Pladespilleren.dk
Transfiguration adskiller sig fra andre producenter ved deres avancerede brug af ringmagneter og meget tæt kobling i mangnetfelter. Men hvordan giver det sig så udslag i lydkvaliteten?
Fra HIGHfidelity februar 2008 (senest opdateret december 2017)
Testemner:
Transfiguration Orpheus – ca. 27.000
kr
Transfiguration Phoenix – ca. 17500kr
Transfiguration Axia - ca. 9500kr
Import/forhandling: www.vassagohifi.dk
Transfiguration har ikke egen hjemmeside - men du kan finde mere her: http://transfigurationcartridges.co.uk/about/
Fantastiske forvandlings maskiner.
I Harry Potter bøgerne taler man om transfiguration, som faktisk er det første
fag på Hogwarts School of Whitchcraft. Har du læst bøgerne eller set filmene
(hvem har ikke det?), ved du alt om transfiguration. Meget kort kan det
beskrives som ”ændring af noget til noget andet”. Eller sagt på en anden måde –
en forvandling.
Men hvad har det så med pickupper at
gøre? Jo, Immutable Music fra Japan (Seiji Yoshioka) laver rigtigt gode
pickupper, som passende hedder Transfiguration. Det der ”transfigureres” må være
rillerne i pladerne, som på nærmest magisk vis forvandles til fantastisk musik.
Den første pickup fra Transfiguration kom en gang sidst i 90’erne. Som en trold
ud af en æske kom de frem og tog konkurrencen op med alle de veletablerede
mærker. Ja, ikke bare det. De viste også at tingene kunne køres på nye måder og
at de hvad lyden angik, bestemt ikke havde noget at skamme sig over.
Det nye og anderledes var anvendelsen
af modsat placerede kraftige ringmagneter på hver side af den bevægelige spole.
Således undgår man behændigt polstykker, anker og problemer omkring magnetisk
mætning, spredningsfelter og meget andet. Transfiguration mener selv, de er de
eneste der anvender denne metode, men det er dog ikke helt sandt. Enkelte
modeller fra f.eks. Lyra benytter samme opbygning.
Men på topmodellen Orpheus (og den
tidligere topmodel Temper) er Transfiguration gået et skridt videre og har
placeret spolerne direkte inden i en udskåret neodym magnet. Tolerancerne er
selvsagt meget snævre, men fordelene skulle være uomtvistelige.
Den danske importør Vassago HiFi var så venligt at låne mig 3 af de nyeste
pickupper fra Transfiguration. Allerede den billigste i serien kaldet Axia
befinder sig i en prisklasse, hvor de fleste nok finder det lige i overkanten.
Hvad man så skal sige om de næste 2 vil jeg overlade til læserne, men vi
befinder os også i den absolutte referenceklasse.
For alle 3 er der tale om low output MC pickupper med udgangsniveau omkring de
0,5 mV. Øvrige data vil jeg springe let hen over - se links ovenfor.
Data for Orpheus (tilføjet december 2017):
Intet polstykke - dobbelt ringmagnet MC pickup
Bor nålefane
Nåleslibning - Ogura PA
Spolesystem - Ultra grade SS-é-kerne med 7N kobber
Neodym magnetsystem
Vægt 9 gram
Udgangsspænding: 0.48 mV (3.54 cm/s, 1kHz)
Intern impedans 2.5 ohm
Frekvensområde: 10 - 20.000 Hz + 1.5dB, 10 - 40.000 Hz +2dB
Kanaladskillelse: > 30 dB (200 Hz til 10 kHz)
Kanalbalance: < 0.5 dB ved 1kHz
Dynamisk compliance: 13 x 10-6
Anbefalet belastning: > 3 ohm
Anbefalet nåletryk 1.8 g
Rækkefølgen.
Hvor starter man? Lytter jeg først til topmodellen, vil de øvrige forekomme
mindre gode end de reelt er. Starter jeg fra ”bunden” løber jeg tør for
superlativer eller måske ikke? Det er dog min erfaring, at det er nemmere at
beskrive en ”nedgradering” end det modsatte, hvis ellers man kan tale om noget
sådant i denne kvalitetsklasse. Så derfor startede jeg med den nye topmodel
Orpheus. Men måske var det også blot nysgerrigheden der bestemte. Uanset hvad,
så angiver Transfiguration ca. 30 timers indspilning, hvilket bestemt ikke er
svært at opnå. Den tid går meget hurtigt, for lyden er faktisk fremragende lige
ud af den flotte ædeltræsboks.
Alle 3 pickupper blev afprøvet i hhv. Ortofon AS-309 S armen alternativt en
Triplanar MkVIII Ultimate. De benyttede MC/RIAA forstærkere kom fra Accuphase,
Aqvox og Plinius. De 2 sidstnævnte kommer jeg tilbage til i en kommende udgave
af ”kontravægten”.
Billedet
viser single-ring princippet som anvendes i Orpheus.
Orpheus.
Med Shelter Harmony lige ved hånden (se kontravægten i nr. 7/2007), var det nemt
at lave en umiddelbar sammenligning. Prislejet for de 2 top pickupper er det
samme, så man kan med rette forvente noget rigtigt godt. Forventningerne blev
til fulde indfriet, men med Orpheus er der tale om en helt anden klangbalance.
Husk på at pickupper er mekaniske transducere lige som højttalere, så der er
forholdsvis store forskelle. Under alle omstændigheder langt større forskelle
end det typisk opleves på cd-afspillere i samme prisklasse.
Med Orpheus er der i mindre grad tale
om fokusering på det varme mellemtoneområde, der her er utroligt glat og
nøgternt. Shelter Harmony har en helt speciel evne til at trække tingene nærmere
på og give et ekstra indblik i sangstemmer og instrumenter. Vægten i bunden er
også en del mere fremtrædende på Harmony, som virkelig har magt over tingene i
de lave oktaver. Hermed ikke sagt at Phoenix på nogen måde holder sig tilbage,
men det er alligevel en tand mindre voldsom og lidt mere høflig i dette område.
Der hvor Orpheus skiller sig ud, er en umiddelbar klarhed (selvfølgelighed) og
masser af detaljer. Det gælder hele vejen fra bassen, op gennem den vigtige
mellemtone og langt langt op til over det hørbare område. Tonalt er der ingen
knaster eller noget man bliver gjort opmærksom på. Homogenitet af allerhøjeste
karat.
Samtidig skal Orpheus nok fortælle lytteren, når der sker noget dynamisk. Det er
absolut dette aspekt der først springer i ørerne, frem for alt mikro dynamikken.
En guitarstreng står sprødt og med alle detaljer i behold. Mark Knopflers nyeste
udspil ”Kill to get Crimson” er blevet beskyldt for at være lidt kedelig. Sådan
oplevede jeg det bestemt ikke, når Transfiguration Orpheus får lov til at
formidle det musikalske budskab. Samme tendenser går selvfølgelig igen på piano
eller et rimshot på en lilletromme. Man når ikke at blinke med øjnene, før det
er overstået.
Igen som jeg har bemærket det på andre
top pickupper er toppen meget nøgtern, ja nærmest selvudslettende og legende
let. ”Jeg er her” siger den, men det er ikke mig du skal lægge mærke til.
Alligevel kan man ikke undgå at blive imponeret.
Et andet sted hvor Orpheus virkelig skiller sig fra konkurrenterne (og til dels
de 2 mindre ”søskende”) er evnen til at lukke op og skabe et stort nærmest
holografisk lydbillede. Tag Hans Theessinks ”Slowtrain”, med det Zambiske
placeret lidt længere tilbage, hvor rummets bidrag skaber endnu flere detaljer
langt bag højttalerne. Det hele virker bare så overlegent og naturligt, at man
nærmest kan tælle de enkelte stemmer og se hvor rummet ender. Sublimt.
Totalt set må Orpheus siges at høre til i den transparente og meget direkte
gruppe af pickupper. Jeg vil ikke sige analytisk, fordi det ofte forbindes med
noget negativt. Alligevel vil man opleve at visse gamle indspilninger (typisk
dårlige optagelser) bliver pillet fra hinanden og fremtræder mindre
sammenhængende og musikalsk involverende. F.eks. oplevede jeg på Beatles No. 1
at såvel min Benz Ebony som den gamle Ortofon SPU magtede at formidle den
typiske 2-kanals mono på en mere tilbagelænet facon, der passer bedre til denne
type musik.
Phoenix
Her er vi igen i Harry Potters verden rent navnemæssigt. Men der er nu også en
del magi over lyden. I forhold til Orpheus er lydbilledet lige en tand mindre
dynamisk og stramt, men til gengæld er det hele så også rykket lidt længere væk
og der fokuseres mere på helheden i stedet for med et stort forstørrelsesglas at
gå helt tæt på alle detaljerne.
Den meget glatte og gennemsigtige mellemtonegengivelse er bibeholdt næsten 100
%, mens toppen står lige en anelse mindre finkornet, men dog stadig i en
kvalitet så man kun kan læne sig tilbage og slappe af. Rummet bag højttalerne er
dog lige en anelse mindre og detaljerne står ikke helt så skarpt skåret. Dette
opdager man dog kun ved et umiddelbart skift til Orpheus. Bunden adskiller sig
ikke meget fra den dyrere model, med en stram og meget impulsvillig gengivelse.
For mange vil det nok være en mere afslappet måde at gengive på og med
flertallet af plader og deres (manglende) kvaliteter, kan det synes som et
fornuftigt kompromis.
Ser man på kvaliteterne i forhold til f.eks. Benz Ruby, så har vi to tonalt
meget forskellige pickupper. Ja, man kan nærmest sige forskellige lyd
filosofier. Phoenix er glat og meget transparent, hvor Ruby hælder mod det varme
og fyldige, men stadig med masser af detaljer. I sidste ende er det næsten lige
som med højttalere. Det skal passe til resten af dit anlæg samt ikke mindst til
din smag og dine præferencer.
Totalt set opnår Phoenix ca. 90 % af de kvaliteter, jeg oplever med Orpheus. Når
man ser på prisen er det usædvanligt godt klaret. Phoenix må afgjort være en af
de bedste pickupper i prisklassen omkring de 15.000 kroner.
Double ring princippet som det anvendes i Axia og Phoenix.
Axia.
Her er vi ved det som Transfiguration kalder entry level – altså deres billigste
pickup. For andre ville det være toppen. Det gælder såvel prisen som
lydkvaliteten.
Lyden er mere rund og fyldig nedefter, med en mindre fast gengivelse. Toppen var
lidt betonet i starten, men efter tilspilning blødte det hele op, uden dog at nå
den detaljeringsgrad og luft som de 2 større modeller. Mellemtoneområdet kan
forekomme lidt mere grovkornet og direkte men stadig med stor klarhed. Her må
jeg dog sige at det er de 2 topmodellers kvaliteter der gør, at Axia falder lidt
igennem på dette punkt. Sammenligner man med den ellers sublime Ortofon Rondo
Bronze er der ingen tvivl om at Axia er den mest levende og dynamiske opefter
med flere detaljer, mens Rondo er mere neutral og glat op gennem
mellemtoneområdet.
Således har Axia også den typiske lethed og den dejlige flydende og umiddelbar
gengivelse, som kendetegnet en god pickup. Den har dog ikke det ekstra tilskud
af varme og krop som man finder på f.eks. Benz eller især Ortofon SPU.
Som sædvanligt når det drejer sig om dyr hifi, så sker der en kvalitetsmæssig
afsmitning nedefter. For ca. en tredjedel af hvad Orpheus koster får du en stor
del af dens vellyd. Det kan ikke være andet end et godt valg.
Mere musik
Med Orpheus ville det nok være oplagt at vælge Jacques Offenbachs ”Orpheus i
underverdenen”, men blandt de mange plader, der blev lyttet til, vælger jeg La
Fille Mal Garde, eminent ballet musik af Hérold-Lancbery. Her i en fornem Decca
indspilning fra 1962. Musikken er dynamisk og med masser af rum og ægte
koncertsal stemning, hvis ellers pickup og resten af anlægget formår at hente det
frem.
Første lyt med Phoenix i rillerne lader ikke meget tilbage at ønske. Stort
lydbillede, masser af detaljer på strygerne, der står med den rette
aggressivitet og ruhed, sådan som de skal lyde. Rummet bag højttalerne er stort
og mans hører tydeligt alle detaljer. Kan det her blive bedre spørger man sig
selv?
Jo, med Orpheus monteret er der mere magt og dynamik. Frem for alt nedefter med
en større tyngde og ekspansionsvilje. Opefter er detaljerne mere udtalte uden af
det bliver for meget. Man fornemmer lyden fra hver enkelt violin og i de stille
passager hører man detaljerne tydeligere gennem den uundgåelige lette pladestøj.
Det her er en rille aftaster i verdensklasse.
Går vi så over til Diana Krall, som jeg har lyttet til utallige gange, er det
hendes ”The very best of” på en fornem dobbelt LP. Jeg valgte ”I got You under
My Skin”, som helt naturligt har Dianas stemme fremme i lydbilledet
akkompagneret af bla. akustisk guitar, bas, slagtøj og strygere. I forhold til
CD er det især det umiddelbare og dynamikken der imponerer. Her er der masser af
detaljer og et nærmest fysisk nærvær. Dette vel at mærke via Transfiguration
Phoenix.
Med Orpheus er adskillelsen mellem sangstemme og instrumenter mere udtalt.
Stemmen står en anelse slankere, men mere naturligt og med en nærmest skræmmende
dynamik.
Til sidst kom Mark Knopflers ”Kill to
get Crimson” på pladespilleren. Først nummer på side C ”Punish the Monkey”. Igen
er det de samme forskelle jeg hører. Phoenix leverer lige en tand mere detaljer
og skiller de mange detaljer fra trommer, guitar og stemme på en mere
overbevisende måde. Det hele virker lidt mere dynamisk og korrekt via Orpheus.
Men hvor er så den lille røde Axia i denne sammenhæng? Tja, hvis vi bare holder
os til Mark Knopfler nummeret, så er det tydelig at stemmen står lidt mindre
detaljeret og frigjort. Der er dog stadig den levende og dynamisk spillefacon,
som nærmest er kendetegnende for Transfiguration. Men samtidig er Axia også en
tand mere slank og spinkel. Axia har nogle ubestridelige kvaliteter, men der
findes også konkurrenter som på den ene eller anden facon vil kunne blande sig i
denne prisklasse. Selv om det så absolut er en fremragende pickup så skiller den
sig ikke ud på samme overbevisende facon som de to større modeller Phoenix og
Orpheus.
En slags konklusion
Det er tydeligt at de 3 Transfiguration pickupper kommer fra samme producent.
Det er det glatte, gennemsigtige og lidt imponerende der går igen. Detaljerne er
i højsædet, mens der er skruet lidt ned for det varme og runde. Med andre ord en
meget anderledes lydfilosofi end f.eks. Benz eller den gode gamle Ortofon SPU.
For knap 30.000,- kroner kan man købe
et komplet anlæg med højttalere og det hele. Alternativt kan man få en af
verdens bedste pickupper. Transfiguration Orpheus har den der magi, som gør det
så spændende at lytte til plader. Den evner at trække alle detaljer ud af
rillerne, men gør det på en overlegen og ubesværet måde. Nøgleordene er dynamik,
sammenhæng og kontrol samt en fornem formidling af rum og detaljer. Jeg kan ikke
umiddelbart finde noget at udsætte … ud over prisen.
For lidt mere end den halve pris får
du Transfiguration Phoenix, som byder på mange af de kvaliteter der findes i
topmodellen. Specielt det dynamiske aspekt er meget tæt på. Dette er en pickup
som jeg helt fint kunne leve med og betragte som en af de bedste, hvis bare ikke
jeg havde hørt Orpheus. Phoenix er afgjort den der giver mest vellyd for
pengene. I langt de fleste tilfælde vil afstanden op til Orpheus gå tabt i den
øvrige kæde, med mindre man er så heldig at kunne byde den på en top arm, kabler
og MC/RIAA.
Den lille røde Axia er ikke i samme liga som de to ovennævnte. Forskellen fra Axia til Phoenix er forholdsmæssigt meget større end det næste trin op. Men den gør det godt, især hvad angår mikrodynamikken og detaljerne, der mangler dig lidt magt og fasthed nedefter. Man kan sige, den er lidt forsigtig og tilbageholdende. Ser man på konkurrenterne i denne prisklasse så har den afgjort sine stærke sider, men der findes alternativer, som leverer mere fylde og varme, hvis det er de kvaliteter man går efter.