Pladespilleren.dk
Ansuz Digitalz Diamond USB – kr. 18.000 for 2 meter (15.000,- 1 meter) - www.ansuz-acoustics.com
Dyrholm Audio X-Series USB – kr. 8.800 for 1 meter - www.dyrholmaudio.dk.
Tellurium Q Ultra Silver USB – kr. 3.800 for 1 meter - www.high-performance.dk
Tellurium Q USB Statement (prototype) - ca. kr. 15.000 for 1 meter - www.high-performance.dk (tilføjet nov. 2017)
SoTM tX-USB Ultra - kr. 9.800,- www.studiosound.dk
Senest opdateret 10. september 2017 / opfølgning 16. november 2017 - se nederst på siden
Selv om jeg er rigtig meget til det analoge, så er jeg også til
musik! Absolut til musik, for ellers var der ikke nogen grund til alt det
udstyr, der fylder min stue. Mine lydkilder er plader og spolebånd, samt
digitalt via medieserver, streamet eller CD. I dag er det digitale primært i
form at rippede CD’er eller downloadede filer, som bliver lagt på min
Aurender S10 medieserver. Den er så forbundet via en asynkront USB forbindelse til min
kombinerede forforstærker, DAC og digitale filter.
For ca. 3 år siden prøvede jeg en del forskellige USB kabler
og fandt frem til, at der var forskel. Ofte større forskel
end på mange analoge kabler. Men nu er der sket en del indenfor området og
udvalget er blevet større. Der findes også filtre og aktive enheder til
behandling af digitalsignalet. Her kigger jeg så nærmere på en lille håndfuld
USB kabler i den absolutte top samt en aktiv løsning.
Hvad er USB?
Universal Series Bus –
tja, noget så usexet står det for. Reelt et kablet udviklet til at forbinde en
PC med omgivelserne, f.eks. en printer et tastatur eller en mus. Her taler vi
om USB 2.0, der kom omkring år 2000. Der er specificeret til at kunne
transmittere 480 mB/sek, hvilket burde være rigeligt til vort formål, selv med
HD filer. Der findes også et 3.0 kabel med ca. 10 gange højere
transmissionshastighed, men så vidt jeg ved, bruges det ikke til hifi. Du kan
læse meget mere om USB her: http://www.allusb.com/usb-explained
Sådan gjorde jeg.
Alle kablerne blev prøvet mellem min Aurender S10 medieserver og min DAC. Jeg slæbte også kablerne med til en ven hvor de blev prøvet mellem hans medieserver og EMM Labs DAC2X. Endelig har jeg også i enkelte tilfælde prøvet nogle af mulighederne mellem PC og DAC i en PC der er meget langt fra opitmal til afspiling af lyd. De tre afprøvede kabler er alle det ypperste af hvad producenterne formår. Altså toppen af deres USB kabler.
Lorde / Melodrama (Tidal hifi)
Paul Simon / Stranger to Stranger (24 bit/96 khz)
Eva Cassidy / Songbird (CD rip)
Diana Krall / Turn up the Quiet (24 bit/ 192 khz)
Mike Oldifeld / Return to Ommadwan (16 bit/44 kHz)
Yello / Toy (16 bit/44 khz)
Ansuz Digitalz Diamond USB.
Ansuz Acoustics
er lige som Aavik Acoustics for nyligt skilt ud fra
søsterselskabet Raidho Acoustics, kendt for deres fremragende
højttalere. Der er således nu tale om tre selskaber, der dog arbejder
tæt sammen. Jeg har
tidligere lagt et
øre til nogle få Ansuz kabler fra den billigste POM serie, men denne
gang var
det toppen
af hvad Ansuz kan præstere. USB kablet kom i en meget stor brun
papkasse. Jeg
blev dog forsikret om, at det normalt kom i en finere emballage. Ansuz
går dog
ikke så meget op i, at lave flotte kasser. Som de sagde: "de kan
så fylde op på loftet. Hellere bruge pengene på indholdet".
Som nævnt starter Ansuz kabler med POM serien, fulgt af
Aluminium, Ceramic og toppen Diamond. Hertil er så kommet budgetserien X. I alle
serier finder man et stort udvalg af signalkabler, højttalerkabler, netkabler
og som her, digitalkabler. Ansuz Digitalz Diamond kom i en to meters længde. Et
meget flot kabel med en nærmest slangelignende sølv og kulfiber kappe samt
solide stik. Midt på kablet er der en lille fortykning med et eller andet hemmeligt
indhold. Prisen på ca. 18.000 kroner virker afskrækkende (ca. 15.000 for 1
meter). Det gjorde det også på mig, men så er der jo alle de andre alternativer
i de mere prisvenlige serier. Et sæt RCA signalkabler i Diamond serien
koster ca. 85.000 kr., så i den sammenhæng er USB kablet ikke så afskrækkende.
Der var heldigvis
ikke en masse pseudovidenskabelige
forklaringer om, hvad de har kommet i kablet. Ansuz oplyste, at de ikke
er
tilhængere af at overloade publikum med alt for meget high-tech vrøvl
om
mystiske materialer mm. I stedet skal produktet selv bevise
sit værd. Men der er selvfølgelig noget teori bag hvordan
Ansuz når
frem til det endelige resultat. Med USB kabler såvel som analoge
kabler
lægges der vægt på de samme egenskaber. Et digitalt signal bliver
overført
analogt, hvorfor en god jording og effektiv skærmning er essentielt
vigtige
egenskaber.
Lyden af Ansuz
Da jeg kontaktede Ansuz. var de mere indstillet på, at låne
mig et komplet sæt kabler, så det var deres hele vejen igennem. Men her drejer
det sig dog kun om USB signalet fra signalkilde til DAC. De testede kabler fik
således alle samme betingelser. På et senere tidspunkt kan det være, jeg vender
tilbage til andre af Ansuz kablerne.
Igen måtte jeg sande, at der er forskel på USB kabler. Den
er ikke stor, men stor nok til at man hører det klart. Jeg startede op med
Lorde/Melodrama. Hvor isæt stemmen står flot på den nye plade.
Der gengives meget
homogent og
umiddelbart med et bredt lydbillede, hvor alt
hænger sammen. Intet bliver fremhævet på bekostning af noget andet. Man
kan
sige, at der ikke er nogle ”huller” i lydbilledet som er meget nøgternt og neutralt. Alligevel fornemmer
man at
toppen er let tilbageholdende og rummet bag højttalerne en tand
mindre luftigt og frit. Her kunne jeg forestille
mig at en form for symbiose med andre Ansuz kabler vil få det helt til
at virke noget anderledes. Men det er blot et gæt. Til gengæld var
lydbillet rykket lidt på afstand, så man får ikke musikerne op på
skødet. Dog stadig med stemmen præcis og
svævende i
lydbilledet. Der var godt med magt og umiddelbart også en god fasthed og slagkraft i
bunden. Tendenserne var lidt hen af det jeg også skulle oplevede på SoTM
boksen (se
herunder), dog i lidt mindre udtalt grad. Altså en stram og meget
impulsvillig
bund med vægt bag. Men alt i alt en lidt mere varmt klingende og tilgivende
gengivelse med fokus på vægten
og det fysiske i lydbilledet. Imponerede at et digital kabel kan gøre
så stor
forskel.
Hele tiden værdsatte jeg sammenhængen og måden at lægge det
store
brede lydbillede ud bag højttalerne, så intet blev fremhævet på
bekostning af noget andet. En nærmest holistisk måde at gengive på,
hvor det hele bare virker korrekt og naturligt. Fornemt! Man kan bare
gætte på, hvad en kombinationmed andre kabler fra Ansuz vil kunne gøre?
Dyrholm X-series
Jeg mødte John Dyrholm for ca. 10 år siden til Supertræf
afholdt af Viborg hifi-klub. Det passer så meget godt med at han nu har
introduceret X-series i anledning af hans 10 års jubilæum. Programmet
indeholder dog mange forskellige kabler, men X-series er toppen og det bedste
Dyrholm kan præstere.
Kablet leveres i
en fornem trækasse med skydelåg. Ifølge
Dyrholm ligger timers udvikling og afprøvning bag kablet.
Flere venner har lagt ører
til og været med i udviklingen. X-series USB er opbygget med flere
tynde sølvledere individuelt isoleret med bomuld. Det er splittet
om i to med
henholdsvis signal og stel/5 volt forsyning.
Lytteindtryk.
Det første jeg
bemærkede var luft og præcision opefter
i frekvensområdet. Diana Kralls stemme stod luftigt og
nærmest svævende i lydbilledet. De øvre oktaver viste en tydlig bedre
formilding af de små detaljer. Der var helt klart mere plads og
dybde i lydbilledet og mere
præcision. Efter et par dage bemærkede jeg hvordan forkanter og dynamik
blev
mere udtalt. Yello var mere voldsom og fast og med bedre kontrol
nedefter. Det samme kan siges om mikrodynamikken. Anslag på piano
eller guitarstrenge
stod distinkt i lydbilledet. Det var tydeligt, når jeg skiftede tilbage
til
mit tidligere ellers rigtigt gode USB kabel, hvor det hele blev mere
mat,
langsomt og lydbilledet lukkede ned. Altid godt at kunne gå den anden
vej og
sikre sig, at man ikke er helt galt på den.
X-Series havde en let tendens til at male med en lidt bred pensel og gøre instrumenter og stemmer lidt bredere og mere "lækre". Der fornemmes en vilje til at trække detaljer frem i de øvre oktaver. Dog uden at det på nogen måde kammer over og bliver direkte pågående. Tvært imod er der hele tiden de store lækre lydbillede bag højttalerne. Det er spændende og der sker en masse, men homogeniteten er ikke helt på højde med Ansuz. Rummet er mere luftigt gengivet og i forhold til Tellurium er der lidt mindre overblik, som om der sker mere på samme tid men helt uden evnene til 100 % at skille tingene ad.
Altså leverer Dyrholm X-series store flotte klangflader, hvor der rigtigt bydes på en masse lækre detaljer i de øvre oktaver. Et kabel man ikke bare lige piller af igen, men læner sig tilbage og nyder musikken.
Tellurium Q Ultra Silver USB
Tellurium er
efterhånden et kendt og velanskrevet engelsk
kabelmærke. Denne topmodel i deres USB serie er et forholdsvis
stift kabel, men
alligevel fleksibelt nok til at det passede ind bag mine
apparater. Der er
ikke så mange oplysninger og heller ikke meget at se på kablet.
Gedigent opbygget med sølvledere. Ingen yderligere oplysninger,
men 60 dages returret og vær venlig
selv at lyt og bedøm!
Lyden af Tellurium Q
Overordnet
leveres der masser af ro og præcision. Lorde er lige trådt et skridt
tilbage væk fra højttalerne og der er luft, lutft, luft omkring det
hele. Lydbilledet er tydeligt
anderledes med en større adskillelse af højre, venstre og midt. I
starten af Paul Simons "Insomniac''s Lullaby er der meget langt væk
lidt trafikstøj. Det står mere klart i lydbilledet og der er
simpelthen mere plads og større ro over det hele. Derfor
virker
punktformigheden meget besnærende og det hele står svævende i
lydbilledet. Stemmer står super stabilt, men det går lidt ud over den
højre/venstre sammenhæng, som især Ansuz kablet magter. Der er Ikke så
meget
luft og rum opefter som Dyrholm, men så alligevel. Kablet gør det på
sin egen
måde med en distinkt og meget præcis lidt sprød fysisk gengivelse af de
øvre
oktaver. Generelt er lydbilledet stort og dybt og ligger pænt bag
højttalerne, hvis
optagelsen kræver det.
Stemmer – f.eks. Eva Cassidy – står super punktformigt og tilbage
i lydbilledet
lækkert adskilt og meget afslørende med sort baggrund. Lydbilledet
er bredt og der er ryddet op, så alle detaljerne står mere
distinkt. Toppen gengives let fremhævet, hvilket er med til at
skabe de mange detaljer. Nogle vil sige analytisk og meget
hifi-korrekt. Jeg vil
sige,
præcist og afslørende.
Et spændende og meget levende kabel. Der sker bare noget
mere og det hele virker levende og dynamisk. Evnen til at lytte igennem og
skille ud er dog den helt store force.
… og så til noget helt andet.
SOtM tX-USB Ultra. Soul Of the Music star forkortelsen for og det lyder da meget tiltalende. Her har vi
et aktivt system der sættes mellem kilde og DAC indgang. I det
følgende vil jeg blot kalde den ”SOtM”.
SOtM fungerer som en hub, der kan modtage et USB signal og distribuere det videre via to USB-udgange, hvor den regenererer USB AUDIO-signalet via et superclockmodul, kaldet sCLK-EX. 5 V strømforsyningen renses også i hele 5 led. Efter hvad de oplyser, skulle det give en væsentligt forbedret gengivelse.
SOtM kommer med en lille in-wall digital strømforsyning. Noget bedre kunne måske forventes, men den meget kraftige interne regulering giver et tilfredsstillende resultet. Men muligheden for opgradering af strømforsyningen er der dog. På bagsiden finder man et USB indgangsstik og to ud. Det er muligt at afbryde 5 V forsyningen ud af de 2 USB bøsninger, hvis ens DAC ikke behøver det. Jeg prøvede, men oplevede ikke nogen forskel i mit set-up. Det anbefale dog kun at bruge den ene udgang, idet kvaliteten skulle blive lettere forringet ved at anvende begge på een gang.
Der er også mulighed for en extern clock, som tilsluttes via et BNC-stik. Denne funktion blev dog ikke prøvet.
Boksen har ikke nogen afbryder, her må man blot trække DC forsyningsstikket ud.. En "by-pass" funktion ville også være rar, så man kunne sikre sig, at der skete noget.
Lyden af USB regenerering
Her er fodaftrykket noget anderledes end jeg oplevede det
med USB kablerne alene. Stadig er boksen dog afhængig af kvaliteterne på de
benyttede USB kabler. I større grad på udgangen og stort set ikke på indgangen.
Således må jeg konkludere, at den virkelig omdanner signalet og sende noget ”renset”
videre. Det kan defor ikke undre, at den i forbindelse med de to mediesevere ikke
kunne bidrage med det helt store. Begge var i forvejen i stand til at levere et
rent og nærmest perfekt digitalt signal.
SoTM rykker dog lidt på fysikken i bunden og giver et lidt rundere
og varmere lydbillede, hvor stemmer og instrumenter i midten kommer tættere på.
Et mere intenst lydbilleder, som især klæder mere up tempo rock og pop. Nogle
vil sige mere rundt og ”analogt”. Problemet er, at den stadig er afhængig af de
benyttede USB kabler. Eller rettere sagt kablet på udgangen til DAC’en.
I den ene opsætning havde vi to stk. Dyrholm USB til
rådighed, de kom så i brug og sammenligningen med og uden boks, var mere
retfærdig. Der sker noget, men det er svært at lægge noget til når kablerne i
forvejen gør det godt. Snarere dæmpes detaljerne lidt, mens der kunne anes en
lidt mere fysisk gengivelse af de laveste oktaver. Ellers var lydbillet meget
lig det der kunne opnås med et enkelt Dyrholm X-series USB.
Holder man sig
til mere almindelige USB kabler og forbinder
boksen til en PC (optimeret til alt andet end musikgengivelse), giver
den primært noget i forhold til størrelsen /
bredden af
lydbilledet og så fylder det hele noget mere. Der er mere krop og
energi
i
musikken. Det gør sig primært bemærket på de laveste oktaver. Faktisk
ret overbevisende hvordan bunden ændrer karakter. Det er ikke
sådan
at højttalerne pludseligt går lavere, men mine 4 stk. 15” basser fik
noget mere magt og kontrol, som om de havde fået en langt mere
kontrollerende forstærker. Hvordan det kan lade sig gøre, bare ved at
”pille”
lidt ved det digitale signal, skal jeg ikke kunne sige.
Samlet konklusion.
Tja, jeg
må igen konkludere, at der faktisk er en stor forskel på USB kabler. Det vidste jeg godt i
forvejen, men det er trods alt nogle år siden jeg sidst har prøvet
alternativer.
Hvis vi ser bort fra prisforskellene, så er det meget kort sagt valget mellem det store sammenhæng og homogeniteten i Ansuz. Luft og gennemsigtighed i Dyrholm eller overblik og præcision fra Tellurium Q. Hvad man vælger kommer også an på, i hvilke sammehænge kablerne anvendes. De to anlæg jeg prøvede på vise dog rimeligt sammenlignelige resultater.
SOtM
boksen er et spændende produkt, der dog ifølge min erfaring
primært henvender sig til dem der kører med PC som digital
lydkilde. Her kommer den til sin ret og vil helt sikkert kunne give
væsentlige fordele i form af mere rum, samt en rund og organisk
gengivelse, med magt og power i de lave oktaver. Glem dog ikke, at
den også vil
nyde godt af et godt USB-kabel mellem boksen og din DAC.
Hvis man har bare et rimeligt vellydende set-up med PC/medieserver og en god DAC, så er det på sin plads at vælge et ordentligt USB-kabel. Det kan være et af de tre ovenfor, eller noget helt andet. Jeg vil ikke nævne nogen procenter i forhold til priser m.v. Blot anbefale alle (også tvivlerne) selv at prøve det. Hvis ikke du hører forskel, så brug pengene på noget andet. Er der den forskel, som jeg har oplevet, må du gøre op med dig selv, om der skal investeres.
TILFØJELSE november 2017 - Tellurium Q Statement USB
På hifimessen i Kastrup fik jeg lov at låne en anonymt udseende boks med Tellurium Qs fremtidige reference USB kaldet Statement. Forventet lancering december 2017 eller januar 2018. Der var naturligt nok ikke mange oplysninger og umiddelbart ligner det meget Tellurium Q Ultra Silver. Prisen er næsten 4 x så høj, så man kan, skal og må forvente, at der sker et eller andet. Det gør der så også! Hvor Ultra Silver lægger lydbilledet i lag bag højttalerne med masser af transparens og dybde, så har Statement bare mere af det hele. Alting finder den rette plads i lydbilledet, der bliver bredere og langt mere overskueligt. Gengivelsen er mere 3-dimensionel og man får simpelthen mere musikinformation og energi i lydbilledet. Dette sker vel at mærke på en ikke anstrengende måde. Alting falder bare på plads og man kan kun undres over, at et USB kabel magter at give en så meget mere musikalsk oplevelse.
Jeg tog også kablet med til min ven Henrik, hvor vi koblede det mellem hans Aurender og en EMM Labs DAC 2X. Resultatet var det samme, om muligt endnu mere overbevisende. Vi var 4 til stede og alle hørte meget tydligt, hvad der skete, også når vi skiftede tilbage til hans eget USB kabel eller mit Ultra Silver USB. Nok en fremtidig kunde?
Skal jeg så have dette kabel, når den endelige version foreligger? Tja, der skal da lige sælges lidt brugt hifi, samt de "gamle" USB-kabler. Men så er der vel ikke nogen vej uden om. Med tanke på at ALT digitalt lagret musik samt TIDAL hifi-streaming kører via dette kabel, ja så er der faktisk tale om en meget vigtig "navlestreng" i mit anlæg. Medieserver og DAC samt netkabler løber op i næsten 10 gange så meget som Tellurium Q Statement, så set i den sammenhæng kan det godt forsvares (synes jeg). Er dog stadig et stort spørgsmålstegn mht. hvordan et USB-kabel kan gøre så stor forskel.
TILBAGE TIL FORSIDEN - PLADESPILLEREN.DK.