Pladespilleren.dk
Lundahl LL 1933 MC-trafo og LL 1933 Ag
Forhandler: Lundahl Transformers, Sverige - .https://www.lundahltransformers.com/moving-coil-input/
Pris: LL 1933 - ca. 3.400,- dkr for et sæt
Pris: LL 1933 Ag - ca. 10.776,- dkr for et sæt
Seneste opdatering 19. oktober 2020
Svenske MC-trafoer i topklasse
Lundahl
transformere bør være kendt af de fleste. De bygger alt fra
udgangstrafoer (rør) til interstage, linie og meget andet. Faktisk har
de også en del nettrafoen specielt til brug med rør. I programmet
er der også et meget stort udvalg af MC- trafor. Altså transformere til
brug mellem en MC pickup og en normal RIAA-indgang., For dem der skulle
have glemt hvad det hele går ud på - eller som bare gerne vil vide mere
om teknologien - så se nærmere her: MC TRAFOEN
| |
Jeg kan også henvise til det Excel regneark, der kan downloades fra siden - se her: MC TRAFO - REGNEARK
Det
er efterhånden en del tid siden jeg investerede i 2 stk. LL 1933
MC-trafoer. Udvalget er stort med hele 10 forskellige versioner,
så det kan være svært at bestemmer sig. Der er også LL 1941
som byder på hhv. 1:18 og 1:32 i omsætningsforhold (sidstnævnte
velegnet til super low output MC-pickupper fra f.eks. Audio
Note, Lyra og Ortofon)..Fiere af trafoerne fås også i en "Ag" version -
altså med sølvtråd.
Lundahl LL 1933 er med mu-metal kerne og den tilsvarende
LL 1931 med amorf kobalt kerne (amorpheus cobalt core) Hvorvidt den ene er
bedre end den anden, skal jeg ikke kunne sige,,men der er forskellie.
Lundahl beskriver selv LL 1933 således: "Til
dem der
foretrækker en lav forvrængniing,og lineær magnetisk kurve
fra en nikkel laminat kerne" Den skulle lyde lidt mere varmt og
behageligt, hvor kobolt kernen i 1931 er en tand mere glat og
afslørende. Yderligere skriver de, at
dobbeltspole konstruktionen (som er fælles for hæsten alle deres
MC trafoer) forbedrer
immuniteten for magnetiske felter fra strømforsyninger, motorer etc.
Internt anvendes der ledere af OFC kobber fra Cardas. Selve
transformeren er monteret i et hus af mu-metal. Såvel LL 1931 som 1933
findes som nævnt også i versioner med sølvkabler. Her er prisen lidt
mere
end 3 gange højere. Hvorvidt brugen af sølv ændrer lyden tilsvarende,
skal jeg ikke kunne sige, men i Thomas Meyers blog VinylSavor: http://vinylsavor.blogspot.com/2011/12/lundahl-silver-mc-transformer-listening.html )
siger
han, at
forskellen i trafoer er langt større end det man oplever i kabler.
Måske jeg skal investere i et sæt med sølv, for at høre forskellen? (Se
længere nede på siden - sølvtrafoerne 1933 AG er nu monteret).
Som
nævnt har jeg haft de to LL 1933 liggende nogle år. Forbindelserne og
opkoblingen gav mig uforholdsmæssigt mange problemer. Det hjælper så
ikke, at Lundahl skriver "forbindelser set fra komponentsiden" i deres
instruktion. Hvilken side? Skal jeg spejlvende det hele eller skal jeg
se på den side, hvor terminalerne er? Efter mange forsøg og masser af
brum, gav jeg næsten op. Men med søgning på diverse fora og
en mere målrettet tilgang kom der hul igennem. Jeg har
koblet
mine trafoer til parallel/seriel, hvilket giver en omsætning
på
1:18. Med andre ord en forstærknig på 24 dB. Det er passende
til de typiske lavimpedante MC pickupper med ca. 0,2 til 0,5 mV
ud. Det er også muligt at koble trafoen til 1:8, hvilket giver ca 18
dB forstærkning, hvilket passer med pickupper der liggere med
noget højere output. I sidste ende kommer det også an på hvor stor
forstærkning der er i den tilkoblede RIAA,samt hvor meget output
der reelt er brug for.
Jeg
monterede trafoerne i en lille alu-kasse med metallåg (magnetisk
og
afskærmende). Ikke at det gør den store forskel. Trafoerne i sig selv
er skærmede og desuden gør den dobbelte opbygning det muligt at spille
fint uden indpakning. Alle interne forbindelser i den benyttede boks er
lavet med Silver Sonic solid core sølvkabel.
| |
Bemærk
at data angiver en kildeimpedans på 50 ohm samt en åben udgang. Jeg
kender ingen MC-pickupper med så høj kildeimpedans. Mange af de nyere
har meget lave impedanser omrking de 2-3 ohm, men normalen ligger nok
tættere på 6-8 ohm. Om en typisk belastning på 47 kohm på
udgangen så er det samme som "åben", kan man diskutere. Uanset hvad, så
er det imponerende data, som viser. at Lundahl ved hvordan man laver en
MC-trafo.
Lyden af LL 1933 MC trafo
Jeg
har lyttet til mange
forskellige trafoer. De bedste har været Ikeda IST-201 med en omsætning
på 1:20 (kr. 29.900,-) og My Sonic Lab Stage 1030 (kr. 36.900,-)
- også med en omsætning på 1:20. Som det ses,er priserne noget helt
andet end Lundahl LL 1933, men om lyden kan hamle op med disse
top-trafoer er noget helt andet. Jeg kan dog sige, at LL
1933 er absolut uden brum eller andre firstyrrende
elementer, Såfremt du har styr på dine stelforbindelser virker det
hele, som det skal.
Den første pickup jeg prøvede med, var en
Accuphase AC-3. Med et output på kun 0,2 mV og en indre impedans på 4
ohm, må den siges at have været forud for sin tid (Den er fra 1984).
Det er mere data man finder i dagens top pickupper. Lyden er da også
stadig fremragende - ja med LL 1933 faktisk mere end fremragende. Det er
i forvejen en meget dynamisk og kontrolleret pickup, men her er der
mere krop og magt. Man hører tydeligt, at AC3 befinder sig godt med
denne trafo mellem pickup og den almindelige RIAA indgang på min
Accuphase C-27. Støj er der absolut intet af og i forhold til den
aktive indgang på C-27 kan man sige, at lyden er mere fysisk og fremme i
lydbilledet. Der er, som jeg før har oplevet det, lidt mere luft
og sort baggrund i toppen dirkekte ind i C-27, men på den anden måde,
så er LL 1933 i signalvejen med til at gøre det hele lidt mere spændende
og umiddelbart.
Næste
pickup var min Ikeda 9G9ss silver. Igen lavt output 0,28 mv og en
udgangsimpedans på ca. 2,8 ohm.- Jo den gør det godt den lille Lundahl
trafo. Der mangler dog lige den sidste luft og rummet, som jeg ved
pickuppen kan præstere. Men nedadtil er der god fylde og kontrol. Som jeg husker Ikedas egen trafo, var der noget
mere hul igennem, selv om den også spillede anderledes end den
aktive løsning via min Accuphase RIAA. Umiddelbart vil jeg sige,
at denne Lundahl trafo nok ikke er tænkt brugt med en pickup i denne klasse, men
rent impedans og forstærkningsmæssigt passer de godt sammen.
Herefter prøvede jeg med min Ortofon MC-3000. Den er opgivet til 0,125 mV ud, så
den nærmest kræver en MC-trafo. Udgangsimpedansen er ca. 6 ohm.
Ortofons egen T-3000 trafo angiver et gain på 30 dB, hvilket så er
6 dB mere end de 24 dB vi opnår med LL 1933. Jeg hørte dog
tydeligt. at niveauet ud til RIAA indgangen (ca. 2 mV) er noget lavere
end de andre pickupper. Generelt har denne kombination en noget mere
glat og afslappede spillefacon. MC 3000 er stadig en super afslørende
og glat pickup. Disse kvaliteter er i fuld behold og generelt ville man
nok kunne acceptere det hele som en vellykket kombination. Var det ikke
fordi jeg har hørt det bedre med en aktiv løsning eller f.eks. T-3000
trafoen (med sølvspoler), så villet det her være absolut acceptabelt.
Sidste
pickup der blev prøvet var en Thorens MCH II. Reelt er der tale om en
en EMT pickup. Den byder på 0,25 mV ud og ca. 22 ohm i indre
impedans. Her gik det hele op i en højere enhed. Jeg har ikke før hørt
denne pickup så dynamisk og umiddelbar. Der var en smittende
spilleglæde med masser af dynamik. Både bund og top stod flot - der var
vægt nedefter og toppen var glat og detaljeret. Denne kombination
spillede jeg på længe og kommer sikkert også til at gøre det fremover.
Lidt beregninger
Med
hjælp fra regnearket jeg linkede til i starten, kan man nemt finde frem
til forstærkning og impedanser med forskellige trafoer. LL 1933
har et omsætningsforhold på 1:18. Med de typiske 47kohm ind i en
RIAA vil det give en indgangsimpedans på 184 ohm. En tommelfingerregel
siger at det optimale er en belastning på 10 gange pickuppens indre impedans. Nogle mener kun 5 gange og andre igen noget helt andet.
For de fire ovenfor nævnte pickupper vil det så kun komme til at passe med
Thorens MCH II og dens 22 ohm. Belaster jeg udgangen af trafoen med
100k stiger indgangsimpedansen således til 391 ohm. Dette blev også
prøvet og gav lidt mere luft opefter.
Men
hvorfor var resultatet med Accuphase pickuppen så positivt? Med de 4 ohm
udgangsimpedans ser den ind i de samme 184 ohm. Det er langt højere ned
de umiddelbart optimale ca. 40 ohm. Her er det så muligt at loade
udgangen på trafoen med en parallelmodstand (god lavinduktiv kvalitet).
Med 13k opnås de ca. 40 ohm, som burde passe bedre.
På samme
vis bør min Ikeda have en belastning omkring de 30 ohm - altså en
belastningsmodstand på ca. 9k. Underligt nok giver Ikedas egen
trafo IST-201 en belastning på ca. 118 ohm, så det der med 10 gange
pickuppens indre impedans skal nok tages med et gran salt. Eller har Ikeda
også loaded trafoen internt, uden at forælle nogen om det?
Ikeda 9Gss via Lundahl LL 1933 - impedanskorrigeret
Nysgerrigheden
var for stor. To stk. Takeman 10k modstanden blev
loddet over udgangen af trafoen. Hermed ændres indgangsimpdansen til ca. 32 ohm.
Altså pænt mindre en de førnævnte 184 ohm. Kendte
plader kom på tallerkenen. Gerry Mulligan meets Ben Webste og Dire Straits "Love over Gold" - Mobile
Fidelity 45 RPM. Alt var fint og der var tydeligt den ekstra slam og
vægt nedefter, men stadig var det som om toppen var lidt mindre
detaljeret end direkte ind i C-27.
Endelig
kom der så klassisk musik på. Solti
/ Venice - en RCA Victor Living Stereo fra 1959. Her var det straks
lidt mere tydeligt, hvad der skete. Et tynd lag båndsus fra den
gamle
optagelse var noget dæmpet. Det forekom mere robust og kontant -
mere krop på instrumenterne.
Til tider positivt, men de nærmest smeltende strygere var
tydeligt mindre detaljerede. Rummet i denne glimrende optagelse
var tonet lidt ned og det hele rykket noget tættere ind i stuen. Stadig
en fremragende gengivelse, men der manglede lige det sidste.
Total
set, så må konklusionen blive, at jo, impedanskorrektionen gør nok en forskel. Men der
sker ikke mirakler. LL 1933 er stadig en fremragende trafo, men den
lever ikke helt op til de krav jeg stiller med min Ikeda 9Gss
pickup.
Jeg spurgte Per Lundhal om hans holding med hensyn til impedans korrektion: "Parallelkobling
af en modstand på udgangen af trafoen bruges til at dæmpe pickuppens
svingende system. Som jeg ser det, har det ikke ikke så meget
med trafoen at gøre. Men den korrekte belastning kan
være vigtig for at opnå den optimale gengivelse".
Læs mere om impedanskorrektion i linket øverst.
Konklusion
Lundahl
LL 1933 leverer en meget overvbevisende gengivelse. Som Lundahl selv
skriver det "Where other companies stop, we start". Man
kan sige de tror på sig selv og deres produkter. Uanset trafoens
kvaliteter skal den passe sammen med den pickup, du ønsker at bruge. I
de fire tilfælde jeg prøvede her, var det min Accuphase AC3 og i endnu
højere grad Thorens MCH II, der faldt i
hak. Især den sidste indgik nærmest i en slags symbiose med LL
1933. Resultet
blev en super musikalsk gengivelse, med masser af nærvær og
generelt en dynamisk men samtidig afslappende gengivelse. Jeg har
hørt bedre trafoer med min IKEDA
og Ortofons MC 3000 . Sidstnævnte var umiddelbart lidt for
tilbageholdende med LL 1933. I
begge tilfælde vil jeg tro at andre MC-trafoer fra Lundahl kan gøre det
bedre. Kunne være fristende at prøve sølvversionen LL 1933 Ag
eller måske LL 1941 med højere gain. Der er sølv i min IKEDA, så måske
det er sølv i trafoen der skal til?.
Lundahl LL 1933Ag - sølvversionen
Septenber
2020 ankom der to stk. Lundahl LL 1933Ag fra Sverige. Man ser
straks, at sølv versionen et finere produkt. I stedet for en
papkasse er trafoerne pakket i en fin træboks med magnetlås. De to
trafoer har fået en sort label, men ellers er de i samme dimensioner og
beforbindelser som som kobber varianten. I første omgang kom de
lige på med nogle kabler stik, der bare flagrede ud i luften. Jo, der
var hul igennem.
En
boks i 2 mm massiv kobber er fremstillet og de to trafoer er limet fast
i det der bliver toppen af kabinettet. Senere skal der bund og
sider af massiv træ på. Men de spiller nu - ingen brum og alt som det
skal være.Som
det fremgår af billederne, blev trafoerne igen forbundet med
Silversonic solid core sølvkabel. Stikkene er rhodiumbelagte RCA fra
Cardas. Det hele må gerne se lidt færdigt ud, når man investerer en pæn
sum penge i et prudukt som dette.
| |
.
Lyden af LL 1933Ag
Min
største nysgerrighed var, om der nu reelt også var en forskel i forhold
til den almindelige kobber udgave af LL1933? Jo, det er der! Den er
ikke stor, for som med meget andet high-end hifi så får man kun små
forbedringer for de sidste investerede kroner.
Det første jeg
beværkede, var noget uventet, en lidt større vægt og fylde nedefter.
Der er mere autoritet og magt i sølvtrafoerne. Nogen siger det er et
kendetegn for trafoer med nikkel i kernen. Det er der så også i kobber
verisonen, men her har vi den der specielle kropslige gengivelse i
endnu højere grad, end det jeg faldt for i kobberbersionen. Mange taler
om "sølv-lyd" i forbindelse med kabler - altså en let fokusering på
toppen og en fokusering på ekstra detaljer opefter. Der var
bestemt ingen af de tendenser her.
Men hvad så med resten. Jeg
havde primært Hana ML og min Ikeda pickup ind over. Gain er som på
kobberversion helt tilfredsstillende 24 dB, hvilket virker fint i mit
setup. Det giver hhv. 6,2 mV fra Hana ML og 4,1 mV fra min Ikeda
9Gss.
En
ofte spillet plade er Bo Sundström / "Mit Dumma
Jag". Nogen kender ham måske fra Bo Caspers orkester, men her er det
underfundigt og humoristisk svensk jazz. Oven i købet er pladen godt
optaget. Her lagde jeg mærke til et ekstra lag af overtoner. Detaljer i
toppen der kom bedre til sin ret, men samtidig også var en
del af helheden - af musikoplevelsen. Jeg har længe spillet på Hana
ML via LL 1933 kobberversionen. Det var absolut hørbart, at der
lige blev lukket lidt mere op for detaljerne i toppen samt at der var
et noget større og mere åbent lydbillede. via LL1933Ag Sølv trafoen
formår bedre at vise, hvad denne fremragende pickup magter. Via Ikeda
pickuppen oplevede jeg også tydeligtm at der lige kom noget mere
"plads" til musikken, der klinger en tand mere frit og med bedre rum.
Med
Inger Marie Gundersen / Feels Like Home på pladetellerkenen, blev der
skiftet mellem de to trafoer. Ikeda pickuppen og samme gain på
volumekontrollen. Alligevel var det som om der lige blev spillet en
tand lavere på "Long as I can see the Light" via AG-versionen. Et par
skift frem og tilbage afslørede forskellen. Via AG trafoen rykker
hendes stemme lige et par skridt tibage i lydbilledet. Samtidig er
der flere detaljer og en noget anderledes helhed. Lydbilledet
bliver større og mere sammenhængende. Jeg kan nu bedre genkende de
kvaliteter, jeg ved der er i min Ikeda 9Gss. Næste trin bliver at finde
det korrekte RCA kabel fra trafo til RIAA (bruger Cardas Clear lige
p.t.) og så lige at få bygget den rør-RIAA færdig jeg er gået igang med!
Konklusion
Med
Lundahl LL 1933Ag har jeg en trafo, der kan leve op til mine krav i
forbindelse med de bedste af mine pickupper. Om den så også er på højde
med det bedste i verden, er jo et spørgsmål om hvad man foretrækker og
hvilke pickupper der skal sættes på. Jeg er helt sikkert tilfreds og
med min Ikeda som signalkilde, har jeg fundet en værdig
partner. Er begejstret over lyden i LL 1933Ag og nyder
musikken.
TILBAGE TIL FORSIDEN