt det hele ud! Jeg var mildt sagt målløs. Kunne godt se, at jeg havde gjort
noget forkert. Men hvorfor smide højttalere og værktøj for mange 1.000 kroner
væk?
Det vise sig så, at værktøjet havde de gemt, så det fik jeg retur. Men 2 stk. meget fine 40 liter kabinetter med solide sider af massiv ask var væk, Det samme var Perseus højttalerne med Focal og REEN diskanter. En masse god finer og kabler var også væk.