Pladespilleren.dk
High Performance demo af Kronos m.m.Seneste opdatering 25 maj 2025
På en våd
og kold majdag var det bare lige sagen at komm ind
i varmen. Her var der hygge og masser af god musik. Som sædvandligt når
HPA
holder demo var der sørget godt for glsterne.
Der stopd Kronos pladespiller og arm på programmet. High End analogt fra Canada. Kronos Audio Pro med SCPS-1 Super Capacitor PSU og den nye tonearm Discorvery RS. Pickuppen var fra ZYX. En lidt ældre topmodel, som jeg ikke lige fik navnet på.
![]() |
![]() |
Kronos Audio Pro med SCPS-1 Super Capacitor PSU. Et imponerende setup med den separate strømforsynin i bunden. | Den helt nye Kronos Discorvery RS arm med et par patenter. Speicle unpivot med en kulge som leje. Pickuppen var var fra ZYX. |
Manden bag Kronos stod for demo og
underholdning var Louis
Desjardins, En mand medmange ideer og holdinger og en glimrende musiksmag. Hqn var også meget
entusiatisk og fortalte begejsret om sit produkt og så også musikken. Hjemme har han har kun analogt udstyr –
lytter ikke til
digitalt, hverken CD eller streaming.
Uheldigvis
var jeg lidt forsinket grundet problemer med
S-togne, men fik dog sikret mig en plads ooppe foran. Der blev snakket
en del
teknik. Louis fortalte om det flydende ophæng med et lavt tyngdepunkt.
Altså at
systemer ”hænger”. Afkobling under en pladespiller var han ikke meget
for.
Samtidig pointerede han fraværet af flutter i hans pladespiller. Normalt angiver man
wow/flutter
samlet som f.eks. under 0,04%. Han mener dog. atdet absolut mest generende er
flutter, som
de havde fået reduceret. Dette ved at anvende DC-motorer, som er det
eneste der
duer. AC motorer var han ikke til. Så absolut heller ikke Direct Drive.
Selv
den meget roste Technics SP10 kunne rent datamæssigt ikke hamle om med
Kronos
afspileren.
Jeg spurgte
ind til lejet, som de også havde gjort meget ud
af. Han fik tallerkene til at snurre meget læng, da remme var taget af.
Tja,
det fænomen har J.C. Verdier skudt i sænk. Ifølge ham SKAL der være en
smule friktion
i lejet. Det har jeg beskrevet andet steds på min hjemmeside.
Naturligvis
spurgte jeg ind til princippet omrkig de to pladetallerkener, der
drejer hver sin vej. Lous nævnte at det var fænomenter aktion/reaktion.
Altså at hele pladespilleren naturligt vil forsøge at dreje modsat
pladetallerkenen. Hans analogi var en helikopter, der uden halerotprem
vil begynde at drejer rudt. Han nævnte så Sikroski med to rotorer, der
drjer hver sig vej. Jeg forstår det, men så alligevel ikke. Rotoren på
en heligkopter drejer meget hurtigt og lufmodstanden er stor. En
pladetallerken drejer langsomt, har ingen luftmodstand og kun ringe
modstand i centerlejet. Desuden påvirkes den af en motor., der ofte er
uden for det bevægleig system, Hvordan det kan give en rotations kraft
er lidt over min fattevne. Måske ved opstart, men når først
pladetallerkene køer med korrekte hastighed er der ikke mange kræfter
på spil Men uanset hvad - Kronos mener det virker og det er
afgjort en flot pladespiller.
Vi fik hørt
en del musik. Først lidt Peter Gabriel og Lou
Reed. Men det blev nu først ”rigitgt” for mig, da der kom jazz og opera på. Men
alligvel var det tydelig at der var styr på det hele - et kæmpe
lydbillder og masser af detaljer. Noget af det bedste jeg har hørt
fra de store Stenheim Alumine FIVE højttalere.
Nu vi er i gang med hardwaren så fik signalet fra pickuppen via en Soulnote E-2 Phono Equalizer der så kørt videre til Riviera APL 1 preamp, Persnligt fandt jeg det interessant, at man vn havde valgt en Riviera AFS 32 effektforstærker på ”kun” 32 Wattt i kllasse A. Men det var rigeligt til at levere en ed kraftfuld, nuanceret lyd. Det hele var så forbundet med d Tellurium Q og Ikigai Audio .kabler,
Der var et ønske om at sammenligne LP me CD eller streaming. Det var dog ikke muligt, da alt digital udstyr var væk – udkoblet og i et anden lokal. Digital tudstyr var bandlyst, da det kan farve lyden af analoge kilder fortalte Louis. Hjemme spiller han kun LPer, ha rikke noget digitalt..
Vi kom så ind på hastighedsafvigelser og motorstyring. Louis nævnte at kun DC motorer duede. De skulle så kontrolleres elektroisk og i Kronos måles de op til 10.000 gange pr. pladeomdrejning. Et lille regnestykke giver så ca. 18.000 målinger i sekundet. Sikkert korrekt, men hvordan kan den korrektion overføres så hurtigt til en tung pladetallerken? Jeg spurgte ham så, om ikke inertien i en tung pladetallerken i sig selv nærmest ville forhindre fluttet? Hertil svarede han så, at gunge pladetallekren krævede kraftige lejer, som støjede. Kom så ind på en pladespiller med flere 100 kg pladetallerken. Ja, min mindre kan vel gøre det. Femt til seks kg, er vel stadig en stor masse at korrigere 18.000 gang i sekundet? Jeg kom så kort ind på magnetlejer, men det blev med det samme afvist,som uegnet, da det påvirkede pickuppen. Jeg ønskede ikke at gå ind i mere tekniske diskussioner, for det er helt klart af Louis’ pladspiller er vel konstrueret og med sunde principper. Jeg kan dog forsikre, at der absolut ikke er nogen magnetisme ved pladen på min Platine Verdier.
![]() |
![]() |
Soulnote E-2 Phono Equalizer har i denne version tre indgange for enten MC eller MM. Den kan ogs udbygges til at tage de optiske pickupper fra DS Audio på en fjerde indgang. En imponerende RIAA! | Riviera APL 1 preamp - enndu et impornerde appat fra den jitalienske high end producent. |
Vi fik spillet en masse mere musik Blandt andet en fremragende Chet Paker – Chet. Selv om det var mono var der på forunderlig vis et stort rum og en nerve i musikken. Den plade må jeg have fat i. Vi høret også opera. En ældre Decca udgave af Tosca. Noget slidt, men fornem kvaliet og en lyde der vise , at ikke bare pladespilleren men hele anlægget spillede fremragende. Jeg fik også spillet lidt af min egen plade - Vivaldi in Vienna / Chasing the Dragon optagelse. 100% analog så velegnet til denne dag. Super flot optagelse og det viste anlægget. Der var ting som det gjorde bedre end hjemme, men tror nok jeg har lidt mere dynamik og krop i de øvre oktaver frundet mind MC Diamond pickup.
![]() |
|
Riviera AFS 32 effektforstærker keverer 32 Wattt i 8 ohm og det dobblet i 4 ohm. Den kører klasse A og har en 500 VA trafo. Det er en hyb rid med ECC 82 i indgangen og Mos Fets i udgangen. | Fik lige slutningen af Lou Reed med. |
I pausen var der dejlig pizz og glassene blev fyldt med vin eller vand efter ønske. Alt alt var det igen en super demo hos High Performance Audio. Stor tak til Morten, Louis og alle andre de flinke mennesker.
Jeg kom for at høre Kronos, men må sige, at jeg så abolsut var imponeret af Soulnote E-2 phono RIAAen. Den kunne jeg godt bruge. Riviera AS 32 var også et godt eksempel på en god hybrid forstærker der med få watt magtede at fylde hele rummet. Absolut en spændend sag, me til ca. 220.000,- kroner lidt for dyr til mit budget. Selv om jeg ikke var enig med Louis i alle aspekter omrking hvordan en pladespiller skal konstrueres, så var det så absolut interessant og det samme kan sioge om den store Kronos afspiller.
Her til sidst, må vi ikke glemme, at alt det her erHIGH-end - altså dyrt!
Kronos Pro med PSU kr. 650.000,-
Kronos Discovery RS arm - kr. 200.000,-
Soulnote E-2 phono - kr. 58.000,- (uden indgang for DS-Audio)
Rivierea APL-1 preamp - 225.000,--
Riviera AFS-32 poweramp - kr. 220.000,-
Stenheim Alumine Five højttalere - kr. 580.000,-
En masse Telrium og Ikigai kabler - LINK
Med andre ord ender vi omkring de 2.000.000,- kroner.