Soulines – Serbien: Soulines Kubrick DCX

Primary Control Reference 12” tonearm m. snakewood armrør – kr. 56.900,-

Dansk forhandler: Sallingboe Audio –  www.sallingboeaudio.com

Seneste opdatering 29. maj 2021

Kubrick skilt

Pladespiller fra Serbien og arm fra Holland.

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er til Sci-Fi. Har læst 100-vis af bøger og har set lige så mange film. Derfor kender jeg selvfølgelig ”Rumrejsen år 2001” (2001: A Space Odyssey), der kom i 1968. Instruktøren var (som mange ved) Stanley Kubrick, der i samarbejde med forfatteren Arthur C. Clarke skabte denne klassiker. Senere kom der en efterfølger, men det er noget helt andet.

Filmen har ofte haft referencer til hifi, ikke mindst musikken. Eller tænk f.eks. på den klassiske monolit, der har inspireret mange højttalerbyggere. Men hvorfor nævner jeg så alt dette. Jo, fordi  jeg her nærmere på en pladespiller, der hedder Kubrick.

Soulines fra Serbien
Programmet af pladespillere fra serbiske Soulines omfatter flere modeller. Her er det  så den aktuelle topmodel Kubrick DCX. De øvrige mindre modeller referer til forfattere eller komponister, som f.eks. Elgar og Dostojevsky. En nye topmodel er på vej. Med navnet ”tt 42” er der afgjort også noget SciFi her. ” the meaning of life and everything” fra Hitchikers Guide to the Universe (Douglas Adams). Hvis ikke du forstår dette, så læs bogen! Denne nye topmodel er prissat til 107.000. Du kan læse mere om den her: Soulines tt 42.

Kubrick blaa baggrund
Kubrick U80Kubrick base blaa

Kubrick DCX er designet meget anderledes end mange andre pladespillere. Væk er den firkantede kasse og som vi før har set det på f.eks. Oracle og andre, er det hele opbygget af solide 10 mm udfræsede aluprofiler. Jeg synes den er flot, men smag og behag er jo forskellig. Profilerne er fyldt med huller og de er ikke tilfældige. Placering og størrelse er beregnet efter Fibonacchi formlen (det gyldne snit). Det samme gælder de 3 ”tårne” som det hele hviler på. De har forskellig diameter og sidder ikke i samme afstand fra lejet i centrum. Fødderne under basen er dæmpet med en kork/gummi blanding og de kan selvfølgelig justeres, så det hele står i vater. Der er tale om et fast værk, som helst skal stå stabilt.
Kubrick DCX leveres med en armbase, der passer til din arm. F.eks. Rega og SME, men specielle ønsker kan også opfyldes. Her var der således inkluderet en speciel base beregnet til den medleverede PrimaryControl Reference arm. Basen var også udboret til en Ikeda 12" arm, som meget passende har samme montering som min Glanz MH124 arm.
Kubrick kontrol
Pladetallerkenen er af akryl. Normalt medleveres en kork/gummi måtte, men ifølge importøren så lyder den bedre uden. Der var også en speciel gummirem med, et par cm kortere end dem Soulines medleverer. Den sad tilpas stramt og gav lidt bedre kontakt. Motoren er en elektronisk reguleret DC type med en udvendig strømforsyning. Der er 33,33 og 45 omdrejninger. Begge kan justeres med en lille skruetrækker.
Det hele virker meget stabilt og gedigent. Basen er tung og står godt på tre kork/gummi dæmpeben. Akryl tallerkenen hører til i den lidt hårdere og tunge type. En solid og stabilt konstruktion, med  en god følelse, når man betjener værket. Desuden synes jeg det er rigtigt flot. Der har været venner forbi i testperioden som var absolut enige, men jeg fik også en kommentar om at, ”den mangler jo kabinettet”.

Data - iHer de målte data, foretaget med min "Shaknspin" - en lille gadget, der måler flere data (Test på vej)
:Kubrick Shaknspin

Som det ses er der ikke meget at udsætte. Data er målt efter et par dages brug. Muligvis der kunne justeres lidt på det, men i praksis fungerede det hele perfekt.  Bemærk specielt data i bunden for wow & flutter. Det fås ikke meget bedre. Hvad der reelt gemmer sig bag de angivne data, kommer jeg ind på i den kommende omtale af "Shaknspin".

U-base

Universal isolation platform hedder denne 10 mm tykke aluplade. Den har som selve pladespilleren nogle udskårne trekantede og runde huller, der bestemt ikke er tilfældige. Som på pladespilleren er de beregnet ud fra Fibionacci formlerne. Her har jeg brugt den under Kubrick DCX, men den kan også bruges under typiske signalkilder som CD-afspillere, DACs eller streamere. Der nævnes også rørforstærkere, som kan være følsomme over for vibrationer, fra underlaget. Basen hviler på 4 justerbare fødder med kork/gummi dæmpning. Vægten er 6,5 kg og den måler 49 x 38 x 5 cm (BDH). Max belastning er angivet til 50 kg. Basen supplerer Kubric DCX på fornem vis, og giver en visuel samt lydmæssig helhed. De tre billeder herover viser Kubrick DCX, alene, base samt til højre Kubric placeret på basen..

Kubrick med GlanzKubrick med Glanz armen

I første omgang monterede jeg min Glanz arm. Den passede ned i hullet i basen uden problemer. Kubrick var her monteret med en speciel base (kan tilvælges), normalt beregnet til en 12” Ikeda arm. Forborede baser til de meste gængse arme, følger normalt med. Glanz armen er en tung arm lavet i rustfrit stål. Se evt. testen her:  GLANZ MH 124s.

Det var meget hurtigt at lytte ind til det specielle som Kubrick værket tilføjede, eller bidrog med. Jeg kender jo armen og her kørte jeg med min også kendte Ikeda 9Gss pickup. Denne kombination af arm og pickup står normalt for en meget fast, robust og nærmest voldsom gengivelse. På Kubrick værket var det hele mere afslappet og der var tilført en nærmest flydende og glat gengivelse. Lidt mindre fremme i lydbilledet, men samtidig også mere afslappende og nærmest overlegent glat. Bunden står stadig meget fast og neutral, men forkanterne var blødet lidt op. Det stod hurtigt fast, at pladespilleren tilføjer det glatte og tilbagelænede. Detaljerne er i behold, men det hele er rykket lidt bagud i musikoplevelsen, hvor der i stedet er en følelse af det legende lette og meget neutrale, behagelige. Absolut en gengivelse, der lige skal fæstne sig, hvorefter man bare lytter til mere og mere musik. Flere af mine plader var langt ”nemmere” at lytte til – på en måde  mere nydelse end hifi. Alt i alt en gengivelse, man bestemt ikke bliver træt af.

PrimaryControl Reference 12” Snakewood

Lige som med pladespillere, dukker der også hele tiden nye arme frem. Denne er fremstillet af tyskeren Bernd Hemmen.
som dog er bosat i Holland. Der er tale om en meget avanceret unipivot type. som på visse områder afviger en del fra det normale. PrimaryControl Reference (herefter blot PCR) har nogle helt specielle ideer omkring unipivot, som basalt set giver nogle problemer men mange fordele. De der har arbejdet med sådanne ved, at de kan være lidt ”løse” og svære at arbejde med. Derfor er der i PCR  et ekstra stabiliseringspunkt, som oven i købet kan justeres. Hermed kan armens dæmpning ændres. Det hele er noget avanceret, men i principielt er armen lagret, så den hælder lidt til siden rent tyngdemæssigt. Denne hældning sker så mod endnu et unipivot leje, der er placeret i det laterale omdrejningspunkt (så vidt jeg har forstået det).

Armen har som mange andre et solidt stort og tungt VTA tårn. Dette er fæstnet til basen via en enkelt kraftig unbrako bolt. Når denne løsnes kan VTA ændres. Altså meget simpelt og kræver ikke mange store udboringer. En langt mere præcis VTA justeringen sker dog med justeringsknappen i toppen. Der skal skrues en del, før der sker noget.
Selve armen er i denne versionlavet af træ. Her en dæmpet arm i Snakewood. Meget elegant og flot. PrimaryControll kan leveres i flere versioner, der er en 9", en 10,5" og så denne 12". Armrøret er som standard en titanium/carbon kombination og som tilvalg er der så 3 forskellige trætyper. Ifølge importøren er carbon/titanium armrøret kendetegnet ved en mere kontant og "up front" gengivelse i forhold til trætyperne. Der er et fast monteret forholdsvis langt kabel. Det er udført som to tynde teflon ledere, der på mange måder minder om det gode gamle RG-58. RCA stikkene er en variation af Eichmans bullet-plug.

PrimaryControl har flere arme i programmet. Priserne starter ved Arrow (9" eller 10,5") til 26.800,-.

Primary Control in boxKubrick med PCR

Montering af pickuppen

I første omgang var det som nævnt forbavsende let at montere armen på pladespilleren. Nu hjælper det jo også en del, at Kubrick DCX var forberedt for armen med en speciel base. Ellers medfølger der en skabelon til udboring og placering af armen. Starten var nem, men efterfølgende dukkede der en del uforudsete problemer op.

Jeg havde tænkt mig at montere min Hana Umami Red pickup, men det gik ikke! PrimaryControl medlevererede 2 små monteringsplader, der omformer tilslutningen fra træarmens ene bolt til de to, der bruges i pickuppen. Denne løsning er også set i andre arme. De små monteringsplader må nødvendigvis have undersænkede skruer, ellers kan pickuppens offset ikke drejes ind. De to skruer der fulgte med var ALT for lange! Umami Red har kun 3 mm dybe skruehuller og med monteringspladen krævede det ca. 3,5 mm korte gevind på undersænkede skruer. Jeg har nok små 200 skruer i min samling, men ikke nogen så små og med undersænkede hoveder. En afstandsplade blev også forsøgt, men uden held. Med fare for at ødelægge pickuppen, måtte jeg finde noget andet.

I stedet brugte jeg den anden plade, beregnet til pickupper der monteres med møtrikker – her nedefra og op i pladen. Igen skal det være den korrekte længde. Det passede dog fint til min Ortofon MC 5000, der så blev første forsøg i den meget specielle arm.
PCR med IkedaEfter kontakt til importøren Sallingboe Audio kom der senere en ny base og passende skruer fra Holland. Herefter kunne jeg montere min Ikeda 9Gss pickup uden problemer. Ved opsætningen finder man så hurtigt ud af, at alle skuer er en ikke standard type, som kun kan justeres med de medfølgende 3 skruetrækkere. Hvorfor ikke bruge unbrako, som alle andre?
Den nye monteringsplade virkede meget bedre. Ikeda 9Gss passede nu fint i armen. Det var dog ikke nemt. En af de mest komplicerede arme jeg er stødt på, men Sallingboe Audio lover at hjælpe med opsætningen. Første problem var nåletrykket, men jeg fik så monteret en ekstra ring på kontravægten og det hjalp. VTA justeringen virker når enlille skrue på siden er strammet. Denne skrue bruges kun til grovjustering af VTA, samt til at svinge hele konstruktionen omkring sit omdrejningspunkt (ændrer overhang).  I det medfølgende datablad skal den effektive armlængde vøre 287 mm. Nemt at justere ind med min Feickert protractor. Herefter kan VTA finjusteres på den store knap i toppen af tårnet. Der skal skrues  mange gange for selv en lille regulering.

På siden af armen er der to skruer for justering af antiskating og den specielle dæmpning. Sidstnævnte vil jeg undlade at beskrive, da det er ret kompliceret. Men den varier ”fastheden” og kontrollen i lyden. Enten dør den eller også får lyden lov til at leve. Kunsten er at finde den gyldne mellemvej.
Men uanset problemerne omkring opsætningen, så spillede det fremragende med Ikeda pickuppen på plads. Masser af luft og detaljer. En dejlig ro og kontrol (passer til navnet). Flere indtryk i det følgende.

Lidt filosofi

Der er ofte lidt snak på nettet om priser og hvad der passer sammen. ”Jeg har XX pladespiller, hvor meget må arm og pickup koste?” Altså en slags budget, for at få en god kombination. Det er dog altid farligt at lave sammenligninger på basis af priser. De siger ikke altid noget om lyden. På den anden side, så må man forvente, at en arm til 50.000 nok er bedre end en til 5.000.
Her har vi så en pladespiller til ca. 36.000 (med basen) og en arm til 57.000. Er det rimeligt? Umiddelbart nej, men det var stort set samme pris med begge de prøvede arme. Pickuppen kan vi sætte til ca. 30.000 total pris på 123.000 og så har vi ikke en RIAA med! Du kan få en bil, for de penge. Med andre ord er vi afgjort i high-end kategorien.

Men reelt, hvordan skal en optimal kombination ligge? Umiddelbar vil jeg sige forholdsvis meget på armen og sådan ca. det samme på værk og pickup. Armen må absolut ikke undervurderes. Min konklusion må blive, at hellere en god arm med en rimelig god pickup, end en middelklasse arm med en super high-end pickup. Et godt tilbud eller køb af brugt, kan selvfølgelig forskyde det hele meget. Et forsigtig overslag vil sige 30 % på værk og 30 % på pickup, samt 40 % på arm/kabel. Vi er altså ikke så langt væk, som man skulle tro. Snakker vi nostalgisk og klassisk hfi, kan priserne være noget helt andet. Man får jo nemt en ældre Thorens, Garrard eller Mico for knapt så mange penge.

PCR baseLyden

Navnet ”PrimaryControl” passer meget godt. Jeg har oplevet flere arme med mere magt og power – især nedefter. Både min DV507 mkII og Glanz MH 124 armen, der lige var afmonteret. Men til gengæld så har denne reference et punkt ophængte arm en evne til at skille detaljerne ud og lægge dem på et sølvfad (altså ud af højttalerne). Det sker især i bunden. Min MC 5000 havde pludselig en nuanceringsevne, jeg ikke har oplevet før. Bas er ikke bare bas, der er flere detaljer og nuancer. Det hele forekommer let tilbagelænet – ikke forceret, men her vil jeg primært skyde skylden på selve værket. Armen supplerer denne spillefacon meget godt. Den hælder med de lette og ubesværede, med en nærmest organisk tilstedeværelse. Man kan sige en ulv i fåreklæder, for lige der hvor man føler sig omsluttet af musikoplevelsen, viser den tænder. Når der skal ske noget, så sker det. Ikke så det kommer ud i hovedet på dig, men integreret i lydbilledet. Der er styr på det hele og man hører. hvordan pickuppen får nogle gode arbejdsvilkår, der får den til at yde det optimale.
Herefter blev min Ikeda 9Gss silver monteret. Nu er vi så endnu højere i pris, men det kunne afgjort også høres. Reelt ville jeg nok ikke vælge Kubrick DCX til en sådan kombination af arm og pickup), men pladespilleren klarede nu det hele yderst tilfredsstillende.

Ingen tvivl om at PCR armen bød min Ikeda på optimale betingelser. Her var alt den åbenhed og detaljeringsevne man kunne ønske sig. Speciel definition og evnen til at pille musikken ud af rillerne, så det hele forekom let og flydende. Samtidig var der mindre pladstøj og grundstøj. Der er en åbenhed opefter og dynamikken er ubesværet. Tag f.eks. pladen ”Bo Sundström/ Mit dumma jag”. Jeg har før refereret til denne dejlig svenske jazzplade, men her var der endnu mere indlevelse. Nummeret ”Sommaren vi älskade varan” rammer med sin melankoli og en sentimental tekst, så man nærmest bliver helt trist på hans vegne. Den sommer hvor det regnede og vi var i sommerhus. Jo, det hele hænger sammen. Tekst, sang og fremragende musikere. Pianoet står klart og anslagene er veldefineret. Det hele forbliver  inde i  lydbilledet - distinkt og uden betoninger. Toppen er luftig og med detaljer. Hvad pokker kan man ønske sig mere? Det her er analog lyd af allerhøjeste klasse.

Næste plade var Yello / Point. Igen bemærkede jeg den helt anderledes gengivelse af bunden, som er meget dominerende på denne plade. Der er masser af bas, men her er den nuanceret og ikke ”bare” bas. Man hører tydeligt hvordan detaler skiller sig ud. Der er også en umiddelbar klarhed og ro over gengivelsen. Nu er Yello nok ikke lige det mest krævende musik og så alligvelse, når der pludselig opleves mere dybde og bredde i lydbilledet. .

En af mine nyere plader er Susanne Vege / An evening of NEW YORK SONGS AND STORIES. Denne titel skal tages bogstaveligt, for der fortælles en masse melllem numrene. Her høres det tydeligt hvordan der ændres i mikronfonerne og akutsikken i lokalet, når der skiftes melle tale og musik. Når Susanne Vega fortæller står stemmen stbillt mellem højttalerne og man fornemmer ikke publikum - nærmest som en studieoptagelse. Når der så skiftes til musikken, vokser rumme i bredde og især i dybden. Man fornemmer det allerede indn musikken starter. Med andre or er der forskel på "stilhed". Dette oplever jeg også på min egen pladespiller, men her var det om muligt endnu mere tydeligt. Samtidig er der alt det nærvær og krop på gengivelsen, som man kan ønske. En fremragende plade som denne, fortjener at blive afspillet på denne måde.

Der blev spillet meget musik i testperioden. Alt fra jazz til klassisk, pop og rock. På intet tidspunkt blev arm og værk fundet dårligere end det jeg bruger til dagligt. Faktisk på visse punkter en del bedre. Men igen, man kan tale om forskellige fortolkninger. Denne kombination af værk og arm samt pickup står for det lette og meget glatte, men stadig dynamisk og meget afslørende. Man slapper uvilkårligt af og koncentrerer sig om musikken. Absolut high-end.

Kubrick DCX var et dejligt bekendtskab, men den er nok ikke for alle. Både design og dens meget lette og afslappede måde, at spille på, kræver at man er til begge. Jeg må indrømme, at jeg faldt for den. Kubrick DCX er flot, futuristisk og referencen til Rumrejsen 2001 falder meget godt i tråd med det lettere futuristiske udseende. Når så også lyden er på plads, kan jeg kun anbefale den. U80 basen er nærmest en selvfølge. Man kan placere Kubrick DCX direkte på et solidt underlag, men med U80 er der en helhed og et fornemt design.

PrimaryControl Reference er en yderst vellydende arm og afgjort en af de bedre jeg har prøvet. Her bedømt monteret på Souline Kubrick DCX. I denne kombination afslører armen nogle ubestridelige kvaliteter, når det kommer til ro og kontrol – navnet er velvalgt! Bassen har jeg aldrig oplevet på den måde fra mine kendte pickupper. Det er dog ikke en nem arm. Den er vanskelig at sætte op og montering af pickuppen kan også give problemer. Her hjælper Sallingboe Audio dog gerne med opsætning og justering. I den daglige brug fungerer det hele perfekt. Jeg tror der kan hives flere kvaliteteter ud af PrimaryControl Reference monteret på en højkvalitets pladespiller i samme prisklasse som armen. Der findes efterhånden en del gode arme i dette prisleje – PrimaryControl Reference er absolut en af de bedste jeg har prøvet.