Pladespilleren.dk
Ikeda - små japanske vidundere
Senest opdateret 4. september 2018
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ikeda – japanske vidundere i verdensklasse!
Ikeda 9ts – Pris: 16.000,-
Ikeda 9tt - Pris: 30.000,-
Ikeda Tai – fast hus - Pris 40.000,-
Ikeda 9Gss – Pris: 69.900,-
Ikeda IST-201 MC-trafo - Pris 29.900,
Producent: Ikeda Sound Labs, Japan - http://www.soleberry.net/cartridge.html
Forhandling: Top Sound, København – https://www.topsoundhifi.dk/
Først en lille historie
En
meget rig mand har købt en stor lystyacht. Desværre kan motoren ikke
starte, så han tilkalder eksperter. Flere prøver, men må give op. De
anbefaler ham at tilkalde en ældre pensioneret sømand, som bare ved alt.
Dagen
efter ankommer en gammel mand med en lille taske under armen. Han
kigger på skibet, går motoren igennem fra ende til anden. Så trækker
han en lille hammer op af tasken. Banker tre gange på et rør og som ved
ren magi går motoren i gang. Han lægger hammeren tilbage i tasken og
går hjem.
Dagen efter modtager skibsejeren en regning på 100.000
kroner. Mange penge for så lidt, så han beder den gamle mand
udspecificere regningen.
Dagen efter kommer en ny regning:
• 3 slag med en hammer – kr. 30,-
• Viden om hvor man skal slå med en hammer – kr. 99.970,-
Med
andre ord – viden er magt og viden er penge. Det gælder også de
pickupper jeg ser på her. At lave en god pickup er ikke raketvidenskab,
men at lave verdens bedste kræver en del mere. Samtidig er det desværre
sådan, at mange af de der ved, hvordan det skal gøres, er oppe i årene.
Der kommer ikke mange nye til og dem der kommer? Ja, måske er de gode,
men man ved hvad man har, ikke hvad man får.
Hvem er Ikeda?
Isamu
Ikeda (født 1929) er bestemt ikke ukendt i hifi sammenhænge, faktisk
tvært imod. De fleste nikker nok genkendende til Fidelity Research, som
han kørte i mange år. Han anses i Japan som faderen til MC princippet.
Stort set alle af de store japanske pickupfabrikanter har på et eller
andet tidspunkt i deres karriere været i lære hos ham. Ikedas mere
nylige millepæle (50 år siden) inkluderer introduktionen af FR-1 MC
pickuppen med ren sølvtråd, luftviklede spoler, letvægtsnål og noget
helt nyt på det tidspunkt en line contact nål. Under FR kender de
fleste også FR-64 og FR-66 sarmene samt MC-201 pickuppen.
Fidelity
Research blev som mange andre fortrængt fra markedet, da CD’en kom. De
lukkede i 1995. Men umiddelbart efter stiftede Ikeda sin nye virksomhed
Ikeda Sound Labs. De introducerede deres Series 9 med brug af den samme
luftspole teknologi, der var udviklet til FR-7. De lavede også en
pickup uden nålefane, inspireret af den gamle Decca pickup, hvis
dynamik er noget Ikeda meget gerne vil opnå.
Ikeda nye pickupper er
alle med nålefane. Han opgav konceptet omkring den direkte montering på
spolerne, da det var for følsomt over for støv samt vanskeliggjorde
opsætning og antiskating.
Direkte til toppen – Ikeda 9Gss
9Gss er den nye topmodel fra Ikeda, den ligger så over den tidligere Kai, som dog stadig er i programmet.
Pickuppen
ligner ren porno i den forgyldte fremtoning. En kraftig 24 karat
forgyldning ligger over sølv på det udfræsede aluhus. Farven adskiller
sig fra de øvrige i programmet, men efter sigende skulle forgyldningen
også give lidt mekanisk dæmpning til det ellers meget solide hus.
Basen, der ligger an mod armen / pickuphuset er af titanium og internt
er der anvendt et speciel metallegering med henblik på såvel intern
dæmpning samt transmisison af den energi nålen sender op i
pickuppen.
Som det ses på billedet blev den leveret i
et passende forgyldt hus, så det udgør en helhed. Pickuppen kan flyttes
frem og tilbage i huset, men det ødelægger lidt af designet.
Alternativet er at justere overhang (og effektiv armlængde) ved at
rykke armen ved basen.
Den fysiske udformning af selve pickuphuset
gør det svært, både ved opsætning samt når man skal ramme et bestemt
sted på pladen. Den korte nålefane gemmer sig godt under pickuppen.Til
gengæld er den så heller ikke så udsat, som på visse andre
pickupper (se evt. billederne længere nede)..
Jeg brugte den både
med Ikedas egen ISD-201 trafo samt direkte ind i min Accuphase C-27
RIAA. Belastningen var her 30 ohm, som jeg fandt mest optimalt.
9Gss blev introduceret I april 2018 og den laves kun i 200 eksemplarer.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Flere pickupper i Ikeda familien
Selv
om jeg her koncentrerer mig om Ikedas topmodel 9Gss og den
tilhørende trafo, så lånte jeg flere af Ikeadas pickuper i den korte
testperiode. Jeg fik lyttet meget lidt til de øvrige. Generelt er
det nu meget nemt at lytte sig frem til det specielle Ikeda
”fodaftryk”. Det er masser af energi nedefter, en flot nærværende
mellemtone og detaljeret luftig top samt en umiddelbar spilleglæde.
Disse
egenskaber viser sig så i mere eller mindre udpræget grad på de enkelte
modeller. Den lidt aparte udseende Tai (Rundt træhus og fastmonteret i
SME-fatning) leveret en super vellopløst gengivlelse med masser af
energi nedefter og en goddommelig mellemtone. Toppen står flot med lidt
ekstra fysik. Den må siges at være super velegnet til dyanmisk musik
med vægt bag. Det være sig pop/rock eller klassisk.
Den noget voluminøse gengivelse af de laveste oktaver vil
klæde mindre højttalere, eller også skal man bare være glad for
det ekstra tilskud af vægt og fysik. Totalt set en bedre, men også mere
fyldigt lydende pickup, en de to noget billigere i G-serien.
Gts
og Gtt har samme egenskaber, men er noget mere stramme i bunden, dog
stadig med masser af magt. Lydbilledet er stort og bredt - ikke så
ekspansivt og imponerende som på Tai, men stadig med kontrol og vægt
bag. Der er tydeligt lidt mere styr på tingende hos 9tt i forhold til
9ts, men ikke helt på højde med 9Gss. Begge pickupper er
afgjort noget man skal lægge et øre til i de respektive prisklasse,
hvor mange vil blive positivt overrasket. De har som 9Gss
musikaliteten og det umiddelbare til fælles. Lidt frækt kan man sige,
at de mere er musik-pickupper end hifi-pickupper.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
IST-201 – En MC-trafo der virker
Min
erfaring er, at step up trafoer i signalvejen ikke altid falder heldigt
ud. Jeg har både Lundahl, Ortofon og en stor Denon. Har også prøvet
mange andre trafoer. MC indgangen på min Accuphase C 27 er rigtig god
og kan give de fleste pickupper gode vilkår og lav støj. Sådan har det
været i mange år.
Ikeda IST-201 hører ikke til de biligste af
slagsen, men den er tilpasset deres egne pickupper og angives at passe
med udgangsimpedanser fra 1 ohm op til 6 ohm. De angiver at den er med
lavt tab og at der er gjort meget for at undgå brum og anden
indstråling. Der er tale om en særdeles solid konstruk-tion med
mu-metal afskærming, rhodium belagte stik og en switch til ground lift.
Forstærkningen er angivet til 26 dB og sekundærsiden bør belastes med
mere en 47 kohm.
Den
angivne forstærkning svarer til et omsætningsforhold på 1:20. En trafo
er reelt ikke en forstærker, men som navnet siger, omsætter den strøm
fra pickuppen til spænding på udgangen. Hermed omsættes impedansen
gennem trafoen med omsætningsforholdet i 2. Altså 20x20 = 400 gange.
Det betyder, at pickuppen ”ser” ind i en impedans på ca. 118 ohm, hvis
den belastes med de typiske 47 kohm. På sekundærsiden af trafoen er de
3 ohm omsat til en udgangsimpedans omkring de 400 ohm – rigeligt lavt
til at drive kabel og RIAA indgang.
Men en ting er data og
beregninger, noget helt andet er lyden. Her må jeg indrømme, at IST-201
på flere områder gør det bedre end direkte ind i MC-indgangen på min
Accuphase, Til gengæld er der så andre få omåder, hvor jeg foretrækker
den aktive MC-del.
Ingen tvivl om, at 9Gss virker super tilpasset
via trafoen. Der kommer mere energi igennem og det hele lyder langt
mere kontrolleret og fast nedefter. Der er dynamik og liv i de lave
oktaver via trafoen i højere grad end via MC-indgangen. Til
gengæld syntes jeg , at der er lidt mere luft og åbenhed i de øvre
oktaver direkte ind i Accuphase MC-indgangen. Lydbilledet ligger en
smule længere tilbage og er knap så påtrængende opefter. I begge
tilfælde skinner den sublime opløsning af mellemtoneområdet igennem.
Disse
forskelle vil selvfølgelig være anderledes med andre RIAA-forstærkere.
Har man en god rør-RIAA, er der ingen tvivl om, at Ikeda IST-201 vil
yder Ikeda egne og andre lavimpedanste pickupper opitmlate
betingerlse.
Jeg skal ikke kunne sige, om andre gode
MC-trafoer i samme pris/kvalitetsklasse kan gøre det samme, for jeg har
aldrig før oplevet positive egenskaber som dette. Hele testen blev
således gennemført med trafoen i signalvejen og den endelige
beskrivelse af lyden er i denne konstellation.
IST-201 Specifikationer:
Tilpasset pickupper med 2 til 6 ohms intern impedans.
Belastning på udgangen: mere end 47k ohm
Kanal adskillelse: mere den 90dB (1kHz)
Frekvensområde: 10 - 100kHz, ±0,6dB
Step-Up niveau: 26dB
Kanalbalance: inden for 0,1dB
Mål: 14 x 9,5 x 5,6 cm (BxDxH)
Vægt: ca. 1,8 kg
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9Gss – dynamik og spilleglæde
Allerede
fra det øjeblik pickuppen rammer rillen, hører jeg det. En dyb rumlen
fra mine højttalere. Ikke støj og ikke problemer med pladen. Nej det er
simpelt hen magt, power og en energi der fra de første strofer viser,
hvilken kraft der kan være i musikken. Genngivelsen af stemmer er
mildt sagt imponerende. De fastholdes i perspektivet uanset dynamik og
kompleksitet, står 3-dimensionelt mellem højttalerne. At lytte
til opera er en fornøjelse. Toppen står meget dostinkt, fysisk med
en kropslig fornemmelse der præger lyden med nerve og nærvær.
Metal har vægt, blæserne og violinerne har vægt. At høre en knipset
guitarstreng er en komplet sammehæng mellem finger, streng og kasse.
På billederne taget via mit USB mikroskop ser man tydleligt den flotte bor nålefane og nålen.
Alt sidder som det skal og hvis ikke det fremgår af billederne, er det fordi pcikuppen står lidt på skrå under fotograferingen.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Musik skal der til, og hurtigt kom der masser af forskellige plader på afspilleren.
Paul
Simons seneste udspil "stranger to stranger" blev helt korrekt
blev kåret som et af årets bedste plader af EB (der er dog en ny
på vej her primo september 2018). Jeg har hørt pladen et utal af
gange. Det lyder som en floskel, men pludselig hørte jeg nye ting, små
detaljer i lydbilledet, et instrument til højre langt bag højttaleren.
Det fænomen har jeg oplevet før, men ikke i så høj grad som her
med Ikeda 9Gss. På det stille nummer "Insomniac's Lullaby" leveres
der et kæmpe lydbillede og i det øjeblik bassen kommer ind, sker det på
en meget overbevisende måde. Magt kraft og dynamik. Vel at mærke også
selv om man spiller ved lavere niveau.
Jeg kan så med det samme
høre, hvordan i læsere protesterer ”Men, det er jo en digital
optagelse, overført til LP”. Ja, jeg har også den digitale 24 bit / 96
kHz version, og den spiller fint via min Aurender S10 ( Telluriom Q
USB ned i en PS Audio Direct stream DAC. Nu skal jeg ikke tage
den gamle debat om LP kontra digital op igen, men her er der slet ikke
nogen tvivl. Den digitale HD-fil via min afspillekæde giver en
helt anden gengivelse. Bevares, fllot og pænt med detaljer og
et stort åbent lydbillede, men langt mindre spændende og
engagerende at lytte til. Det hele er mere glat og ”pænt”, der mangler
den kant og indlevelse, der kommer via LP'en..
Går vi så
over til de gamle optagelser, der ikke kommer fra en digital master,
kan vi tage Dave Brubek Quartet "Gone with the Wind". En optagelse fra
1958, altså før ”Take Five”, men hold da helt op for en optagelse.. En
meget levende plade med masser af dynamik og detaljer. Det
fornemmer man rigtigt godt nu. Der er meget mere saft og kraft over
gengivelse, som virkelig viser, at LP-mediet er dynamisk og levende som
meget få har oplevet det.. Pianoet står med ekstra kraft, som om der
bliver spillet med større entusiasme og i det øjeblik Paul Desomonds saxofon kommer ind i
lydbilledet, giver det helt uvilkårligt et lille gib i mig. Jeg kender
pladen, men alligevel er der denne overraskelses oplevelse, som gør det
ekstra spændende at lytte til musik. Pladen fik lov til at spille
færdig og jeg sad bare med et stort smil på læberne. Det her er godt!
En
helt anden oplevelse fik jeg med Kim Larsen & Kjukken "Du Gade
Verden". Flad lyd og ikke særligt spændende. Faktisk vil jeg sige,
at denne plade lyder bedre med min gamle Shure V15 mkIVI. Den har
de farvninger og betoninger, der gør pladen mere spændende. Via Ikeda
er der godt nok noget mere dynamik, men da det hele i forvejen er
komprimeret, bliver lydbilledet noget mere kønsløst og fladt. Nej -
videre til næste plade.
Operaouverturer "Venice"– RCA Victor.
Solti og Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden. Igen
en gammel optagelse, med masser af sjæl og dynamik. Masser af strygere
der står med både den korrekte agressivitet og samtidig en blød "smør"
klang. Lækkert med store klangflader og masser af rum. Bredde og
opløsning mangler bestemt ikke, alle detaljer er der, uden at det
bliver sterilt eller pindet ud.. Violinerne nærmest synger og det hele
er bare sammensmeltet til en helhed og en totaloplevelse.
Efter en
hel pladeside var jeg mildt sagt lidt rystet. Det her kan ikke være
rigtigt? Jeg satte så et par af mine andre gode pickupper
på. Bevares i en lidt anden prisklasse, men stadig noget af det
bedste. Jo, de spiller stadig fremragende, men lyden virker
lidt flad og rummet bag højttalerne er ikke så stort og
altomfavnende som via 9Gss. Der er bare så meget mere oplevelse og
musik i den pickup. Jeg har set andre beskrive lyden fra Ikeda
pickupperne som at de "suger musikken op af rillerne". Det udsagt
er jeg absolut enig i. Der overlades ikke meget tilbage, men man
kan så glæde sig over, at rillerne stadig er i behold efet denne
dynamiske udsugning.
Raising Sand med Robert Plant og Allison Kraus har jeg spillet mange gange. Har tidligere ment den var lidt pumpet i bunden, men ikke her. Sikken en bund! En energi og fasthed der får liv i højttalerne og ikke mindst den vippende fod - hvis man da ikke ligefrem danser foran højttalerne (ikke noget smukt syn!). De to meget forskelliige stemmer, der klæder hinanden, står super skarpt med sjæl og nerve mellem højttalere. Det er en ren fornøjelse, når en ellers kendt plade pludselig får nyt liv.
Min oplevelse af Ikeda 9Gss kræver på en eller anden måde en revurdering af, hvad der er muligt. Kun én gang før har jeg oplevet noget lignende. Det var med MY Sonic Lab Eminent Gold, der dog spillede noget mere varmt og tilgivende i forhold til Ikeda pickuppen. Her afsløres alt nådesløst og det er en fornøjelse at genhøre alle ens plader, men fornyet informaition og liv.
Fik du læst den lille historie i starten? Jo "Ikeda, ved hvor der skal hamres".
Lidt eftertanker
Efter
denne oplevelse, melder der sig et stort spørgmål. Nej 2
spørgsmål! Skal en pickup koste mere end mange investerer i hele
deres anlæg? Nej ikke nødvendigvis, men der ER forskel. Dernæstt må jeg
så uvilkårligt spørge mig selv, "Er mit anlæg, min pladespiller og
analoge kæde god nok?" Jo, jeg kan sagtens høre kvaliteterne, men reelt
kunne jeg måske få endnu mere information? Jeg har tidligere
prøvet gode RIAA forstærkere med rør og det skal afgjort prøves igen..
Der er noget grundlæggende "tilbage til rødderne" over denne pickup,
som fortjener nogle mere optimale vilkår, end det jeg p.t. kan byde
den. Ligeledes kan det tænkes, at min DV 507 mk II (som er en
fantastisk arm) ikke er den optimale løsning. Hvad med en Kuzma 4Point
14, eller måske Ikedas egen 12” arrm? Endnu engang viser denne
fantastiske hobby sig fra den dyre side. Det kan hele tiden blive bedre
– også bedre end jeg umiddlbart troede var muligt. Med Ikeda 9Gss
tager musikoplevelsen og hele glæden ved ens anlæg et gigantisk spring
op ad kvalitetsstigen. Der er ingen vej uden om – en ny pickup og en
tom bankkonto venter.
TILBAGE TIL FORSIDEN