Pladespilleren.dk
Soulines Kubrick DCX og PrimaryControl Reference 12" Snakewood
Souline Kubrick DCX – kr. 29.900,
Souline U80 base – kr. 5.875m-
Soulines – Serbien: Soulines Kubrick DCX
Primary Control Reference 12” tonearm m. snakewood armrør – kr. 56.900,-
https://www.primarycontrol.nl/
Dansk forhandler: Sallingboe Audio – www.sallingboeaudio.com
Seneste opdatering 29. maj 2021
Pladespiller fra Serbien og arm fra Holland.
Det
er ikke nogen hemmelighed, at jeg er til Sci-Fi. Har læst 100-vis af
bøger og har set lige så mange film. Derfor kender jeg
selvfølgelig ”Rumrejsen år 2001” (2001: A Space Odyssey), der kom i
1968. Instruktøren var (som mange ved) Stanley Kubrick, der i
samarbejde med forfatteren Arthur C. Clarke skabte denne klassiker.
Senere kom der en efterfølger, men det er noget helt andet.
Filmen
har ofte haft referencer til hifi, ikke mindst musikken. Eller tænk
f.eks. på den klassiske monolit, der har inspireret mange
højttalerbyggere. Men hvorfor nævner jeg så alt dette. Jo, fordi
jeg her nærmere på en pladespiller, der hedder Kubrick.
Soulines fra Serbien
Programmet
af pladespillere fra serbiske Soulines omfatter flere modeller. Her er
det så den aktuelle topmodel Kubrick DCX. De øvrige mindre
modeller referer til forfattere eller komponister, som f.eks. Elgar og
Dostojevsky. En nye topmodel er på vej. Med navnet ”tt 42” er der afgjort
også noget SciFi her. ” the meaning of life and everything” fra
Hitchikers Guide to the Universe (Douglas Adams). Hvis ikke du forstår
dette, så læs bogen! Denne nye topmodel er prissat til 107.000. Du kan læse mere om den her: Soulines tt 42.
Kubrick
DCX er designet meget anderledes end mange andre pladespillere. Væk er
den firkantede kasse og som vi før har set det på f.eks. Oracle og
andre, er det hele opbygget af solide 10 mm udfræsede aluprofiler. Jeg
synes den er flot, men smag og behag er jo forskellig. Profilerne er
fyldt med huller og de er ikke tilfældige. Placering og størrelse er
beregnet efter Fibonacchi formlen (det gyldne snit). Det samme gælder
de 3 ”tårne” som det hele hviler på. De har forskellig diameter og
sidder ikke i samme afstand fra lejet i centrum. Fødderne under basen
er dæmpet med en kork/gummi blanding og de kan selvfølgelig justeres,
så det hele står i vater. Der er tale om et fast værk, som helst skal
stå stabilt.
Kubrick
DCX leveres med en armbase, der passer til din arm. F.eks. Rega og
SME, men specielle ønsker kan også opfyldes. Her var der
således inkluderet en
speciel base beregnet til den medleverede PrimaryControl Reference arm.
Basen var også udboret til en Ikeda 12" arm, som meget passende har
samme
montering som min Glanz MH124 arm.
Pladetallerkenen
er af akryl. Normalt medleveres en kork/gummi måtte, men ifølge
importøren så lyder den bedre uden. Der var også en speciel gummirem
med, et par cm kortere end dem Soulines medleverer. Den sad tilpas
stramt og gav lidt bedre kontakt. Motoren er en elektronisk reguleret
DC type med en udvendig strømforsyning. Der er 33,33 og 45
omdrejninger. Begge kan justeres med en lille skruetrækker.
Det hele
virker meget stabilt og gedigent. Basen er tung og står godt på tre
kork/gummi dæmpeben. Akryl tallerkenen hører til i den lidt hårdere og
tunge type. En solid og stabilt konstruktion, med en god følelse,
når man betjener værket. Desuden synes jeg det er rigtigt flot. Der har
været venner forbi i testperioden som var absolut enige, men jeg fik
også en kommentar om at, ”den mangler jo kabinettet”.
Data - iHer de målte data, foretaget med min "Shaknspin" - en lille gadget, der måler flere data (Test på vej)
:
Som
det ses er der ikke meget at udsætte. Data er målt efter et par dages
brug. Muligvis der kunne justeres lidt på det, men i praksis fungerede
det hele perfekt. Bemærk specielt data i bunden for wow &
flutter. Det fås ikke meget bedre. Hvad der reelt gemmer sig bag de
angivne data, kommer jeg ind på i den kommende omtale af "Shaknspin".
U-base
Universal
isolation platform hedder denne 10 mm tykke aluplade. Den har som selve
pladespilleren nogle udskårne trekantede og runde huller, der bestemt
ikke er tilfældige. Som på pladespilleren er de beregnet ud fra
Fibionacci formlerne. Her har jeg brugt den under Kubrick DCX, men den
kan også bruges under typiske signalkilder som CD-afspillere, DACs
eller streamere. Der nævnes også rørforstærkere, som kan være
følsomme over for vibrationer, fra underlaget. Basen hviler på 4
justerbare fødder med kork/gummi dæmpning. Vægten er 6,5 kg og den
måler 49 x 38 x 5 cm (BDH). Max belastning er angivet til 50 kg. Basen
supplerer Kubric DCX på fornem vis, og giver en visuel samt lydmæssig
helhed. De tre billeder herover viser Kubrick DCX, alene, base samt til højre Kubric placeret på basen..
Kubrick med Glanz armen
I
første omgang monterede jeg min Glanz arm. Den passede ned i hullet i
basen uden problemer. Kubrick var her monteret med en speciel base (kan
tilvælges), normalt beregnet til en 12” Ikeda arm. Forborede baser til
de meste gængse arme, følger normalt med. Glanz armen er en tung arm
lavet i rustfrit stål. Se evt. testen her: GLANZ MH 124s.
Det
var meget hurtigt at lytte ind til det specielle som Kubrick værket
tilføjede, eller bidrog med. Jeg kender jo armen og her kørte jeg med
min også kendte Ikeda 9Gss pickup. Denne kombination af arm og pickup
står normalt for en meget fast, robust og nærmest voldsom gengivelse.
På Kubrick værket var det hele mere afslappet og der var tilført en
nærmest flydende og glat gengivelse. Lidt mindre fremme i lydbilledet,
men samtidig også mere afslappende og nærmest overlegent glat. Bunden
står stadig meget fast og neutral, men forkanterne var blødet lidt op.
Det stod hurtigt fast, at pladespilleren tilføjer det glatte og
tilbagelænede. Detaljerne er i behold, men det hele er rykket lidt
bagud i musikoplevelsen, hvor der i stedet er en følelse af det legende
lette og meget neutrale, behagelige. Absolut en gengivelse, der lige
skal fæstne sig, hvorefter man bare lytter til mere og mere musik.
Flere af mine plader var langt ”nemmere” at lytte til – på en
måde mere nydelse end hifi. Alt i alt en gengivelse, man bestemt
ikke bliver træt af.
PrimaryControl Reference 12” Snakewood
Lige
som med pladespillere, dukker der også hele tiden nye arme frem. Denne
er fremstillet af tyskeren Bernd Hemmen. som dog er bosat i Holland. Der er
tale om en meget avanceret unipivot type. som på visse områder
afviger en del fra det normale. PrimaryControl Reference (herefter blot
PCR) har nogle helt specielle ideer omkring unipivot, som basalt set
giver nogle problemer men mange fordele. De der har arbejdet med sådanne ved, at de kan
være lidt ”løse” og svære at arbejde med. Derfor er der i PCR et
ekstra stabiliseringspunkt, som oven i købet kan justeres. Hermed kan
armens dæmpning ændres. Det hele er noget avanceret, men i principielt
er armen lagret, så den hælder lidt til siden rent tyngdemæssigt. Denne
hældning sker så mod endnu et unipivot leje, der er placeret i det
laterale omdrejningspunkt (så vidt jeg har forstået det).
Armen
har som mange andre et solidt stort og tungt VTA tårn. Dette er fæstnet
til basen via en enkelt kraftig unbrako bolt. Når denne løsnes kan VTA
ændres. Altså meget simpelt og
kræver ikke mange store udboringer. En langt mere præcis VTA
justeringen sker dog med justeringsknappen i toppen. Der skal
skrues en del, før der sker noget.
Selve
armen er i denne versionlavet af træ. Her en dæmpet arm i Snakewood.
Meget elegant og
flot. PrimaryControll kan leveres i flere versioner, der er en 9", en
10,5" og så denne 12". Armrøret er som standard en titanium/carbon
kombination og som tilvalg er der så 3 forskellige trætyper.
Ifølge importøren er carbon/titanium armrøret kendetegnet ved en mere
kontant og "up front" gengivelse i forhold til trætyperne. Der er et
fast
monteret forholdsvis langt kabel. Det er udført som to tynde teflon
ledere, der på mange måder minder om det gode gamle RG-58. RCA stikkene
er en variation af Eichmans bullet-plug.
PrimaryControl har flere arme i programmet. Priserne starter ved Arrow (9" eller 10,5") til 26.800,-.
| |
Montering af pickuppen
I
første omgang var det som nævnt forbavsende let at montere armen på
pladespilleren. Nu hjælper det jo også en del, at Kubrick DCX var
forberedt for armen med en speciel base. Ellers medfølger der en
skabelon til udboring og placering af armen. Starten var nem, men
efterfølgende dukkede der en del uforudsete problemer op.
Jeg
havde tænkt mig at montere min Hana Umami Red pickup, men det gik ikke!
PrimaryControl medlevererede 2 små monteringsplader, der omformer
tilslutningen fra træarmens ene bolt til de to, der bruges i pickuppen.
Denne løsning er også set i andre arme. De små monteringsplader må
nødvendigvis have undersænkede skruer, ellers kan pickuppens offset
ikke drejes ind. De to skruer der fulgte med var ALT for lange! Umami
Red har kun 3 mm dybe skruehuller og med monteringspladen krævede det
ca. 3,5 mm korte gevind på undersænkede skruer. Jeg har nok små 200
skruer i min samling, men ikke nogen så små og med undersænkede
hoveder. En afstandsplade blev også forsøgt, men uden held. Med fare
for at ødelægge pickuppen, måtte jeg finde noget andet.
I stedet
brugte jeg den anden plade, beregnet til pickupper der monteres med
møtrikker – her nedefra og op i pladen. Igen skal det være den korrekte
længde. Det passede dog fint til min Ortofon MC 5000, der så blev
første forsøg i den meget specielle arm.
Efter kontakt til
importøren Sallingboe Audio kom der senere en ny base og passende
skruer fra Holland. Herefter kunne jeg montere min Ikeda 9Gss pickup
uden problemer. Ved opsætningen finder man så hurtigt ud af, at alle
skuer er en ikke standard type, som kun kan justeres med de medfølgende
3 skruetrækkere. Hvorfor ikke bruge unbrako, som alle andre?
Den nye
monteringsplade virkede meget bedre. Ikeda 9Gss passede nu fint i
armen. Det var dog ikke nemt. En af de mest komplicerede arme jeg er
stødt på, men Sallingboe Audio lover at hjælpe med opsætningen. Første
problem var nåletrykket, men jeg fik så monteret en ekstra ring på
kontravægten og det hjalp. VTA justeringen virker når enlille
skrue på siden er strammet. Denne skrue bruges kun til grovjustering af VTA, samt til at svinge hele
konstruktionen omkring sit omdrejningspunkt (ændrer overhang). I det medfølgende
datablad skal den effektive armlængde vøre 287 mm. Nemt at
justere ind med min Feickert protractor. Herefter kan VTA finjusteres på
den store knap i toppen af tårnet. Der skal skrues mange gange
for selv en lille regulering.
På siden af armen er der to skruer
for justering af antiskating og den specielle dæmpning. Sidstnævnte vil
jeg undlade at beskrive, da det er ret kompliceret. Men den varier
”fastheden” og kontrollen i lyden. Enten dør den eller også får lyden
lov til at leve. Kunsten er at finde den gyldne mellemvej.
Men
uanset problemerne omkring opsætningen, så spillede det fremragende med
Ikeda pickuppen på plads. Masser af luft og detaljer. En dejlig ro og
kontrol (passer til navnet). Flere indtryk i det følgende.
Lidt filosofi
Der
er ofte lidt snak på nettet om priser og hvad der passer sammen. ”Jeg
har XX pladespiller, hvor meget må arm og pickup koste?” Altså en slags
budget, for at få en god kombination. Det er dog altid farligt at lave
sammenligninger på basis af priser. De siger ikke altid noget om lyden.
På den anden side, så må man forvente, at en arm til 50.000 nok er
bedre end en til 5.000.
Her har vi så en pladespiller til ca.
36.000 (med basen) og en arm til 57.000. Er det rimeligt? Umiddelbart
nej, men det var stort set samme pris med begge de prøvede arme.
Pickuppen kan vi sætte til ca. 30.000 total pris på 123.000 og så har
vi ikke en RIAA med! Du kan få en bil, for de penge. Med andre ord er
vi afgjort i high-end kategorien.
Men reelt, hvordan
skal en optimal kombination ligge? Umiddelbar vil jeg sige forholdsvis
meget på armen og sådan ca. det samme på værk og pickup. Armen må
absolut ikke undervurderes. Min konklusion må blive, at hellere en god
arm med en rimelig god pickup, end en middelklasse arm med en super
high-end pickup. Et godt tilbud eller køb af brugt, kan selvfølgelig
forskyde det hele meget. Et forsigtig overslag vil sige 30 % på værk og
30 % på pickup, samt 40 % på arm/kabel. Vi er altså ikke så langt væk,
som man skulle tro. Snakker vi nostalgisk og klassisk hfi, kan
priserne være noget helt andet. Man får jo nemt en ældre Thorens,
Garrard eller Mico for knapt så mange penge.
Lyden
Navnet
”PrimaryControl” passer meget godt. Jeg har oplevet flere arme med mere
magt og power – især nedefter. Både min DV507 mkII og Glanz MH 124
armen, der lige var afmonteret. Men til gengæld så har denne reference
et punkt ophængte arm en evne til at skille detaljerne ud og lægge dem
på et sølvfad (altså ud af højttalerne). Det sker især i bunden. Min MC
5000 havde pludselig en nuanceringsevne, jeg ikke har oplevet før. Bas
er ikke bare bas, der er flere detaljer og nuancer. Det hele forekommer
let tilbagelænet – ikke forceret, men her vil jeg primært skyde skylden
på selve værket. Armen supplerer denne spillefacon meget godt. Den
hælder med de lette og ubesværede, med en nærmest organisk
tilstedeværelse. Man kan sige en ulv i fåreklæder, for lige der hvor
man føler sig omsluttet af musikoplevelsen, viser den tænder. Når der
skal ske noget, så sker det. Ikke så det kommer ud i hovedet på dig,
men integreret i lydbilledet. Der er styr på det hele og man hører.
hvordan pickuppen får nogle gode arbejdsvilkår, der får den til at yde
det optimale.
Herefter blev min Ikeda 9Gss silver monteret. Nu er vi
så endnu højere i pris, men det kunne afgjort også høres. Reelt ville
jeg nok ikke vælge Kubrick DCX til en sådan kombination af arm og
pickup), men pladespilleren klarede nu det hele yderst
tilfredsstillende.
Ingen tvivl om at PCR armen bød min Ikeda på
optimale betingelser. Her var alt den åbenhed og detaljeringsevne man
kunne ønske sig. Speciel definition og evnen til at pille musikken ud
af rillerne, så det hele forekom let og flydende. Samtidig var der
mindre pladstøj og grundstøj. Der er en åbenhed opefter og dynamikken
er ubesværet. Tag f.eks. pladen ”Bo Sundström/ Mit dumma jag”. Jeg har
før refereret til denne dejlig svenske jazzplade, men her var der endnu
mere indlevelse. Nummeret ”Sommaren vi älskade varan” rammer med sin
melankoli og en sentimental tekst, så man nærmest bliver helt trist på
hans vegne. Den sommer hvor det regnede og vi var i sommerhus. Jo, det
hele hænger sammen. Tekst, sang og fremragende musikere. Pianoet står
klart og anslagene er veldefineret. Det hele forbliver inde
i lydbilledet - distinkt og uden betoninger. Toppen er
luftig og med detaljer. Hvad pokker kan man ønske sig mere? Det her er
analog lyd af allerhøjeste klasse.
Næste plade var Yello /
Point. Igen bemærkede jeg den helt anderledes gengivelse af bunden, som
er meget dominerende på denne plade. Der er masser af bas, men her er
den nuanceret og ikke ”bare” bas. Man hører tydeligt hvordan detaler
skiller sig ud. Der er også en umiddelbar klarhed og ro over
gengivelsen. Nu er Yello nok ikke lige det mest krævende musik og så
alligvelse, når der pludselig opleves mere dybde og bredde i
lydbilledet. .
En
af mine nyere plader er Susanne Vege / An evening of NEW YORK SONGS AND
STORIES. Denne titel skal tages bogstaveligt, for der fortælles en
masse melllem numrene. Her høres det tydeligt hvordan der ændres i
mikronfonerne og akutsikken i lokalet, når der skiftes melle tale og
musik. Når Susanne Vega fortæller står stemmen stbillt mellem
højttalerne og man fornemmer ikke publikum - nærmest som en
studieoptagelse. Når der så skiftes til musikken, vokser rumme i bredde
og især i dybden. Man fornemmer det allerede indn musikken starter. Med
andre or er der forskel på "stilhed". Dette oplever jeg også på min
egen pladespiller, men her var det om muligt endnu mere tydeligt.
Samtidig er der alt det nærvær og krop på gengivelsen, som man kan
ønske. En fremragende plade som denne, fortjener at blive afspillet på
denne måde.
Der blev spillet meget musik i testperioden. Alt fra
jazz til klassisk, pop og rock. På intet tidspunkt blev arm og værk
fundet dårligere end det jeg bruger til dagligt. Faktisk på visse
punkter en del bedre. Men igen, man kan tale om forskellige
fortolkninger. Denne kombination af værk og arm samt pickup står for
det lette og meget glatte, men stadig dynamisk og meget afslørende. Man
slapper uvilkårligt af og koncentrerer sig om musikken. Absolut
high-end.
Konklusion
Kubrick DCX var et dejligt bekendtskab, men den er nok ikke for alle.
Både design og dens meget lette og afslappede måde, at spille på,
kræver at man er til begge. Jeg må indrømme, at jeg faldt for den.
Kubrick DCX er flot, futuristisk og referencen til Rumrejsen 2001
falder meget godt i tråd med det lettere futuristiske udseende. Når så
også lyden er på plads, kan jeg kun anbefale den. U80 basen er nærmest
en selvfølge. Man kan placere Kubrick DCX direkte på et solidt
underlag, men med U80 er der en helhed og et fornemt design.
PrimaryControl
Reference er en yderst vellydende arm og afgjort en af de bedre jeg har prøvet. Her bedømt monteret på
Souline Kubrick DCX. I denne kombination afslører armen nogle
ubestridelige kvaliteter, når det kommer til ro og kontrol
– navnet er velvalgt! Bassen har jeg aldrig oplevet på den måde fra
mine kendte pickupper. Det er dog ikke en nem arm. Den er vanskelig at
sætte op og montering af pickuppen kan også give problemer. Her
hjælper Sallingboe Audio dog gerne med opsætning og justering. I den
daglige brug fungerer det hele perfekt. Jeg tror der kan hives flere
kvaliteteter ud af PrimaryControl Reference monteret på en
højkvalitets pladespiller i samme prisklasse som armen. Der findes
efterhånden en del gode arme i dette prisleje – PrimaryControl
Reference er absolut en af de bedste jeg har prøvet.
TILBAGE TIL FORSIDEN