AIDAS pickup - American Buffalo LE AU  (fremstillet 09. august 2023)
En absolut positiv overraskelse fra Litauen

Forhandler: High End Stereo - www.highend-stereo.dk . Pris:  48.750,-
AIDAS:   Home | Aidas Cartridges

Seneste opdatering 4. juli 2024

En ægte high-end pickup fra Litauen

AIDAS pikcupMange af de små østlande er kommet rigtigt godt med, når det gælder high-end hifi. Jeg har selv stiftet bekendtskab med en del fra Polen - f.eks. GigaWatt, Felix Audio og de fremragende trafoer fra Toroidy. KUZMA fra Slovenien skal heller ikke glemmes. Men hvem har hørt om hifi fra Litauen? Jo, jeg kender til de flotte store pladespillere fra Sikora. Det viser sig så, at de på udstillinger anvender pickupper fra AIDAS, der også hører hjemme i Litauen. Jeg havde aldrig hørt om dem, men Peter Heinrich fra high end stereo kontaktede mig. "Er du interesser i at lytte lidt på en af deres gode pickupper?" Jo, selvfølgelig var jeg det. Der var dog kun lige en lille uges tid til at lytte, men rigeligt til at danne sig et indtryk.

AIDAS - hvem og hvad?

AIDAS SikoraAIDAS oplyser selv på deres hjemmeside "Vores filosofi bygger på at producere pickupper, der giver det optimale forhold til dynamik, tonal balance, præcision, naturlig gengivelse og en klarhed i bassen.”

Det lyder så absolut positivt. De fortsætter "Det er opnået gennem mange års test og forbedring af vore teknikker med det optimale hensyn til den endelig lyd. Hvor videnskab og erfaring mødes, opstår det gode produkt".

Manden bas er Aidas Svazas og fabrikken ligger i byen Kaunas. Den oprindelige erfaring skete med reparation af pickupper, der startede tilbage sidst I 90erne. Her forbedrede man også eksisterende pickupper, en reparation alene var ikke nom. Dette førte til udviklingen af den første Aidas pickup i 2010 (AS-1). Specielle teknikker tillod en forbedring af ophænget, kernegeometrien og spolerne. Dette resulterede i en bedre sporing og ultimativt langt bedre lydkvalitet. Udviklingen er fortsat og de seneste pickupper, fra 2020 og frem, har ifølge AIDAS' egen vurdering ekseptionelle egenskaber hvad angår dynamik, præcision og lav forvrængning.

Alle AIDAS pickupper har det same unikke generatorsystem og det dobbelte ophæng. Forskellene ligger I selve kroppens materiale og den tråd, der bruges i spolerne. Disse forskelle fører til fir de fire serier i AIDAS programmet:

Kobber
Forsølvet kobber
Forgyldt kobber
Rent guld

Alle med deres unikke lydsignatur, og igen med AIDAS egne ord "meget nemme at forelske sig i".

Udpakning og montering

Den AIDAS jeg har lyttet til, er en af topmodellerne; "Amrican Buffalo LE AU". Faktisk betyder det, at selve huset er fremstillet i horn fra den amerikanske bøffel. I mere eksotiske udgaver anvendes elfenben fra mammutter! LE står for "Limited Edition", altså her bøffelhorn i stedet for træ. AU er for guld, der anvender i spolesystemet. Prisen for denne version er kr. 48.750, - Prisen for en pickup fra kobberserien begynder ved 31.500, - kr.   Som udgangspunkt reparer AIDAS ikke pickupper længe, men de kan godt overtales i enkelte tilfælde, hvis det er en spændende pickup. En total rebuild med ny nål og nålefane koster 7.250.-  og ny spole/motor koster 12.000.-.

AIDAS pickuppen kommer i en solid papæske. Internt er der en fordybning i beskyttende skum. Her finder man den runder plasticbeholder, der rummer selve pickuppen. Træ hvad nok være mere relevant? Desuden kan den runde beholder være lidt vanskelig at åbne. De skriver i manualen at man skal være forsigtigt, så pickuppen ikke ødelæggers. Meget godt, for den har nemlig ikke nogen beskyttelse. Det kræver en sikker hånd og man skal vide hvad man gør. AIDAS anbefaler også at overlade det til en professionel. Jeg gjorde det dog selv. Efter en god kop kaffe og med et ryddet bor, lys, lup og skruetrækker inden for rækkevidde. Der er som nævnt en fyldig manual og et certifikat der angiver data for den pickup, der ligger i kasse. Jeg kom uvilkårligt til at tænke på Van den Hul eller flere af de klassiske japanske pickupproducenter, der på tilsværgende måde har en håndfremstillet og helt speciel pickup, Faren er blot, at hvis man falder for den, er det ikke sikkert at gu kan få en magen til. Pickuppen blev monteret i et Ortofon Precision hus. De benyttede litzekabler er af rent sølv. Jeg anvendte de to stjerneskuer, som pickuppen var monteret med i boksen.

AIDAS box kAIDAS open box AIDAs open plastic
Pickuppen kommer i en solid papæske  En rund plastikbeholder beskytter pickuppen. Denne sidder med to stk. stjerneskruer i bunden. Plastikbeholderen er åbnet. Pickupper er ude, men bemærk - ingen nålebeskytter!

Data for AUDAS "American Buffalo LE AU” Målte data fra producenten.

Nåle slibning                 Micro line
Nålefane                       Bor (Boron
Spoler                           AU . guld
Indre impedans            3 ohm  ohm
Udgangsniveau            0,28 mV
Nåletryk                        2 gram (ved 20 til 24 grader C)
Compliance                  2 um//mN
Anbefalet belastning   100 ohm ved aktiv MC-indgang
Vægt                              9,3 gram

Montering og de første indtryk

I første omgang kom pickuppen på min DV-507 arm, men senere på Glanz 12" armen, hvor den blev siddende. Selvfølgelig blev pickuppen sat op med rette overhang og nåletryk. Der måtte lige lidt tålmodighed til, men så var der også lyd igennem. Først direkte i MC-indgangen med 100 ohm belastning. som virkede fint. Senere også via min Ikeda IST-201 SUT.
AIDAS in headshellIngen tvivl om at det her en meget dynamisk pickup. Der er krop og vægt bag. Instrumenter og stemmer står meget fysiske i lydbilledet. Det hele virker bare så tiltalende og dragende, at man kun kan slappe af og nyde det. Toppen er let fremme i lydbilledet, men hele tiden velopløst. Selvsagt langt bedre på gode gamle jazz eller klassiske optagelser. Nyere pop og rock bliver afsløret med det samme. Der er dog ikke nogen unødig fokus på detaljer. Det her er langt fra en steril og analytisk gengivelse, faktisk lige det modsatte. Den gengiver involverende og varmt med en solid bund der giver det hele noget at stå på, hvis man kan sige det sådan. Jeg kom hele tiden til at tænke på de gode japanske pickupper som Audio Note, Ikeda, Koetsu m.fl. Van den Hul skal også nævnes i denne sammenhæng. Det er lyd med et budskab, en mening bag. Man kan høre at der er en person bag som er glad for musik. En person der har tilstræbt at lave en pickup der bare lyder godt! Ikke så meget ingeniørsnak men viden og erfaring, som munder ud i noget der nærmest kan beskrives som et musikinstrument ud fra de præmisser der nu skal arbejdes. Ikke sådan at forså at AIDAS pickuppen laver sig egen musik. Langt fra. Den formidler og gør det på en måde, så de musikalske aspekter komme højsædet. Her er det primært bedømt på akustisk musik, jazz, opera og klassisk. Der blev også lyttet til f.eks. Cat Stevens og Steely Dan. Tilsvarende god musik, med en god substans og fremragende vokaler. Man må bare sige, at barren sættes en hel del højere, når det kommer til akustisk musik. AIDAS kommer let hen over alle genrer, uanset hvad du byder den!

Her finder man også fraværet af støj fra pladerne. Nålen hører absolut til en af de mest tyste. Der er en gennemsigtighed og en ro over gengivelsen. Man slapper uvilkårligt at og koncentrerer sig mere om musikken end om det hele lyder perfekt. Absolut en værdsat kvalitet.  Men hvad så med top, bund og det vigtige mellemtoneområde? Ja, nu har jeg fokuseret på helhed en og det sammenhængende i gengivelsen. Det er svært at sige, om noget gøres absolut meget bedre end andet. Men toppen, de øvre oktaver er letflydende og med masser af detaljer. Uanset om jeg kørte direkte ind i MC-delen eller via SUT, så skinner det helt sikkert igennem, at der er detaljer og luft, men igen helt uden at det pindes ud og bliver dominerende. Igen er det sammenhængen og det totale det tæller. Jo, der er en umiskendelig kvalitet, man ikke kan overhøre. Bunden står fast og med lidt mere energi end jeg er vant til. Den akustiske bas på typiske jazz optagelser skiller sig tydelig ud og står veldefineret på rette plads i lydbilledet.

Masser af musik!

Steely Dan ajaDen første plade var den gode gamle Aja fra Steely Dan. Her i en Mobile Fidelity presning. Den har været spillet meget i de sidste par måneder. så den er absolut kendt. Det umiddelbare indtryk via AIDAS var en meget livlig og frisk gengivelse. Mere energi og kontrol. Der er en umiddelbar spilleglæde og en friskhed over gengivelsen. Opløsning og detaljer op gennem mellemtoneområdet er mildt sagt imponerende. Bunden er absolut også på plads. Der defineres og lukkes op for de lave oktaver som jeg kun har oplevet det på absolut top pickupper. Toppen stak lidt af på denne plade, men måske bare fordi det hele er så velopløst. Et skift fra den aktive MC-indgang til en Tona T 20/40 trafo, fik det hele til at falde bedre på plads. Pladesiden fik lov at løb ud. En af mine favoritplader, som her fik nyt liv på vigtige områder.

Seneste udspil fra Snorre Kirk / Top Dog har været nævnt før. Jeg købte den efter en koncert i JAZZ CUP, og fik en fin autograf på LP Top Dogpladen. Det er fremragende god dansk jazz og en flot optagelse. Med AIDAS er der et stort åbent lydbillede. Absolut nul støj og en frigjorthed, der fanger lytteren. Det her er bare GODT!  Der spilles med en gejst og dynamik jeg kun har hørt fra den langt dyrere Ortofon MC Diamond. Men samtidig med en helt anden lydfilosofi. Hvor MC Diamond er glat og velopløst, er AIDAS mere lige på og med en organisk lyd, der nærmest springer ud af højttalerne. Der sker noget her. Som om pickuppen siger "Skal vi lege, så lad det være sjovt". Absolut en værdsat kvalitet, omend ikke 100% neutralt. Det samme kan dog siges om mange klassiske pickupper, der forstår at tilføje deres egen sjæl og liv til pladerne.

La BohemeEn absolut fantastisk opera og en lige så gn skøn ældre optagelse med Pavarotti og Freni fra dengang, de var rigtigt gode. Denne DECCA udgave er så en Mobile Fidelity presning. Et kæmpe lydbillede og masser af dynamik. Pavarottis stemme såt med magt og detaljer. Her er der ingen problemer med hverken sporing eller at gengive de kraftige passager med flere stemmer i lydbilledet. Man fanges helt naturlig ind af oplevelsen og nyder denne "pop" fra 1896. Puccini kunne noget helt specielt og det skinne absolut igennem i denne pragtoptagelse afspillet med AIDAS pickuppen.

LP Peter Gabriel IoPeter Gabriel I/O "Brigh Side" udgaven. Optagelsens mangler, kan pickuppen ikke gør for, men alligevel formåede den at rydde lidt op i den noget komprimerede lydgrød. Musikken fejler jo ikke noget og jeg har hørt den mange gange.
Her fokuseres der på det fysiske og magten i musikken. Gabriels stemme står med den rigtige kraft og magt, men ude på noget tidspunkt at være presset. Der leveres et stort og dybt lydbillede bredt ud mellem højttalerne. En slags total-lyd meget lang fra f.eks. opera- og jazzplader jeg har omtalt. Det viser dog tydeligt, at AIDAS magter alle musikformer og bidraget med noget positivt uanset hvilken plade, der sættes på.

Sidste plade i denne omgang er Bill Evans Trio / Waltz for Debby en liveoptagelse fra 1961. her i en 180 grams ny udgivelse. Denne klassiker har også være afspillet meget den sidste tid. Med AIDAS pickupper kommer der bestemt fasthed og selvfølge over gengivelsen. Jo det er nærmest "dobbelt mono" som man gjorde det dengang først i 60'erne. Alligevel er der stemningen, de små lyde i lokalet og publikums begejstring. Der er en sjæl og en sammenhæng i musikken som AIDAS pickuppen formidler super detaljere og med et nærvær og en charme, så man kun kan give sig hen til musikken. Jeg begynder at forstå, hvorfor AIDAS sige man kan forelske sig i den lyd.

Evans Debby Waltz for Debby afspillet med  AIDAS pickuppen. Musikken spiller i rummet ved siden af, defor den lidt fjerne lyd.

Lidt tanker og sammenligninger

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er ret begejstret for denne AIDAS pickup. Den er dyr, men befinder sig afgjort i samme kvalitetsklasse som andre i denne prisklasse. Jeg husker tilbage på min Koetsu xxx, der havde lidt af den samme åbne og dynamiske mellemtone. Min Dynavector XV 1s der havde det store overblik og den glatte top. Blandt de tre pickupper jeg p.t. betragter som mine referencer er Hana Umami Red homogen og glat, men ikke så fast og mikrodynamiske detaljer. Ortofon MC Diamond har det store overblik og dybden i lydbilledet samt en top der bare rækker mod stjernerne. Her kan AIDAS ikke være med, men den har mere bund og et bedre greb om det fysiske i musikken. Min Ikeda G9ss er den der bedst lever op til de kvaliteter jeg hører fra AIDAS. Den har samme kontrol i bunden og en umiddelbar opløsning og fysisk gengivelse. Vel er der forskel på de to pickupper, men det virker som om lydfilosofien er den samme. Begejstring og masser af detaljer med et greb om instrumenter og stemmer der gengives med en nærmest tredimensionel tilstedeværelse.

Energisk, glad og involverede er en del af det umiddelbare indtryk. En pickup med en fysisk gengivelse, der opfordrer til at lytte til mere musik. Hvad kan man ønske sig mere? OK AIDAS er nok ikke 100 % neutral, men som andre håndbyggede pickupper designet til en lyd, En lyd som jeg helt sikkert er blevet begejstret for og jeg tror afgjort også, at andre vil blive det. Ikke så glat og udstrakt i toppen som min MC Diamond, men med sin helt egen kant og spilleglæde. Absolut et positivt og meget overraskende bud på en super high-end pickup fra Litauen. Dyr men dejlig!