_________________
_______________________________________________________________________________

TRU-LIFT - løfter armen, når pladen er slut

Integrityhifi TRU-LIFT  -  http://www.integrityhifi.ca/tru-lift
Priser: single lift kr. 1.875 - deluxe sæt (4 baser) kr. 2.438,-
Import og forhandling: Connaisseur-AV (AVA Group A/S) - www.connaisseur-av.eu

Tru-lisftJeg har set løsningen før. En lille fiks anordning der løfter armen, når pladen er slut. Thorens lavede den tilbage i 80’erne og andre har også været på banen (Se billedet herunder). Nu er det Canadiske Integrityhifi der har kastet sig over problemet. Hvordan forhindrer man, at armen står og kører i udløbsrillen, når pladen er færdig? Nogle vælger en pladespiller med automatik og så er det løst. Vi er andre. som selv vil bestemme hvilken arm der skal monteres og så foregår det hele manuelt.

Jeg har prøvet lignende løsninger før, men for det meste er de vanskelige, lavet af plastik og fungerer langt fra optimalt. TRU-LIFT er noget helt andet. Den er langt mere gennemtænkt, solid og tillidsvækkende. Det afprøvede eksemplar var i massiv messing, men den findes også i rustfrit stål. I deluxe sættet kan der vælges mellem 4 forskellige højder på de ”tårne” liften monteres i, så den kan bruges på næsten alle pladespillere. Selvfølgelig er der også en finjustering af højden, hvilket absolut er nødvendigt. En lille udliggerarm sørger for at udløse liften, der med en silikonedæmpning løfter armen langsom, når armen når udløbsrillen.

Three liftsPlacering og justering er forklaret i den medfølgende manual (med et billede af en oval pladetallerken?). Er det ikke tilstrækkeligt, er der en udførlig beskrivelse på hjemmesiden. Det tager dog ikke så lang tid, kræver blot lidt tålmodighed med justering af højde og afstand til armen. Liften gøres klar med et let ”klik” når løftarmen trykkes ned og låser. TRU-LIFT er forholdsvis tung, så har man en pladespiller med flydende ophæng, kan det tænkes, at det lige skal kontrolleres. En MEGET let berøring af føleren løfter den langsomt igen. Følsomheden kan justeres, men man skal passe på at den ikke bliver alt for høj, for så kan selv små vibrationer ved berøring af arm og pladespiller udløse den. Jo, den er absolut fintfølende og udgør ikke nogen fare for pickuppen. Når man har fundet den optimale indstilling, placering og følsomhed kan den ellers tunge lift fæstnes med en lille klat ”elefantsnot”, som også medfølger.

I praksis har TRU-LIFT fungeret overbevisende med min Jelco SA 750L 12” arm. Man vænner sig hurtigt til lige at give den et tryk, når armen er ført retur til holderen. Så er den klar til næste plade. TrueLift passer stort set alle arme, men med hensyn til pladespillere er der enkelte undtagelser. Når armene er monteret på høje tårne rundt om en pladetallerken (f.eks. Platine Verdier) er der ikke særligt meget plads til at sætte liften nogen steder. På TRU-LIFTs hjemmeside, kan man se, at det kan lade sig gøre. på mine armbaser var det  ikke muligt. Den virker dog fint på de mere ”almindelige” pladespillere med en solid plint.

Efter et par dage var jeg allerede afhængig! Det er behageligt, at man ikke skal afbryde madlavningen eller smide katten ned fra skødet, når pladen er færdig. TRU-LIFT virker upåklageligt. Eneste lille anke er, at hvis du glemmer at trykke den ned, vil din arm støde på liften under afspilning. Ikke så godt, for det kan høres! Men som nævnt, du vænner dig hurtigt til at ”lade” liften hver gang du spiller en plade.

TRU-LIFT er ikke billig, men set som et supplement til en top arm og pickup er det OK. Der er tale om et meget gedigent og tillidsvækkende produkt. TRU-LIFT bliver nu siddende under den ene af mine mange arme. Spørgsmålet er så hvad jeg gør, når de andre står og kører i udløbsrillen?

Her udgaverne i rustfrit stål. De fire lifte i Deluxe sættet giver 4 mulige højder, hhv. 3,2 til 4,1 cm, 4,1 til 5,1 cm, 5,1 til 6 cm og den største 6 til 7 cm.  Som det ses af billederne ovenfor, klarede jeg mig fitnt med den mindste.